Войти
Закрыть

Третинний сектор економіки. Зв’язки України з країнами Європи

10 Клас , Географія 10 клас Гільберг, Савчук, Совенко (рівень стандарту)

 

§ 8. Третинний сектор економіки. Зв’язки України з країнами Європи

Які туристичні райони Європи ви знаєте? До якої країни ЄС Україна найбільше за вартістю експортує товарів?

СФЕРА ПОСЛУГ у більшості країн Європи є основним сектором зайнятості населення. Водночас у різних країнах розвинені різні їхні види.

Найбільші фінансові, торговельні, освітні центри Європи переважно розташовані в її західній частині (наприклад, м. Барселона). На сході таким центром світового значення є Москва. Має місце розподіл функцій між відповідними містами. Наприклад, Амстердам залишається другим центром із продажу дорогоцінних металів і діамантів у світі. За Лондоном закріпився статус основного фінансового центру світу, а за Парижем — визначального осередку моди.

ФІНАНСОВІ ПОСЛУГИ. У всіх світових містах Європи зосереджено послуги, що спрямовані на обслуговування штаб-квартир провідних компаній світу та міжурядових організацій. Особливе місце належить фінансовим послугам. Це сприяє розвитку готельно-ресторанного бізнесу у цих містах, зосередженню біля них одного чи кількох великих аеропортів, залізничного вузла.

У країнах Західної Європи сформовано один з найбільших у світі ринків кредитно-фінансових послуг, що охоплює й страхування. У центрі фінансових послуг є біржі цінних паперів, на яких котуються не лише національні, а й іноземні акції, облігації і права купівлі. За допомогою продажу акцій приватні компанії залучають значні кошти. Провідною у світі за кількістю акцій є Лондонська фондова біржа. Окреме місце займають спеціалізовані товарні біржі, на яких визначають міжнародні ціни на важливі сировинні товари (наприклад, Лондонська біржа металів визначає ціни на кольорові метали). Також важливе значення мають фондові біржі Євронекст (об’єднана біржа Амстердама, Брюсселя, Парижа) і Мадридська.

Більшість товарів тривалого користування та нерухомість у країнах-членах ЄС населення переважно купує в кредит, який надає банк-партнер продавця чи безпосередньо забудовник.

ТОРГІВЛЯ. Для Європи характерною є закономірність — що вищим є місце населеного пункту в ієрархічній системі розселення, то різноманітнішими є види торгівлі та послуг у ньому. (Поясніть чому.)

Дізнайтеся більше

Місто Корк є центром новітніх технологій в Ірландії. Тут діють європейські філії з обслуговування клієнтів компаній-гігантів у сфері електроніки: «Епл», «Ділл», «Амазон», «Інтел».

Зайнятість у сфері торгівлі є визначальною у всій сфері послуг у Європі. Переважно поширені невеликі сімейні магазини, у яких працюють три-чотири особи. У передмістях і на околицях великих міських агломерацій розміщено великі торговельні центри — супер- і гіпермаркети. Їх зазвичай створюють разом з великими розважальними комплексами, закладами громадського харчування. Переважно це мережеві заклади торгівлі та послуг (наприклад, «Білла»), що поширені одночасно в кількох країнах Європи. Окремі з них мають власні торговельні марки товарів, які виробляють на основі давальницьких схем і франчайзинга, та виробничі підрозділи задля збільшення прибутків. Вони докорінно змінюють структуру зайнятості у малих і середніх містах, що входять до складу міських агломерацій. Найпоширеніші вони у країнах Західної Європи, а на початку ХХІ ст. були створені й у країнах Східної Європи. У країнах Південної та Північної Європи має місце добровільне об’єднання малих сімейних магазинів у групи оптових закупівель (вони купують товари безпосередньо у виробників великими партіями, які потім розподіляють між магазинами-членами) та спеціалізовані магазини товарів зі знижками (дискаунт).

Дізнайтеся більше

Ісландці — лідери у світі за часткою населення, яке щороку купує книжки.

Унікальний досвід

Новий шопінг-центр «Швейцарія» відкрито у 2017 р. в м. Ебікон (кантон Люцерна, Швейцарія). Другий у країні за площею (65 тис. м2). Вартість будівництва — 450 млн швейцарських франків. Розрахований на 5 млн відвідувачів на рік.

Мал. 23. Типові заклади сфери послуг у м. Пореч (Хорватія)

ОСВІТНЯ СФЕРА посідає важливе місце, адже значна кількість іноземців потребує навчання за міжнародними програмами і стандартами. В Європі існують певні відмінності в розміщенні провідних освітніх центрів, особливо в західній її частині. Ними є не лише столиці держав, а й невеликі за людністю міста, в яких діють всесвітньо відомі ВНЗ (наприклад, Оксфордський університет).

ТРАНСПОРТНІ ПОСЛУГИ визначають можливості країн брати участь у міжнародному поділі праці. Із соціально-економічним розвитком зростає транспортна доступність території країни, особливо у міжнародних зв’язках. Вагомим чинником розвитку транспорту є зростання добробуту населення. Тому найщільнішою є транспортна мережа у високорозвинених країнах Європи. Водночас існують виразні національні особливості. Наприклад, у Бельгії й Нідерландах — найрозвиненіший у Європі річковий транспорт по Рейну та каналах. У Східній Європі основою транспортної системи залишається залізниця. Розбудова сучасної транспортної інфраструктури в цій частині Європи дасть змогу суттєво поліпшити транспортну доступність населених пунктів, а отже — сприятиме зростанню добробуту населення цих країн. Особливе місце у транспорті Європи посідають швидкісні залізничні й автомобільні перевезення, що сполучають між собою провідні міста. (Поясніть чому.)

Для Західної Європи характерна висока щільність і складність конфігурації всіх видів транспорту в районах основних економічних осей. Натомість у периферійних районах спостерігається зменшення кількості видів транспорту, спрощення їхньої мережі, набуття переважно транзитних функцій (мал. 18 на с. 30). Вигідне транспортно-географічне положення в європейській залізничній та електроенергетичній мережі є вирішальним для обрання місця розміщення нового підприємства.

Значний вплив на формування сучасної транспортної системи ЄС мав історичний чинник, що базується на особливостях рельєфу земної поверхні цієї частини Європи. Впорядкування основних водних артерій ЄС, разом із формуванням широкої системи судноплавних каналів, призвела до утворення єдиної воднотранспортної мережі. Сучасні широтні сухопутні шляхи утворено переважно під впливом особливостей простягання гірських систем та обрисів берегової лінії (особливо в Північній та Південній Європі).

Автомобільні шляхи найпоширеніші в Європі. Вони виконують роль своєрідних капілярів, що сполучають усі населені пункти в єдину цілісну автотранспортну мережу. В Європі у напрямку зі Заходу на Схід знижується щільність й інтенсивність руху автомобільними дорогами та різко зменшується кількість і протяжність швидкісних автомобільних доріг (автобанів). Усі великі міста сполучені між собою автострадами, від яких розгалужуються регіональні й місцевого значення автомобільні дороги. У частині країн Європи (наприклад, в Угорщині) швидкісні автостради є платними й по них здебільшого переміщується транзитний автотранспорт. Найінтенсивніший рух вантажного транспорту характерний для Лотаринзької мегавісі, а також у меридіональних напрямках Гавр — Париж — Ліон — Марсель і Мілан — Флоренція — Рим — Неаполь. На Сході Європи інтенсивний рух присутній між Санкт-Петербургом — Москвою — Нижнім Новгородом і між Берліном — Варшавою — Мінськом — Москвою.

Залізнична мережа Європи переважно була сформована за часів Першої індустріалізації, коли нею перевозили значні обсяги вантажів і пасажирів. Нині, за винятком країн Східної Європи, залізницею переважно здійснюють пасажирські перевезення. Основою сучасної залізничної мережі країн Західної й Південної Європи є високошвидкісні магістральні лінії. Відкриття Євротунелю під Ла-Маншем об’єднало Лондон з Амстердамом, Брюсселем, Парижем в єдину швидкісну залізничну мережу.

Зі створенням системи високошвидкісних залізничних магістралей відбулися зміни доступності міст, в яких є відповідні станції. Вони посіли особливо вигідне положення в Європі. Нині у сфері ділових поїздок та вантажоперевезень у Західній Європі найбільша інтенсивність спостерігається в інтервалі 400—600 км. Це свідчить про те, що Україна все ще залишається поза увагою основної частини ділового світу ЄС.

В авіаційному сполученні Європи переважають перевезення пасажирів між великими аеропортами-хабами (наприклад, між Франкфуртом-на-Майні та Лондоном). У цих найбільших аеропортах розташовані штаб-квартири провідних національних авіаперевізників та їхніх стратегічних альянсів. До них спрямовано рейси з менших аеропортів (мал. 24 на с. 46). Таким чином має місце система «втулка (центральний аеропорт-хаб) — спиці (рейси від другорядних аеропортів)», яка набула пан’європейського масштабу. Окреме місце належить бюджетним авіаперевізникам (лоукост), які виконують переважно чартерні рейси з малих аеропортів у найпривабливіші туристичні регіони Європи. Наявність щільної мережі цивільних аеропортів у Західній і почасти Східній Європі дає змогу розвивати одночасно обидва напрями авіаційного пасажирського сполучення.

Мал. 24. Літак бюджетної авіакомпанії в аеропорту м. Будапешта (Угорщина)

Пасажирські перевезення домінують і в річковому сполученні. Туристичні кораблі регулярно курсують судноплавними частинами найбільших річок Європи (наприклад, по Дунаю). Розгалужена мережа судноплавних каналів дає змогу перевозити вантажі від великих морських портів углиб континенту. Вантажні перевезення переважно йдуть по річках Рейн й Одер в Німеччині. Також значні обсяги масових насипних вантажів перевозять у Франції по річці Сена між містами Гавр і Париж. (Поясніть чому.)

Морські перевезення в Європі завжди слугували розвитку міжнародної торгівлі. Морські торговельні порти є основою промислового виробництва більшості країн, що виходять до Північного (наприклад, Роттердам) і Балтійського морів (наприклад, Санкт-Петербург). Найінтенсивнішим є рух морських суден у протоці Ла-Манш на підході до таких великих портів, як Гавр (найбільший за вантажооборотом порт Франції), Антверпен (найбільший порт Бельгії), Роттердам (найбільший у Європі). У Середземному морі вирізняються за обсягом вантажоперевезень такі європейські морські порти: Барселона, Генуя, Пірей, Магера, Спеція, Фос-сюр-Мер. (Покажіть їх на карті.) На розвиток морського судноплавства великий вплив мало поширення контейнерних перевезень більшості готових виробів переробної промисловості та великих супертанкерів і спеціалізованих кораблів для перевезення масових насипних вантажів для доставки мінеральної сировини. (Поясніть чому.)

ТУРИСТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ. Європа є основним регіоном світового туризму. Переважно туристи відвідують країни Півдня й Заходу цієї частини світу (мал. 25). На їхнє морське узбережжя спрямовано більшість туристичних потоків у Європі. Розвитку туризму сприяє зосередження значної частини світової природної, культурної та історичної спадщини в поєднанні з можливостями відпочинку на добре облаштованих курортах. Наприклад, у Греції й Італії морські курорти розташовані неподалік важливих центрів Світової культурної спадщини ЮНЕСКО.

Мал. 25. італійські туристи в Хорватії

Важливу роль відіграють численні парки-розваг, такі як Леголенд у Данії, проведення численних виставок, зосередження в центрах світового туризму якісної спеціалізованої готельно-ресторанної інфраструктури. У середньому за рік потік туристів у Європі сягає 400 млн осіб. Виділяють три головні їхні напрямки: історико-культурні центри (наприклад, Прага), гірськолижні (наприклад, Закопане в Польщі) і морські (наприклад, о. Керкіра у Греції) курорти. Особливе місце посідає паломництво й релігійний туризм (наприклад, до м. Фатіми в Португалії), а також діловий туризм (наприклад, до м. Мадрида на виставки мод) і лікувально-профілактичний туризм до термальних і мінеральних джерел (наприклад, на оз. Балатон в Угорщині). Останніми роками зросла кількість відпочивальників у сфері екологічного та зеленого туризму.

Дізнайтеся більше

Акваріум Генуї — найбільший комплекс закритих акваріумів у світі (71 спеціальний акваріум). Відкрито в 1993 р. Представлено 600 різних видів тварин. За рік його відвідує 1,2 млн осіб.

ЗВ’ЯЗКИ УКРАЇНИ З КРАЇНАМИ ЄВРОПИ. Насамперед, це тісні контакти між населенням. Виїхавши на заробітки до Західної й Південної Європи, українці поступово утворили діаспори, які мають різноманітні зв’язки з Батьківщиною.

