Віфлеємський бунтар
- 9-04-2022, 21:48
- 486
7 Клас , Всесвітня історія 7 клас Крижановський, Хірна
Віфлеємський бунтар
На початку XV ст. чехам увірвався терпець. Вони піднялися на боротьбу з німецьким засиллям та «зіпсованістю» духовенства. Городяни домагалися дешевої церкви, дворяни — її земельних володінь, а всі гуртом — звільнення країни від німецького засилля.
Невдоволених очолив голова Празького університету й проповідник Віфлеємської каплиці в Празі Ян Гус (1371—1415 рр.).
Ян Гус гнівно засуджував симонію і безсоромну торгівлю індульгенціями. Він вимагав, щоб богослужіння здійснювалося не латиною, а чеською мовою, щоб господарями Чехії були не німці, а чехи. Ян Гус вважав, що між мирянами і духовенством не повинно бути нерівності, що причащатися вином із чаші мають і ті, й інші. Звісно, папа не загаявся відлучити Яна Гуса від церкви.
Індульгенція — папська грамота про відпущення (прощення) гріхів.
У 1414 р. Яна Гуса викликали на церковний собор у м. Констанці. Німецький імператор лицемірно надав йому охоронну грамоту. Собор звинуватив Гуса в єресі і й засудив до спалення, імператор же підписав цей вирок. Богослови згодом виправдовували імператора тим, що не гріх зрадити того, хто сам зрадив Бога. 6 липня 1415 р. Яна Гуса спалили.
Страта Яна Гуса. Мініатюра XV ст.
Заради чого Ян Гус прирік себе на загибель?
Джерело
1414 р. Із повідомлення італійського вченого Поджо Браччоліні про розгляд Констанцьким собором справи Яна Гуса
Архієпископ лондонський: «Коли б цей чех мав десять життів, я забрав би в нього сім життів за його промови про таємницю причастя. Але й решту життів я б йому не залишив. По-перше, тому що він принижував намісника Христового (папу). По-друге, тому що він оголив духовенство, не залишивши йому й шматинки для того, щоб прикрити свою наготу. По-третє, тому що він збив з пуття багатьох людей, надавши народу право самому розбиратися в питаннях віри, тим часом народу для його спасіння більше годилося б нічого не знати й простодушно вірити...»
Чому архієпископ вважав проповіді Яна Гуса небезпечними для церкви й суспільства? Чи справді вони були такими?
Коментарі (0)