Войти
Закрыть

Третинний сектор економіки. Нерівномірність економічного розвитку субрегіонів Америки. Особливості їхньої участі в міжнародному поділі праці

10 Клас , Географія 10 клас Масляк, Капіруліна, Бродовська (рівень стандарту)

 

§ 32. Третинний сектор економіки. Нерівномірність економічного розвитку субрегіонів Америки. Особливості їхньої участі в міжнародному поділі праці

1. Поясніть, як природні умови впливають на розвиток транспорту. Наведіть конкретні приклади в межах регіону Америка.

2. Назвіть основні складові третинного сектора економіки.

1. Третинний сектор економіки. Найважливіші міжнародні транспортні магістральні вузли. Третинний сектор економіки в наш час продовжує розвиватися випереджальними темпами. Найбільшою мірою це стосується країн Південної Америки, але безперечними лідерами є економічно найрозвинутіші країни — США та Канада. Вони мають найдовші та найбільш якісні головні транспортні залізничні й автомобільні магістралі.

Ще в минулому столітті перед Америкою постало важливе завдання — з’єднати транспортною магістраллю всі країни та їхні столиці. У 1889 р. планували створити залізничне сполучення. Зважаючи на величезну протяжність цієї частини світу й екстремальні природні умови, воно здавалося нездійсненним. Нині в Америці побудоване знамените Панамериканське шосе, яким можна проїхати від Аляски (містечка нафтовиків Прадхо-Бей) до півдня Патагонії (33,6 тис. км). Окремі ділянки шосе будували в роки Другої світової війни.

Перегляньте в мережі Інтернет відеоматеріали «Панамериканське шосе — найдовше шосе». За допомогою додаткових джерел дізнайтеся про Дар’єнську ділянку Панамериканського шосе в межах Панами. Розкажіть найцікавіші факти на одному з уроків географії.

Трансамазонія (5,5 тис. км) — друга відома автомагістраль, найдовша в Бразилії. Вона перетинає з півночі на південь величезні лісові масиви Амазонії, від приатлантичного містечка Жоао-Пессоа до кордонів з Перу, відкривши шлях для освоєння цього багатого на ресурси регіону Америки. Але й до сьогодні окремі ділянки її недобудовані та перебувають у жахливому технічному й екологічному стані.

Географічне спрямування основних транспортних артерій у різних субрегіонах Америки неоднакове. У США й Канаді транспортні магістралі в основному сполучають західне та східне узбережжя країн, які найбільш заселені й економічно розвинені. У Південній Америці магістралі переважно поєднують райони видобутку сировини з портами. Дуже впливає на конфігурацію й географічне спрямування автомобільних і залізничних доріг регіону «стіна» гірської системи Анд.

Хоча морські порти й аеропорти Америки за пасажиро- та вантажообігом поступаються китайським, вони належать до найбільших у світі. Відбувається й внутрішній перерозподіл із США та Канади (Атланта, Лос-Анджелес, Чикаго, Даллас, Нью-Йорк, Денвер, Торонто, Онтаріо та ін.) до великих країн Латинської Америки — Бразилії, Мексики й Аргентини (Веракрус, Тіхуана, Порту-Алегрі, Буенос-Айрес, Каракас та ін.). Але жоден з аеропортів Центральної та Південної Америки не входить навіть у 40 найбільших за пасажирообігом у світі, аеропорт Мехіко в рейтингу посідає 44 місце.

Морським транспортом у цих регіонах перевозять майже 75 % вантажів, автомобільним — 10 %, залізничним — 5 %. До 20 найбільших контейнерних портів світу належать лише два морські порти США (Лос-Анджелес — 19 місце і Лонг-Біч — 20 місце). За обсягами й темпами збільшення вантажних, у тому числі й контейнерних перевезень, регіон також поступається Китаю й узагалі регіону Східної Азії. Значну роль у світовій транспортній системі відіграє найзавантаженіший у світі Панамський канал, що сполучає два основні океани світу, яким перевозять найбільшу кількість вантажів (мал. 64, а).

Існують реальні проблеми з пропускними потужностями Панамського каналу, побудованого майже 100 років тому. Особливо це стосується експансії продукції китайського виробництва. Знайдіть інформацію про перспективи побудови альтернативного Нікарагуанського каналу. Розкажіть найцікавіші факти на одному з уроків географії.

Проаналізуйте мал. 64, а) і зробіть висновки.

В Америці найвищий у світі рівень розвитку космічного транспорту. Тут знаходяться 4 відомі космодроми США: «Космічний центр Кеннеді» на мисі Канаверал, Ванденберг, Кадьяк і Воллопс, «Куру» у Французькій Гвіані та «Алькантара» у Бразилії (мал. 64, б).

Найбільшими транспортними вузлами Америки є її міські агломерації, де перетинаються майже всі види транспорту. Однак виокремлюються й порівняно невеликі міста з вигідним географічним положенням, наприклад Атланта (США), Ванкувер (Канада), Панама (Панама), Монтевідео (Уругвай), Сан-Сальвадор (Сальвадор) тощо, які виконують функції великих транспортних центрів.

Зрозуміло, що найкраще третинний сектор економіки розвинутий у США та Канаді. Тут найбільш розгалужена, розвинута й територіально найпоширеніша служба побутового обслуговування населення, найрозвинутіша фінансова сфера, найкращі освіта й медичне обслуговування тощо. Однак останнім часом і тут відбулися досить значні зміни. Наприклад, деякі країни Центральної Америки стали світовими лідерами за наданням фінансових послуг. Вони відомі як офшорні зони, або «країни-банки» (Панама, Барбадос, Аруба, Тринідад і Тобаго). Інші країни надають за гроші свій прапор для фрахту морських суден з усього світу або торгують своїми паспортами, надаючи за гроші власне громадянство тощо.

Мал. 64. а) картосхема скорочення шляху для морських перевезень через Панамський канал; б) картосхема найбільших космодромів Америки

Фрахт — ціна, за яку певний вантаж доставляється з однієї точки в іншу. Ціна залежить від форми вантажу, способу транспортування (вантажівка, корабель, поїзд, літак), ваги вантажу та відстані до пункту доставки.

A freight is a price at which a certain cargo is delivered from one point to another. The price depends on the form of the cargo, the mode of transport (truck, ship, train, aircraft), the weight of the cargo, and the distance to the delivery destination.

Двадцятку найбільших фондових бірж світу також очолюють регіональні — Нью-Йоркська і NASDAQ, (США), до першої десятки належать біржа Торонто (Канада), а 20 місце посідає «ВМ & F Bovespa» — найбільша біржа Бразилії.

Банківська система Америки також потужна, але знову ж поступається Китаю. Найбільші банки регіону — «J.Р. Morgan Chase & Со» і «Bank of America» (США) посідають 6 та 9 місця у світовому рейтингу.

Кожна з країн регіону обрала свій шлях розвитку туристичної індустрії. Серед них є не зовсім традиційні. Наприклад, за 4 км на північ від канадського Квебека щороку будують новий «Hotel de Glace» — неперевершений рукотворний об’єкт з льоду, єдиний у Північній Америці, який з моменту свого першого відкриття у 2001 р. привабив понад мільйон відвідувачів з усього світу. Вартість номера — понад 220 дол. США з людини. Посуд, ліжко, меблі ресторану, стіни — усе в ньому зроблене з льоду. Країни Центральної Америки приваблюють своїм зеленим екологічним туризмом.

За допомогою додаткових джерел доберіть інформацію про природні та культурні об’єкти Америки, які найбільш цікаві для туристів. Складіть проект туристичного маршруту однією з країн Америки й презентуйте його на одному з уроків географії (мал. 65).

2. Нерівномірність економічного розвитку субрегіонів Америки. Субрегіони Америки відрізняються за рівнем соціально-економічного розвитку. Регіон був, є й ще довго буде залишатися ареною гострих соціально-економічних контрастів. Це стосується як різниці в розвитку окремих країн, так і їхньої внутрішньої нерівномірності економічного розвитку, особливо в країнах Латинської Америки. Тут поєднані давні та найсучасніші галузі господарства.

Якщо США, Канада та деякі країни Центральної Америки, наприклад Багамські Острови, досить тривалий час демонструють соціально-економічну стабільність, то в інших країнах періоди економічного зростання змінюються гострими соціально-економічними кризами. Наприклад, для найбільшої держави Південної Америки — Бразилії — характерними є високі темпи інфляції, велика зовнішня заборгованість, значне безробіття та майнове розшарування суспільства, злочинність, корупція й наркоторгівля.

Розвитку економіки не сприяють постійні партизанські війни, які характерні для Мексики, Колумбії, Болівії, Гватемали, Нікарагуа. Останнім часом світові рекорди інфляції демонструє така багата на нафту країна, як Венесуела. Для Південної Америки з її переважно тропічним теплим кліматом характерна безпритульність мільйонів дітей. Велика кількість людей переселяється із сіл до найбільших міст, створюючи потужні потоки внутрішньої міграції. Не маючи відповідної освіти й кваліфікації, вони не знаходять роботи й живуть просто неба.

Нерівномірно розвинені територіально й такі країни, як США та Канада. Це зумовлено як різними природними умовами, так і нерівномірністю розміщення корисних копалин, а також постійними змінами галузевої та територіальної структур господарства внаслідок НТП.

Мал. 65. Діаграми за даними ВТО: а) країни, які витрачають найбільшу частку державного бюджету на розвиток туристичної індустрії (у %); б) країни, де індустрія туризму має найбільший внесок у загальний ВВП (у млрд дол. США)

Нерівномірність економічного розвитку спонукає людей до нелегального проживання в сусідніх розвинених США та Канаді. Сотні їх гинуть на шляху до американської цивілізації на кордоні Мексики та США, що проходить безводною пустелею.

За допомогою карт атласу визначте особливості природних умов території, якою проходить кордон США та Мексики.

3. Особливості участі країн регіону в міжнародному поділі праці. Поглиблення процесів глобалізації світової економіки призводить до все більшої інтеграції країн регіону у світове господарство. Кожна країна, кожен субрегіон роблять власний внесок у цю справу. Окремі країни Америки мають значні переваги перед іншими державами світу у виробництві тієї чи іншої продукції та в наданні різноманітних послуг. Можна визначити три групи країн.

До першої групи належать найрозвинутіші США та Канаду, які є одними з найактивніших гравців у світовій торгівлі. Тут, навпаки, важко назвати сферу, де б ці країни не були представлені (хіба що торгівля тропічними фруктами для Канади). США в основному експортують готові товари й закуповують на світовому ринку сировину. Багата на природні ресурси Канада, крім готової продукції, експортує значну їхню частку (ліс, корисні копалини).

Другу групу становлять країни Латинської Америки, що розвиваються. Вони в основному експортують сировину й імпортують готову продукцію.

Третю групу становлять деякі країни Центральної Америки, які спеціалізуються в міжнародному поділі праці щодо надання різноманітних послуг — фінансових, рекреаційно-туристичних, медичних тощо.

Україна підтримує економічні зв’язки з країнами Америки. США — країна, якає нашим стратегічним партнером, надає допомогу Україні не лише в економіці, а й у військово-політичній сфері, особливо у зв’язку з останніми подіями на сході країни. США є головним економічним і політичним партнером України, що має й найбільший обсяг торгівлі. Значні її обсяги також із Канадою, Мексикою та Бразилією. Першими державами Америки, які визнали незалежність України ще в 1991 р., були Канада (2 грудня), Аргентина (5 грудня) і Куба (б грудня).

Треба зазначити, що в найбільших країнах Америки, таких як Канада, США, Аргентина та Бразилія, є великі українські діаспори, які заслужили в цих державах повагу за свою працьовитість, законослухняність і креативність. Українська діаспора цих країн допомагає Україні в нинішній складний для нашої держави й нації час.

Дізнайтеся більше про українську діаспору в Америці на сайті: www.curitiba-parana.net/ (Український меморіал біля Куритиби, Бразилія) і відеоматеріалів «Українці в Аргентині. Діаспора, Еміграція».

Третинний сектор економіки розвивається в регіоні випереджальними темпами. Тут діють трансконтинентальні автомобільні та залізничні магістралі, працюють морські порти й аеропорти міжнародного значення. Найбільшими транспортними центрами є великі міські агломерації, де перетинаються майже всі види транспорту. Визначну роль у транспортній системі регіону та світу відіграє Панамський канал.

Найбільше третинний сектор економіки розвинутий у США та Канаді. Країни регіону надають фінансові послуги, розвивають біржову торгівлю, банківську сферу та міжнародний туризм. Нерівномірність економічного розвитку в регіоні характеризується на прикладі США й Канади. У багатьох країнах регіону найсучасніші галузі господарства розвиваються разом з відсталими економічними укладами, створюючи проблеми: високі темпи інфляції, зовнішня заборгованість, безробіття, майнове розшарування суспільства, злочинність, корупція, наркоторгівля, безпритульність, потоки мігрантів.

Участь країн регіону в міжнародному поділі праці визначають їхні абсолютні та порівняльні переваги у виробництві тієї чи іншої продукції та в наданні послуг

Україна підтримує економічні зв’язки з країнами Америки. У найбільших з них є великі українські діаспори.

1. Знайдіть на карті Трансамазонську автомагістраль і Панамериканське шосе, а також най більш і морські порти регіону. Обґрунтуйте основні напрями розвитку транспортної інфраструктури в регіоні.

2. Поясніть, чим докорінно відрізняються господарства основних країн нової індустріалізації та невеликих країн плантаційного господарства регіону Америка на прикладі Еквадору та Бразилії.

3. Поясніть розміщення основних осередків промисловості та туризму в регіоні.

4. Охарактеризуйте складові третинного сектора економіки, які отримали найбільший рівень розвитку в регіоні.

5. Поясніть причини нерівномірного економічного розвитку субрегіонів Америки.

Корисна інформація!

Часто з третинного сектора економіки фахівці виокремлюють четвертинний: освіта й наукові дослідження, інформаційні технології та глобальний маркетинг, банківські, фінансові й інші послуги, пов’язані з плануванням, організацією та розвитком виробництва. Найбільший рівень розвитку всі ці напрями діяльності отримали в США, якщо говорити про країни Америки. І все це завдяки високому рівню розвитку науки й освіти. У США, де мешкає майже 4 % дітей та молоді планети, використовують 28 % світових витрат на навчання! І хоча воно одне з найдорожчих у світі, рівень грамотності жителів країни — 99 %, а талановита дитина практично з будь-якого куточку світу може здобути освіту в цій країні безкоштовно.

Проаналізуйте такі цифри: за статистикою, один учитель у США навчає 16 учнів; більшість шкіл країни — державні з безкоштовним навчанням; чверть шкіл — приватні (з яких до 80 % — релігійні) з вартістю навчання 6-60 тис. дол. на рік (один учитель у цій школі в середньому навчає 11 учнів). Майже 5 % шкіл фінансує держава із залученням різних інвесторів. Ці школи безкоштовні, але, щоб там навчатися, необхідно перемогти в лотереї або скласти спеціальні іспити. Держава витрачає на одного учня, який безкоштовно навчається в школі, у середньому 12 тис. дол. на рік, у різних містах і штатах ця цифра інша. Діти навчаються 12 років — до 18 років.

Старша школа — академічна, професійна та багатопрофільна — закінчується обов’язковим академічним оцінювальним тестом SAT, результати якого автоматично розсилають у вищі навчальні заклади країни. Талановиті студенти можуть отримати запрошення на навчання в най престижніші університети країни (читайте — світу, адже 28 з 50 найкращих — американські). Читайте більше на сайті: studway.com.ua/sistema-osviti-ssha/.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду