Особливості економіки країн Америки. Третинний сектор економіки
- 1-01-2022, 22:39
- 581
10 Клас , Географія 10 клас Пестушко, Уварова, Довгань (рівень стандарту)
§ 36. ОСОБЛИВОСТІ ЕКОНОМІКИ КРАЇН АМЕРИКИ. ТРЕТИННИЙ СЕКТОР ЕКОНОМІКИ
ПЕРШ НІЖ ЧИТАТИ, ПРИГАДАЙТЕ!
Які є особливості економіки країн Європи?
Які види діяльності вирізняються в третинному секторі економіки Європи?
• Транспорт. До появи автомобільного й авіаційного транспорту активно будувалися залізниці. Найбільшу залізничну мережу (294 тис. км) нині має світовий лідер - США. Разом із ними Канада й Аргентина утворюють провідну трійку американських країн з найбільшими залізницями. Трансконтинентальні залізниці перетинають як Північну, так і Латинську Америку.
З другої половини XX ст. в Америці швидко почав розвиватися автомобільний, авіаційний і морський транспорт. Особливої популярності набув автомобіль. Загальна довжина автомобільних доріг перевищує 10 млн км. Однак більша частина автомобільної мережі сформувалась у Північній Америці. У США протяжність автодоріг становить близько 6 млн км, а в Канаді - перевищує 1 млн км. У Латинській Америці вирізняється Бразилія (понад 1,5 млн км).
Найбільшою автомагістраллю Америки є Панамериканське шосе - мережа автодоріг, сумарною протяжністю майже 48 тис. км, що сполучає країни Південної і Центральної Америки зі США.
РЕАЛІЇ СЬОГОДЕННЯ
Панамериканське шосе - найдовша автомобільна траса у світі. Вона об’єднує національні мережі доріг континентальних держав Америки в єдину систему. Правда, проїхати її від початку і до кінця неможливо через Дар’єнський пропуск. Це ділянка неосвоєної території на межі Центральної і Південної Америки на території, що вкрита вологими тропічними лісами і болотами, в яких спорудження доріг украй скрутне.
У Південній Америці існує також Окраїнне шосе, протяжністю 8 тис. км, яке з’єднує внутрішні частини Гайани, Французької Гвіани, Венесуели, Еквадору, Перу і Болівії.
Свого часу великі надії покладали на Трансамазонське шосе, протяжністю майже 5,5 тис. км, яке починається на атлантичному узбережжі Бразилії і з’єднує судноплавні частини правих приток Амазонки. Сьогодні його називають найдовшою і найжахливішою автомагістраллю Бразилії. Адже нині це шосе асфальтовано лише на кількох відрізках, тому під час дощів його неасфальтовані ділянки розмиваються і стають практично непроїзними.
У Північній Америці одна з найвідоміших автомагістралей - Route 66, що також відома як Шосе Вілла Роджерса (мал. 74). Її називають «Головна вулиця Америки», або «Мати доріг», оскільки це одне з перших шосе в системі автодоріг США, відкрите ще в 1926 р. Шосе простягається на 3940 км із заходу на схід країни - від Чикаго до Санта-Моніки у штаті Каліфорнія.
Освоєння і розвиток віддалених районів забезпечує авіаційний транспорт. На американські авіакомпанії загалом припадає 26 % світових вантажних перевезень: 23 % авіакомпаніями Північної Америки і 3 % - Латинської Америки. Щорічно в Америці авіакомпанії перевозять понад 1 млрд пасажирів. З них 90 % припадає на Північну Америку. Лідерами тут є США, де авіакомпанії перевозять понад 800 млн пасажирів на рік, і Бразилія - близько 95-100 млн пасажирів на рік.
Великі країни мають національні авіакомпанії. Серед таких одні з найбільших у світі - Delta Air Lines і American Airlines (США).
Перша базується в міжнародному аеропорту Хартсфілд-Джексон в Атланті (мал. 75), друга - у міжнародному аеропорту Даллас/Форт-Уерт. У Канаді відома авіакомпанія Air Canada, що базується в міжнародному аеропорту Торонто. У Латинській Америці серед найбільших мексиканська Aero-Мехісо з базовим аеропортом у Мехіко, бразильська Avianca Brasil, що базується в Сан-Паулу, південноамериканська LATAM Airlines Group S.A. - результат об’єднання двох найбільших авіакомпаній континенту - бразильської ТАМ Airlines і чилійської LAN Airlines; має дочірні компанії в Аргентині, Колумбії, Еквадорі, Парагваї та Перу.
Мал. 74. Шосе Вілла Роджерса
Мал. 75. Аеропорт Хартсфілд-Джексон в Атланті
Серед найбільших міжнародних аеропортів Америки й один з найнавантаженіших у світі - аеропорт О’Хара в Чикаго, що обслуговує понад 200 напрямків. Серед найвідоміших аеропортів світу і Лос-Анджелес, що є найбільшим на західному узбережжі США.
У перевезенні пасажирів і вантажів значне місце посідає морський транспорт, який має вагоме значення для зовнішньої торгівлі регіону. Найбільший торговельний флот мають США, Бермуди, Бразилія і Канада.
У 2016 р. через порти Америки було здійснено 14 % світових контейнерних перевезень: 8 % через порти Північної Америки і 6 % - через порти Латинської Америки. При цьому в США і Бразилії розташовані одні з найбільших у світі контейнерних терміналів.
Нью-Йорк - найбільший порт США, що обслуговує вантажні й пасажирські судна, є одним з найбільших у світі круїзних портів. Морський порт Лос-Анджелес у США - це цілий портовий комплекс. Інші великі порти США - Філадельфія і Саванна. Ванкувер - найбільший порт Канади, що має термінали як для вантажних, так і для круїзних суден. У Латинській Америці великі порти - Колон, що в Панамі, і бразильський порт Сантус.
Велике значення для розвитку міжнародної торгівлі має судноплавний Панамський канал. Завдяки йому немає потреби огинати Південну Америку, і морський шлях, наприклад, з Нью-Йорка до Сан-Франциско скоротився з 22,5 тис. км до 9,5 тис. км. Щорічно через канал проходить до 14 тис. суден.
• Торгівля. Зовнішня торгівля у країнах Америки розвивається нерівномірно і, передусім, між Північною та Латинською Америкою. Головну роль відіграють США, обсяги торгівлі яких (3,65 трлн дол.) значно перевищують обсяги торгівлі всієї Латинської Америки (1,6 трлн дол.).
Обсяг експорту в США становить 1,45 трлн дол., а імпорту - 2,20 трлн дол. Отже, імпорт перевищує експорт. Подібне спостерігається і в Канаді, де імпорт (413 млрд дол.) більший за експорт (394 млрд дол.). Країни Північної Америки експортують переважно транспортні засоби, електричне обладнання, мінеральне паливо, літаки, запчастини тощо. Натомість імпортують переважно електричне обладнання, машини, транспортні засоби, мінеральне паливо і фармацевтичні продукти.
Головні торговельні партнери Північної Америки - США, Канада, Мексика, Китай і Японія. У 2016 р. до Канади та Мексики надійшло понад третину експорту США (34,2 %).
У Латинській Америці потреби в імпорті продукції також загалом випереджають можливості експорту, хоча різниця між ними порівняно невелика. Прикладом може бути й лідер міжнародної торгівлі - Мексика, імпорт якої становить 387 млрд дол., а експорт - 374 млрд дол.
Країни Латинської Америки експортують переважно продовольчі і сировинні товари. А імпортують устаткування, транспортні засоби, промислові товари тощо. Головні торговельні партнери Латинської Америки - США, Китай, Німеччина, Бразилія, Японія.
Обсяги торгівлі України з країнами Америки нині невеликі. Частка Америки в експорті товарів і послуг України становить лише 5,6 % від загального експорту, а в імпорті - 6,2 % від загального імпорту. Більша частина експортно-імпортних операцій припадає на Україну і США.
• Туризм. За популярністю в міжнародних туристів Америка посідає нині третє місце серед інших регіонів світу, після Європи й Азії. Лідером за експортом туристичних послуг є Північна Америка, яка помітно випереджає інші регіони Америки (130 млн туристичних прибуттів і 244 млрд дол. США доходів). Південна Америка має 33 млн прибуттів міжнародних туристів і 27 млрд дол. доходів. На третьому місці - Карибський басейн, що попри меншу кількість прибуттів (25 млн) має більші, ніж у Південної Америки, доходи (30 млрд дол.). Саме цей регіон вважається перспективним щодо розвитку міжнародного туризму, що має для економіки країн Карибського басейну вкрай важливе значення. Найменше туристів приваблюють бідні з високим рівнем злочинності країни Центральної Америки (11 млн прибуттів і лише 12 млрд доходів).
ГОЛОВНЕ
Провідні види діяльності третинного сектору економіки Америки - транспорт, торгівля і туризм.
Транспорт Америки інтенсивно розвивається і має важливе значення для економічного розвитку країн регіону.
Зовнішня торгівля розвивається нерівномірно в різних країнах Америки, головну роль відіграють США.
Найпопулярнішим регіоном у міжнародних туристів є Північна Америка, але найбільше економічне значення туризм має для Карибського басейну.
ПЕРЕВІРИМО СВОЇ ЗНАННЯ І ВМІННЯ
1. Які країни вирізняються за рівнем розвитку третинного сектору господарства?
2. Поясніть роль і проблеми транспорту в економіці країн Америки.
3. Покажіть на карті основні міжнародні морські порти Америки.
4. Чим зумовлені відміни у розвитку торгівлі в межах Америки?
5. Обґрунтуйте можливість розвитку туризму як важливого чинника розвитку економіки країн карибського басейну.
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 6
Складання картосхеми типології країн Америки за рівнем їх економічного розвитку.
ДОСЛІДЖЕННЯ (на вибір учня/учениці)
1. «Бананові республіки»: типові ознаки та сучасний розвиток.
2. Панамериканське шосе - дорога через три Америки.
3. Туризм як чинник розвитку країн Карибського басейну.
Коментарі (0)