Войти
Закрыть

Види географічних карт

6 Клас

ЯК РОЗРІЗНЯЮТЬ КАРТИ. Вивчаючи географію, ви ознайомитеся з великою кількістю карт різних видів. Картографи кажуть, що на карті можна зобразити все або майже все. І рельєф та корисні копалини, і галузі промисловості та сільського господарства, і перельоти птахів та походи Александра Македонського, і захворюваність населення на грип та кількість злочинів на тисячу жителів тощо. Складно навіть назвати явище навколишнього світу, яке неможливо зобразити на карті. Аби правильно використовувати карти як важливе джерело інформації, необхідно знати їх призначення і головні особливості. Карти розрізняють за масштабом та охопленням території (мал. 50). ВИДИ КАРТ ЗА МАСШТАБОМ. На всіх географічних картах, як і на планах та глобусах, зазначений масштаб. Залежно від масштабу розрізняють такі карти: великомасштабні — від 1 : 10 000 до 1 : 200 000 включно; середньомасштабні — від 1 : 200 000 до 1 : 1 000 000 включно; дрібномасштабні — дрібніше від 1 : 1 000 000. Що більша різниця між розмірами на карті та справжніми розмірами на місцевості, то дрібніший масштаб. Наприклад, у вашому атласі фізична карта України (1 : 4 000 000) буде більшого масштабу, ніж карта півкуль (1 : 300 000 000). Проте обидві вони — дрібномасштабні....

Географічна карта — образ Землі

6 Клас

КАРТА — ВІКНО У СВІТ. Ви вже знаєте, що карта давніша за глобус — вона виникла ще до нашої ери. Відтоді на ній відображають усі нові відомості з географії. Інформацію на карті «записують» по-особливому. Картографічна мова це мова різних за формою, розміром і кольором позначень-символів. Вона дає змогу коротко, у графічний спосіб передати географічні факти, описи, закономірності. Водночас карта має зрозуміло відображати розміщення об'єктів у просторі. За допомогою позначень-символів можна «розповісти» про будову земної поверхні, місця залягання корисних копалин, поширення фунтів, вирощування сільськогосподарських рослин тощо. Тому карти називають другою мовою географії. Їх розуміють без перекладу люди, які розмовляють різними мовами. ПОДОРОЖ У СЛОВО Слово карта в перекладі з грецької означає аркуш папірусу. Нині будь-яке географічне дослідження місцевості починається з ретельного вивчення її за картами. Ось чому потрібно їх добре розуміти. Так само важливо навчитися читати карту і кожному з вас, щоб уміти користуватися нею для своїх потреб....

Складання плану місцевості

6 Клас

СПОСОБИ СКЛАДАННЯ ПЛАНУ. Для складання плану використовують окомірне знімання місцевості. Цей спосіб досить простий і скористатися ним може навіть школяр. Його застосовують тоді, коли немає потреби дуже точно вимірювати напрямки, відстані й висоти, їх визначають «на око». Є два види окомірного знімання — полярне і маршрутне. Окомірне полярне знімання — це складання плану місцевості з однієї обраної точки, яку прийнято називати полюсом. Окомірне маршрутне знімання — це складання плану місцевості, рухаючись за певним маршрутом. Щоб скласти план невеликої ділянки місцевості власноруч, потрібні нескладні інструменти — планшет, компас, лінійка, шпилька, олівець, аркуш паперу (ліпше в клітинку). Планшет — це прямокутна дошка (може бути фанера), на яку прилаштовують аркуш паперу і закріплюють у верхньому куті компас (мал. 44). На місцевості визначають місце (точку), з якого буде добре видно всю ділянку. З цієї точки проводять вимірювання. На аркуші паперу точку свого розташування позначають за допомогою шпильки. Далі потрібно підготувати планшет. Компас кріплять так, щоб уявна лінія, яка з'єднує поділки 0 і 180° на його шкалі, розміщувалася паралельно краю планшета. На аркуші у верхньому лівому куті проводять лінію «північ — південь» і вказують стрілкою напрямок на північ. Її напрямок має збігатися з напрямком на компасі. Для цього повергають планшет навколо своєї осі доти, доки північний кінець стрілки компаса не вкаже на цифру 0, тобто поки стрілка не збігатиметься з напрямком Пн. — Пд. на аркуші паперу. Потім обирають для плану масштаб і записують його на аркуші....

План

6 Клас

ПЛАН — ЗМЕНШЕНА МОДЕЛЬ ДІЙСНОСТІ. Вам уже відомо, що план — це креслення на папері, яке зображує невелику ділянку земної поверхні в зменшеному вигляді. Простий план можна легко накреслити й самому, якщо взяти аркуш паперу й глянути зверху, наприклад, на кімнату (мал. 41). Ось стіл, крісло, диван, телевізор. Зверху вони мають дещо інший вигляд, ніж зазвичай. Але добре видно, які речі стоять незручно, куди закотився м’яч, де залишені капці. Вигляд зверху допомагає правильно уявити, де що розташовано, по-новому побачити звичний світ. Від інших зображень поверхні план відрізняється тим, що всі об’єкти на ньому показано умовними знаками. Умовні знаки прості й нагадують самі предмети (мал. 42). Тому вони зрозумілі всім, хто читає план. Так, річки й озера зображені блакитним кольором води, а ліси — зеленим кольором рослинності. Знак луків нагадує стеблини трав. Лани й городи спеціальних знаків не мають. Тому такі ділянки залишають на плані білими. Піски зображують коричневими крапками. Невеликі струмки, дороги показують лініями. Умовні знаки є загальноприйнятими. Ними користуються, укладаючи план будь-якої місцевості. Якщо ви добре орієнтуватиметесь в умовних знаках, то зможете читати план, тобто уявляти зображену на ньому місцевість. Зіставивши фотознімок, аерофотознімок (мал. 35, 36 на с. 46) і план, побачимо, що всі вони є зменшеними копіями земної поверхні. Але план відрізняє те, що він відображає й ті предмети, яких не видно на фотознімку й аерофотознімку. За ним можна дізнатися назви сіл, річок, які породи дерев ростуть у лісі. Тобто план містить більше відомостей, а отже, зручніший для вивчення місцевості....

Масштаб

6 Клас

ЯК МІСЦЕВІСТЬ УМІСТИЛАСЯ НА АРКУШІ ПАПЕРУ. Відстані на місцевості зазначають у метрах або кілометрах. Наприклад, від вашого будинку до школи 200 м. На плані або карті таку відстань показати неможливо. Тому великі відстані на місцевості зображують у зменшеному вигляді — у сантиметрах і міліметрах — на папері. Для цього користуються масштабом. Масштаб — це вираз, який показує, у скільки разів відстані на плані або карті менші від відстаней на місцевості. Розглянемо приклад. Домовимося, що на папері всі відстані будемо зображувати у 1000 разів меншими, ніж вони є насправді. Тоді 1 см на плані відповідатиме 1000 см на місцевості. Отже, наш масштаб 1 : 1000 (читається: один до тисячі). Тоді відстань від вашого будинку до школи в цьому масштабі дорівнюватиме 20 см. Ось як ми це обчислили: 200 м = 20 000 см; 20 000 см : 1000 см = 20 см. Що більше зменшено відстані, то більшу за площею територію можна зобразити. Але водночас дрібнішими й не такими виразними будуть об'єкти, що зображаються (мал. 38)....

Які є способи зображення земної поверхні

6 Клас

ЗОБРАЖЕННЯ ЗЕМЛІ НА ГЛОБУСІ. Ви вже знаєте, що глобус дає можливість уявити форму нашої планети. Тому його називають моделлю Землі, що зменшена в мільйони разів. Для подальшого вивчення географії важливо пам’ятати, що глобус-Земля обертається довкола стрижня-осі. Насправді наша планета такої видимої, як на глобусі, осі не має. Вісь можна математично обчислити і лише уявляти. Стрижень глобуса показує, де і з яким нахилом проходить уявна земна вісь. Ті точки, де земна вісь перетинається з поверхнею глобуса, називаються полюсами. Зверху — Північний полюс, внизу — Південний полюс. Посередині глобуса на однаковій відстані від полюсів проведена лінія — екватор. Ви вже знаєте, що екватор поділяє Землю на дві півкулі: Північну (на глобусі — зверху) і Південну (внизу). Лінія екватора та точки полюсів уявні, їх позначають тільки на глобусах і картах. ПОДОРОЖ У СЛОВО Слово екватор у перекладі з латинської означає рівнодільник — той, що поділяє на рівні частини. На поверхні глобуса зображені материки, острови, півострови, океани й моря. Оскільки глобус найточніше відтворює форму Землі, то тільки на ньому обриси географічних об’єктів відображають їх справжній вигляд. Це означає, що на глобусі не спотворюється відстань між окремими точками....

Поняття про азимут

6 Клас

ЩО ТАКЕ АЗИМУТ. Часто напрямки на потрібний предмет не збігаються ні з основними, ні з проміжними сторонами горизонту. Тоді точний напрямок можна встановити за шкалою компаса, обчисливши азимут. Азимут — це кут між напрямком на північ і напрямком на якийсь предмет на місцевості. Відлік азимута починають від напрямку на північ праворуч, за годинниковою стрілкою (мал. 29). Оскільки окружність циферблата компаса, як і будь-яке коло, має 360°, то величина азимута виражається в градусах від 0° до 360°. Наприклад, якщо предмет розташований точно на сході, то його азимут дорівнює 90°, якщо на півдні — 180°, на заході — 270°, на півночі — 0° або 360°. Для визначення азимута компас повертають так, щоб поділка 0° збіглася з темним кінцем стрілки. Потім на скло кладуть тоненьку паличку так, щоб вона кінцем вказувала на предмет і проходила через центр кола (циферблата) (мал. 30). У тому місці, де паличка кінцем, спрямованим на предмет, перетинає шкалу, визначають величину азимута....

Способи орієнтування на місцевості

6 Клас

ЩО ОЗНАЧАЄ ОРІЄНТУВАТИСЯ. Ви вже знаєте, що орієнтуватися означає визначати своє положення на місцевості щодо сторін горизонту та навколишніх предметів. Вам також відомо, що основних сторін горизонту чотири: північ (Пн.), південь (Пд.), захід (Зх.), схід (Сх.). Крім них, є проміжні сторони горизонту. Наприклад, між північчю і сходом — північний схід (Пн. Сх.); між півднем і заходом — південний захід (Пд. Зх.) та ін. (мал. 27). ПОДОРОЖ У СЛОВО Слово орієнтування походить від латинського орієнс — схід (місце, де сходить Сонце). Тобто орієнтуватися означає визначити своє положення відносно сходу. Уміння орієнтуватися на місцевості дуже важливе в житті людини. Відомі випадки, коли через втрату орієнтира гинули цілі експедиції. І навпаки, вміння знайти орієнтири на місцевості допомагало людям вижити. Сторони горизонту Сторони горизонту ще називають сторонами світу. Вони мають, крім звичних для нас назв, і міжнародні назви та позначення: норд (N) — північ, зюйд (Z) — південь, вест (W) — захід, ост (О) — схід. ЯК ВИЗНАЧИТИ НАПРЯМКИ НА МІСЦЕВОСТІ. На місцевості можна орієнтуватися (визначити напрямки) у різні способи: за місцевими ознаками, Сонцем, зорями. Для всіх способів спільним є те, що спочатку визначають, де північ....

Сучасні географічні дослідження

6 Клас

ЩО ВИВЧАТИ, КОЛИ ВЖЕ ВСЕ ВІДКРИТО. Більш як 5 тис. років триває пізнання Землі. Люди піднялися на найвищі гори, здолали найсуворіші пустелі, проникли в глибини океанів і освоїли космічний простір. На карті вже не залишилося «білих плям». Географію почали вивчати в школах і університетах. Світ став однаковим в уявленні різних народів. Тобто сформувався загальний образ земної кулі. У цьому головний результат усіх попередніх пізнань Землі. Може скластися враження, що все вже відомо і географи залишилися без роботи. Справді, час відкриття нових земель минув, проте ще не всі таємниці Землі розгадані. З другої половини XX ст. географи не тільки пізнають закони природи, а й з’ясовують взаємозв’язки між явищами і процесами, що відбуваються в ній. Розуміння їх дає можливість людям використовувати багатства природи. не завдаючи їй шкода. Тож географія з описової науки перетворилася на пояснювальну. ЛЮДИНА І ПРИРОДА. З XX ст. господарська діяльність людей так розширилась, що стала відчутною на всій Землі. Її материки оперезані залізницями й автошляхами, прорізані каналами. Природні багатства стали використовувати дуже швидко і у величезних обсягах. Люди залишають негативні наслідки своєї діяльності: вирубані ліси, виснажені ґрунти, отруєні річки, забруднене повітря. Внаслідок цього умови життя людини стають несприятливими, а іноді й шкідливими для здоров’я. Географи мають виробити способи правильного, розумного використання природи та її охорони. Але не лише географам, а й кожній людині потрібно пам'ятати, що Земля у нас одна. Вона дуже вразлива, і її потрібно берегти. ДОСЛІДЖЕННЯ ОКЕАНІВ. Водні простори досліджують наукові експедиції. Їх учасники відкрили невідомі раніше підводні гірські хребти, острови і глибоководні западини. У 1957 р. експедиція у Тихому океані виявила найглибшу точку земної кулі — Маріанський жолоб (11 022 м). Згодом швейцарець Жак Пікар і американець Дональд Уолш спустилися в батискафі на дно цієї западини і провели дослідження....

Навігація