Войти
Закрыть

Наука, освіта й повсякденне життя в Стародавньому Китаї

6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Мороз (інтегрований курс) 2019

 

§ 22. Наука, освіта й повсякденне життя в Стародавньому Китаї

1. Якими науковими знаннями та винаходами уславилися давні китайці?

Чимало винаходів та відкриттів, зроблених у Стародавньому Китаї, використовує людство й донині. Великих успіхів досягли китайці в астрономії. Вони вміли передбачати місячні й сонячні затемнення, навіть появу комет, уперше виявили плями на Сонці. Китайські математики знали десяткові дроби та дії з від’ємними числами.

• Обговоріть у класі!

Пригадайте, які наукові знання розвивалися в Єгипті, Дворіччі та Індії. Поясніть, чому саме ці знання набули поширення. Яких успіхів досягли єгипетські астрономи, індійські математики?

У Китаї було винайдено компас. Він складався з квадратної залізної пластинки та магнітної «ложки», яка вільно оберталася на відшліфованій поверхні пластинки. Ручка «ложки» завжди показувала на південь.

Давньокитайський компас

Китайці винайшли порох, спочатку його використовували для феєрверків на святах. У II ст. н. е. вчений Чжан Хен зробив перший у світі сейсмограф - прилад для визначення коливань ґрунту (землетрусів), а також глобус, що відтворював рух небесних тіл.

• Працюймо в парі!

Випишіть у зошит винаходи давніх китайців. Яких змін вони зазнали до наших днів?

Модель сейсмографа Чжан Хена

Для допитливих!

Сейсмограф Чжан Хена був зроблений з латуні у вигляді бочечки із вісьма драконами на його поверхні. Дракони вказували на всі сторони світу, а довкола сиділи жаби з розкритими ротами. У пащах драконів було по кульці. Під час коливання ґрунту з пащі якогось із драконів викочувалася кулька й падала в рот жабі. Так визначався напрям до центра землетрусу.

Серед найважливіших винаходів китайців був папір. Його робили з ганчірок, кори дерев та бамбука. У Китаї вперше навчилися виготовляти тонкі шовкові тканини.

Високого розвитку досягла китайська медицина. Місцеві лікарі визначили на тілі людини певні точки (нервові центри), які підтримують її здоров’я. За допомогою масажу чи особливими голками (голкотерапія) вони впливали на них, тим самим покращуючи стан людського організму. Мешканці Піднебесної знали також лікувальні властивості багатьох лікарських рослин, зокрема женьшеню. У давнину китайські лікарі рекомендували своїм хворим цілющий засіб - чай. Пізніше його почали вживати як напій.

Найвидатнішим китайським істориком був Сима Цянь, який жив наприкінці II - на початку І ст. до н. е. Його праця називається «Ши Цзі» («Історичні записки»). Будучи державним чиновником, Сима Цянь об’їхав майже всю країну і зібрав багато писемних джерел. Він записував розповіді учасників та свідків нещодавніх історичних подій, а також усні оповіді про далеке минуле. У своїх «Історичних записках» Сима Цянь виклав історію Китаю від найдавніших часів до кінця II ст. до н. е.

2. Як і на чому писали стародавні мешканці Китаю?

Писемність у Китаї виникла ще в сиву давнину (III тис. до н. е.). Археологи знайшли старовинні предмети з написами: це посуд, кістки для ворожіння, панцири черепах. За правління династії Цінь було запроваджено єдине для всієї країни письмо. Знаками в китайському письмі слугують ієрогліфи. Кожен ієрогліф означає окреме слово і є складною комбінацією рисок. Інколи буває до 52 рисок. У давньокитайському письмі використовували близько 10 тисяч ієрогліфів. Розділових знаків не існувало. Навчання грамоти вимагало багато часу й зусиль. Спочатку китайці писали на панцирах черепах, кістках тварин і на бронзовому посуді.

• Працюймо разом!

Пригадайте, які типи письма набули поширення в Стародавніх Єгипті, Дворіччі та Фінікії. Порівняйте їх з давньокитайським письмом. Що спільного та відмінного? Чим це зумовлено? Який матеріал використовували для написання текстів у кожній з країн?

У І тис. до н. е. писали пензликом на дощечках з бамбука. Пензлик вмочували в лак, виготовлений із соку дерева. За допомогою шкіряного чи шовкового шнурка бамбукові дощечки з’єднували в особливу книгу. Подібна книга могла займати цілий віз, а то й більше.

Старовинна бамбукова книга. Чим вона відрізняється від давньоєгипетської, Південного Дворіччя або сучасної?

Згодом китайці почали використовувати для письма шовкові стрічки. На них було зручно писати, але шовк на той час був вельми дорогим матеріалом. Наприкінці І тис. до н. е. починають писати на папері. Папір був значно дешевший за шовк та зручніший, аніж бамбукові дощечки. Ієрогліфи писали стовпчиками згори донизу.

Для допитливих!

Нині в китайському письмі нараховується близько 80 тисяч ієрогліфів. Але культурній людині достатньо вміти читати й писати від 6 до 7 тисяч ієрогліфів, а щоб надрукувати газету, потрібно близько 4 тисяч ієрогліфів.

3. Хто такий Конфуцій? Якими були основні положення його вчення?

Найзнаменитішим мудрецем в історії Китаю був Конфуцій1 (551-479 рр. до н. е.). Він створив першу в Китаї приватну школу. Слава про його розум та добре виховання ширилася країною. Він став поважним учителем. З багатьох країв прибували юнаки, аби стати його учнями і слухати його настанови.

1 Конфуцій — латинізована форма давньокитайського імені Кун Фу-цзи («учитель Кун»).

Конфуцій учив, що кожен вихований китаєць має додержуватися давніх народних традицій, установлених норм поведінки. Лише за цієї умови можна досягти в країні процвітання та злагоди. Передусім, як учив мудрець, потрібно шанувати батьків і старших за віком. Адже міцна сім’я - це запорука сильної держави.

Конфуцій повчав, що володар повинен бути володарем, чиновник - чиновником, батько - батьком, син - сином. «Платіть добром за добро, а за зло віддячуйте по справедливості».

Учні Конфуція викладали його вчення у вигляді бесід з учителем. Пізніше їх було зібрано в 13 книг. Найвизначнішою з них є «Лунь юй» - «Бесіди і судження».

• Працюймо в парі!

Яких правил, за вченням Конфуція, повинен був додержуватися вихований китаєць?

Конфуціанство - вчення, що зародилось у VI ст. до н. е. в Китаї. Головна мета людини, згідно з конфуціанством, полягає в прагненні досягти моральної досконалості.

Конфуцій. Яку інформацію ви можете повідомити, розглянувши це зображення? Порівняйте із зображенням Будди

Помер Конфуцій у 73-річному віці. Його вчення - конфуціанство - поширювалось у всьому Китаї.

Для допитливих!

«Виховання та освіта у Стародавньому Китаї»

http://bit.ly/2JMneJj

Для допитливих!

«Повсякденне життя жителів Стародавнього Китаю»

http://bit.ly/2W0L6L2

ПЕРЕВІРТЕ ЗАСВОЄНЕ НА УРОЦІ

ЗНАЮ

  • 1. Які наукові знання розвивались у Стародавньому Китаї?
  • 2. Хто такий Конфуцій, якими були основні положення його вчення?

РОЗУМІЮ

  • 1. У чому полягають особливості давньокитайської писемності?
  • 2. Чим подібні і чим різняться вчення Конфуція і Будди?
  • 3. Як ви розумієте поняття: «конфуціанство», «ієрогліф»?

ВМІЮ

  • Складіть розповідь від імені мешканця Єгипту (Фінікії, Персії, Вавилонії - на вибір), який потрапив до Стародавнього Китаю. Зробіть припущення, що б його здивувало в умовах життя, традиціях, повсякденні тощо. Що б йому сподобалось, а що - ні?

ВИСЛОВЛЮЮ ДУМКУ

  • Висловіть припущення, чому в Стародавньому Китаї зародились ті самі наукові знання, що й в інших країнах Стародавнього Сходу? Чим були зумовлені винаходи стародавніх китайців? Яке їхнє значення в житті людей?

ЗВ’ЯЗОК ІЗ СУЧАСНІСТЮ

Прочитайте уривки з книги «Бесіди та судження». Висловіть судження, які з висловлювань (повчань) давньокитайського мудреця є слушними для сьогодення і чому. Починайте так: «Висловлювання Конфуція ... є слушним для сьогодення тому, що ...».

  • 1. [Учень] Цви Гун запитав учителя: «Чи можна одним реченням виразити правило, якого необхідно дотримуватися все життя?». Учитель відповів: «Можна. Чого не бажаєш собі, того не роби й іншим».
  • 2. Хтось запитав Конфуція: «Чи правильно говорять, що за зло потрібно платити добром?». Учитель відповів: «А чим же тоді платити за добро? За зло треба платити по справедливості, а за добро - добром».
  • 3. Учитель сказав: «Нікчемна людина прагне вигоди, а благородна - справедливості. Благородна людина звинувачує себе, нікчемна - інших».
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 6 клас Мороз (інтегрований курс) 2019", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду