Войти
Закрыть

Значущі зміни в житті людей

6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Мороз (інтегрований курс) 2019

 

§ 7. Значущі зміни в житті людей

Тривалий час первісні люди лише споживали природні багатства: полювали на звірів, збирали плоди диких рослин, їстівне коріння, гриби, личинки комах. Згодом вони почали рибалити. Тобто люди не змінювали навколишнє середовище, пристосовувалися до нього і споживали готові дари природи. Господарство, в якому люди беруть усе необхідне для життя у природи в готовому вигляді, - це господарство привласнення.

• Пригадайте!

Які зміни відбулись у природі 10 тисяч років тому? Як це вплинуло на заняття людей?

Із покоління в покоління люди жили, дотримуючись своїх традицій. Проте у природі 10 тисяч років тому відбулися величезні зміни, і люди, щоб вижити, повинні були пристосуватись до цих змін.

1. Як і де виникли землеробство та скотарство?

Одними з найвизначніших подій в історії людства стали виникнення землеробства та скотарства. Завдяки цьому люди змінили довкілля і спосіб свого життя.

На думку більшості вчених, землеробство виникло в різних місцях у різний час. Близько 10 тисяч років тому в районі так званого «Родючого півмісяця», який охоплює Єгипет і Передню Азію, люди почали вирощувати пшеницю, ячмінь, горох, сочевицю. Близько 7 тисяч років тому на території Північного Китаю сіяли просо, у Південно-Східній Азії та Південному Китаї - рис, сою. У Центральній Америці близько 5 тисяч років тому місцеве населення культивувало гарбузи, перець та авокадо, а в Південній Америці - кукурудзу1.

1 Майже всі культурні рослини, що їх нині використовує людство, було відібрано з багатьох диких рослин первісними людьми Спочатку вирощували ті рослини, які в дикому вигляді росли в місцях їхнього проживання. Згодом культурні рослини розповсюдились по всій Землі.

• Обговоріть у класі!

Висловіть власні припущення, як людина винайшла землеробство та скотарство.

Люди знаходили родючі землі, розчищали їх від чагарників, вирубували ліси. Для посіву відбирали кращі зерна. Так поступово з’явились нові, культурні сорти рослин, які були більш врожайними та якісними, ніж їхні дикорослі попередники.

Для допитливих!

Як люди винайшли землеробство і скотарство?

http://bit.ly/2MjJGeO

Також люди помітили, що від тривалої засухи посіви швидко гинуть. Утім, надмірне розлиття річок так само могло знищити врожай. Тоді землероби навчилися затримувати річкову воду і спрямовувати її на поля. Для цього вони будували дамби та канали, по яких вода з річок та озер ішла на зрошення.

Близько 9 тисяч років тому в Передній Азії вперше було приручено (одомашнено) кіз та овець, згодом - свиней, ослів, верблюдів, корів, коней. Завдяки скотарству люди мали м’ясо, молоко, шкури, вовну.

Виникнення землеробства та скотарства мало величезне значення в житті людей. Змінились взаємовідносини людини і природи. Раніше люди споживали дари природи в готовому вигляді. Відтепер вони почали створювати їх самі: вирощували рослини та розводили худобу. Господарство, в якому необхідні для життя засоби людина виробляє самостійно, називається господарством відтворення. Це не лише зумовило значні зміни у повсякденному житті людей, а й вплинуло на організацію самого людського суспільства. Оскільки це відбулося в неоліті, вчені назвали таку зміну видів діяльності людини неолітичною революцією (слово «революція» означає «докорінна зміна»).

Господарство, коли все необхідне для життя людина виробляла самостійно, називається господарством відтворення.

Родове селище первісних землеробів та скотарів (реконструкція З. Буріана). Уявіть, що ви потрапили до такого селища. Складіть розповідь про побачене

Отже, до відтворювальних форм господарювання належать землеробство, тваринництво, ремесла. Полювання, збиральництво та рибальство вже не відігравали основну роль у господарському житті людей. Утім, перехід від привласнювальних форм господарювання до відтворювальних відбувся не в усіх регіонах земної кулі одночасно, а лише там, де були сприятливі для цього умови.

2. Як виникли ремесла?

Землероби будували свої поселення й обробляли поблизу свої поля. Людина починає жити постійно на одному місці, тобто вести осіле життя. Це посприяло розвитку ремесел - виготовленню різноманітних виробів.

• Поміркуйте!

Як змінило життя людей виникнення ремесел?

У цей час люди навчилися полірувати, пиляти, свердлити камінь. Удосконалилася також обробка кісток та рогу. Все це дало можливість удосконалити знаряддя: сокири, тесла, долота, серпи, зернотерки, ступки, товкачі, кам’яні та кістяні мотики.

Зразок первісного посуду

Люди також помітили, що вогка глина на вогні стає твердою і не розмокає у воді. Тоді вони почали ліпити посудини з вогкої глини й обпалювати в печах. Печі робили з каміння та глини, що довго утримували тепло. Віднині молоко, воду, зерно люди зберігали в глиняних посудинах. З глини зводили оселі, виготовляли прикраси, статуетки тощо.

Для кращого обробітку землі землероби винайшли плуг, у який почали впрягати биків. Через деякий час люди здійснили ще один важливий винахід - візок з колесами. Такі винаходи полегшували працю і життя людей.

Рання форма плуга із залізним наконечником. Для оранки в нього впрягали волів

Перші землероби і скотарі виготовляли всі необхідні речі та знаряддя праці самі для себе. Проте в декого вироби виходили кращими, аніж в інших. З часом такі люди стали постійно займатись виготовленням кам’яних знарядь праці, плугів, глиняних посудин, тканин, одягу тощо. Їх називають ремісниками. В окремих поселеннях з’явилися ремісничі майстерні. Свої вироби ремісники обмінювали на продукти харчування, худобу, різноманітні вироби.

