Войти
Закрыть

Практична робота. Гуманістичні ідеї доби Відродження

8 Клас

Нікколо Макіавеллі (1469-1527 рр.) — державний діяч, дипломат, філософ, історик, поет, драматург, театральний режисер і композитор. Найвідомішими творами мислителя є «Міркування з приводу першої декади Тиша Лівія», знаменитий трактат «Володар» (або «Государ»), комедія «Мандрагора», теоретична робота «Про військове мистецтво». Макіавеллі стверджував, що влада не має «божественного характеру», що політику визначають не Бог або церква, а земні інтереси й людські слабкості. Саме за послідовний антиклерикалізм Макіавеллі його твори аж до 1929 р. були заборонені католицькою церквою. Під час створення цього сюжету Леонардо зіткнувся з величезною трудністю: він повинен був зобразити Добро, втілене в образі Ісуса, і Зло — в образі Іуди, який вирішив зрадити його на цій трапезі. Леонардо... перервав роботу і відновив її лише після того, як знайшов ідеальні моделі. Одного разу, коли художник був присутній на виступі хору, він побачив в одному з юних півчих досконалий образ Христа і, запросивши його в свою майстерню, зробив з нього кілька начерків та етюдів. Минуло три роки. «Таємна вечеря» була майже завершена, однак Леонардо поки так і не знайшов натурника для Іуди... І ось, після багатоденних пошуків, художник побачив людину, що валялася в стічній канаві — молоду, але передчасно одряхлілу, брудну, п’яну й обірвану. Часу на етюди вже не лишалося, і Леонардо наказав своїм помічникам доставити її в собор, що ті й зробили....

Гуманізм. Виборе Відродження. Зародження нової європейської науки

8 Клас

Як ви знаєте, із середини XIII ст. в Західній Європі почав формуватися новий етап розвитку культури — Відродження, або Ренесанс (від італ. rinascimento, франц. renaissance — відродження). Назва епохи пов’язана з прагненням передових людей того часу відродити культурні традиції Античності: високий художній рівень літератури й мистецтва й ідеї гуманізму. Не зазіхаючи на головні догмати християнства, гуманісти стверджували, що на землі людина є найкращим створінням Божим. При цьому завдання людини — виявити свою «подобу Богу» й побудувати гармонійні відносини. До XV ст. термін «гуманіст» підкреслював глибоке знання, насамперед, античної спадщини й заняття літературною творчістю в дусі римських і грецьких авторів. 1.2. ПЕРЕДУМОВИ РОЗВИТКУ КУЛЬТУРИ ВІДРОДЖЕННЯ ТА ІДЕЙ ГУМАНІЗМУ Передумови Відродження склалися в Італії. Це було зумовлено особливостями її політичного розвитку. На зміну імперії прийшли самостійні міста-держави, більшість з яких були республіками. Незалежна політика, демократичні порядки відрізнялися від європейських монархій. Італійські міста в XIV-XVI ст. переживали бурхливий розвиток промисловості й торгівлі; тут розміщувалися великі банки. Промислова, торговельна й фінансова верхівки італійських міст наживали величезні багатства й могли виділити частину коштів на розвиток культури, оскільки мали потребу в розвитку техніки, природознавства, математики....

Контрреформація в Європі. Релігійні війни в Німеччині та Франції

8 Клас

Католицьку церкву не влаштовував упевнений рух Реформації в Європі. Поступово, втрачаючи вплив над вірянами, церква перейшла в контрнаступ проти Реформації. Розпочалася Контрреформація. У боротьбі проти Реформації Папу підтримали князі Південної Німеччини, імператор Священної Римської імперії, король Іспанії, правителі Італії. Варто запам’ятати! Контрреформація — церковно-політичний рух у Західній Європі другої половини XVI — середини XVII ст., організований папством, католицьким духовенством, спрямований проти Реформації, її лідерів і прибічників за збереження і зміцнення становища католицької церкви. Протидія протестантизму призвела до активізації інквізиції. Папа Павло III своєю буллою 21 липня 1542 р. заснував у Римі Центральний інквізиційний трибунал, який став зброєю Контрреформації. Папська інквізиція мала право судити кожного, незважаючи на ранг і походження. Помилування міг здійснювати лише Папа. Католицька церква, намагаючись зберегти контроль над духовним життям суспільства, у 1559 р. склала перший обов’язковий «Індекс заборонених книг» — офіційний перелік видань, які не дозволялося читати вірянам під загрозою відлучення від церкви. До цього списку потрапили не лише праці лідерів Реформації, а й роботи вчених, письменників, гуманістів. «Індекс заборонених книг» перевидавали ще 31 раз, останній датується 1948 р....

Реформація і її поширення в країнах Західної Європи

8 Клас

На початку XVI ст. католицька церква зберігала значний вплив на європейське суспільство. Однак XV-XVI ст. називають «темним періодом» в історії церкви, оскільки вона перебувала у глибокій кризі. Католицька церква була великим землевласником. Для збагачення вищі церковні ієрархи навіть продавали церковні посади. З населення традиційно збирали різноманітні церковні збори. Думки істориків З праці історика Філіпа Шаффа «Історія християнської церкви» На розбещеність і зловживання Латинської церкви давно скаржилися кращі з людей і навіть загальноцерковні собори... Папство... перетворилося в егоїстичну тиранію, ярмо якої ставало дедалі більш нестерпним... Дисципліна майже не знайшла підтримки. Монастирі та чернечі ордени стали розсадниками невігластва й забобонів, неробства й розпусти. До них ставилися з презирством і висміювали. Про які причини кризи католицької церкви свідчить історик? Церква збагачувалася також за рахунок надходження десятини, плати за вшанування святих, ікон тощо. Особливо прибутковою для католицької церкви була торгівля спеціальними грамотами для відпущення гріхів — індульгенціями....

Практична робота. Великі географічні відкриття: вплив європейської цивілізації на світ

8 Клас

Започаткуйте укладання синхронізованої хронологічної таблиці «Світ у період Раннього Нового часу (1492-1789 рр.)». Для виконання роботи скористайтеся підручниками із всесвітньої історії та історії України, додатковими джерелами інформації. Роботу виконуйте протягом навчального року. 1. Скористайтеся картою «Великі географічні відкриття кінця XV — початку XVII ст.» (форзац 1) і пригадайте шляхи морських подорожей Христофора Колумба, Фернана Магеллана та Васко да Гамп. Відтворіть шлях одного з мореплавців у вигляді схеми за зразком. 2. Порівняйте карти, створені в Європі до і після доби Великих географічних відкриттів. Як змінилися знання людей про світ? Чим карта середини XVII ст. відрізняється від сучасної карти світу? Про які регіони світу тоді в людства не було знань? Дізнайтеся за допомогою додаткових джерел, коли люди здобудуть знання про «білі плями» на карті світу....

Зародження капіталістичних відносин. Повсякденне життя Західної Європи

8 Клас

У XVI-XVII ст. основою світової економіки лишалися аграрні відносини. Водночас протягом XVI-XVII ст. в Європі розпочався перехід від аграрного до індустріального суспільства. З розвитком міст, торгівлі, виробництва закладалися основи майбутньої ринкової економіки. Товари все частіше почали виготовлятися заради отримання прибутку — на продаж. У Західній Європі зародився капіталізм. Колоніальна політика європейців у Новому світі полягала у пограбуванні колоній та експлуатації корінного населення для одержання прибутків. Великі географічні відкриття пришвидшили розклад феодальних відносин і нагромадження капіталу — коштів і ресурсів, що вкладалися в розвиток виробництва. Надходження дешевого золота до країн Європи спричинило його знецінення та «революцію цін». «Революція цін» розпочалася насамперед в Іспанії, яка отримувала значну частку колоніального золота й срібла (у 1600 р. — 83 %). Здешевлення золота призвело до зростання цін в усіх розвинених країнах Західної Європи. До того ж ціни на продукти сільського господарства були вищими, ніж на промислові товари. Подорожчали й предмети першої необхідності. Варто запам’ятати! Індустріальне суспільство — суспільство, у якому головну роль відіграє промисловість, більшість населення працює на заводах і фабриках, формується громадянське суспільство....

Завоювання і освоєння Нового світу європейцями

8 Клас

До відкриття Америки європейцями тут існували місцеві розвинені цивілізації, які створили неповторну культуру. Територію сучасної Мексики та Гватемали заселяли племена майя. Вони цікавилися астрономією, створили власний календар і писемність. Майя засновували міста, будували палаци, мали майданчики для гри в м’яч. До пантеону богів майя входили боги землі, дощу, вітру, блискавки й інших природних сил і явищ. Іншою великою імперією доколумбової Америки була держава інків (самі жителі називали свою країну «Земля чотирьох частин»). Інки населяли територію сучасного Перу й Еквадору. Слово «інка» також мало значення титулу. Верховного правителя називали «Сином Сонця» та вклонялися йому як божеству. Інки створили могутню і розвинену цивілізацію. їхню столицю Куско захищали високі мури, всередині міста були кам’яні дороги. Інки мали власну писемність — вузликове письмо, що складалося з різнокольорових мотузок і вузликів різного розміру....

Великі географічні відкриття європейців у XV-XVI ст.

8 Клас

В епоху Нового часу в економічній, соціальній, політичній і культурній сферах життя людини відбулися істотні зміни. Феодальна система змінилася капіталістичними відносинами, що проявилися у виробництві, зростанні товарно-грошового обміну, розширенні ринку. Розвиток промисловості сприяв пошуку нових ринків збуту товарів. Формування капіталістичних відносин і зростання ролі торгівлі посилювали потребу в більшій кількості золота і срібла. Європейські джерела дорогоцінних металів були виснажені, здобути їх сподівалися у східних країнах, зокрема в Індії. Окрім золота, європейці шукали нові торговельні шляхи зі Сходом, що було зумовлено кризою середземноморської торгівлі. Традиційні торговельні шляхи до країн Сходу захопила Османська імперія, тому виникла потреба в пошуку нових шляхів. Водночас європейці прагнули отримати східні товари, передусім прянощі, які допомагали довше зберігати продукти, що швидко псувалися (рибу, м’ясо). Морські експедиції на Схід потребували чималих коштів. Їх надавали монархи зміцнілих централізованих європейських держав: Іспанії, Португалії, Англії....

Вступ. Ранній Новий час в історії людства 8 клас Щупак, Бурлака 2021

8 Клас

Саме від доби Середньовіччя до нас дійшли важливі традиції політичного, господарського, культурного життя і повсякдення. На теренах середньовічних просторів постали сильні держави, великі міста, які й сьогодні приваблюють туристів перлинами середньовічної культури. Унаслідок гострих суспільних дискусій ствердилися основи сучасної демократії. Саме в європейських містах постала ідеологія гуманізму, що утверджувала повагу до людини і її гідності. Протягом XIV-XV ст. в середовищі середньовічного суспільства почали з’являтися ознаки нового етапу розвитку людства. А вже наприкінці XV ст. мислителі Відродження констатували початок Нового часу — доби прогресу у всіх сферах життя європейського суспільства. Варто запам’ятати! Новий час (або Модерна доба) — період в історії людства (кінець XV — початок XX ст.), протягом якого відбувся перехід від аграрно-ремісничої цивілізації до індустріального суспільства; період становлення сучасної європейської цивілізації. В історії Нового часу виокремлюють два періоди: Ранній Новий час (Ранньомодерна доба) та власне Новий час (Модерна доба)....

Всесвітня історія 8 клас Щупак, Бурлака 2021

8 Клас

Наш підручник продовжує розповідь про історію різних країн світу, яка має тісний зв’язок з історією українських земель. Ви дізнаєтесь про мандри відважних мореплавців і відкриття Нового світу, про зміни у світогляді людей і неймовірне піднесення культури за доби Відродження. На сторінках підручника перед вами оживуть образи відважних мушкетерів і кардинала Рішельє, рішучого Мартіна Лютера й геніального Леонардо да Вінчі, могутнього Сулеймана І Пишного і звичайних людей різних країн. Ці картини історії Раннього Нового часу мають велике значення для сьогодення, бо саме тоді зароджувалися основи нинішньої системи господарства й сучасної мови, мистецтва й культури, нової європейської науки й ідей гуманізму. Навчальний матеріал підручника поділений на розділи й параграфи, у кожному з яких для зручності виділені окремі пункти. Дати для запам’ятовування, які допоможуть вам орієнтуватися в подіях, виділені червоним кольором. Вони повторюються після параграфів, а також у хронологічній таблиці наприкінці підручника. Варто уважно переглядати ілюстрації підручника, які допомагають краще уявити історичні події і їхніх героїв. Розповідь про минуле доповнюють карти, які є в цьому підручнику. Для виконання деяких завдань вам знадобляться навчальні атласи з історії. Систематизувати здобуті знання з історії вам допоможуть запитання і завдання після кожного параграфа, практичні роботи й уроки узагальнення наприкінці кожного розділу. Система QR-кодів дасть змогу систематизувати знання за допомогою цікавих онлайн-вправ, форм опитування. Отже, пропонуємо вам поринути у світ Нової історії. Це не тільки важливо для розуміння сьогодення, а й неймовірно цікаво. Бажаємо вам успіхів!...

Навігація