Войти
Закрыть

Спадщина середньовіччя

7 Клас

Люди вивчають минуле для того, щоб краще розуміти сучасність, робити менше прикрих помилок і, наскільки це можливо, передбачати майбутнє. Але чи має середньовіччя хоч якесь відношення до сучасності? Виявляється, має, причому чимале. Саме в середні віки у Європі з’явилися сучасні держави й народи, сформувалися їх мови, культури, особливості мислення та поведінки. Тоді ж оформилися сучасні міждержавні кордони. Однак середньовіччя принесло європейським народам чимало затяжних міжнародних і релігійних суперечок, які то залагоджувалися, то знову спалахували....

Хронологічні межі та періодизація історії середніх віків

7 Клас

Людське суспільство невпинно розвивається, ускладнюється. Щоб краще відобразити цей поступальний розвиток, вчені домовилися поділити всесвітню історію на періоди. У XVIII ст. вони виділили три такі періоди: стародавність (або античність), середньовіччя та новий час. До них пізніше було додано четвертий, «новітній» період. У цьому ланцюжку періодів на середньовіччя припадає понад 10 століть. Починається середньовічний період історії людства датою загибелі Західної Римської імперії — 476 роком, закінчується наприкінці XV ст., коли європейці відкрили Америку, розгорнувши нову сторінку світової історії. Народи Азії та Африки перейшли від середньовіччя до нового часу на кілька століть пізніше, а подекуди перебувають у ньому ще й дотепер. Отже, одні народи швидше переходили від середньовіччя до нового часу, інші — повільніше. Тому усталена в історичній науці періодизація є умовною....

Що таке «історія середніх віків»?

7 Клас

В цьому році ти будеш вивчати період всесвітньої історії, який називають середньовіччям. Італійські вчені ще в XV ст. ввели термін «середні віки» чи «середньовіччя». Вони вважали середні віки важкою сторінкою європейської історії, її «темною добою». Мовляв, тоді було втрачено високі здобутки греко-римської цивілізації — люди уявлялися безкультурними, жорстокими, які нищили один одного в численних війнах, а в їхньому політичному житті панував безлад. Пізніше вчені відмовилися від такого спрощеного розуміння середньовіччя. Вони зважили на той очевидний факт, що середньовіччя принесло людству й чимало корисного. До цього часу середні віки оцінюються різними людьми та вченими по-різному. Одні (переважно журналісти та політики) все ще вбачають у середньовіччі «темну добу» європейської минувшини. Багато недоладностей нашого часу — війни, розправи над інакодумцями, недбайливе ставлення до природи тощо — вони вважають середньовічною спадщиною. Що ж, звертати все на минувшину простіше й зручніше, аніж дошукуватися причин появи в суспільстві негативних явищ. Інші, навпаки, помічають у середньовіччі лише світлі сторони: «лицарське» (шанобливе) ставлення до жінок, шанування людської гідності, дотримання правил честі тощо. У таких розбіжностях поглядів відображена сама природа людини. Адже люди завжди дивилися на світ різними очима; так, для одних піратство — це розбій, тоді як для інших — овіяна морськими вітрами романтика....

Готуємося до уроку річного узагальнення «Внесок цивілізацій Середньовіччя в історію людства та становлення сучасної Європи»

7 Клас

Ціле тисячоліття охоплює епоха Середніх віків, яку історики називають ще «середньовічний міленіум». На цьому уроці ви пригадуватимете основні досягнення Середньовіччя, але це — лише частина його реального спадку. У V-XV ст. утворилися нові держави, було закладено основи сучасних націй і демократії, виникла нова світова релігія — іслам. У європейських державах склалися представницькі органи, а в містах — виборні ради та університети. Людство розвинуло матеріальну культуру: почали застосовувати вітряки й водяні млини, з’явилися перші домни, винайшли порох, компас і вдосконалили кораблі. Середньовіччя починалося зі ствердження, що «людина — пасивне знаряддя Бога», а закінчувалося ідеями про унікальність кожної особистості. 1. Згрупуйте за темами слова та словосполучення: варварське королівство, інквізиція, ратуша, халіфат, феод, романський стиль, іслам, Відродження, магістрат, патриціат, християнство, цех, мер, стани, гільдія, індуїзм, плебс, буддизм, єретик, готичний стиль, лихварство, міська комуна, університет, гуманізм. 2. Оберіть із них ті, що використовуються зараз, і ті, що стали історизмами. IV. Проаналізуйте епоху Середніх віків, послідовно виконуючи завдання. 1. Назвіть речові та писемні історичні джерела, які можна використовувати для вивчення життя людини в епоху Середніх віків. 2. Охарактеризуйте основні етапи, які пройшло людство в епоху Середніх віків. 3. Пригадайте видатні постаті Середньовіччя. Назвіть не менше трьох діячів, які, на вашу думку, назавжди залишилися в історії завдяки своїй діяльності. 4. Назвіть найбільші міста Середньовіччя. Охарактеризуйте причини швидкого зростання середньовічних міст....

Середньовічне суспільство Індії

7 Клас

Поєднайте різні джерела знань. На основі карти (с. 210) і тексту охарактеризуйте вплив природних умов на спосіб життя населення Індії в епоху Середньовіччя. Поставте до тексту 2-3 запитання про різні сфери життя населення. Запропонуйте своїм однокласникам на них відповісти. Для жителів середньовічної Європи Індія була казковою країною. Багатства, які так захоплювали європейців, створювалися природою і працею мільйонів селян та ремісників. Працьовиті селяни збирали по 2-3 врожаї рису на рік. Крім зернових, культивували цукрову тростину, бавовну, прянощі та багато різних фруктів. Чимало з цих культур запозичили з Індії сусідні народи. Славилась Індія й кокосовою пальмою. У своїх господарствах скотарі розводили корів, буйволів, верблюдів, кіз, коней та ін. Індійцям удалося приручити навіть слонів. Вправні ремісники виготовляли вироби із заліза, золота, інших дорогоцінних металів. У середньовічній Індії зберігалася традиційна структура суспільства....

Життя в Підебесній імперії

7 Клас

На початку VII ст. в Китаї утвердилася династія Тан, яка правила країною майже 300 років. Єдину державу очолював імператор з необмеженою владою, який вважався «сином Неба», тому країну називали «Піднебесною». Згодом різні династії правили країною. У XIII-XIV ст. Китай також зазнав монгольської навали. Лише після відновлення незалежності, за династії Мін, почалося піднесення держави. У китайському суспільстві існувала жорстка ієрархія. Нижче імператора перебували його найближчі родичі, ще нижче — чиновники. На відміну від Західної Європи, у Китаї родова знать до управління країною прямого доступу не мала. Дорогу до влади в Піднебесній відкривала, насамперед, освіченість. Чиновників призначали тільки з тих, хто склав непрості іспити, де на одне місце було понад сто претендентів. До іспитів допускалися всі вільні люди, однак переважна більшість тих, хто успішно витримував іспит, походила все-таки зі впливових і заможних сімей. Водночас система іспитів давала можливість залучати на службу й талановитих простих людей....

Утворення Османської імперії. Правління Мехмеда II

7 Клас

За допомогою документа, вміщеного на наступній сторінці, дайте відповіді на запитання. Як виховували яничар? Чому вони ставали надійною охороною султана? Як ви думаєте, чому в українській мові назва «яничари» вживалася переносно на означення зрадників, що вірно й завзято служили чужій владі карателів і поневолювачів? ІЗ ПОПУЛЯРНОГО ТВОРУ «ПРИГОДИ» ЧЕСЬКОГО ПИСЬМЕННИКА-ГУМАНІСТА ВАЦЛАВА БРАТИСЛАВА З МИТРОВИЦЬ (XVI ст.) Яничар набирають із дітей тих християнських народів, які живуть під турецькою владою... Найкращих беруть на службу до турецького султана, решту розбирають паші (високі урядовці) та інші турецькі начальники... Коли їм минає 20 років... — усіх їх доправляють до Стамбула. Тут найміцніших і суворих записують у молодші яничари і віддають під командування старших. Під їхнім наглядом молоді вчаться стріляти, рубати шаблями, кидати списи, перескакувати канави, лазити на стіни й виконувати всяку роботу, яку їм дасть старший... У бою чи під час штурму (фортеці) вони йдуть попереду, намагаючись проявити себе, ...з усіх турецьких солдат вони найбезжалісніші до християн....

Практичне заняття. Виникнення слов’янської писемності. Кирило і Мефодій

7 Клас

Спираючись на текст і документ, визначте головну передумову виникнення слов’янської писемності в IX ст. Виникнення старослов’янської мови та слов’янської писемності тісно пов’язано з історичними умовами життя слов’ян у IX ст. У період становлення слов’янських держав необхідна була релігія, яка б підтримувала цей процес, забезпечувала повноправний вихід нових країн на міжнародну арену. Великоморавський князь Ростислав, прагнучи зберегти самостійність від посягань Німеччини, направив посольство до візантійського імператора з проханням відрядити вчителів, які просвітили б слов’ян у справах віри. ПАННОНСЬКЕ5 ЖИТІЄ КИРИЛА І МЕФОДІЯ ПРО ЗАПРОШЕННЯ КНЯЗЯ РОСТИСЛАВА У 862 році до Константинополя приїхали посли від моравського князя Ростислава з таким проханням: «Ми не розуміємо ні грецьку, ні латину... У нас немає писемності, і ми не розуміємо сенсу написаного. Народ наш сповідує християнську віру, але в нас нема вчителів, які могли б навчити нас читати... пояснити нам віру нашою рідною мовою»....

Землі Північно-Східної Русі в XI-XV ст.

7 Клас

Знайдіть на карті (с. 126) Новгород. Як географічне положення міста впливало на його розвиток? Доберіть щонайменше три аргументи на доказ того, що Новгород справедливо називали Великим. Відомим політичним, економічним і культурним центром Північно-Східної Русі був Новгород. У IX-XII ст. його історична доля була міцно пов’язана з Києвом. У Новгороді княжив Рюрик, який започаткував першу київську династію Рюриковичів, тут проходив торговельний шлях «із варяг у греки», у цьому місті правили великі київські князі Володимир Великий і Ярослав Мудрий. Новгород став центром князівства, землі якого простягалися на північ і схід від нього аж до Північного Льодовитого океану та Уралу. Місто вело жваву торгівлю. Торговельні шляхи пролягали по річці Волхов, Ладозькому озеру, а далі — по Неві, Балтійському морю до Швеції, Німеччини, Англії та інших європейських країн. На європейські ринки новгородці вивозили мед, віск, хутро, льон, коштовне й напівкоштовне каміння. Свічки, зроблені з новгородського воску, освітлювали європейські будинки та собори, а шуби й шапки, пошиті з руського хутра, зігрівали європейську знать. Додому купці поверталися зі сріблом, золотом, міддю, бронзою та зброєю....

Держави Центральної та Східної Європи в X-XV ст.

7 Клас

Установіть, за які справи Казимир III отримав прозвання «Великий» і «Король холопів». На основі карти «Священна Римська імперія, Польща, Угорщина» (с. 126), визначте, як географічне положення Польщі впливало на її розвиток, назвіть українські міста, приєднані до цієї держави. У X ст. постала нова європейська держава — Польща. У XIII ст. країна переживала важкі часи. Німецький (Тевтонський) орден відрізав Польщу від Балтійського моря, а її землями пройшла монгольська навала. Наприкінці XIII-XIV ст. розпочався складний процес об’єднання країни. Проти нього виступали магнати, які не потребували сильної влади короля, й міста, багато з яких входили до Ганзейського союзу та були більше зацікавлені в торгівлі з іншими державами, ніж усередині країни. Лише за Казимира III (1333-1370) відбулося піднесення Польщі. Молодий король зрозумів, що він не зможе воювати з усіма ворогами, тому обрав політику компромісів із сусідніми державами й підписав з Угорщиною, Чехією, Тевтонським орденом мирні договори. Втрату деяких польських земель він компенсував українськими землями, приєднавши Галичину, Белжщину і Холмщину. Казимир увів єдині закони та єдину монету. Об’єднуючи окремі князівства та називаючи їх воєводствами, він не став докорінно міняти в них порядки й залишив місцеве самоуправління. Водночас король жорстоко розправлявся із свавільними панами, незалежно від звань і чинів....

Навігація