Від спостережень до дослідів
- 6-04-2022, 13:16
- 482
7 Клас , Всесвітня історія 7 клас Крижановський, Хірна
Від спостережень до дослідів
До ХІІІ ст. європейці черпали знання переважно з Біблії та звичайних спостережень. Ці знання не підкріплювалися дослідом, тому нерідко були фантастичними. Скажімо, світ уявлявся людині у вигляді трьох китів, які тримають на собі Землю, заселену песиголовцями та іншими чудовиськами. Гадали, що «небесна твердь» сходиться з Землею.
Але господарське життя потребувало надійних прикладних знань, які можна було б застосувати на практиці. Тому в ХІІІ ст. з’явилися перші дослідні знання, передусім у механіці та математиці. Біля їх колиски стояв видатний англійський учений Роджер Бекон, якого вважати чародійником. Він висловлював сміливі ідеї, які церкві здавалися єретичними. Так, він вважав, що можна користуватися знаннями не лише християн, а й поганинів. Тож не дивно, що останні 14 років свого життя вчений провів у в’язниці.
Такими уявлялися європейцям у XIV ст. мешканці невідомої країни
Поміркуй, звідки вони могли перейняти зображення песиголовців?
Цікавість здолала страх. Гравюра XV ст.
Джерело
XIII ст. Із праць Роджера Бекона
Є три джерела знання: авторитет, розум і дослід. Однак авторитету недостатньо, якщо в нього немає розумного доказу... І розум сам неспроможний відрізнити софізм (хибний висновок, який здається правильним) від справжнього доказу, якщо він не підтверджує свої висновки дослідом...
У людини, яка ніколи не бачила вогню, не бракувало доказів того, що вогонь пече, псує й руйнує речі. Все ж дух її не вдовольнився б цим знанням, і вона не поводилася б обережно з вогнем, допоки не поклала б у вогонь руку чи якийсь горючий предмет і не переконалася б через дослід у тому, про що вона довідалася із доказів.
1. Яке значення надавав Роджер Бекон досліду в набутті знань?
2. Поміркуй, чий авторитет мав на увазі вчений, коли твердив про його недостатність у пізнанні світу?
Для всезнайок
Роджер Бекон твердив, що може зробити корабель, який плаватиме без веслярів, візок, який рухатиметься сам «із неймовірною швидкістю», літальний апарат, човен для пересування «по дну моря чи рік». Його нестримна технічна фантазія справдилася в ХІХ—ХХ ст.
Марко Поло. Портрет XV ст.
Праця алхіміків. З середньовічної мініатюри
Багато зробила для розвитку дослідного знання середньовічна алхімія, яка прийшла в Європу через Візантію з єгипетської Александрії. У VII—VIIІ ст. нею захоплювалися в завойованих арабами країнах, особливо в Іспанії.
Вчені-алхіміки віддалися пошукам панацеї та філософського каменя. Церква ставилася до алхімічних дослідів — змішування в різних співвідношеннях речовин та підігрівання суміші — з великою настороженістю. Все ж ними захоплювалися Альберт Великий, Тома Аквінський, Роджер Бекон і ряд інших вчених, здебільшого арабських і єврейських. Ці досліди приносили лише велике розчарування. «Батько англійської поезії» Джеффрі Чосер писав у XIV ст. про ремесло алхіміка:
Хто наше ремесло собі обрав,
Життя, вважай, у себе той забрав.
Не одного звело воно в могилу,
Не одного із торбою пустило.
Отож хто дурість хоче проявити,
Нехай заходиться він золото варити.
Алхімія — спроба винайти універсальні ліки, штучно добути золото чи срібло.
Панацея — міфічні ліки від усіх хвороб.
Філософський камінь — міфічний спосіб перетворення звичайного металу (міді і свинцю) на золото чи срібло.
Вчені-алхіміки все ж зробили чимало важливих наукових відкриттів. Вони сприяли розвитку хімії та металургії.
У добу Хрестових походів збагатилися географічні знання. Особливо подбало про їх розвиток мандрівне купецтво. Так, у ХІІІ ст. венеціанський купець Марко Поло відвідав і цікаво описав Китай і Центральну Азію. У ХІV—ХV ст. мандрівники описали й інші землі. Це дало змогу скласти досконаліші географічні карти, навіть перші атласи. Розвиток середньовічної географії уможливив Великі географічні відкриття.
ПЕРЕВІР СЕБЕ
1. Перелічи найвизначніші досягнення культурного життя за доби Карла Великого.
2. Навколо якого питання в середньовіччі розгорнулися найбільші суперечки?
3. Хто, на твою думку, переміг у суперечці про те, як треба пізнавати світ: схоласти, богослови чи науковці?
4. Порівняй дисципліни, які викладалися в середньовічній школі і в сучасній.
5. Підготуй цікаве повідомлення на одну з тем:
Роджер Бекон — видатний англійський вчений;
Вчені-алхіміки та їхні наукові відкриття;
Розвиток середньовічної географії.
Коментарі (0)