Транспорт світу
- 29-01-2023, 00:33
- 262
9 Клас , Географія 9 клас Пестушко, Уварова 2022 (повторне видання)
9 Клас , Географія 9 клас Пестушко, Уварова 2022 (повторне видання)
ПЕРШ НІЖ ЧИТАТИ, ПРИГАДАЙТЕ!
• Світова транспортна система. Усі шляхи сполучення, транспортні підприємства і транспортні засоби в сукупності утворюють світову транспортну систему. Основними кількісними показниками транспортної системи є протяжність шляхів сполучення, вантажо- і пасажирообіг.
Світовий транспорт сьогодні - це понад 67 млн км різних шляхів сполучення. Більшість з них - понад 65 % - припадає на автошляхи, на повітряні шляхи сполучення - більш як 25 %, на трубопроводи - 5 %, а на залізниці і річкові шляхи відповідно 2 % і 1 %. Перевезення вантажів залізницями здійснюють понад сотні тисяч локомотивів і мільйони залізничних вагонів, автодорогами - понад трильйон автомобілів, морськими трасами - десятки тисяч суден, а повітряними трасами - понад десятки тисяч рейсових літаків. До 2050 р. обсяги пасажирських перевезень зростуть більш як у 2 рази, а вантажних - більш ніж у 2,5 раза.
• Залізничний транспорт. Загальна протяжність залізничних шляхів сполучення у світі перевищує 1 млн км. Понад два десятки країн зараз мають протяжність залізниць понад 10 тис. км. Але особливо вирізняються США і Китай, де загальна протяжність залізниці перевищує 100 тис. кілометрів (мал. 101). Подекуди залізниці виходять за межі окремих країн, утворюючи так звані трансконтинентальні залізниці. Вони перетинають континент у різних напрямках і за їх допомогою можна перетинати кордони багатьох країн.
Мал. 101. Найдовші залізниці світу, км
За пасажирообігом передусім виділяються залізниці країн світу з великою чисельністю населення - Китаю та Індії. В Європі лідером є Франція. У вантажообігу також лідирують залізниці Китаю (мал. 102, 103).
Мал. 102. Пасажирообіг залізниць, млрд пас. км
Мал. 103. Вантажообіг залізниць, млрд т км
Нині у світі через зростання кількості автомобілів та успішний розвиток авіаперевезень, спостерігається зниження популярності залізничного транспорту. З метою підвищення пасажиропотоків залізниці приділяють велику увагу підвищенню рівня комфорту. Одним з головних напрямів розвитку сучасного залізничного транспорту є також будівництво високошвидкісних магістралей, на яких пасажирські експреси розвивають швидкість 200 км/год і більше. Нині високошвидкісні магістралі побудовані здебільшого у європейських країнах, а також в Азії (табл. 9).
Таблиця 9
Країни, де є найшвидкісні залізниці
Особливе місце у групі швидкісних пасажирських потягів посідає маглев. Цей потяг (його ще інколи називають магнітопланом) на магнітній подушці приводиться в рух та керується магнітними силами. Він у процесі руху не торкається поверхні рейки. Маглев здатний розвивати найвищу швидкість з усіх видів громадського наземного транспорту, завдяки чому може скласти конкуренцію повітряному сполученню на відстанях до 1000 км. Максимальна швидкість маглеву в китайському місті Шанхай сягає 431 км/год. Крім Китаю, маглев уже існує у Великій Британії, Індії, Південній Кореї, Японії тощо.
• Автомобільний транспорт. Автомобільний транспорт провідний серед видів сухопутного транспорту. Він більше розвинений там, де розгалужена мережа якісних доріг і численний автомобільний парк.
Більша частина всіх автомобілів зосереджена в економічно розвинених країнах. За кількістю легкових автомобілів лідером є США - 280 млн одиниць. Однак з розрахунку кількості автомобілів на 1 тис. жителів вирізняються передусім деякі карликові європейські держави (табл. 10). Автомобільна мережа світу значно перевершує по протяжності залізниці - понад 64 млн км (разом із ділянками без твердого покриття). За протяжністю автомобільних доріг помітно виділяються США, Індія і Китай (табл. 11).
Таблиця 10
Список країн за кількістю автомобілів (на 1 тис. осіб)
Таблиця 11
Протяжність автомобільних доріг (млн км)
В економічно розвинених країнах поширені якісні автомагістралі, де автомобілям дозволено рух зі швидкістю 200-250 км/год. А, наприклад, у Німеччині на окремих ділянках таких доріг («автобанах») максимальна швидкість взагалі не обмежена. Замість цього є так звана «рекомендована швидкість», яка становить 130 км/год. За проїзд на автомагістралях подекуди встановлено плату.
Натомість у країнах, що розвиваються, більше половини автошляхів не мають твердого покриття і використовуються сезонно. Дороги з твердим покриттям побудовані там зазвичай біля великих міст.
Подібно до залізниць, велике значення у перевезенні пасажирів і пасажирок та вантажів відіграють трансконтинентальні шосейні шляхи.
• Водний транспорт. Дуже велику роль у водному транспорті відіграє морський транспорт, розвиток якого визначає кількість морських суден та їх вантажопідйомність, а також мережа портів, морських каналів тощо (див. Додаток 28 за QR-кодом).
На початку 2020 р. світовий флот нараховував майже 53 тис. суден із загальною вантажопідйомністю понад 2 млрд т. Найбільший за вантажопідйомністю флот належить Греції. Далі йдуть Японія, Китай, Сінгапур і Гонконг. У цілому ці п’ять країн контролюють 52 % тоннажу світового флоту (табл. 12).
Таблиця 12
Країни з найбільшим морським флотом (дані ЮНКТАД)
Слід зазначити, що судна можуть плавати як під національним прапором, так і під іноземним. У більшості випадків це пояснюється тим, що надання послуг у якості держав прапорів стало для деяких країн важливим джерелом доходів. Це передусім характерно для країн, що розвиваються. Невипадково більшість суден світового флоту зареєстровано саме там. Країнам, що є справжніми власниками суден, такі послуги вигідні, оскільки йдеться про так звані дешеві (зручні) прапори, завдяки яким сплачуються менші податки.
Загальний тоннаж суден, що плавають під іноземними прапорами, перевищує 70 % світового флоту. Найбільший флот за прапором реєстрації мають Панама, Ліберія і Маршалові острови. Саме під прапором Панами ходить найбільша кількість морських суден - 6528. А їхня загальна вантажопідйомність перевищує 16 % від світової.
Загальна кількість морських портів, що беруть участь в міжнародних перевезеннях, перевищує 2 тис. Упровадження і повсюдне використання контейнерів для перевезення вантажів морським транспортом зумовило інтенсивний розвиток у морських портах так званих контейнерних терміналів, що забезпечують зв’язок морських контейнерних перевезень зі шляхами сполучення внутрішнього транспорту. Серед найбільших портів світу з такими терміналами більшість розташовані в Азії. Особливо вирізняється Китай, порти якого мають найбільшу кількість причалів і через них проходить більше вантажів, ніж в будь-якій іншій країні (табл. 13).
Таблиця 13
Найбільші контейнерні термінали світу та їх вантажообіг (дані ЮНКТАД)
Головними міжнародними морськими каналами залишаються Суецький і Панамський. У 2016 р. було відкрито другу гілку Суецького каналу паралельно тому, що уже існує. Це дає змогу збільшити пропускну здатність каналу в середньому з 50 суден на добу до 100 суден. У тому ж році на Панамському каналі було завершено будівельні роботи, які також дозволили у два рази збільшити його пропускну здатність. Найважливішими морськими протоками, де спостерігається підвищена інтенсивність руху суден, є Ла-Манш, Гібралтарська, Ересунн, Малаккська, Ормузька, Босфор.
• Внутрішній водний транспорт складає найбільшу частку в загальному вантажообігу Європи і Північної Америки. Перспективи його розвитку пов’язані з використанням понад 200 міжнародних річкових басейнів. До найбільших судноплавних річок світу належать Ніл, Амазонка, Міссісіпі, Єнісей, Об, Янцзи, Хуанхе, Амур, Лена і Конго (Додаток 28). Іншим перспективним напрямом є змішані перевезення «річка-море» з використанням спеціальних суден.
• Повітряний транспорт. У 2020 р. через вплив COVID-19 відбулося різке зниження загального обсягу пасажирських перевезень на 60 %. Унаслідок цього загальний обсяг авіаперевезень повернувся до рівня 2003 р. Загальна кількість перевезених пасажирів і пасажирок у 2020 р. становила лише 1,8 млрд осіб проти 4,5 млрд осіб у 2019 р. За попередніми оцінками негативний вплив пандемії відчуватиметься й у 2021 р., коли за прогнозами кількість авіапасажирів і авіапасажирок зазнаватиме скорочення на 42-47 %.
У 2020 р. найбільше авіапасажирів було перевезено в Азійсько-Тихоокеанському регіоні (759 млн проти 1,6 млрд у 2019 р.), найменше - в Африці (37,2 млн проти 115 млн у 2019 р.) (мал. 104).
Мал. 104. Перевезення авіапасажирів/авіапасажирок за регіонами світу (млн), 2020 р.
У розвитку авіаційного транспорту надзвичайно велика роль належить аеропортам. Основні аеропорти світу, що вирізняються за кількістю перевезених пасажирів і пасажирок, розташовані передусім в Азійсько-Тихоокеанському регіоні, а також у Північній Америці. Багаторічним рекордсменом був аеропорт Атланта у США. Однак пандемія COVID-19 кардинально змінила ситуацію в 2020 р. (табл. 14).
Таблиця 14
Найбільші за кількістю перевезених пасажирів/пасажирок аеропорти світу, 2020 р.
Важливою характеристикою аеропортів є їхня пропускна здатність. Найбільш інтенсивний рух пасажирських літаків спостерігається в Північній Америці, особливо в аеропортах США. Так, наприклад, в аеропорту Атланта за рік здійснюється понад 548 тис. вильотів, в аеропорту Чикаго - 538 тис., а в Даласі - понад 514 тис. (мал. 105).
Мал. 105. Аеропорти з найінтенсивнішим рухом літаків
Крім пасажирів і пасажирок, авіатранспорт здійснює також і вантажні перевезення. Найбільше вантажів було перевезено в Азійсько-Тихоокеанському регіоні, найменше - в Африці.
Основні аеропорти світу, що вирізняються за кількістю перевезених пасажирів, розташовані передусім у США і Китаї. Лідерами за вантажними перевезеннями у 2020 р. стали американський та китайські аеропорти (табл. 15).
Таблиця 15
Найбільші за кількістю перевезеного вантажу аеропорти світу, 2020 р.
ГОЛОВНЕ
• Усі шляхи сполучення, транспортні підприємства і транспортні засоби в сукупності утворюють світову транспортну систему.
• Основними кількісними показниками транспортної системи є протяжність шляхів сполучення, вантажо- і пасажирообіг.
• Географію наземного транспорту визначає мережа шляхів сполучення.
• Географію водного транспорту визначає мережа портів, морських каналів, а також річкові басейни.
• Географію повітряного транспорту визначає мережа аеропортів.
ПЕРЕВІРИМО СВОЇ ЗНАННЯ І ВМІННЯ
ПЕРЕВІРИМО СЕБЕ
тематичний контроль очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності
Транспорт
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
Коментарі (0)