Перська держава
- 27-04-2022, 00:47
- 896
6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019
6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019
Дізнайтеся, як історія Перської держави пов'язана з історією українських земель.
1. ДЕ І КОЛИ ВИНИКЛА ПЕРСЬКА ДЕРЖАВА
В Азії неподалік Дворіччя розташоване Іранське нагір’я. У найдавніші часи тут жили народи, споріднені з давніми народами Індії. Пізніше з півночі прийшли арії, від яких і походить сама назва Іран — «країна аріїв». На початку І тис. до н. е. більшу частину території Ірану зайняли перси, які дали йому назву Персія.
Деякий час Персія залежала від інших країн, однак перський цар Кір ІІ виступив проти мідійського панування й у 550 р. до н. е. здобув перемогу. Цією подією розпочинається історія Перської держави. Протягом двох десятиліть Кір II, а після його смерті Камбіз II створили найбільшу державу тогочасного світу.
Перське царство
1. Визначте за картою, де і коли виникла Перська держава.
2. Які правителі розширили володіння Персії?
3. Як змінилися розміри Перської держави з часом?
4. Які відомі вам країни давнини увійшли до складу Перської держави?
2. РОЗКВІТ ПЕРСІЇ ЗА ДАРІЯ І
Значного піднесення своєї держави домігся нащадок Кіра II Дарій І. Він мріяв про велич своєї держави, тому здійснив важливі реформи. Для поліпшення керівництва країною Дарій І поділив державу на області (сатрапії) на чолі із сатрапами — «охоронцями царства». Новою столицею Персії стало м. Персеполь. Усі важливі посади в державі обіймали перси.
Поміркуймо!
Дізнайтеся, в яких випадках уживається слово «сатрап» у переносному значенні.
Цар і його чиновники, побоюючись нових змов, постійно контролювали всі дії сатрапів і воєначальників. Було створено таємну поліцію — «вуха й очі царя». Дарій І упорядкував закони, збирання податків, запровадив єдині гроші — золотий дарик вагою 8,4 г. Але головну увагу цар приділив зміцненню армії, необхідної для придушення повстань і для нових завойовницьких походів.
Діємо: практичні завдання
Укладіть схему (карту пам'яті) «Правління Дарія І», яка ілюструватиме основні напрями діяльності царя Дарія І.
Дарій І
Відбиток особистої печатки Дарія І
1. Визначте, які елементи печатки відображають агресивний характер Перської держави.
2. Що споріднює перську культуру з культурою сусідів?
3. ЗАВОЙОВНИЦЬКІ ПОХОДИ ПЕРСІВ
Перські царі здійснювали численні завойовницькі походи, завдяки яким їм вдалося створити могутню Перську імперію.
Діємо: практичні завдання
У 513 р. до н. е. Дарій І прийшов з війною й на терени сучасної України. У ті часи тут панували скіфи, які застосували в боротьбі з персами тактику випаленої землі.
Пізнавально й цікаво
З книги Геродота «Історії»
Після здобуття Вавилона Дарій вирушив у похід на скіфів...
...Скіфи... вирішили не давати одразу відкритого бою, ...поступово відступаючи і відбиваючи ворогів [персів], засипати криниці і джерела, що траплятимуться на їхньому шляху, а також підпалити всю траву... Коли перси почнуть відступати, [скіфи] нападатимуть на них і переслідуватимуть їх [персів].
Коли нарешті Дарій опинився у великій скруті, скіфські царі довідалися про це і послали вісника з дарами до Дарія: птаха, мишу, жабу і п'ять стріл... Дари означали таке: «Якщо, перси, ви не станете птахами, і не полетите високо в небо, або мишами, і не сховаєтеся в землю, або жабами, і не пострибаєте в болота, то ви не повернетеся до себе, вас загублять оці стріли».
[Невдовзі Дарій зі своїм військом відступив]
Попри невдалий похід на скіфів, Перська держава була на вершині могутності. Її межі простягалися від річки Інд на сході до Егейського моря на заході, від Вірменії на півночі до Нільських порогів на півдні. Перські царі в V—IV ст. до н. е. продовжували вести загарбницькі війни — цього разу з греками, намагаючись зміцнити свою владу в Малій Азії, однак і тут перси зазнали поразки.
Бехістунський напис на честь перемог Дарія І (Іран)
Згодом величезна Перська імперія ослабла через повстання підкорених народів, виснаження від воєн і в 331 р. до н. е. була завойована видатним полководцем Александром Македонським.
Поміркуймо!
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання
I. Знаю нове
II. Обговорюємо в групі
III. Мислю творчо
Коментарі (0)