Підіб'ємо підсумки. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності
- 22-12-2021, 23:42
- 647
6 Клас , Біологія 6 клас Костіков
Підіб'ємо підсумки
1. Ми усвідомили, що окрім рослин, тварин та грибів, нас оточують ще два світи живих організмів: світ прокаріот (бактерій та ціанопрокаріот) та світ одноклітинних еукаріот (у першу чергу, одноклітинних твариноподібних організмів та водоростей). Вони зазвичай не помітні без збільшувальних приладів, але є майже скрізь.
2. Ми з’ясували, що клітини живих організмів за будовою поділяють на прокаріотичні та еукаріотичні.
3. На прикладі бактерій, одноклітинних твариноподібних організмів та водоростей ми переконалися, що всім живим організмам для росту необхідно отримувати із зовнішнього середовища речовини — живитися та використовувати енергію. Ми поглибили уявлення про способи живлення та джерела отримання енергії і запам'ятали, що:
— живлення буває автотрофним та гетеротрофним. Автотрофи (ціанопрокаріоти та водорості) та гетеротрофи (більшість бактерій та одноклітинних твариноподібних організмів) відомі як серед прокаріот, так і серед одноклітинних еукаріот;
— гетеротрофне живлення може здійснюватися шляхом всмоктування розчинених простих органічних речовин або шляхом захоплення твердих часток їжі — фаготрофно;
— енергію живі організми можуть отримувати:
- а) безпосередньо від світла;
- б) від багатих на енергію неорганічних сполук;
- в) розкладаючи багаті на енергію органічні сполуки.
— отримання енергії завдяки розкладанню органічних сполук може здійснюватись як за участю кисню (дихання), так і без його участі (бродіння).
«Ні» в дужках означає: як правило — ні, але відомі виключення.
4. Ми ознайомились з двома способами розмноження одноклітинних організмів: нестатевим розмноженням (поділ клітини навпіл, розмноження за допомогою спор) та статевим розмноженням.
5. Ми зрозуміли, що при статевому розмноженні внаслідок статевого процесу між батьківськими клітинами відбувається обмін спадковою інформацією. При нестатевому розмноженні такого обміну немає, оскільки воно відбувається без статевого процесу.
6. Ми отримали уявлення про різноманітність прокаріот та одноклітинних еукаріот і можемо навести приклади одноклітинних автотрофних та гетеротрофних, корисних та шкідливих організмів, а також охарактеризувати їх значення в природі та житті людини.
7. Ми дізналися, що більшість бактерії та одноклітинних еукаріот є організмами корисними; проте відносно невелика, але небезпечна група хвороботворних бактерії та одноклітинних твариноподібних організмів може становити загрозу для здоров’я та життя людини.
Знаю — вмію
• Я знаю, чим відрізняються два основних типи клітин живих організмів — прокаріотичний та еукаріотичний, і вмію ці типи розрізняти за зображаннями або мікрофотографіями.
• Я знаю, звідки на планеті з'явився кисень, хто очищає планету від залишків померлих організмів, і вмію пояснити, чому та яким чином це відбувається.
• Я знаю, які бактерії захищають мій організм, і за їх допомогою вмію захищати своє здоров’я.
• Я знаю, чому умовно-небезпечні бактерії та дизентерійна амеба викликають хвороби, і вмію допомагати своєму організму тримати їх під контролем.
• Я знаю, навіщо треба дотримуватися правил гігієни та здорового способу життя, і вмію це робити.
• Я знаю джерела та переносників особливо небезпечних бактеріальних захворювань і вмію уникати загрози таких інфекцій.
Коментарі (0)