Активізувалася співпраця між містами й регіонами України та країн ЄС. Окреме місце посідає транскордонна співпраця в межах єврорегіонів. Наприклад, завдяки спільній діяльності здійснено облаштування протипаводкових споруд уздовж річки Тиса на кордоні між Україною й Угорщиною. (Покажіть її на карті.)

Налагоджено зв’язки в освітній, науковій і культурній сферах. Останнім часом зросла кількість української молоді, яка виїжджає на навчання до країн Європи. Значно збільшилась кількість стажувань вітчизняних викладачів ВНЗ і науковців у відповідних європейських закладах. Традиційними є гастролі провідних творчих колективів у сфері класичної музики та балету до країн Європи. До України переважно приїжджають представники кіномистецтва, сучасні співаки та групи популярної музики і танців.

Велике значення мають дипломатичні відносини з країнами Європи та представництва України в міжнародних організаціях, штаб-квартири яких розміщено у країнах ЄС. Скасування у 2017 р. візового режиму між Україною та країнами-членами Шенгенської угоди дало змогу активізувати туристичні потоки вітчизняних туристів до країн Західної Європи.

Назвіть міжнародні організації, членами яких є Україна. Як це впливає на створення іміджу України у світі?

Зовнішньоторговельні зв’язки між Україною і країнами Європи є провідними. До країн Східної Європи переважно постачають продукцію вітчизняного машинобудування, а до Західної Європи — сировину і продукцію харчової промисловості. Триває переорієнтація вітчизняних експортерів з ринків країн СНД на ринки країн-членів ЄС у рамках асоційованого членства в цій організації.

Прямі іноземні інвестиції в економіку України переважно надходять від офшорних компаній Кіпру. Інші провідні країни-інвестори: Німеччина, Нідерланди, Росія, Австрія, Велика Британія, Франція. Переважно вкладають кошти у вітчизняну промисловість і фінансово-банківську справу.

СТИСЛО ПРО ГОЛОВНЕ

• Сфера послуг у більшості країн Європи є основним сектором зайнятості населення.

• Європа — провідний світовий регіон туризму.

• Для Європи характерною є закономірність: що вище місце населеного пункту в ієрархічній системі розселення, то різноманітніші види послуг у ньому.

• Різнопланові зв’язки поєднують Україну з країнами Європи. Вони є лідерами за обсягом вітчизняного експорту й імпорту товарів, послуг, у надходженні прямих іноземних інвестицій.

Знаю і вмію обґрунтувати

1. Поміркуйте, чому країни Західної та Східної Європи по-різному розвивають залізничний транспорт.

2. Чому найпоширенішим у Європі видом транспорту є автомобільний?

3. Чому в західній частині розташована більшість світових міст у Європі?

4. Обґрунтуйте, чому у сфері торгівлі зайнято найбільшу кількість працюючих у сфері послуг у Європі.

5. Схарактеризуйте зв’язки України з країнами Європи.

Працюю з картою

За допомогою одного з картографічних інтернет-сервісів установіть, скільки залізничних й автомобільних шляхів перетинають державний кордон між Бельгією і Францією та між Нідерландами й Німеччиною. Чим зумовлена відмінність в їхній кількості та розміщенні по території? Свою відповідь обґрунтуйте.

Шукаю в Інтернеті

З’ясуйте за допомогою сайта Державної служби статистики України зміни кількості вітчизняних туристів, які подорожували до країн Європи за останні 10 років. Чим, на вашу думку, зумовлене лідерство окремих країн у туристичних потоках з України? Як на це вплинуло впровадження безвізового режиму між Україною та ЄС?

Генерую ідеї

Спрогнозуйте подальші міжнародні економічні відносини між Україною та країнами-членами ЄС. Як на це вплинуло введення режиму вільної торгівлі?

Дослідження

Орієнтовні теми (на вибір учня/учениці)

Тема 1. Інтеграційні та дезінтеграційні процеси в Європі.

Тема 2. Відновна електроенергетика в країнах Європи: регіональні особливості та відмінності.

Тема 3. Структура й просторова організація виробництва чорних металів у країнах Європи.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Географія 10 клас Гільберг, Савчук, Совенко (рівень стандарту)", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація