Войти
Закрыть

Архітектура і мистецтво

7 Клас , Всесвітня історія 7 клас Щупак

 

§ 26. АРХІТЕКТУРА І МИСТЕЦТВО

Пригадайте, що означає поняття «античність», які ідеї сповідувало античне мистецтво. Як ви вважаєте, де розташовані центри розвитку науки й мистецтва: у містах чи селах? Пригадайте з уроків образотворчого мистецтва, що таке архітектура. Які її стилі вам відомі? З творчістю яких митців ви вже знайомі?

АРХІТЕКТУРНІ СТИЛІ. Стилістичні особливості середньовічного мистецтва IX—XII ст. яскраво втілювала архітектура. Як ви вже знаєте, архітектура — це мистецтво проектування і будівництва споруд та їхніх комплексів, що формують просторове середовище для життя і діяльності людини. Видатні зразки архітектурних споруд є культурно-історичними пам’ятками.

На архітектуру, як і на все мистецтво цієї доби, значний вплив мало християнство. Діючі храми розширювали; неміцні, плоскі, дерев’яні перекриття замінювали довговічними кам’яними склепіннями. Зводили храми ченці спільно з найманими ремісниками.

Спочатку середньовічна архітектура орієнтувалася на візантійський взірець. Згодом сформувалися два основні архітектурні стилі тих часів: романський і готичний.

РОМАНСЬКИЙ СТИЛЬ. Романський стиль сформувався в X ст. і панував в архітектурі понад 300 років. Будівельники запозичили елементи цього стилю з архітектури давніх римлян, чим зумовлена його назва.

Основними типами архітектурних споруд у романську епоху були замки, монастирські ансамблі й храми. Їх відмітними особливостями були масивні кам’яні склепіння, потужні стіни з нечисленними вузькими вікнами, ступінчасто-заглиблені входи.

Романські будови не були багатими на архітектурні оздоблення ні ззовні, ні всередині. Найважливішим їх елементом були башти.

Костел в абатстві Сант Антімо, Італія, XII ст.: а — башта; б — вікна; в — абсіди

Ознакою романського стилю є також напівкруглі арки на стінах, в отворах вікон, біля входу в собор. Стіни храмів і замків прикрашали фресками, широко використовували для їх оздоблення вітражі. У центрі храмів розміщували зображення Ісуса Христа або Богоматері, нижче — ангелів, апостолів, святих.

Своєю суворістю і могутністю романські храми нагадують фортеці. І це не випадково, бо інколи вони справді надавали прихисток населенню навколишньої місцевості.

Ротонда Сан-Лоренцо та її внутрішнє оздоблення в м. Мантуя, Італія, XI ст. (сучасне фото)

Церква-ротонда Аскольдова могила в м. Київ, Україна (сучасне фото)

Які архітектурні особливості цих споруд вказують на романський стиль?

ГОТИЧНА АРХІТЕКТУРА. З середини XII ст. в Європі розвивався готичний стиль. Його назва виникла в Італії пізніше, у XVI ст., і була пов’язана з назвою варварських племен готів.

Готичну архітектуру характеризує стрілчастість і легкість. Найважливішими ознаками цього стилю є тонкі стіни, висока стрімка аркова стеля, великі вікна, прикрашені кольоровими вітражами, просторі зали, наповнені повітрям. Важливою особливістю готичного стилю була спрямованість будівлі вгору.

Цього можна було досягти лише завдяки новій технології будівництва. Конструкція спиралася на опорні стовпи, простір між якими забудовувався. Це дало змогу споруджувати собори небаченої висоти з тонкими стінами і великими стрімчастими вікнами. Обриси стрілчастих арок на стінах нагадують мереживо на воді. Стрімчасті вікна, стрілчасті арки, високі ажурні башти готичних храмів створюють дивовижне враження легкості, пориву в піднебесся.

Кафедральний собор Нотр-Дам в Ам’єні. Франція. XIII ст. (сучасне фото) а — розета — кругле вікно, у якому вміщався вітраж; б — висока вежа — використовувалася для спостереження, з неї було видно все навкруги; в — великі вікна, що пропускали багато світла до приміщення; г — підпори і колони, що надавали міцності споруді. Завдяки цим зовнішнім підпорам готичні храми були вищими та виглядали менш масивно, ніж романські; д — архітектурні деталі: кам’яне різьблення, що оздоблювало фасад будови.

Подвійне вікно романського стилю

Вікно готичного стилю

ХАРАКТЕРНІ РИСИ РОМАНСЬКОГО І ГОТИЧНОГО АРХІТЕКТУРНИХ СТИЛІВ

МИСТЕЦТВО РАННЬОГО ВІДРОДЖЕННЯ. Центрами італійського Раннього Відродження були великі торгові міста. Серед них особливо виділялась Флоренція, на той час економічно незалежне і політично самостійне місто. Ще в XIII ст. тут була ухвалена перша демократична Конституція Італії — «Встановлення справедливості». Тоді вперше людську особистість почали визначати не за соціальним походженням, як у феодальних державах, а за її особистісними характеристиками.

Нові суспільні умови позитивно впливали на творчість митців, наукові розвідки. Художники пізнавали будову людського тіла, досліджували правила перспективи і пропорцій, відтворювали на полотнах гру світла і тіні. Нову техніку письма вони використовували не лише для більш реалістичного зображення героїв своїх картин, а для відображення характеру і почуттів людини.

Найвизначніший твір видатного італійського скульптора Донателло — бронзова статуя «Давид». Митець зобразив юного героя після його перемоги над велетнем Голіафом, на відрубану голову якого він поставив свою ногу. Подібно до грецьких богів і героїв, Давид не прикриває свого стрункого тіла одягом. Його образ, сповнений внутрішньої гармонії, втілює високі духовні ознаки особистості — благородство і велич душі.

Статуї «Давид» і «Святий Георгій». Роботи скульптора Донателло

На замовлення цеху зброярів Донателло виконав статую «Святий Георгій» (покровитель воїнів). Створений скульптором образ молодого воїна став романтичним символом Флоренції.

Основоположником архітектурного стилю Раннього Ренесансу був Філіппо Брунеллескі — італійський архітектор, скульптор, учений, один із творців теорії перспективи. Збудований за його проектом купол Флорентійського собору (1420—1436 рр.) не тільки був технічним дивом на той час, а мав виняткове суспільне та ідейно-художнє значення. Купол домінував над містом і вперше виконував провідну функцію у зовнішньому вигляді будівлі, сприймався як величний світський пам’ятник, приклад торжества людського розуму.

Особливе місце посідає творчість італійського художника Сандро Боттічеллі — найвидатнішого майстра Раннього Відродження. Вже перші твори митця вирізняються ніжним ліризмом. Водночас із релігійними композиціями він пише портрети, сповнені життя, душевної чистоти, витонченості.

Купол собору Санта Марія дель Фьоре. Флоренція, XV ст.

Собор Санта Марія дель Фьоре будували близько 100 років. На початку XV ст. постало неймовірно складне технічне завдання: спорудити купол діаметром 42 м. За цю роботу взявся Брунеллескі, ювелір за фахом, архітектор-аматор. Після точних розрахунків він запропонував звести купол методом цегляної кладки без спорудження будівельних лісів. Купол заввишки 91 м було збудовано в 1446 р. Його вага — близько 9 тис. тонн. Це архітектурне диво є одним з яскравих свідчень людської геніальності доби Ренесансу.

Протягом кількох років Боттічеллі виконував замовлення для могутніх правителів Флоренції — роду Медічі. Дві найбільш прославлені свої композиції — «Народження Венери» (близько 1484 р.) і «Весна» (близько 1485 р.) — Боттічеллі присвятив Джуліано Медічі і його коханій Сімонетті Веспуччі, прекрасний образ якої художник втілює майже в усі свої живописні роботи. Боттічеллі був також автором ілюстрацій до «Божественної комедії» Данте, які вирізняються глибоким драматизмом.

Ренесанс знаменував величезний переворот у світогляді людей, культурі та мистецтві. Історик Леон Леруа так писав про своє XV століття: «Ніколи в минулому не було сторіччя, коли б культура й вільні мистецтва досягли такої досконалості, як тепер. За останні сто років не тільки стали очевидними речі, перед тим сховані у пітьмі неуцтва, а й відкрито невідомі пращурам нові моря, нові землі, нові типи людей, законів, звичаїв, нові трави, дерева, мінерали, зроблено нові винаходи: книгодрукування, артилерію, компас...».

Народження Венери та Весна. Картини художника Сандро Боттічеллі

ГОТИЧНА СКУЛЬПТУРА, ФРЕСКИ, ВІТРАЖІ. Важливим елементом архітектурного оздоблення є скульптура. Як вам уже відомо, це вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об’ємну або рельєфну форму і виконуються способом витісування, виливання, різьблення, ліплення тощо з твердих чи пластичних матеріалів (каменю, металу, дерева, глини і т. ін.). Творами цього виду мистецтва є статуя, бюст, барельєф тощо.

У готичному храмі скульптура ніби сповнює споруду рухом. Вона відіграє роль, з одного боку, архітектурного оздоблення, а з іншого — енциклопедії знань і уявлень про світ середньовічної людини. Водночас із скульптурами святих, ангелів, Ісуса Христа, Діви Марії, демонів з’явилися статуї і барельєфи звичайних людей. Окрім цього, усі скульптури набули людських рис і характеру.

Особливістю скульптури в готичному храмі є також те, що статуї майже завжди об’ємні, вільно стоять на своїх п’єдесталах біля стіни, часто виступаючи за її межі. Складки одягу підкреслюють об’ємність постаті.

Шедеврами готичної скульптури вважають портретні зображення маркграфа Еккехарда і його дружини Ути в соборі Наумбурга. В образі маркграфа скульптор представив грубого, чуттєвого, владного рицаря тих часів. Він тримає себе гідно, усвідомлюючи свою силу і владу. Цілковитою протилежністю йому є Ута — справжнє уособлення жіночності.

Скульптурні портрети Еккехарда і Ути фон Баллєнштед (бл. 1250—1260 рр.) в Наумбурзькому соборі, Німеччина

Так у надрах готичного стилю виявлялося зацікавлення людиною і світом, у якому вона живе. Особливого розвитку це отримало у подальші часи, у період Високого Відродження, який ви вивчатимете в наступних класах.

Храми та інші споруди романського стилю оздоблювали фресками (від італ. affresco — свіжий) — живописом на вологій штукатурці.

Ісаак благословляє Іакова. Фреска (фрагмент) у церкві Сан-Франческо в м. Ассізі, Італія

Поява великих вікон сприяла розквіту вітражів — мозаїки з кольорового скла, яка за допомогою зв’язок (у середні віки використовували свинець) з’єднувалася в художню композицію. У XIII ст. вітражі поширилися по всій Європі.

У католицьких храмах вони відтворювали біблійні сюжети і замінили розписи. У них використовувалися також геометричні та рослинні орнаменти. Кольорове світло, що потрапляло до приміщення через вітражі, створювало виняткову атмосферу. Яскравим підтвердженням цього є Шартрський собор, оздоблений 173-ма вітражами загальною площею 2000 м2.

Шартрський собор у французькому місті Париж та його вітражі (сучасне фото)

ЗНАЮ МИНУЛЕ — ОСМИСЛЮЮ СЬОГОДЕННЯ — РОЗУМІЮ МАЙБУТНЄ:

запитання і завдання

Знаю і систематизую нову інформацію:

1. Охарактеризуйте архітектурні особливості романських храмів (соборів).

2. Що є характерним для готичного архітектурного стилю?

3. Дайте характеристику творчості Донателло, Брунеллескі, Боттічеллі.

4. Розкажіть про особливості готичної скульптури.

5. Яку атмосферу в католицькому храмі створюють фрески, вітражі?

Мислю творчо і самостійно:

6. У чому відмінність середньовічної скульптури від античної?

7. Дізнайтеся, чи є у вашому населеному пункті, обласному центрі споруди, побудовані в романському або готичному стилі. Як і чим вони оздоблені?

8. Використовуючи текст підручника, додаткову літературу й інтернет-ресурси, підготуйте комп’ютерну презентацію «Художні роботи майстрів Раннього Відродження».

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 7 клас Щупак", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація