Войти
Закрыть

Что изучает география Украины

8 Клас

• Объекты изучения географии Украины. В 7-м классе вы изучали материки и океаны. Региональная география изучает также и меньшие регионы мира, например отдельные страны. В 8-м классе вы начинаете изучать географию Украины, которая является одной из крупнейших стран Европейского региона. В течение учебного года вы узнаете о специфике географического положения Украины, о ее территориально-административном устройстве, о современных географических исследованиях, об особенностях ее неповторимой природы. Вы узнаете о народах, живущих на территории нашего государства, и традициях украинского народа. Итак, география Украины как учебный предмет в 8-м классе имеет несколько объектов изучения: географическое положение страны, свойства природных компонентов и комплексов, закономерности распространения их по территории Украины, а также особенности населения. Изучать географию своего государства и интересно, и очень полезно. Ведь вы не только будете узнавать новые данные и собирать различные сведения об Украине, но и с их помощью научитесь понимать место нашего государства в мире, сущность того географического пространства, в котором вам предстоит жить, работать, творить, путешествовать, заботясь о своей родной земле. • Методы исследований физической и социально-экономической географии Украины. Для изучения природы Украины географы применяют различные методы исследования. Основными из них являются наблюдение и измерение. Как известно, сейчас они осуществляются с помощью искусственных спутников Земли, самолетов-лабораторий или научно-исследовательских судов. При этом традиционно используют метод описания отдельных характеристик географических объектов, в том числе средствами фото- и видеосъемки. Географические наблюдения и описание формируют основу географических знаний....

Словник термінів і понять

8 Клас

Агломерація — сукупність населених пунктів, між якими існують тісні зв'язки в транспортній, виробничій, трудовій, культурній та побутовій сферах. Адміністративний центр — центр управління адміністративною одиницею. Адміністративно-територіальний устрій — поділ території держави на частини з метою організації управління на місцях (адміністрування). Аероторія — повітряний простір країни. Акваторія — сукупність територіальних вод даної країни. Антициклон — це атмосферний вихор з низхідними потоками повітря, яке рухається по спіралі, віддаляючись від центра вихору, де розташована область високого тиску. Атмосферний фронт — це межа, що розділяє різні за властивостями повітряні маси. Водний режим — це закономірна зміна в часі рівня води у водоймах. Тобто ці зміни відбуваються щорічно й супроводжуються то підвищенням, то зниженням рівня води. Геополітика — визначення впливу географічних чинників на політичну ситуацію в регіоні або світі в цілому. Геоторія — сукупність території суходолу, акваторії та аероторії даної країни. Гідроніми — назви водних об’єктів. Глобалізація — загальносвітовий процес поглиблення економічних, фінансових та соціокультурних зв'язків між усіма країнами світу. Гравітаційний, або зсувний, — той, який формується від зміщення гірських порід на схилах під дією сили тяжіння. Денудаційний тип рельєфу — той, що формується у процесі підняття земної кори та руйнування певних форм її з часом....

Краєзнавчі дослідження населення

8 Клас

ЯК ДОСЛІДЖУВАТИ НАСЕЛЕННЯ. Для вивчення населення свого краю здійсніть дослідницький проект — «Мій населений пункт. Населення та його звичаї». Для цього використайте матеріали краєзнавчого та шкільного музеїв, опрацюйте додаткові джерела географічної інформації. Шановні восьмикласники! Зовсім недавно ви повернулися з останньої мандрівки. Під час експедицій ви мали змогу дізнатися чимало нового, закріпити свої знання на практиці, провести власні дослідження. Настав час підбити фінальні підсумки. Вони такі: • Сучасний глобалізований світ насичений великою кількістю інформації географічного характеру, і для того, щоб іти в ногу з часом, необхідно вміло користуватися нею. • Основним об’єктом дослідження фізичної географії є географічна оболонка. • Суспільна географія — це наука, яка дозволяє оперувати географічною інформацією через вивчення особливостей населення, господарства та соціальної сфери. • Серед українських учених-географів значний внесок у вивчення території України зробили П. Чубинський, В. Вернадський, С. Рудницький, Г. Висоцький, К. Воблий, П. Тутковський та ін....

Краєзнавчі дослідження природи

8 Клас

КРАЄЗНАВЧИЙ РУХ ЯК СПОСІБ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРИРОДИ. Кожен з вас може стати учасником краєзнавчого руху, метою якого є детальне вивчення природи своєї місцевості. Будь-яке дослідження — спостереження за погодою, вивчення стану водного об’єкта, прокладання екологічної стежки тощо — важливе для пізнання, раціонального використання та охорони природи рідного краю. Краєзнавчі дослідження природи здійснюються під керівництвом учителя. Майданчиком для їх проведення можуть бути географічний або краєзнавчий гуртки, результати діяльності яких доцільно оформлювати як наукові роботи для участі у конкурсах Малої академії наук (МАН). Якщо географічні дослідження рідного краю в загальноосвітньому навчальному закладі проводяться системно, тоді варто налагоджувати зв'язки з місцевими краєзнавчими музеями та відділеннями Українського географічного товариства (УГТ). В Україні вже створено шкільні відділення УГТ, які активно долучаються до системи краєзнавчої роботи....

Підземні води

8 Клас

ЗАГАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ ГЕОГРАФІЧНИХ НАЗВ. Під час вивчення географії ви часто стикалися з назвами різних об’єктів, або топонімами. Назви водних об’єктів називають гідронімами, нерівностей земної поверхні — оронімами, населених пунктів — ойконімами. У кожній назві відображено мовні особливості та певну інформацію, яку заклав у ній той чи інший народ, що проживав у минулому на цій території. • Пригадайте, яку назву в давнину мали Дніпро, Дністер, Південний Буг. ГІДРОНІМИ УКРАЇНИ. Географічні назви водних об’єктів є найдавнішими. Назви українських річок та озер здебільшого походять від старослов'янської мови. Так, слов'янське коріння мають слова на «стр»: струмок, струмінь; назви водних об’єктів: Струта, Стрий, Стриня, Стрипа. Зі старослов'янської походять назви озер Світязь, Синевир, річки Рось (у давнину слов'яни так називали воду, адже існує слово «роса»). У давні часи річка могла називатися на різних територіях по-різному. Давньогрецький історик Страбон зазначав, що річка, яка протікає через Дакію, має назву Дунай, а поблизу Понту, тобто Чорного моря, вона вже називається Істр. Наші предки по-іншому дивилися на притоки річки, беручи до уваги головну річку не з витоку до гирла, а навпаки. Тому ліва притока Дніпра називається Десна (від старослов. «десниця» — права)....

Економічно активне населення та трудові ресурси України

8 Клас

ЕКОНОМІЧНО АКТИВНЕ НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ. Кількість економічно активного населення в нашій державі становить 27,5 млн осіб (62 % населення країни). Цей показник відповідає середньосвітовим. Як ви вже знаєте, до економічно активного населення належать не лише працюючі (економічно зайняте населення), а й безробітні. У різних регіонах України частка економічно зайнятого населення є неоднаковою. Найвищою вона є в Києві — 64 %, а найнижчою в Тернопільській області — 53 % від економічно активного населення. Це непогані показники, зважаючи на той факт, що в Україні значна кількість пенсіонерів, які не працюють. Частка економічно активного населення в сільській місцевості наближається до 50 %, а в містах перевищує 60 %. Чи знаєте ви, що... До останнього часу трудовими ресурсами в Україні вважалося працездатне населення віком 16-60 років (для чоловіків) і 16-55 років (для жінок). Нині, у зв'язку з європейським вибором України, відбувається перехід на міжнародні стандарти. Тож тепер трудовими ресурсами в нашій країні є працездатне населення віком від 15 до 70 років....

Економічно активне населення та трудові ресурси світу

8 Клас

ЕКОНОМІЧНО АКТИВНЕ НАСЕЛЕННЯ. Усі особи чоловічої та жіночої статі, які забезпечують пропозицію робочої сили, становлять економічно активне населення. Тобто це не всі особи працездатного віку, а лише ті, хто дійсно бере участь у суспільному виробництві чи бажає бути його учасником. До економічно активного населення належать особи віком від 15 до 70 років (такі вікові межі встановлені в Європейському Союзі, проте верхній показник різниться в регіонах світу), що працюють у різних галузях економіки або своєму домашньому господарстві (мал. 188). Проте до цієї категорії не належать учні, які досягли працездатного віку, але продовжують навчатися в школі, коледжі, університеті тощо. ТРУДОВІ РЕСУРСИ. Трудовими ресурсами називають ту частину населення країни віком від 15 до 70 років, яка має необхідний рівень фізичного розвитку, освіти, професійних здібностей для роботи у сфері суспільно корисної діяльності. Трудові ресурси є найважливішою продуктивною силою суспільства. Фактично це потенційна маса живої праці, яку в даний період має держава. Особливо цінними є висококваліфіковані трудові ресурси та наукові працівники, які своєю діяльністю можуть оптимізувати господарство країни. Тому високорозвинені та багаті країни здійснюють «перекачування мізків» — коли заохочують до виїзду в ці країни найцінніші трудові ресурси. Чисельність економічно активного населення зазвичай дещо менша, ніж трудових ресурсів. У світі трудові ресурси становлять близько 60-65 %, а економічно активне населення — 45-50 %. Таким чином, в окремих регіонах та країнах світу виникає брак трудових ресурсів, це є одним із чинників міграцій. У світовому масштабі можна визначити регіони з недостатнім рівнем забезпечення трудовими ресурсами (Канада, США, Австралія, країни Скандинавії) та регіони з надлишком трудових ресурсів (Південна та Південно-Східна Азія, Африка, Латинська Америка)....

Особливості релігійного складу населення

8 Клас

СВІТОВІ РЕЛІГІЇ. Населення Землі відрізняється не лише етнічними, мовними, расовими особливостями, а й релігійною культурою, яка в багатьох країнах світу істотно впливає на суспільне життя та економічний розвиток. Релігійні віровчення здебільшого мають міжетнічний характер, оскільки гарантують спасіння незалежно від національної приналежності. Світові релігії — ті, які мають чимало послідовників і значне територіальне поширення, — поділяють на універсальні та етнічні (мал. 183). До універсальних релігій — тих, які мають прихильників у багатьох країнах і регіонах світу, — належать християнство, іслам (мусульманство) і буддизм. Християнство складається з трьох основних гілок: католицизму, православ’я (мал. 185) та протестантизму. Прихильників цієї релігії налічується більш як 2 млрд осіб по всьому світу (мал. 184, с. 204). Християнське віровчення має найістотніший вплив у країнах Європи, Америки та Австралії. Крім цього, його напрямки сповідують мешканці Вірменії, Ефіопії та копти — корінний народ Єгипту. Основні християнські святині розташовані в м. Єрусалим, що в Ізраїлі. Центром світового католицизму є Рим (Італія), а православ'я — Константинополь (Туреччина). Друге місце за кількістю віруючих — близько 1 млрд осіб — посідає іслам. Мусульмани переважно проживають у країнах Близького Сходу та Північної Африки. Головні міста ісламу — Мекка й Медина в Саудівській Аравії. Буддизм поширений у Південно-Східній Азії (420 млн вірян)....

Українська нація та національні меншини

8 Клас

ФОРМУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІЇ. Процес становлення української нації був тривалим у часі, він збігається з етапами формування державної території України (див, § 12). Наш народ пройшов усі етапи націотворення (-генезу), для кожного з яких характерний свій рівень свідомості: спочатку племінний, потім етнічний, а пізніше — національний. Український народ хоч і має давню історію, яка пов'язана з відносно сталою зоною розселення, тривалий час був не повністю консолідованим. Проте на початку XVII ст. спостерігалися виразні ознаки нації, які виявлялися у спільності мови, культури, злагодженості господарської діяльності, адміністративно-територіальному розподілі, системі оборони населення й території. Формування української нації відбувалося за складних історичних умов, на території, яка була ареною багатьох воєн та конфліктів. Кризовими періодами націогенезу були монголо-татарська навала, часи «Руїни» й розквіту абсолютизму в Росії та Австро-Угорщині — імперіях, до складу яких уходили українські землі. Криза часів Російської імперії була однією з найскладніших, під офіційною забороною була навіть українська мова. НАЦІОНАЛЬНИЙ СКЛАД НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ. Українці є автохтонним (корінним) населенням своєї країни, тобто завжди жили на її території. Нині українці становлять 3/4 (близько 80 %) усього населення України та є переважаючою національною групою в усіх регіонах країни (за винятком Автономної Республіки Крим, де майже 2/3 населення становлять росіяни, а частка українців дещо перевищує 25 %). Центральна та Західна Україна є найбільшими регіонами компактного проживання українців — понад 90 % усього населення. На Донбасі, у Придніпров'ї, а також у Харківській, Одеській та Чернівецькій областях українцями є 50-70 % населення (мал. 180)....

Етнічна палітра світу

8 Клас

ЕТНОСИ СВІТУ. У результаті тривалого історичного розвитку людства на планеті формувався етнічний склад населення. Важливою умовою виникнення й функціонування етносу є географічне середовище. Воно визначає рівень розвитку етносу, його культуру, здатність продукувати й використовувати науково-технічні досягнення у природному середовищі. Отже, етнос — це спільнота людей, що історично сформувалася на певній території й характеризується єдиною мовою, спільними особливостями культури та рисами самосвідомості й самовираження. На планеті існують найрізноманітніші типи етносів: нації, народності, групи споріднених племен, окремі племена. Нація (від лат. natio — плем’я, народ) — конкретно-історична форма спільності людей, об'єднаних єдиною мовою і територією, сталими внутрішньо-економічними зв'язками, певними рисами культури й характеру. Народність — історична форма спільності людей, що утворюється з племені й передує нації. Народність має всі ознаки нації, проте вони перебувають у зародковому стані. Етнічний склад населення світу постійно змінюється у зв'язку з появою нових етносів. Відбуваються процеси консолідації (гуртування) та асиміляції (злиття) етносів, що призводять до втрати рідної мови, культури, традицій, національної самосвідомості тощо....

Навігація