Войти
Закрыть

Практичне заняття. Суспільні наслідки індустріальної революції, зміни в житті та побуті різних верств населення

9 Клас , Всесвітня історія 9 клас Щупак

 

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ

§ 6. Суспільні наслідки індустріальної революції, зміни в житті та побуті різних верств населення

ОПРАЦЮЙТЕ МАТЕРІАЛ § 5 ТА ОБГОВОРІТЬ У ГРУПІ ПИТАННЯ

1. Які ознаки характеризують індустріальне суспільство?

2. Чим індустріальне суспільство відрізняється від середньовічного суспільства?

3. Які риси індустріального суспільства можна побачити в сучасному світі? Чи є вони в сучасній Україні?

Спробуйте відповісти на запитання: чому в країнах Заходу використовують термін «індустріальна революція», а в СРСР було впроваджено термін «промисловий переворот»?

ОПРАЦЮЙТЕ ТЕКСТИ ДОКУМЕНТІВ, ВИСЛОВІВ ТА АФОРИЗМІВ І ПІДГОТУЙТЕ ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ

Для роботи з текстом документа або витягом з нього, з афоризмом, висловом відомої людини варто дотримуватись певного плану:

1. Що Ви знаєте про авторів документа, цитати? У якій країні вони жили, чим займались, які мали переконання?

2. Коли був написаний документ (якщо дата не зазначена — спробуйте визначити історичну добу, в яку жив автор документа, афоризму).

3. Яким було призначення документа, для кого він був написаний?

4. З’ясуйте значення термінів та понять, які використовуються в тексті.

5. Уважно прочитайте текст. Яким є його основний зміст, головні ідеї?

6. Якщо Ви працюєте з афоризмами, висловами відомих людей — поміркуйте, чи викладені думки автора серйозно, чи є жартом.

7. Наскільки можна довіряти авторові? Чи є текст тенденційним, тобто чи є в ньому явні ознаки упередженості, необ’єктивності чи перекручування?

8. Чи збігається інформація, що міститься в документі, або основні ідеї та думки з іншими документами з цього самого питання?

9. Чи погоджуєтесь Ви з ідеями, які містить документ, афоризм?

1. СТАНОВЛЕННЯ ІНДУСТРІАЛЬНОГО СУСПІЛЬСТВА

Витяг з роботи І. Жуковської, Є. Жуковського «Росія і Європи від тоталітарних ідеологій до соціальних експериментів.

Індустріалізація зробила з людьми... одну дуже болючу хірургічну операцію без наркозу — вона розділила його з природою... У новому суспільстві перевагу одержали ті, кого раніше засуджували, — індивідуалісти, непокірні родовим кланам, які прагнули новизни та волі. Жити в цьому небаченому світі індивідуалізму довелося всім — і тим, хто хотів цього, і тим, хто від усієї душі засуджував нові віяння. У цьому світі вже не було звичного розподілу на старших і молодших; відтепер усі були «дорослими», «повнолітніми».

Запитання та завдання

1. Про яке суспільство пишуть історики — автори тексту?

2. Хто, на їхню думку, отримав переваги в цьому новому суспільстві?

3. Як можна зрозуміти слова про те, що в цьому суспільстві всі були «дорослими», «повнолітніми»?

Витяг з роботи американського економіста Роберта Гейлбронера «Мудреці цього світу» («The Worldly Philosophers»).

За усіх нових властивостей індустріального суспільства XX ст. принципи особистого інтересу та конкуренції, які б вони не були ослаблені й обмежені, усе ще визначають основні правила поведінки, які жодна економічна організація не може дозволити собі повністю ігнорувати.

Витяг з роботи американського економіста, лауреата Нобелівської премії з економіки 1976 р. Мілтона Фрідмана «Безкоштовний сир і жодних мишоловок: вільний ринок і приватна власність».

Якщо ви бажаєте, щоб люди діяли по-іншому, зробіть так, щоб це відповідало їхнім особистим інтересам.

Запитання та завдання

1. Що, на думку Роберта Гейлбронера, визначає «основні правила поведінки», властивості індустріального суспільства?

2. До яких наслідків може призвести (і вже призводило в історії) ігнорування цих «основних правил» індустріального суспільства?

2. УРБАНІЗАЦІЯ

Давньогрецькому історику Фукідіду належать слова: «Місто — це люди, а не стіни».

Як Ви розумієте думку історика? Чи є вона справедливою для процесів, що відбувались у XIX ст.?

3. ДУМКИ ЩОДО ІДЕОЛОГІЇ КОНСЕРВАТИЗМУ. ЛІБЕРАЛІЗМУ, СОЦІАЛІЗМУ

Амброз Бірс, американський письменник і журналіст

Консерватор — державний діяч, закоханий в існуючий безлад, на відміну від ліберала, який прагне замінити його безладом іншого змісту.

Леонард Левінсон, американський письменник

Консерватор — це людина, яка з надією дивиться в минуле і жалкує про майбутнє.

Бенджамін Дізраелі, англійський політичний і державний діяч

Якщо ви не ліберал у 25 років, у вас немає серця. Якщо ви не консерватор у 35 років, у вас немає мозку.

Фрідрих Гайєк, австрійський економіст

Лібералізм — це визначення соціального порядку, який спирається на вільні ринки, на уряд, що обмежений владою законів, та на пріоритети особистої свободи.

Вінстон Черчилль, державний діяч Великої Британії, письменник

Соціалізм прагне викоренити багатство, лібералізм — бідність. Соціалізм знищує особисту зацікавленість, лібералізм її охороняє. Соціалізм губить підприємництво, лібералізм лише звільняє його від гніту привілеїв... Соціалізм критикує капітал, лібералізм — монополії.

Вроджена вада капіталізму — нерівний розподіл благ; природжена гідність соціалізму — рівний розподіл злиднів.

Фрідрих Енгельс, німецький підприємець, політичний діяч, філософ, один з основоположників марксизму, друг і соратник Карла Маркса

Соціалізм — стрибок людства із царства необхідності в царство свободи.

Володимир Ленін, російський політичний і державний діяч

Жити в суспільстві й бути вільним від суспільства не можна.

* * *

Комунізм є вища, ніж капіталістична, продуктивність праці добровільних, свідомих, об’єднаних робітників, які використовують передову техніку.

Йосип Сталін, державний, політичний і військовий діяч СРСР

Пролетарі працюють день і ніч, проте вони залишаються, як і раніше, бідними. Капіталісти не працюють, проте вони багаті. І це відбувається не тому, що пролетарям, ніби-то, бракує розуму, а капіталісти геніальні, — а тому, що капіталісти забирають плоди праці пролетарів, тому що капіталісти експлуатують пролетарів.

Джон Стейнбек, американський письменник

Соціалізм ніколи не пустить свого коріння в Америці завдяки тому, що бідні бачать себе тут не експлуатованим пролетаріатом, а тимчасово бідуючими мільйонерами.

Володимир Вернадський, філософ українського походження, природознавець, мислитель

Соціалізм заснований завжди на підпорядкуванні особистості благополуччю більшості.

Запитання та завдання

1. Спробуйте співвіднести авторів наведених висловів, афоризмів з тими напрямами ідеології, які вони представляли.

2. З якими з наведених думок Ви погоджуєтесь, а з якими ні й чому?

3. Які перспективи й обмеження, зважаючи на історичний досвід, є в консерватизму, лібералізму, соціалізму в сучасному світі, в сучасній Україні?

РОБОТА З ІЛЮСТРАЦІЯМИ

Для аналізу ілюстрацій (картин, фото, карикатур тощо), варто дотримуватись певного алгоритму:

1. Уважно розгляньте, що саме зображено на ілюстрації.

2. Дізнайтеся про історичну добу, коли було створено ілюстрацію; хто є її автором (яку країну, яку верству населення представляє). Подумайте, чому автор ілюстрації обрав саме те, що відображає картина, фото, карикатура; які ідеї, думки, почуття автор хотів донести.

3. Зверніть увагу на текстову інформацію, якщо вона є в ілюстрації.

4. Придивіться до деталей ілюстрації (людей на задньому плані; до предметів і їх призначення); інколи деталі несуть більше інформації, ніж центральні фігури та об’єкти.

5. Подумайте, чи позували головні персонажі картини, фото спеціально (якщо так — для чого вони це робили, і якої мети намагався досягти автор).

6. Зіставте зображене на картині, фото з тією інформацією, яку Ви дізналися з тексту підручника, з історичних документів, інших джерел інформації. Спробуйте пояснити протиріччя, якщо вони є.

7. Зробіть висновок щодо інформації, яку Ви можете отримати, вивчаючи картину, фото.

1. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ В ЛОНДОНІ XIХ ст.

Рибальство: закладення верші

Полювання на бекасів

Маленька дівчинка, що торгує на ринку

Вулична сценка

Відпочинок на вулиці

Двоколісний екіпаж, один з найпопулярніших у XIX ст., названий на честь його винахідника Джона Хансона. (1877 р.)

Збирання ячменю

Перші селфі в історії фотографії

Ми можемо дізнатися, як жили люди в XIX ст. в околицях Норфолка, Велика Британія, завдяки фотографіям Пітера Емерсона. На своїх роботах він показав повсякденне життя людей того часу. Емерсон стверджував, що основним призначенням фотографії є не прикрашання дійсності, а правдиве її відображення. «Фотографуйте людей такими, як вони є — не одягайте на них маскарадні костюми», — писав він.

Запитання та завдання

• Використовуючи матеріал підручника (§ 5) та фотографії П. Емерсона, напишіть коротке есе «Повсякденне життя мешканця Лондона XIX ст.».

2. МОДА Й ПАРОДІЯ НА НЕЇ

Мода протягом XIX ст. зазнавала кардинальних змін, що відображало зміну стилів і напрямів у мистецтві та культурі. Так, коли на початку століття «пишний» стиль рококо зміняється більш простим стилем ампір, то і в моді на зміну складним нарядам приходять сукні простого крою в грецькому стилі. У 1820-і роки популярним стає корсет, у спідниці з’являється металевий каркас. З 1837 р. законодавицею мод стає англійська королева Вікторія, яка зійшла на престол. У моду входить романтизм, а разом з ним — піднесені, натхненні й мрійливі образи. Відповідно змінюється й мода. Нові тенденції розвиваються в 60-х, 70-х, 80-х роках. Наприкінці XIX ст. відбувається активний розвиток виробництва одягу, з’являється широкий асортимент тканин і перші Будинки мод.

Зразки модного одягу можна було побачити на сторінках модних журналів та на балах і прийомах. Часто мода викликала гумористичну реакцію сучасників, у тому числі — художників-карикатуристів.

Дама в блакитному. Картина художника Томаса Гейнсборо (1770-1780-і роки)

Карикатура на модну жіночу високу зачіску

Малюнок з модного журналу XIX ст.

Карикатура на модні широкі бальні сукні

Запитання та завдання

• Які саме особливості моди викликали жартівливу реакцію сучасників? Чи подібна реакція в наші дні?

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 9 клас Щупак", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація