Узагальнення знань теми 9. Вища нервова діяльність
- 26-11-2021, 01:16
- 820
8 Клас , Біологія 8 клас Соболь (нова програма)
Узагальнення знань теми 9. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ
ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ - сукупність нервових процесів, що відбуваються у вищих відділах ЦНС, мають індивідульний характер та забезпечують перебіг поведінкових реакцій людини.
ОСОБИСТІСТЬ - це цілісна людська індивідуальність у єднанні її природних і соціальних якостей Загальна характеристика особистості:
- народившись як індивід, людина завдяки спілкуванню поступово засвоює соціальний досвід людства, приєднується до суспільства та розвивається як особистість;
- відмінності психофізіологічних процесів визначаються особливостями будови та функцій великого мозку, розмірами нервових центрів кори, кількістю нейронів, особливостями будови та функцій аналізаторів тощо;
- у формуванні особистості важливе значення має самовиховання як свідома діяльність людини, пов'язана із здатністю до самоаналізу й самооцінки, з умінням контролювати свою поведінку й діяльність.
Структура особистості:
1) підструктура спрямованості (ставлення до людей, до самого себе, до праці та моральні якості людини);
2) підструктура соціального досвіду (знання, уміння, навички, набуті через навчання та виховання);
3) підструктура відображення (індивідуальні особливості відчуттів, сприйняття, уявлення та мислення);
4) біологічно зумовлена підструктура (індивідуальні особливості, що визначаються типом ВНД, домінантністю півкуль і типом темпераменту, а також статеві та вікові особливості).
Біологічною основою розвитку особистості є спадковість, становлення якої залежить від умов середовища.
Соціальною основою розвитку особистості є праця, суспільний спосіб життя, мова та мислення. Особистість формується тільки з виникненням свідомості.
Самоконтроль знань
Тест-оцінювання 9. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ
І. Завдання на вибір правильної відповіді (1 бал)
1. Сервірування обіднього стола спричиняє вироблення організмом людини апетитного шлункового соку. Назвіть рефлекс.
А умовний вегетативний харчовий
Б безумовний вегетативний харчовий
В умовний соматоруховий харчовий
Г безумовний соматоруховий харчовий
2. Який із процесів відображення дає змогу вам після відвідування ботанічного саду відтворити вигляд гарної квітки, яку ви вперше побачили, понюхали й уважно розглянули?
А відчуття
Б сприйняття
В уявлення
Г мислення
3. Укажіть вид научіння, що використовується для формування умінь їзди на велосипеді:
А звикання
Б закарбування
В осяяння
Г научіння шляхом спроб і помилок
4. Д. Менделєєв під час сну винайшов принцип побудови Періодичної системи хімічних елементів. Назвіть фазу сну, у якій це відбулося:
А засинання
Б поверховий сон
В глибокий сон
Г парадоксальний сон
II. Завдання на зіставлення (2 бали за кожне):
5. Приведіть у відповідність види пам'яті з її сутністю:
1 Образна
2 Моторна
3 Словесно-логічна
4 Емоційна
А Пам'ять рухів
Б Пам'ять на пережиті почуття
В Пам'ять на раніше сприйняті предмети і явища
Г Пам'ять думок
6. Приведіть у відповідність етапи відображення з їхніми визначеннями:
1 Відчуття
2 Сприйняття
3 Уявлення
4 Мислення
А Відображення навколишнього у взаємозв'язках
Б Відображення предметів поза їх упливом на органи
В Відображення окремих властивостей предметів
Г Відображення предмета в цілому
7. Приведіть у відповідність розумові операції з їхніми визначеннями:
1 Аналіз
2 Синтез
3 Порівняння
4 Абстрагування
А Зіставлення явищ для встановлення їх подібності та відмінності
Б Поділ об'єктів і явищ на складові, виокремлення в них елементів
В Об'єднання ознак, елементів або частин об'єкта в єдине ціле
Г Виділення головних і відокремлення другорядних ознак
8. Приведіть у відповідність ознаки ВНД та тип темпераменту:
1 Сильний, інертний, урівноважений
2 Сильний, рухливий, неврівноважений
3 Сильний, рухливий, урівноважений
4 Слабкий, неврівноважений
А Сангвінічний
Б Холеричний
В Флегматичний
Г Меланхолічний
Коментарі (1)