Войти
Закрыть

Зір людини. Гігієна зору

8 Клас , Біологія 8 клас Соболь 2021 (нова програма)

 

§ 48. Зір людини. Гігієна зору

Основні поняття й ключові терміни: ЗІР ЛЮДИНИ. Короткозорість. Далекозорість.

Пригадайте! Що таке зорова сенсорна система?

Поміркуйте!

Стверджують, що очі - дзеркало душі. Достатньо глянути в очі іншій людині, щоб зрозуміти - цікава вона чи ні, приємна чи не варта доброго слова. Очі розумних людей немов світяться внутрішнім сяйвом, притягують до себе, викликають бажання осягнути їх глибину. А чи впливає на внутрішній світ людини якість сприйняття світлової інформації?

Іл. 93. Маргарет Кін. «Очі»

ЗМІСТ

Як відбувається сприйняття світлової інформації у людини?

ЗІР - вид чуття, що здійснює сприйняття світлової інформації. У людини бінокулярний (стереоскопічний) кольоровий зір, який забезпечує сприймання світла двома очима одночасно для сприйняття об'ємності простору та розрізнення електромагнітних хвиль видимого спектру, що визначають кольори.

Око людини сприймає світлові промені, які відбиваються від предметів середовища. Сприйняття інформації, що несуть відбиті промені, забезпечують такі процеси, як: оптичне світлопроведення, рецепторне світлосприймання, нервове проведення збудження, кіркове формування відчуттів.

Оптичне світлопроведення - процеси, що забезпечують спрямування відбитих променів на сітківку. До складу цієї оптичної системи входять рогівка → волога камер ока → зіниця → кришталик → склисте тіло. Рогівка, волога камер ока й склисте тіло здійснюють заломлення променів. Зіниця, завдяки м'язам, рефлекторно змінює свій діаметр і регулює надходження кількості світла на сітківку. Фокусування променів на сітківку здійснюється зміною кривизни кришталика. Скорочення війкового м'яза збільшує кривизну кришталика і його заломлюючу силу, розслаблення - навпаки. Завдяки цьому око пристосоване до чіткого бачення предметів, розташованих на різних відстанях. Ця здатність ока називається акомодацією.

Рецепторне світлосприймання - процеси перетворення енергії світлових променів у нервові імпульси, що здійснюють клітини сітківки. Завдяки цьому в клітинах виникає збудження, яке породжує дійсне, зменшене і обернене зображення предмета на сітківці. Світлосприймальними клітинами сітківки є палички й колбочки.

Таблиця 41. ФОТОРЕЦЕПТОРИ ОКА

Нервове проведення збудження - це сукупність процесів, які передають нервові імпульси від клітин сітківки до кори півкуль великого мозку. Цей зоровий шлях утворюють нервові волокна клітин сітківки в складі зорового нерва, нейрони середнього мозку та нейрони кори. Завдяки їхній взаємодії інформація, що прямує до кори класифікується і стає більш якісною.

Кіркове формування відчуттів - це сукупність процесів аналізу й синтезу інформації, що відбуваються в зорових зонах кори півкуль й спрямовані на формування зорових відчуттів. Нервові імпульси від сітківки надходять спочатку до первинної зорової зони потиличної частки півкуль. У цій ділянці відбувається аналіз інформації та формування простих зорових образів. Вторинна зорова зона здійснює синтез зорової інформації та поєднання її з образами, що виникають під впливом інформації від інших органів чуття. До зорових відчуттів відносять відчуття світла та відчуття кольору. Колірний зір людини здійснюється за допомогою трьох типів колбочок: колбочки 1-го типу - реагують на червоний колір, колбочки II-го типу - на зелений колір і колбочки III-го типу - на синій колір. Відтінки та інші кольори спектра сприймаються за рахунок збудження колбочок у різних співвідношеннях. Білий колір виникає при одночасному збудженні колбочок трьох типів. Такий механізм дозволяє людському оку розрізняти до 10 мільйонів кольорових відтінків.

Отже, сприйняття зорової інформації здійснюють такі процеси, як оптичне світлопроведення, рецепторне світлосприймання, нервове проведення збудження, кіркове формування відчуттів.

Які порушення зору є у людини?

Переважна більшість порушень зору пов'язана з недотриманням гігієнічних правил, травмами ока, порушенням обміну речовин. В останні роки відзначається значне «омолодження» очних хвороб. Цьому сприяють безмірне захоплення комп'ютером й гаджетами, несприятлива екологічна ситуація, «нерозумне» харчування, куріння, зловживання штучною косметикою та ін. Найчастіше трапляються порушення заломлення світла - короткозорість і далекозорість (іл. 94).

Іл. 94. Схематичне зображення проведення світла: за короткозорості (1), нормальний зір (2), за далекозорості (3)

Короткозорість - порушення зору, пов'язане з фокусуванням променів від предметів перед сітківкою, внаслідок чого зображення віддалених предметів нечітке, розпливчасте. Основними причинами набутої короткозорості є підвищене навантаження на очі, погане освітлення робочого місця, нестача вітаміну А в їжі, гіподинамія.

Далекозорість - порушення зору, пов'язане з фокусуванням променів від предметів за сітківкою, внаслідок чого зображення близько розташованих предметів є нечітким. Здебільшого далекозорість виникає з віком унаслідок зменшення еластичності кришталика.

Зовнішні частини ока доступні безпосереднім шкідливим впливам зовнішнього середовища, що можуть спричиняти астигматизм, косоокість, запалення кон'юктиви (кон'юктивіт), рогівки (кератит) тощо.

Астигматизм - порушення зору, пов'язане з нерівномірним заломленням світла рогівкою чи кришталиком. У разі астигматизму зображення нечітке і викривлене.

Косоокість - захворювання очей, пов'язане з порушенням бінокулярного зору внаслідок порушення роботи окорухових м'язів. Це може бути наслідком інфекційних хвороб, травм голови.

Похилий вік, цукровий діабет, вплив йонізуючого випромінювання, авітамінози, інфекції можуть призводити до помутніння кришталика - катаракти. При порушенні нормальної циркуляції рідини в оці може підвищуватись внутрішньоочний тиск і розвиватися глаукома. Нестача вітаміну А спричиняє значне погіршення сутінкового зору, тобто так звану курячу сліпоту. Порушення кольорового зору називається дальтонізмом, який спостерігається у 8 % чоловіків і 0,5 % жінок. Це переважно розлади сприймання червоного й зеленого кольорів через відсутність певних типів колбочок у сітківці ока. Дальтонізм є спадковим порушенням зору і не виліковується.

Отже, око - складна і чутлива до впливу чинників біологічна система, що потребує бережливого ставлення.

ДІЯЛЬНІСТЬ

Лабораторне дослідження

ВИЗНАЧЕННЯ АКОМОДАЦІЇ ОКА

Мета: розвивати уміння визначати та пояснювати акомодацію ока людини

Обладнання: аркуш паперу з отвором та літерами навколо нього

Хід роботи:

1. Візьміть аркуш паперу з отвором і тримайте його на відстані 15-20 см від очей.

2. Прикрийте одне око і з допомогою іншого прочитайте напис на дошці через отвір у папері. Яким сприймається слово, написане навколо отвору? Чому?

3. Переведіть погляд на літери, написане навколо отвору на аркуші паперу. Яким ви бачите слово на дошці? Чому?

4. Поясніть ілюстрацію, подану до лабораторного дослідження.

5. Підсумок роботи.

БІОЛОГІЯ + ЗДОРОВ'Я Гігієна зору

Застосуйте знання для анатомо-фізіологічного обгрунтування основних правил гігієни зору, поданих у таблиці. Поясніть необхідність дотримання правил для профілактики порушень зору.

БІОЛОГІЯ + ПСИХОЛОГІЯ Очі й характер людини

Про людину багато що можуть розповісти її манера мови, жести, хода, риси обличчя, домінуючі кольори в одязі. Однак найбільш інформативним джерелом відомостей про людину є її очі. «Очі - це дзеркало душі», - був переконаний Лев Толстой, і згодом ця фраза стала загально відомою. Висловіть свої судження щодо можливого зв'язку між характером людини та забарвленням й формою її очей.

РЕЗУЛЬТАТ

1-6 балів. 1. Що таке зір? 2. Назвіть основні процеси, що забезпечують сприйняття світлової інформації. 3. Що таке оптичне світлопроведення? 4. Що таке рецепторне світлосприймання? 5. Назвіть зорові відчуття. 6. Назвіть найпоширеніші порушення зору. 7-9 балів. 7. Як відбувається сприйняття світлової інформації у людини? 8. Яке значення мають фоторецептори ока? 9. Які порушення зору є у людини? 10-12 балів. 10. Обґрунтуйте необхідність дотримання правил гігієни зору.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Біологія 8 клас Соболь 2021 (нова програма)", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду