Проблеми зайнятості, безробіття. Рівень і якість життя населення
- 5-01-2022, 15:34
- 381
9 Клас , Географія 9 клас Масляк, Капіруліна (поглиблений вивчення)
§ 15. Проблеми зайнятості, безробіття. Рівень і якість життя населення
1. Чи існують проблеми зайнятості в Україні? 2. Що таке безробіття? Які соціальні наслідки має це явище?
1. ПРОБЛЕМИ ЗАЙНЯТОСТІ, БЕЗРОБІТТЯ.
Для будь-якої країни важливою є наявність у її складі якомога більшої кількості людей працездатного віку. Працездатний вік у кожній із них визначається по-різному. У середньому це період життя людини від 15 до 65 років. Зростання середньої тривалості життя населення та зменшення частки людей молодого віку в розвинених країнах зумовлюють збільшення працездатного віку (мал. 1).
Працездатне населення Великої Британії становить 66 % від його загальної кількості (населения віком до 15 років складає 17%), а в Нігерії — 55% (населення віком до 15 років дорівнює 41%). Тож можна зробити висновок, що із часом Нігерія не відчуватиме нестачі трудових ресурсів, на відміну від Великої Британії.
СЛОВНИК
Економічно активне населення — частина населення обох статей, яка пропонує свою працю для виробництва товарів і надання різноманітних послуг. Трудові ресурси — наявне працездатне населення (чоловіки та жінки віком від 16 до 60 (62, 65) років), а також працюючі підлітки та пенсіонери.
Однак не все працездатне населення має можливість або бажання працювати, а для суспільства передусім важливі не потенційні, а реально працюючі. Тому виділяють ще й економічно активне населення — людей, які в цей час працюють у господарстві або активно шукають роботу. У цілому вони становлять близько 75% усіх працездатних у світі. Частка економічно активного населення в розвинених країнах вища, ніж у країнах, що розвиваються.
За допомогою інтернет-ресурсу countrymeters. info/en/ визначте кількість працездатного населення у високорозвинених країнах і країнах, що розвиваються. Зробіть висновки щодо перспектив цих країн, пов'язаних із забезпеченістю трудовими ресурсами.
Мал. 1. Частка населення, старша за 60 років, та середній вік населення (за даними ООН на 2016 р.).
Люди працюють у різних галузях господарства. Одні зайняті в промисловості, інші — у сільському господарстві, на транспорті, у сфері послуг (крамницях, ресторанах, школах, лікарнях, туристичних фірмах тощо). Кожна сфера діяльності важлива для людей. Із розвитком суспільства й економіки відбувається перерозподіл зайнятих у різних сферах господарства. Люди час від часу втрачають або за власним бажанням залишають роботу в одних галузях і знаходять її в інших. Між однією роботою та пошуком іншої іноді проходить певний час, коли людина є безробітною.
Безробіття — це переважання вільної робочої сили над попитом на неї. Основними показниками безробіття є частка безробітних серед економічно активного населення, тривалість безробіття — середній час, який витрачає безробітний у пошуку нового місця роботи.
У розвинених країнах до безробітних відносять людей, які зареєстровані як такі в урядових службах зайнятості. Розрізняють фрикційне, структурне й циклічне безробіття.
Фрикційне безробіття викликано постійним рухом населення: з одного регіону до іншого, від однієї професії до іншої, з одного етапу життя в інший (наприклад навчання, робота, пенсія).
Структурне безробіття виникає внаслідок структурної перебудови господарства під впливом науково-технічного прогресу, закриття застарілих підприємств, зникнення цілих галузей і професій та також супроводжується зменшенням кількості управлінського персоналу. До цього виду безробіття дуже близьке конверсійне безробіття, яке виникає в результаті скорочення армії та різноманітного персоналу, зайнятого в галузях військової економіки.
Циклічне безробіття зумовлюється циклічним спадом в економіці, коли зменшується сукупний попит на товари й послуги. Через це скорочується зайнятість населення, а безробіття зростає. Саме тому циклічне безробіття іноді називають безробіттям, пов’язаним із дефіцитом попиту. Воно є результатом зниження сукупного попиту на робочу силу.
Таким чином, частина економічно активного населення неминуче час від часу втрачає роботу. Ці люди стають безробітними та починають шукати нове місце роботи. У кожній країні з ринковим господарством існує й ринок праці. Це форма перерозподілу економічно активного населення між різними сферами зайнятості, цивілізований спосіб залучення робочої сили до господарської діяльності.
СЛОВНИК
Безробіття — складне економічне, соціальне та психологічне явище, за якого частина економічно активного населення не має роботи й заробітку.
Рівень безробіття — відношення кількості безробітних, зареєстрованих у державній службі зайнятості, до населення працездатного віку.
Ринок праці — система економічних відносин, механізм, економічний простір, у якому взаємодіють покупці й продавці праці, що узгоджують ціни й умови праці між роботодавцями та найманими працівниками.
У різних країнах світу ринок праці діє неоднаково. Так, у США відсутня централізована система наймання робочої сили. Кожний штат по-своєму регламентує рівень зайнятості, допомогу безробітним, діяльність страхових фондів тощо.
Поцікавтеся, як знайшли роботу ваші близькі. Чи користувалися вони при цьому послугами служби зайнятості?
Своєрідна модель ринку праці існує у Швеції. Тут держава активно втручається в його формування: за допомогою прийнятих законів, податків, урядових капіталовкладень у ті чи інші сфери господарства вона вирішує проблему зайнятості та навіть визначає рівень оплати праці.
У Японії, у свою чергу, діє так званий довічний найм на роботу, який гарантує працевлаштування на фірмі до досягнення пенсійного віку. При цьому розмір платні й усіх додаткових виплат (премій, заохочень тощо) залежить від віку та стажу роботи.
2. РІВЕНЬ І ЯКІСТЬ ЖИТТЯ НАСЕЛЕННЯ.
Рівень життя та його якість — взаємопов’язані категорії. Рівень життя (ВВП на одну особу, тривалість життя, частка безробітних, забезпеченість житлом тощо) визначається як інтегральний показник, який спирається на об’єктивні показники. А якість життя — інтегральний показник, який визначає рівень не лише багатства, але й комфорту, безпеки та навіть щастя в тій чи іншій країні й регіоні (мал. 2). Таким чином, якість життя визначається на основі як об’єктивних, так і суб’єктивних показників (відчуття людиною задоволення від життя в країні, щастя, комфорту тощо).
Мал. 2. Чинники, що впливають на якість життя.
Із року в рік, лише міняючись місцями, лідерство за якістю життя зберігають Норвегія, Швейцарія, Швеція, Нова Зеландія, Данія, Фінляндія, Австралія, Канада, Нідерланди.
Проаналізуйте дані таблиці. Зробіть висновки.
Таблиця
РЕЙТИНГ КРАЇН СВІТУ ЗА ЯКІСТЮ ЖИТТЯ (2015 р.)
ВИСНОВКИ
• Економічно активне населення — це люди, які в цей час працюють у господарстві або активно шукають роботу. Зростання середньої тривалості життя населення та зменшення частки людей молодого віку в розвинених країнах впливають на збільшення працездатного віку населення. Через те, що не все працездатне населення має можливість або бажання працювати, для суспільства передусім важливі не потенційні, а реально працюючі.
• Безробіття — це складне економічне, соціальне та психологічне явище, за якого частина економічно активного населення не має роботи й заробітку. Рівень безробіття визначається як відношення кількості безробітних, зареєстрованих у державній службі зайнятості, до населення працездатного віку. Розрізняють фрикційне, структурне та циклічне безробіття.
• Рівень життя та його якість — взаємопов'язані категорії; це показник, який визначає рівень не лише багатства, але й комфорту, безпеки та навіть щастя людей у тій чи іншій країні.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
1. Дайте визначення понять «економічно активне населення», «трудові ресурси», «безробіття», «ринок праці», «якість життя населення».
2. На основі знань про кількість, відтворення та вікову структуру населення країн і регіонів світу назвіть регіони та країни світу, які мають надлишок і нестачу економічно активного населення.
3. Оцініть роль населення в економічному розвитку суспільства.
4. За якими критеріями оцінюються рівень і якість життя населення?
5. Поясніть, чому в різних країнах світу ринок праці діє неоднаково.
Практична робота 3. Аналіз типу відтворення населення та статево-вікових пірамід окремих країн світу
1. Проаналізуйте статево-вікові піраміди, які характеризують населення Афганістану, Японії та України (мал. 3).
2. Зробіть висновки щодо вікової структури та статевого складу населення на прикладі цих трьох країн.
3. Спрогнозуйте проблеми, пов’язані з віковою структурою населення цих країн на найближчі 15—20 років.
ПАМ'ЯТКА УЧНЯ
Статево-вікову піраміду населення традиційно розглядають знизу вгору. Основа піраміди (кількість дітей) може бути широкою або звуженою (порівняно зі старшими поколіннями). Нижня та середня частини пірамід чітко відображають тенденції щодо народжуваності. Ширина та висота верхньої частини піраміди залежать передусім від величини середньої тривалості життя населення в державі. Зниження народжуваності (вузька основа піраміди) зумовлює збільшення частки населення старшого віку, або «старіння нації». Співвідношення чоловіків і жінок у різних вікових групах відображено в правій і лівій частинах статево-вікової піраміди. Хоча в середньому хлопчиків народжується більше, ніж дівчаток, але надалі їх співвідношення приблизно вирівнюються, а в старших вікових групах спостерігається й помітне переважання жінок. Це зумовлено різною середньою тривалістю життя: у жінок зазвичай вона вища, ніж у чоловіків.
Мал. 3. Піраміди статево-вікового складу населення країн (на 2015 р.).
Практична робота 4. Порівняння показників середньої тривалості життя в регіонах і країнах світу
1. На основі даних таблиці на с. 27 проаналізуйте:
1) для яких країн і регіонів світу характерна найбільша тривалість життя населення;
2) для яких країн і регіонів світу характерна найменша тривалість життя населення;
3) які показники тривалості життя населення має Україна порівняно з іншими країнами та регіонами.
2. Спробуйте пояснити причини такої різниці в тривалості життя населення окремих країн світу. Зробіть загальні висновки.
Практична робота 5. Нанесення на контурну карту найбільших міст та мегаполісів світу
1. Скориставшись таблицями 1 і 2 на с. 36, позначте на політичній карті світу найбільші міста та міські агломерації.
2. Укажіть країни світу, у яких сформувалися найбільші міста й міські агломерації. Поясніть причини, які вплинули на їх виникнення саме в цих країнах.
Проект. Палестина — батьківщина християнства та іудаїзму
1. За допомогою додаткових джерел підготуйте презентацію, присвячену темі проекту. Можна скористатися англомовними інтернет-ресурсами (електронний режим доступу: france-palestine.org/ — Асоціація Франція—Палестина, palestinechronicle.com/ — Палестинська хроніка).
2. Презентуйте результати своєї роботи.
Джерела Інтернету
• fao.org/3/a-i5588r.pdf — загальний стан лісів світу (2016 р.)
• data.worldbank.org — сайт Світового банку (статистика) (англійською мовою)
• www.cia.gov — Всесвітня книга фактів ЦРУ (англійською мовою)
Коментарі (0)