• Обговоріть у класі!

Опишіть, як виробляли бронзове литво. Яких нових знань і вмінь потребував цей процес від людей? Чи міг це робити кожен землероб чи скотар? Чому?

Близько 8 тисяч років тому на території сучасної Туреччини ремісники почали виготовляти перші вироби з міді: прикраси, кинджали, ножі, гачки, шила. Проте мідь - тугоплавкий та м’який метал, знаряддя з неї швидко тупилися. Тому люди, як і раніше, використовували переважно знаряддя з каменю, дерева та кості. Археологи цей період називають міднокам’яним віком, або енеолітом.

Із часом, близько 5 тисяч років тому, ремісники навчилися сплавляти мідь з оловом (або свинцем) і виготовляти таким чином бронзу. Бронзові знаряддя праці та зброя були значно міцніші за мідні. Розпочався бронзовий вік (IIІ—І тис. до н. е.).

3. Що таке сусідська община?

Розвиток землеробства, скотарства та ремесла вплинув і на відносини між людьми. Використовуючи плуг, у який запрягали биків чи ослів, обробити ділянку поля могла й одна сім’я. Вчені підрахували, що землероб у Передній Азії за два місяці роботи міг забезпечити себе та родину продуктами на цілий рік. Відтепер кожна окрема родина могла жити та працювати самостійно. Члени однієї общини продовжували допомагати один одному в повсякденному житті, проте сімейні зв’язки ставали міцнішими, ніж общинні.

• Працюймо в парі!

Встановіть, як відбувся перехід від родової общини до сусідської. Як змінилося від цього життя людей?

Общини почали залучати чужинців з інших племен - умілих майстрів або воїнів, поступово перетворюючись із колективу кровних родичів на сусідську (територіальну) общину.

Сусідська (територіальна) община - територіальна спільність людей, члени якої не були родичами, але разом володіли землею, розподіляючи її між окремими сім’ями, сумісно користувалися пасовищами, лісами та іншими багатствами, спільно виконували найважливіші справи.

Земля, річки, озера, пасовища, ліси, як і раніше, належали общині. Поле під ріллю ділили на окремі ділянки - наділи. Кожна сім’я обробляла такий наділ самостійно. Вона вже мала свої знаряддя праці, худобу, власну оселю - тобто виникає приватна власність. Зібраний на такому наділі врожай належав сім’ї, яка його обробляла. Одні родини добивалися кращих успіхів у праці, тож ставали багатшими. Виникала майнова нерівність в общині. Все це привело до того, що велике господарство общини почало розпадатись на дрібні господарства окремих сімей. Проте деякі справи (вирубка лісу, облаштування водойм, риття каналів для зрошення полів, охорона території) виконували спільно, всією общиною.

• Працюймо разом у класі!

На основі схеми виділіть 3-4 відмінності сусідської общини від родової.

Родова община

Сусідська община

4. Як виникали найдавніші міста?

У місцях, де землероби обмінювали продукти харчування на вироби ремісників, виникали великі поселення. У деяких з них проживало декілька тисяч людей. Зазвичай у поселенні мешкали члени однієї общини. Часто там виникали ремісничі майстерні. Будинки споруджували з глиняних цеглин. Для захисту від ворогів навколо поселень будували з каменю чи глини високі мури. За стінами поселення були поля та пасовища.

• Працюймо в парі!

На основі тексту й ілюстрацій опишіть одне з найдавніших поселень Чатал-Гуюк. У чому його особливість?

Одне з найдавніших таких поселень - Чатал-Гуюк; нині це територія Туреччини. Деякі вчені вважають його одним із найдавніших міст. Засноване воно близько 9 тисяч років тому, будинки були з глини і стояли тісно. Увійти в житло можна було лише через дах. Усередині були лежаки й лавки, також зроблені з глини. Знайдено також глиняні статуетки людей та тварин. Стіни святилищ прикрашено рельєфами й розписами. Мешканці поселення займались також землеробством і тваринництвом.

Чатал-Гуюк та його квартали (сучасна художня реконструкція)

Але не всі племена перейшли до осілого способу життя. Значна частина людей так само займалася збиральництвом та полюванням. У деяких племен основним заняттям стало скотарство, тому вони постійно пересувалися в пошуках нових пасовищ, тобто вели кочовий спосіб життя.

Реконструкція інтер’єру будинку із Чатал-Гуюк

Реконструкція святилища з Чатал-Гуюк

ПЕРЕВІРТЕ ЗАСВОЄНЕ НА УРОЦІ

ЗНАЮ Що означають поняття «сусідська (територіальна) община», «ремесло»?

РОЗУМІЮ

  • 1. Якими є ознаки відтворювального господарства? Наведіть приклади.
  • 2. Хто такі ремісники? Що ви знаєте про найважливіші ремесла первісних людей?

ВМІЮ

  • 1. Порівняйте родову общину із сусідською.
  • 2. Уявіть, що ви потрапили до поселення перших землеробів та скотарів. Складіть розповідь про те, що там побачили.

ВИСЛОВЛЮЮ ДУМКУ

  • 1. Висловіть судження про значення виникнення землеробства, скотарства та ремесла в історії людства.
  • 2. Як ви вважаєте, чому одні племена переходили до осілого способу життя, а інші віддали перевагу кочовому?

ЗВ’ЯЗОК ІЗ СУЧАСНІСТЮ

Поясніть, у чому полягає сутність «неолітичної революції». Як вона вплинула на подальше життя людей? Назвіть винаходи того часу, якими людство користується й нині.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 6 клас Мороз (інтегрований курс) 2019", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду