Всесвітня історія 7 клас Щупак
- 15-04-2022, 20:24
- 652
Повторення і вступ. Запрошуємо до історичної мандрівки у часі і просторі
§ 1. Цивілізаційна спадщина Стародавнього світу
§ 2. Середньовіччя як епоха розвитку людства
Мандрівка перша. Перші середньовічні держави
§ 3. Велике переселення народів
§ 4. Утворення «варварських королівств». Хлодвіг
§ 5. Карл Великий. Імперія франків
§ 7. Виникнення ісламу та Арабський халіфат
§ 8. Практичне заняття. Вплив перших середньовічних імперій на європейську історію
Мандрівка друга. Середньовічний світ Західної Європи
§ 9. Зв'язок людини і природи. Рух населення. Внутрішня і воєнна колонізація
§ 10. Середньовічне суспільство та християнська церква
§ 11. Практичне заняття. Замок. Рицарські традиції. Життя селян
§ 12. Середньовічне місто. Ремесло і цехи
§ 13. Торгівля й гільдії. Міська культура й повсякдення життя
Мандрівка третя. Європейське суспільство і держави в Х—ХV ст.
§ 14. Походи вікінгів та їхні завоювання
§ 15. Хрестові походи. Держави хрестоносців. Духовно-рицарські ордени
§ 16. Практичне заняття. Наслідки Хрестових походів
§ 17. Середньовічні держави: від роздробленості до станово-представницьких монархій
§ 18. Франція в XI—XV століттях. Столітня війна
§ 19. Англія в XI—XV століттях. Велика хартія вольностей
§ 20. Священна Римська імперія. Зовнішня політика германських імператорів
§ 21. Італійські торговельні республіки. Реконкіста та утворення королівства Іспанія
Мандрівка четверта. Матеріальний і духовний світ європейського Середньовіччя
§ 22. Наукові і технічні досягнення. Книгодрукування
§ 23. Практичне заняття. Середньовічні школи й університети. Життя середньовічного студента
§ 24. Християнська церква в XI—XV століттях. Єретики і боротьба з ними
§ 25. Раннє Відродження і гуманізм
Мандрівка п'ята. Країни Центральної та Східної Європи
§ 27. Польське королівство. Велике князівство Литовське
§ 28. Угорське та Чеське королівства. Гуситські війни
§ 29. Монгольська навала на Русь. Новгородська боярська республіка
§ 30. Московська держава. Іван ІІІ
§ 31. Практичне заняття. Виникнення слов’янської писемності. Кирило і Мефодій
Мандрівка шоста. Середньовічний Схід
§ 32. Утворення Османської імперії. Правління Мехмеда ІІ
§ 33. Середньовічне суспільство Індії та Китаю
§ 34. Середні віки в історії людства
Додатки
Дати, що допоможуть зрозуміти історію
ШАНОВНІ СЕМИКЛАСНИКИ!
Кожному з вас відомі історії про сміливих вікінгів і відважних рицарів, могутніх королів і загадкових учених-алхіміків. У фільмах, книжках, комп’ютерних іграх ви зустрічалися з таємницями середньовічних замків і бібліотек, величчю християнських храмів і мусульманських мечетей. Усе це стосується світу Середньовіччя, який відображений на сторінках цього підручника.
Ви вже маєте досвід роботи з підручником історії, коли в шостому класі вивчали Стародавній світ. Тому сподіваємося, що під час роботи з цією книжкою у вас не виникатиме труднощів. Натомість буде задоволення від пізнання захоплюючого світу історії.
У підручнику, який ви зараз читаєте, є свої особливості змісту.
Передусім ми прагнули показати зв’язок подій минулого із сьогоденням адже історія живе поруч із нами. Тому в ілюстраціях подій, що відбувалися в епоху Середньовіччя, відтворено їхні сліди, які залишилися до сьогодні. Згадуючи тодішні міста, ми наводимо їхні теперішні назви й інформуємо, які з них є столицями сучасних держав. Народи та їхні мови, країни та географічні назви, література та мистецтво Середньовіччя є частиною нашого теперішнього життя, про що ви пересвідчитеся, навчаючись за цим підручником.
Описуючи історії інших країн, важливо простежити їхній взаємозв’язок з подіями в Україні. Адже слов’янські предки українців брали участь у міжнародній торгівлі й війнах, у господарських зв’язках і культурному обміні. Доля слов’ян на українській землі перетиналася з діяннями правителів європейських країн та азійських народів. Тому, наприклад, говорячи про середньовічні замки, ми згадуємо їх в англійському Лідсі та в українському місті Кам’янець-Подільському, показуємо міськуратушу в австрійському Відні та в Чернівцях, що на Буковині, тощо. Декому з вас пощастило жити в місцях, пов’язаних із цікавими подіями середньовічного минулого. Тож ви зможете доповнити текст підручника тими відомостями, про які змогли дізнатися від своїх рідних, з книжок чи експозицій місцевих музеїв.
Як працювати з підручником
Підручник — це не просто книжка для читання, а й особливий інструмент для навчання, яким треба правильно користуватися. Ви вже знаєте, як читати основний текст підручника, як працювати з історичними документами й картами, відповідати на запитання після параграфа.
Навчальний матеріал нашого підручника розподілений на теми (мандрівки) й параграфи, у кожному з яких для зручності виділені окремі пункти.
Деякі теми шкільна програма рекомендує вивчати через практичні заняття. Вони передбачають самостійну роботу учнів над ілюстраціями, текстом підручника й додатковим матеріалом, який можна знайти в бібліотеці та в інтернет-мережі. Ваш учитель історії на практичних заняттях виступатиме як консультант.
Певні параграфи чи окремі частини (пункти) параграфів учитель порадить вам опрацювати самостійно.
Перед кожним новим параграфом наведено запитання та завдання на повторення вивченого вами раніше. Вони допоможуть пригадати те, що полегшить вам ознайомлення з новим матеріалом.
Важливі поняття та нові слова, які треба зрозуміти й запам'ятати, виділено в спеціальних «записках з монеткою» поряд із основним текстом. Усі ці поняття зібрані також у словнику, вміщеному вкінці підручника.
Дати для запам’ятовування, які допоможуть вам зрозуміти історію, виділені в тексті. Вони також повторюються після кожного параграфа і подані на прикінцевих сторінках підручника.
У рубриці «Мовою документів» наведено відомості з історичних джерел, які доповнюють карти ну подій Середньовіччя. Учитель історії допоможе вам навчитися критично оцінювати ці документи.
Зверніть увагу на рубрику підручника під назвою «Жива історія: документи, особистості, цікаві подробиці». Тут подано невеличкі фрагменти історичних документів і думки вчених, історичні цікавинки й легенди. Наведені в цій рубриці історичні подробиці «оживляють» зміст, наповнюють його цікавими і важливими деталями.
Варто уважно переглядати ілюстрації підручника, які не просто доповнюють текст, ай подають пізнавальну інформацію. Запитання до деяких ілюстрацій та інших рубрик підручника допоможуть вам помітити важливі ознаки, характерні для історичних подій та явищ, спонукатимуть вас до роздумів, аналітичного й творчого мислення.
Звичайно, історичну книжку не можна уявити без карт, які є і в цьому підручнику. Для виконання деяких завдань вам знадобляться і шкільні атласи з історії.
Запитання і завдання після кожного параграфа спрямовані на систематизацію нового матеріалу, який ви вивчили на уроці. Певні питання варто обговорити з однокласниками, розділившись на групи. Складніші — потребуватимуть вашої творчої роботи, використання додаткової інформації. Ці питання передбачені насамперед для тих, хто особливо цікавиться історією.
Отже, пропонуємо вам поринути у світ Середньовіччя. Це не тільки важливо для розуміння сьогодення, а й неймовірно цікаво.
Бажаємо вам успіхів!
Шановні вчителі, звертаємо Вашу увагу на те, що з огляду на надзвичайну актуальність знання учнями історичного матеріалу щодо Польщі, Росії та інших найближчих сусідів України, в підручнику більш детально розглянуто певні теми:
§ 27. Польське королівство. Велике князівство Литовське;
§ 28. Угорське та Чеське королівства. Гуситські війни;
§ 29. Монгольська навала на Русь. Новгородська боярська республіка;
§ 30. Московська держава. Іван III (пропонуємо об’єднати цей параграф з § 31 — практичним заняттям «Виникнення слов’янської писемності. Кирило і Мефодій»).
Матеріал деяких параграфів пропонуємо розглянути на одному уроці: §1 і §2; §12 і §13; §15 і §16. У § 33 підручника об’єднано матеріал з історії середньовічних Індії та Китаю. За такого планування залишається 5 годин для уроків узагальнення та тематичного контролю відповідно до програми.
Коментарі (0)