Войти
Закрыть

Країни Середньовічного Сходу

7 Клас , Всесвітня історія 7 клас Пометун, Малієнко 2020

 

§ 30—31. Країни Середньовічного Сходу

1. Яким було китайське суспільство в Середні віки

1) Використовуючи карту (с. 170), складіть розповідь про середньовічний Китай. Для цього: а) схарактеризуйте вплив природних умов на спосіб життя населення Китаю; б) знайдіть споруду, що з'єднала річки Хуанхе і Янцзи; назвіть великий торговельний шлях; обговоріть їх назви і роль в житті суспільства; в) назвіть завойовників, з якими боролися китайці, та споруду, яка перешкоджала нападникам.

2) На основі тексту, зображень 1-5 (с. 171) опишіть життя людей середньовічного Китаю.

Китайську державу очолював імператор з необмеженою владою, який вважався «Сином Неба», тому країну називали «Піднебесною». На відміну від Західної Європи, дорогу до влади в Китаї відкривала не знатність походження, а насамперед освіченість. Чиновниками ставали тільки ті, хто склав непрості іспити, де на одне місце було понад сто претендентів. Така система іспитів давала змогу залучати на службу й талановитих простих людей.

Важко назвати таку сферу науки, літератури або мистецтва, у яку не зробив би внесок середньовічний Китай. Саме китайці першими винайшли книгодрукування, що дало змогу ознайомити інші країни Сходу з досягненнями китайських учених. Вони винайшли порох і вогнепальну зброю, паперові гроші та морський компас. У XV ст. китайський флот здійснив плавання до східного узбережжя Африки. Китайські астрономи створили точний календар, у якому тривалість року лише на 27 секунд не збігалася зі справжньою величиною. Особливо славилася китайська порцеляна. Китайці ретельно оберігали секрети виробництва порцеляни, тому в Європі її навчилися виготовляти лише у XVIII ст.

У Китаї з глибокої давнини мирно співіснували кілька релігій. У I ст. з Індії в Китай «проник» і поширився буддизм. Проте основою освіти, моралі, державного устрою, законодавства лишалося конфуціанство, яке виникло в VI-V ст. до н. е.

1, 2, 3. Зображення китайських художників, виконаних на шовку

4. Виготовлення шовка (середньовічний малюнок)

5. Середньовічний порцеляновий виріб

2. Яким було індійське суспільство в Середні віки

1) Використовуючи карту (c. 170), складіть розповідь про середньовічну Індію. Для цього: а) схарактеризуйте вплив природних умов на спосіб життя населення Індії; б) визначте напрямки мусульманських вторгнень в Індію; назвіть державу та її столицю, що існувала на території Індії, порівняйте її кордони у XIV і XVI ст.; в) прокладіть свій шлях від Індії до Великого шовкового шляху, визначте, через які території, держави або міста він пройде.

2) Поставте до тексту джерела 2-3 запитання. Запропонуйте своїм однокласникам/однокласницям на них відповісти.

ІЗ ПРАЦІ ВІДОМОГО КИТАЙСЬКОГО МАНДРІВНИКА СЮАНЬ ЦЗАНА (VII СТ.)

Сім'ї в Індії поділяються на чотири варни. До першої варни належать брахмани. Це люди чистої поведінки, вони суворо дотримуються законів релігії, моральності... Другу варну становлять кшатрії. Протягом багатьох століть вони є правлячою групою. Кшатрії дбають про доброчесність і милосердя. Люди третьої варни називаються вайшами. Вони займаються торгівлею і шукають прибутків... Люди четвертої варни Шудри — займаються землеробством... Одружившись, людина посідає вище або нижче становище, залежно від нової спорідненості. Індійці не допускають безладного змішання через шлюби між родичами. Колишня заміжня жінка вже ніколи не матиме другого чоловіка.

Варни, що виникли в індійському суспільстві ще до н. е., в епоху Середніх віків почали ділитися на дрібніші групи, які європейці назвали кастами.

Касти — закриті групи людей в Індії, які займалися певним видом діяльності, професією та посідали відповідне місце в суспільстві.

У ранньому Середньовіччі в Індії не будо єдиної держави, і вона переживала період політичної децентралізації (дроблення). Цим скористалися арабські завойовники, які почали поступово захоплювати індійські території. На початку XIII ст. з володінь мусульман на півночі Індії утворилася незалежна ісламська держава зі столицею в місті Делі — Делійський султанат. Так в Індії почав поширюватися іслам, але зберігалися і традиційні для неї індуїзм та буддизм.

Індуїзм — одна з найдавніших релігій світу. Найважливішими з багатьох богів індуїзму є Брахма, Шива, Вішну. Святі твори — Веди, Махабхарата та Рамаяна.

Індія зробила великий внесок у розвиток середньовічної культури. Уже з перших століть нашої ери в Індії користувалися десятковою системою числення — індійськими цифрами, що зараз відомі як арабські. Математики вміли виконувати дії з дробами, обчислювати площі фігур та об'єми тіл, із високою точністю визначили число π (пі). У багатьох містах Індії в Середні віки існували обсерваторії.

У книжках з медицини детально описувалися будова тіла людини та її внутрішні органи. Лікарі вміли робити складні операції, використовуючи близько двохсот хірургічних інструментів і засоби знеболювання. Щоб розпізнати хворобу, визначали температуру тіла, вимірювали пульс хворого, оглядали колір шкіри та язика. Як ліки використовували настої, відвари та мазі.

Зазвичай літературні твори писали санскритом. Ця мова була міжнародною в цій частині світу, так само, як у Західній Європі — латина.

У перші століття нашої ери храми споруджували всередині печер. Серед них особливо вражають храмові печери Аджанти в Центральній Індії. Аби художник міг працювати при денному світлі, необхідному для створення такого шедевру, застосовували спеціальну систему дзеркал.

Яке враження справляють на вас ці пам'ятки? Про який рівень розвитку індійського суспільства вони, на вашу думку, свідчать? Знайдіть ці пам'ятки на карті (c. 170).

1. Середньовічне місто Джайсалмер

2. Храм Кандар'я Махадева (Кхаджурахо)

3. Мінарет Кутб-Мінар (Делі)

4. У печері храмового комплексу Аджанти

3. Як розвивалась Японія в епоху Середніх віків

Складіть розповідь про середньовічну Японію. Для цього: а) схарактеризуйте вплив природних умов на спосіб життя населення Японії; б) порівняйте місцерозташування Японії, Індії і Китаю; в) використайте текст та ілюстрації (с. 174) і складіть 2-3 правила життя самурая.

Японська цивілізація молодша за Китайську та Індійську. Перша держава виникла на японських островах у раннє Середньовіччя і на початку багато в чому наслідувала китайські досягнення. Уміння вирощувати рис і виготовляти шовк, ієрогліфи і чай японці запозичили у китайців. Попри це, в Японії була створена своя держава, неповторна культура і традиції.

На чолі держави стояв імператор — «Син Неба». Згідно з японською міфологією він був нащадком богині Сонця Аматерасу, яка вручила йому три священних предмети: меч — символ могутності, дзеркало — символ божественності та намисто з яшми — символ вірності підданих.

Особливу роль в житті японського суспільства відігравали самураї — професійні воїни, які за військову службу отримували землю. У самураїв був неписаний закон «бусідо» («шлях воїна»). Понад життя самурай цінував відданість пану, мужність, уміння володіти собою. Майбутніх воїнів з дитинства вчили володіти зброєю, шанувати батьків і вчителів і, загартовуючи себе, проводити ночі без сну і дні без їжі. Все життя самураї удосконалювали свою військову майстерність, доводячи її до найвищого рівня. Згодом самураї утворили окремий замкнений стан.

У середньовічній Японії мирно співіснували дві релігії: синтоїзм — давня японська релігія і буддизм, храми яких зазвичай ставали центрами освіти і літописання. І до сьогодні зберігся храмовий комплекс Хорюдзі — перший буддійський монастир в Японії. Наразі це найдавніша споруда з дерева у світі.

Традиційне японське мистецтво неможливо уявити без каліграфії — витонченого написання ієрогліфів, які, згідно з легендами, з'явилися з божественних небесних образів. Вважається, що й живопис формувався з ієрогліфів. Важливою ознакою освіченої людини вважалося уміння віршувати.

Традиційної для нас рими у японських віршах немає, проте вони зрозумілі нам й більше тисячі років потому.

Пісня Яманое Окура (659-733)

Срібло, золото, перлини —

нащо нам вони?

Навіть більш коштовні речі

з дітьми

чи зрівняються?

Розгляньте ілюстрації (с. 174-175) та поділіться враженнями від життя в середньовічній Японії та її мистецтва.

Самурай на коні

Обладунки самурая

Жінка. Японський малюнок

Храм Хорю-дзи, пагода

Японський ієрогліф, який промовляється як «орей» і означає «Дякую»

«Історична мозаїка»

http://bit.do/fFQzP

Річне узагальнення

http://bit.do/fFQz9

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 7 клас Пометун, Малієнко 2020", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду