Войти
Закрыть

Вапняки

6 Клас

Земля містить величезні поклади вапняків — звичайного вапняку, крейди та мармуру. Звичайний вапняк можна побачити на урвистих берегах річок. Деякі гори складаються переважно зі звичайного вапняку. Звичайний вапняк — твердий камінь. Він буває білого, сірого та жовтуватого кольорів. Звичайний вапняк розпилюють на великі бруски. З них роблять стіни будинків. Великими плитами звичайного вапняку в деяких містах вимощують тротуари. Вапняк обпалюють у спеціальних печах і після цього перетворюють на порошок — вапно. Вапно змішують з піском та водою і застосовують у будівництві для скріплення цеглин, оштукатурювання стін. Із звичайного вапняку та глини роблять цемент. Крейда — вапняк білого кольору. Вона легко ламається і кришиться. Про крейду знає кожен учень: нею пишуть на класній дошці. Розтовчену на порошок крейду використовують для білення стелі та стін. Мармур — найтвердіший і найміцніший з вапняків. У природі існує червоний, жовтий, білий, сірий і навіть чорний мармур. Мармур — найцінніший із вапняків, який можна полірувати. Мармуром облицьовують стіни станцій метро, колони в театрах, з нього вирізьблюють скульптури....

Граніт

6 Клас

Граніт — дуже міцний, твердий камінь. Слово граніт походить з італійської мови. У перекладі воно означає «зернистий». І справді — якщо відколоти маленький шматочок граніту й уважно роздивитися його за допомогою збільшувального скла, то на зламі можна побачити, що граніт складається з різнокольорових крупинок, або зернинок. Одні зернинки граніту напівпрозорі або жовтуваті, інші — сірі й червоні. Усі вони міцно з’єднані між собою. Тому граніт дуже важко розколоти. Оскільки граніту властива велика міцність, стійкість проти атмосферних впливів, його часто використовують у будівництві. При цьому камінь або полірують, або залишають грубо обтесаним. Грубо обтесаний граніт використовують для будівництва залізничних мостів, фундаментів великих будівель. Невеликі гранітні уламки застосовують для брукування вулиць, прокладання шляхів. Граніт з гладенькою блискучою поверхнею називають полірованим. З нього викладають стіни станцій метро, театрів, музеїв, санаторіїв. Багато монументальних споруд побудовано з граніту. Українські граніти, які видобувають у численних кар’єрах Житомирської, Вінницької, Київської та інших областей, відомі далеко за межами нашої країни....

Корисні копалини, які використовують у будівництві

6 Клас

Для будівництва нових житлових будинків, шкіл, магазинів, лікарень та інших споруд потрібна велика кількість цегли, піску, цементу. Для будівельних робіт потрібні й інші матеріали. Міжповерхові перекриття в будинках роблять з великих плит, виготовлених із бетону. Щоб приміщення були світлі, потрібне скло для вікон. Для оздоблення стін будівель використовують поліровані, тобто гладенькі, блискучі плити з граніту, мармуру тощо. Цеглу, бетонні плити, скло та багато інших будівельних матеріалів виготовляють на заводах з корисних копалин. Наприклад, для того щоб отримати цеглу, потрібні глина й пісок. Скло виготовляють з піску, цемент — із вапняків та глини. Отже, глина, пісок, вапняки, граніт — це корисні копалини, які використовують у будівництві....

Кам’яна сіль

6 Клас

Кам’яна (кухонна) сіль — це гірська тверда порода, яка залягає брилами або суцільною масою. У чистому вигляді — це біла кристалічна речовина з гострим солоним смаком. Кам’яна сіль завжди має у своєму складі різні домішки, які надають їй інколи сіруватого або жовтуватого відтінку. Вона легко розчиняється у воді. Багаті родовища кам’яної солі Україна має на Донбасі (міста Артемівськ, Слов’янськ), у Закарпатті (м. Солотвин). Видобувають кам’яну сіль у шахтах. Якщо хтось із вас куштував несолону їжу, то, напевно, легко погодиться з такими словами: Без солі страва несмачна, немов трава, на смак вона. За сіль колись і золотом платили, за сіллю пішки в Крим ходили. Кам’яну сіль використовують не тільки для приготування їжі, а й у тваринництві. Коровам, козам, вівцям дають лизати шматки солі для поліпшення травлення....

Корисні копалини та їх значення

6 Клас

З давніх давен люди навчилися використовувати різноманітні багатства, які лежать на поверхні землі або в її надрах. Для цього вони пробурювали свердловини, будували шахти, викопували кар’єри. Про які ж багатства йде мова? Це корисні копалини, які людство використовувало з давніх часів. Наприклад, в давнину люди збирали нафту з нафтових калюж, а коли її треба було багато, копали колодязі. Нафтою наповнювали ліхтарі. Вони горіли яскравим світлим полум’ям. Горючі гази в деяких місцях виходили з-під землі. Іноді вони спалахували від удару блискавки. Стовпи полум’я викликали в людей страх, були для них великим дивом, яке вони не могли пояснити. Знаходили люди і чорне горюче каміння — кам’яне вугілля. Нафта, горючі гази, кам’яне вугілля — це корисні копалини. Люди добувають їх у великій кількості й використовують для вироблення теплової енергії на підприємствах, у побуті. Також із них навчилися одержувати та виготовляти різні корисні продукти: гас, бензин, фарби, ліки, тканини та багато іншого....

Значення повітря

6 Клас

Ви вже знаєте про те, що без їжі людина може прожити кілька тижнів, без води — кілька днів, а без повітря — лише кілька хвилин. Повітря необхідне для дихання не лише людям і тваринам, а й рослинам. Без нього життя неможливе. Повітря необхідне для горіння. У грубах, печах роблять не тільки дверцята, через які кладуть дрова, вугілля чи торф, а також отвір, через який буде надходити повітря. Люди часто використовують властивості стиснутого повітря. Ним наповнюють камери велосипедів, автомобілів, мотоциклів, колісних тракторів. Камери стають пружними. Повітрям також наповнюють гумові матраци, подушки, човни, м’ячі, дитячі іграшки. Надуті повітрям речі не тонуть у воді, а плавають на її поверхні. Це особливо важливо, коли навчають плавати. Для безпеки під час перебування на воді радять користуватися надувними колами або жилетами....

Стихійні лиха. Правила поведінки під час їх виникнення

6 Клас

Часто ми чуємо слова: «Земля — наш дім». На нашій планеті є зелені ліси, блакитні озера, безмежні моря й океани, мальовничі села та чудові міста. Людина, не замислюючись, завдає болю своєму великому домові, руйнує та знищує надра, забруднює повітря і воду, іноді ненавмисно, але вбиває рослин і тварин. І природа нам нагадує про це, спричиняючи стихійні лиха. Стихійне лихо — це надзвичайне природне явище, що діє з великою силою, завдає значної шкоди району, у якому відбувається, порушує нормальну життєдіяльність населення, знищує матеріальні цінності. І хоч люди навчилися керувати космічними кораблями чи комп’ютерами, але не в змозі зупинити вулкан або землетрус. Ми безсилі перед природою. Але дуже важливо правильно поводитися під час стихійного лиха й допомагати іншим. Цікаво знати... Землетруси, повені, зсуви, урагани, снігові замети, лісові пожежі лише впродовж останніх 20 років забрали життя більше трьох мільйонів людей. Майже один мільярд людей зазнали величезних збитків від стихійних лих. Повінь — це значне затоплення місцевості в результаті підйому рівня води в річці, озері або морі в період сніготанення або злив. Повені призводять до руйнувань мостів, доріг, споруд, завдають значних збитків. Вода, яка може мчати з великою швидкістю, часто спричиняє загибель людей і тварин. Повені можуть виникати раптово і тривати від декількох годин до 2-3 тижнів....

Погода. Метеорологічні служби і прогноз погоди

6 Клас

Для вивчення погоди треба вести спостереження за всіма її елементами: тиском повітря, температурою, вологістю, хмарністю, напрямом вітру і його силою. Повідомлення про погоду вже стало потребою кожної людини. Своєчасні попередження про небезпечні погодні умови та стихійні лиха зберігають найдорожче — людське життя. Саме тому метеорологічні служби є дуже необхідними і важливими. Погодні умови впливають на діяльність всіх видів транспорту, будівництво, комунальне господарство тощо. Спостереження за погодою відбувається на метеорологічних станціях. Вони є в містах, високо в горах. Є навіть на морях, де судна ведуть спостереження за погодою, а результати передають по радіо на материк. Для вивчення погоди вся метеорологічна мережа здійснює спостереження в певні години за місцевим часом. Результати спостережень передаються до установ, які передбачають погоду в певній місцевості....

Чисте та забруднене повітря. Боротьба за чистоту повітря

6 Клас

Ми вже знаємо, що скрізь навколо нас є повітря. Без нього не можуть жити люди, тварини, рослини, бо воно необхідне для дихання. Для цього повітря мусить бути чистим. Адже забруднене повітря спричиняє різні захворювання чи навіть смерть. Звідки ж у повітря потрапляють шкідливі речовини? Іноді над містами можна побачити навислі димові хмари. Вони утворюються зі шкідливих речовин, які викидають у повітря заводські труби різних підприємств. До складу такої хмари входять часточки вугілля й попелу, краплини кам’яновугільної смоли, різні отруйні гази. Особливо забруднене повітря у великих містах. У повітрі великих міст накопичується водяна пара, яка утворилася внаслідок згоряння палива. Піднімаючись, вона стикається з холодним повітрям і швидко перетворюється на воду. Тому в такій місцевості частіше йдуть дощі, більше туманних ранків, ніж у сільській. Повітря забруднюють і вихлопні гази автомобілів, мотоциклів, літаків. Нечисте повітря утруднює дихання людей і тварин. Пил потрапляє у квартири, офіси та інші приміщення. Там він осідає на меблях, стінах, вікнах. Щоб було менше пилу, необхідно щоденно витирати його з вікон, дверей, кімнатних рослин, робити вологе прибирання. Коли приходите з вулиці, обов’язково витирайте ноги, не заходьте до кімнати у верхньому одязі. Щоб повітря було чистим і містило більше кисню, треба провітрювати приміщення, відкриваючи кватирки або вікна. Особливо важливо так робити в класі, на перервах між заняттями. Що ж роблять для збереження чистоти повітря в нашій країні? На багатьох підприємствах установлюють пиловловлювачі. Учені розробляють нові моделі машин — наприклад, електромобілі, які не забруднюють повітря, а також удосконалюють двигуни, пальне....

Вуглекислий газ

6 Клас

Для одержання вуглекислого газу проведіть дослід. Покладіть у колбу шматочки крейди і залийте оцтовою кислотою. Крейда зашипить. З неї почне виділятися газ, який збиратиметься в пробірці, зануреній у воду (мал. 7). Коли пробірка наповниться газом, закрийте її пальцем і вийміть з води. Визначте вміст пробірки. Вуглекислий газ, як і кисень, невидимий, прозорий і безбарвний. Чим же він відрізняється від кисню? Якщо опустити в пробірку запалену скалку, вона згасне. Вуглекислий газ, на відміну від кисню, не підтримує горіння. Багато вуглекислого газу потрапляє в повітря внаслідок дихання людей, тварин і рослин. Проведіть дослід Вуглекислий газ У пробірку налийте трохи вапняної води і через трубку видихайте в неї повітря. Вода через деякий час стане каламутною. Таким чином, ми переконалися, що видихаємо вуглекислий газ. Людина за добу видихає майже 400 літрів вуглекислого газу. Якщо в закритому приміщенні перебуває дуже багато людей, то вміст кисню в повітрі, яким вони дихають, швидко зменшується, а кількість вуглекислого газу зростає. У класі, де накопичилося багато вуглекислого газу, в учнів знижується працездатність, з’являється втома. Ось чому так важливо добре провітрювати класне приміщення....

Навігація