Культура Давнього Риму
- 27-04-2022, 01:13
- 563
6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019
6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019
«Греція, взята в полон, полонила переможців диких, унісши мистецтва в Лацій суворий». Як ви розумієте слова давньоримського поета Горація?
1. ПАНТЕОН РИМСЬКИХ БОГІВ
На культурний розвиток Риму істотно вплинули греки, які в 146 р. до н. е. були завойовані римлянами. Римські боги, зазнавши впливу еллінів, стали подібними до грецьких. Так, римський Юпітер був схожим на Зевса, Марс — на Ареса, Венера — на Афродіту, Юнона — на Геру. На честь богів римляни влаштовували свята, що відігравали велику роль у суспільному житті.
Грецька цариця богів Гера
Римська цариця богів Юнона
Діємо: практичні завдання
Зіставте грецьку та римську скульптури цариці богів. Дізнайтеся, на які сфери життя вони впливали. Опишіть ці скульптури.
2. РИМСЬКЕ МИСТЕЦТВО й ОСНОВНІ АРХІТЕКТУРНІ ПАМ'ЯТКИ
Пізнавально й цікаво
Мистецтво в Римі відігравало зовсім іншу роль, ніж у Греції, в якій воно було нерозривно пов'язане з життям. Грецькі живописці, скульптори, архітектори, філософи та поети самі творили історію.
У Давньому Римі це завдання виконували правителі міст, полководці, імператори, їхні імена вписані в історію, а от імена римських живописців, скульпторів до нас не дійшли, хоча вони були також талановиті, як і грецькі. Наприклад: амфітеатр Флавіїв (римського імператора), Аппієва дорога (римського цензора).
Рим створив велику культуру і прагнув поширити цивілізацію в світі. Цікавим є те, що римляни не продовжили теоретичних досліджень греків у галузі фізики та математики. Їх цікавило здебільшого практичне застосування наукових досягнень.
У містах і провінціях вони побудували бруковані дороги з мостами, проклали з гір водогони — акведуки, споруджували басейни, лазні-терми, бібліотеки. Римляни винайшли бетон, що застосовували в архітектурі. Особливість римської архітектури — використання арок і склепінь.
Поміркуймо!
Усю територію Римської імперії пронизували дороги. Їхня загальна мережа становила понад 80 тис. км, вони пролягали по території, що тепер охоплює 32 країни.
Будівництво Аппієвої дороги. Дорога, побудована римлянами в Північній Африці (сучасний Алжир) 1800 р. тому
1. Навіщо в Римській імперії приділяли таку увагу будівництву доріг?
2. Чи може показник якості доріг слугувати показником сильної держави?
Римський акведук в іспанському місті Сеговія — найдовший зі збудованих римлянами в Європі; його довжина — 818 м, висота 167 арок, складених без цементу або іншого скріплювального матеріалу — 29 м. У 1985 р. пам’ятку занесено до списку світової спадщини ЮНЕСКО.
Найбільшою архітектурною пам’яткою часів Флавіїв була Арка Тіта, споруджена на римському Форумі. Вона увічнювала перемогу імператора в Юдейській війні 70 р.
Пам'ятна монета Іспанії 2 євро із зображенням римського акведука
Найдосконалішою зі збережених архітектурних пам’яток є чудовий 43-метровий Пантеон — «Храм усіх богів». Простір Пантеону увінчує міцне склепіння з відкритим верхом діаметром 9 м. Крізь купол на відвідувачів храму ллються потоки сонячного світла.
Діємо: практичні завдання
Поміркуймо!
Римляни створювали багато скульптур, але ще частіше копіювали грецькі. Так, знаменита статуя «Дискобол» скульптора Мирона відома завдяки римській копії. Це перша класична скульптура, яка зображує людину.
А як саме зображує людину ця статуя?
Дискобол
У всіх галузях культури римляни багато чого запозичили в греків. Але вони не обмежилися тільки імітацією, а розвивали свою самобутність. Римська культура є основою для розвитку культури країн світу.
Пізнавально й цікаво
У ІІІ—IV ст. н. е. в пізній Римській імперії з'явилася мода на такий вид мистецтва, як хрисографія. Живописці малювали сусальним (найтоншим) золотом по склу і прикривали це зверху іншим склом, сплавляючи їх. Дуже часто це робили на денцях склянок для пиття, і зазвичай це були портретні зображення, мабуть, того, кому призначався подарунок. Подібним чином створювали й медальйони. Також ювелір-хрисограф писав окремі слова та імена золотом.
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання
I. Знаю нове
II. Обговорюємо в групі
III. Мислю творчо
Коментарі (0)