Цивілізаційна структура сучасного світу
- 3-01-2022, 00:49
- 889
10 Клас , Географія 10 клас Безуглий, Лисичарова (профільний рівень)
§ 7. ЦИВІЛІЗАЦІЙНА СТРУКТУРА СУЧАСНОГО СВІТУ
ПРИГАДАЙТЕ
1. Послідовність періодів історії людства, якими послуговуються в сучасній науці.
2. Хронологічні й територіальні межі давніх цивілізацій Азії й Африки (долини Нілу, Межиріччя, Передньої і Центральної Азії, Північної Африки).
3. Який внесок античної цивілізації в історію людства?
4. Витоки сучасних цивілізацій (Велике переселення народів; історичне і культурне підґрунтя європейської, китайської, індійської, ісламської цивілізацій).
• Цивілізація, її види й географічні межі. Цивілізація є конкретною формою існування і розвитку суспільства. Передумови виникнення людської цивілізації з’являються вже в первісному суспільстві, коли виникають зачатки матеріальної і духовної культури. Початком доби людської цивілізації прийнято вважати часи, коли дикість і варварство, як етапи розвитку людства, поступаються місцем суспільству, що засноване на культурній і соціальній основі. Момент, коли власне соціальний лад став домінувати над природним, вважають витоками людської цивілізації.
Кожна цивілізація має внутрішню структуру, яка забезпечує її цілісність і самобутність. Головними складовими структурної будови цивілізаційних утворень є генетичні, функціональні й структурні зв’язки. Вони у своїй сукупності й взаємодії становлять життєвий цикл цивілізації, який зазвичай складається із чотирьох фаз (табл. 1).
Цивілізація (у широкому значенні) - це етап розвитку людського суспільства, становлення соціально-політичної організації, економіки, культури, науки, технологій тощо, а також формування загальнолюдських духовних цінностей та ідеалів, ментальності (світогляду).
Цивілізація (у вузькому значенні) - це стійка історико-культурна єдність людей, яка виникає в певному регіоні й базується на усталених духовних цінностях і традиціях: сповідує свою релігію, розвиває власні культурні традиції й систему цінностей, удосконалює оригінальний комплекс суспільно-економічних відносин.
Таблиця 1. Циклічність розвитку цивілізацій
В останні два століття фахівці розробили десятки типологій цивілізацій, що узагальнюють і систематизують їхні часові й просторові особливості. Поділ на види залежить переважно від того, який смисл вкладається в поняття «цивілізація», а також від її ознак. Так, за географічним принципом виділяють річкові (єгипетська, шумерська, індуїстська), гірські (андська, хетська, мексиканська), острівні (мінойська, японська), континентальні (китайська, індійська і православно-християнська), лісові (майя) цивілізації.
За хронологією і типом виникнення виокремлюють такі види цивілізацій:
<p style="box-sizing: inherit; margin-bottom: 0.7rem; color: rgb(41, 43, 44); font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 15px; word-spacing: 0px;">> первинні (виникли безпосередньо в первісному ладі, представлені першими давніми цивілізаціями (мал. 12); <p style="box-sizing: inherit; margin-bottom: 0.7rem; color: rgb(41, 43, 44); font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 15px; word-spacing: 0px;">> вторинні (виникли як результат якісних змін у вже існуючих цивілізаціях, наприклад греко-римська і перська цивілізації).Мал. 12. Найдавніші цивілізації світу
Поява і розвиток цивілізації завжди істотно впливали на сусідні території і суспільства, що перебували на нижчих щаблях суспільного розвитку.
Широкої популярності нині набула типологія цивілізацій за рівнем розвитку техніки, виробничих сил і типом взаємовідносин з навколишнім середовищем (табл. 2).
Таблиця 2. Типи цивілізацій за рівнем економічного розвитку
ПОМІРКУЙТЕ
Користуючись підручником (§ 8, табл. 2) і шкільним атласом, визначте регіони світу, на які припадають межі архаїчних, доіндустріальних, індустріальних, постіндустріальних цивілізацій. Чи простежується наступність розвитку провідних цивілізацій різних типів в одних і тих самих регіонах світу? Якщо не простежується, поясніть зміни в регіональному розміщенні цивілізацій - лідерів різних часів.
Відомий англійський історик і соціолог, один із розробників концепції циклічного культурно-цивілізаційного розвитку людства А. Тойнбі в 12-томній праці «Дослідження історії» (мал. 13) простежив історичний коловорот у розвитку локальних культур. Узагальнюючи результати свого дослідження, він запропонував виділяти 21 цивілізацію і надав їм докладний опис. Доля цивілізацій неоднакова: деякі залишилися у вигляді археологічних реліктів (шумерська, ассирійська, вавилонська, юкатанська тощо), інші існують донині:
1) західноєвропейська - у католицькій, протестантській, лютеранській формах у країнах Західної Європи, США, Австралії;
2) православно-християнська - Південна і Східна Європа;
3) арабо-мусульманська - зосереджена в аридній (сухій) зоні, що проходить по діагоналі через Північну Африку й Західну і Центральну Азію, тобто від Атлантичного океану до Великого китайського муру;
4) юдейська — об’єднує євреїв по всьому світу із центром навколо Єрусалима;
5) індійська — суспільство в тропічній Індії;
6) далекосхідна - включає народи Китаю, Кореї, Японії тощо.
Чіткі межі цивілізацій визначити практично неможливо. З плином часу люди можуть змінювати свою ідентичність, оскільки культури народів взаємодіють і змішуються, зазнаючи впливу ефектів ідентифікації, імітації й асиміляції.
Мал. 13. Арнольд Джозеф Тойнбі (1889-1975)
• Цивілізаційний підхід у вивченні країн і регіонів. У сучасній науці існують два підходи до розуміння суспільного розвитку - формаційний і цивілізаційний. Формаційний підхід (засновники К. Маркс і Ф. Енгельс) базується на тому, що людство у своєму економічному розвитку проходить п’ять основних стадій - формацій (первісну, рабовласницьку, феодальну, капіталістичну і комуністичну). Перехід від однієї суспільно-економічної формації до іншої відбувається шляхом соціальної революції. Такий підхід до розвитку суспільства був панівним в ідеології СРСР упродовж майже 80 років.
Нині великої популярності набуває цивілізаційний підхід до розуміння віх розвитку суспільства, згідно з яким цивілізація розглядається як цілісна суспільна система, що поєднує в собі різні елементи (релігію, культуру, економічну, політичну і соціальну організацію тощо), які узгоджені один з одним і тісно взаємопов’язані. Кожний елемент цієї системи несе на собі відбиток своєрідності певної цивілізації.
Основними характеристиками цивілізаційного підходу є такі:
1) урахування специфіки країн і регіонів завдяки пізнанню історії суспільства;
2) розуміння цілісності та єдності людської історії, що сприяє широкому використанню порівняльно-історичних методів дослідження країн (історія країни, народу, регіону розглядається не сама по собі, а порівняно з історією інших країн, народів, регіонів);
3) виокремлення певних критеріїв розвитку цивілізації для оцінювання рівня досягнень тих чи тих країн, народів, регіонів, їхнього внеску в розвиток світової цивілізації.
За наших часів у цивілізаційному підході переважає так званий технологічний напрям, за яким тип розвитку держави пов’язується зі стадією науково-технічного прогресу (НТП) й індексом людського розвитку (ІЛР), що визначається рівнем і якістю споживання і надання послуг, якому відповідає певна держава. Однією з найпоширеніших і характерних для цього напряму є «теорія стадій економічного зростання» американського соціолога і політичного діяча В. Ростоу (мал. 14), згідно з якою все суспільство за економічним розвитком початково було віднесено до трьох стадій зростання, а потім їхня кількість збільшилася до п’яти (критерії — рівень розвитку техніки, структура господарства, частка накопичення в національному доході, структура споживання й ін.):
1) традиційне суспільство (людство до XVII ст.);
2) стадія зростання - суспільство в перехідному стані, створюються передумови для підйому;
3) стадія підйому - суспільство переживає процес зрушень (країни подолали історично різні відтинки часу);
4) стадія руху до зрілості, або «індустріальне суспільство»;
5) суспільство, що досягло високого рівня споживання.
Відповідно до цієї концепції саме на п’ятій стадії виникає суспільство, яке можна назвати державою «загального благоденства» (США, Норвегія, Японія, Швейцарія тощо).
У 1971 р. у праці «Політика і стадії росту» В. Ростоу додав шосту стадію зростання: пошук якості життя, коли на перший план висувається духовний розвиток людини.
Мал. 14. Волт Вітмен Ростоу (1916-2003)
Таким чином, цивілізаційний підхід зорієнтований на пізнання минулого через певні форми діяльності людини: трудову, політичну, соціальну. Людина за такого підходу перебуває в центрі вивчення минулого і теперішнього суспільства як істинно творча і конкретна особа, а не класово уособлений індивід.
Запитання і завдання для самоконтролю
1. Дайте визначення понятно «цивілізація».
2 За якими принципами й ознаками виділяють типи цивілізацій?
3. У чому полягає сутність цивілізаційного підходу до вивчення країн і регіонів світу? У чому принципова відмінність цивілізаційного і формаційного підходів?
ДОСЛІДЖЕННЯ
Тема: Основні відмінності цивілізаційних настанов «Заходу» і «Сходу»
Мета: закріпити зміст поняття «цивілізація»; визначити на карті ареали поширення основних сучасних цивілізацій; ознайомитися з положеннями концепції «зіткнення цивілізацій» Самюеля Гантінгтона (американського політолога, 1993 р.) і визначити підґрунтя розмежування сучасного світу на Західну і Східну цивілізації; розглянути складові локальної цивілізації Заходу і Сходу; з’ясувати відмінності типів світогляду, культурних принципів і особливостей впливу сучасних глобалізаційних процесів на цивілізації Заходу і Сходу; пояснити тезу С. Гантінгтона «якщо XX ст. було століттям зіткнення ідеологій, то XXI ст. стане століттям зіткнення цивілізацій або релігій»; оцінити важливість цивілізаційного підходу до вивчення країн.
Коментарі (0)