Войти
Закрыть

Індія та Персія

8 Клас , Всесвітня історія 8 клас Васильків, Островський 2021

 

§ 25. Індія та Персія

Чи знаєте ви, що...

... деякі історики й географи повідомляють про українського козака Якова Малика, який у середині XVI ст. став великим візиром західноіндійського князівства Гуджарат і відіграв помітну роль у посиленні його обороноздатності;

... у 1615 р. італієць П’єтро делла Валле перебував при дворі перського шаха Аббаса І Великого, де відстоював ідею «козацької республіки» довкола міста Трапезунд, що дало б змогу відкрити й контролювати новий торговий шлях з Азії в Європу;

... у 1619 р. за дорученням отамана реєстровців Оліфера Голуба вісім із сорока козаків пробралися через грузинські терени до Ірану, де із шахом Аббасом І Великим домовлялися про укладення антитурецької унії.

Додаткова інформація з теми

https://is.gd/JuhNxR

QR 25.1. Історія Тадж-Махалу.

25.1. Як Акбар І правив державою Великих Моголів?

«Акбар І Великий», мініатюра, художник і дата невідомі

Ще в Середньовіччі європейці контактували з народами Азії, насамперед вели взаємну торгівлю. У Ранньому Новому часі комерція активізувалася, від чого пожвавилися інші зв’язки. Європейські королі, звісно, бажали поширити впливи на азійські терени, але їхні володарі всіляко опиралися. Кожен із них оберігав власні статки, здобутки, спокій своїх підданих від настирливих чужоземних зазіхань.

Наприкінці XIV ст. монгольський хан Тимур (Тамерлан) спустошив Делійський султанат. У 1526 р. Бабур, нащадок Чингісхана, онук Тимура, знищив владу султанів та заснував імперію Великих Моголів (1526-1857). Її правителі величали себе падишахами, тобто імператорами, і вважалися абсолютними монархами. Один із них — Абуль-Фатх Джалалуддін Мухаммад Акбар, відомий як Акбар І Великий (1556-1605), приєднав Північну й Центральну Індію, Афганістан. Намагався забезпечити мир усередині. Причому не примусом, а навпаки, не порушуючи традицій і звичаїв підкорених народів, не знищуючи місцевої знаті. Він навіть скасував податки для немусульманського населення. Сприяло злагоді й те, що юдаїзм, християнство, іслам, індуїзм і буддизм однаково шанувалися в імперії. В ній не склалося феодальних відносин європейського зразка, адже землю разом із залежними селянами, хоч і отримували в користування за військову службу, у спадок не передавали. Проте й капіталістичні порядки утверджувалися вкрай повільно.

Наступники падишаха почали гоніння на немусульман, що спричиняло усобиці, часті повстання. Імперія слабшала. Цим скористались європейці, яких вабили східні багатства. Першими в Індію проникли португальці. (Згадуєте Васко да Гаму?) За ними — французи, англійці й нідерландці. Майже одночасно, у 1600 р. та в 1602 р., утворились англійська і нідерландська Ост- Індійські торговельні компанії. Лідеркою експансіоністських перегонів виявилася Велика Британія, яка поступово перетворювала Індію в колонію- «перлину» на своїй короні. У XVIII ст. вона контролювала найбільше півострівних «провінцій». (Деякі залишалися незалежними.) У 1739 р. навала персів чи не остаточно надломила Великих Моголів. Від їхньої могутності ще впродовж століття залишалася хіба що назва.

Міркуємо і діємо!

1. Згадайте казки, що розповідають про «заморські царства». Якою Індія поставала в народній уяві? 2. Як Акбар І Великий зміцнював імперію? Підтвердьте свої міркування фактами. 3. Чому Індію називали «перлиною» Британської корони?

25.2. Як розвивалася Персія в Ранньому Новому часі?

У 6 класі ви вчили історію Ірану, тобто «країни аріїв», як її звали місцеві мешканці. Давні греки йменували її Персією. Ця назва і вживалась офіційно до 1935 р. Як вам відомо, Перська імперія загрожувала Скіфії, тривалий період воювала з греками, та, врешті, не встояла перед армією Александра Македонського. Однак на цьому не припинила існування, а «пережила» ще й арабське завоювання, внаслідок чого перси прийняли іслам.

У Ранній Новий час у Персії правила династія Сефевидів. Її піднесення уособлював шах Аббас І Великий (1587-1628). Жорстокий і войовничий, він створив величезне постійне військо, масово застосовував вогнепальну зброю, завдяки чому здолав Османську імперію, приєднав деякі території Грузії та Вірменії, Ірак, Афганістан, частину Азербайджану, Пакистану, заволодів просторами між річками Тигр та Інд. Багато уваги приділив зміцненню влади, провів фінансову реформу, зокрема карбував власну монету. Підтримував землевласників. Розвивав ремесла. Сприяв налагодженню торговельних зв’язків. Вів дипломатичні перемовини з Європою. Однак після його смерті імперія втратила могутність.

Прапор династії Сефевидів

Прапор династії Афшаридів

Прапор династії Зендів

«Лев, який помирає, стає надто небезпечним», — мовить східна приказка. І недарма, бо правителям династії Афшаридів вдалося відновити втрачені позиції в регіоні. Це вони в 1739 р. пошарпали Індію, навіть сплюндрували місто Делі. Але вже в 1750 р. влада перейшла до родини Зендів (Зандів) — перших власне перських шахів за останні 700 років!

Мовою історичного джерела

Уривки із книжки (в трьох томах) П’єтро делла Валле «Подорожі, описані в 54-х листах», 1650-1653 рр.: «...Якби козаки й на протилежному березі моря мали свій надійний осадок, то вони б ще дужче могли нападати на турків, а ще, заручившись підмогою сусідніх персів, відвоювали б султанські терени й боронили їх. Та зробити це самотужки їм не під силу. Тому я прагнув зміцнити спілку між Персією і козаками. Таке об’єднання та прилучення до нього ще й Польщі дало б невдовзі гарні плоди. Їхні спільні дії не вичерпувалися б наскоками і грабунками, як це було досі, але козаки з перською допомогою утримували б певні терени, а найголовніше — околицю Трапезунда, яка на суходолі межує з країною персів, а для козаків вигідна тим, що лежить на побережжі моря».

Міркуємо і діємо!

1. Згадайте, як розгорталися персько-скіфська війна і персько-грецькі війни. 2. Чому перського шаха Аббаса І прозвали Великим? Назвіть європейських правителів, які були його сучасниками. 3. Як розвивалася Персія впродовж XVIII ст.?

25.3. Які культурні досягнення Індії та Персії поповнили світову скарбницю?

Піднесення наук і вишуканість мистецтв — прикметні риси культурних досягнень азійських держав упродовж XVI-XVIII ст. Неабияких успіхів у математиці, медицині, астрономії досягли індійці. Вам уже відомо, що вони придумали цифри, які ми називаємо арабськими. Та й нуль здогадалися використовувати теж вони. У XVI ст. в Індії діяли кілька обсерваторій. Величезний поступ відбувся в медицині. Індійські хірургічні трактати використовували аж до XIX ст.

Мечеть Джаміаль Масджид, 1656 р., місто Делі, Індія

Мечеть Імама, архітектор Баха ад-Дін Мухаммад аль-Амілі, 1611-1641 рр., місто Ісфаган, Іран

У державі Великих Моголів послуговувалися перською мовою, якою писали літературні твори. У період правління Акбара І уславилися поети Магеш Дас (Бірбал), Абдул Рахім Хан-е-ханан, Шейх Абу-ал-Фаїз ібн Мубарак (Файзі). Історію життя падишаха «розповів» Абу-л-Фазл Алламі. Нідерландський художник Рембрандт Гарменсзон ван Рейн черпав натхнення, споглядаючи індійські мініатюри. Неперевершено виглядає тогочасна архітектура. І сьогодні мавзолей Тадж-Махал є найупізнаванішою пам’яткою Індії. Мечеті, палаци вражали довершеністю й пишністю. Ювелірні прикраси, плетиво, тканини, килими, кераміка, вироби зі скла, дерева й слонової кістки свідчили про вишукані смаки умільців.

Мистецтва Персії розвивалися під впливом ісламу. Мозаїки, фрески, різьблення рясніли орнаментами. Помпезні мечеті дивували паломників, милували очі мандрівників. Шах Аббас І всіляко розбудовував столицю — місто Ісфаган. Розкішні та витончені вироби перських ремісників — зброя, кераміка, килими, тканини — цінувалися в Європі. В літературі переважала поезія. Але ослаблення азійських імперій неминуче вело до поступового занепаду культури. З другого боку, вона помітно впливала на європейську.

Міркуємо і діємо!

1. Згадайте культурні здобутки мусульманських країн. Які заборони діяли для їхніх митців? 2. У чому виявлялись особливості культур індійців і персів? 3. Зісканувавши QR-код на початку параграфа, дізнайтесь історію мавзолею Тадж-Махал.

  • 1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами: Коли ____? Що ____? Хто ____? Де ____? Звідки ми можемо дізнатися про ____? Чому ____? Як ____? Який результат ____? Запропонуйте свої запитання в класі.
  • 2. Чим, на вашу думку, відрізнялись індійська та ісламська цивілізації Сходу, що розвивалися в Ранньому Новому часі?
  • 3. Покажіть на мапі території Індії, держави Великих Моголів, Персії в період правління Аббаса І Великого.
  • 4. А. Чому європейські володарі так уперто цікавилися країнами Сходу? Б. Чому азійцям вдавалося стримувати експансію європейців? В. Зіставте і порівняйте заходи Акбара І Великого та Аббаса І Великого.
  • 5. Оцініть наслідки взаємодії Індії та Персії з країнами Європи.
  • 6. Підготуйте колаж ілюстрацій, які відображали б культурні досягнення Індії та Персії, що дійшли до наших днів, поповнивши світову скарбницю.
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 8 клас Васильків, Островський 2021", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду