Войти
Закрыть

Властивості води

6 Клас

Якщо налити воду у склянку, вона набуде форми склянки. Якщо наповнити нею тарілку, вона набуде форми тарілки. Коли говорять і пишуть про воду, використовують слова: ллється, тече, розтікається. Вода — прозора безбарвна рідина Налийте в одну склянку води, а в іншу — молока (мал. 1). Поставте обидві склянки поряд. Опустіть у кожну з них чайну ложку. У склянці з водою чайну ложку добре видно, а в склянці з молоком — ні. Чому? Тому що вода — прозора рідина, яка не має кольору. Інакше кажуть — безбарвна. Чи можна відрізнити воду від інших рідин? Відкрийте пляшечки з бензином і чистою водою. Понюхайте їх. Пляшечка з водою ніяк не пахне, а з пляшечки з бензином відчувається різкий запах. Чиста вода не має запаху і цим відрізняється від інших прозорих рідин. Вода не має смаку Яка ж вода на смак? Покуштуйте звичайну воду. Вона не має смаку. Смак має лише та вода, в яку додали інші речовини. Наприклад, морська вода — гіркувато-солона....

Вода у природі та побуті

6 Клас

Усі ми мріємо хоча б раз у житті побачити диво. Але не помічаємо, що одне з них — постійно з нами. Це диво природи — вода. Прекрасні візерунки інею, неповторні сніжинки, краплинки роси, дивовижні хмаринки, холодна вода струмочків, весняний дощ — якою тільки не буває ця речовина! Вона і рідка, і тверда і газоподібна. Вода — найпоширеніша речовина у природі. Вона є всюди. Уся вода Землі утворює водні багатства. На фізичній карті світу вони позначені блакитним кольором. До водних багатств належать води морів та океанів, що займають 2/3 поверхні Землі, а також води суходолу: річки, озера, болота, підземні води, льодовики, штучні водойми і канали. Вода у ґрунті та рослинах Насипте в суху пробірку трохи звичайного ґрунту. Закріпіть її у штативі та нагрівайте поступово. Що ви спостерігаєте? Що з’являється на стінках пробірки? Покладіть у суху пробірку кілька листочків рослин і також нагрійте. Спостерігайте, що відбувається. На стінках пробірок в обох випадках з’являються краплинки води....

Природні тіла, речовини та явища природи

6 Клас

Тіла живої природи — це живі організми (люди, рослини, тварини, гриби). Тіла неживої природи — це неживі тіла. До них належать вітер, вода, ґрунт, корисні копалини. Тіла неживої природи можуть бути тверді, рідкі й газоподібні. Камінь, шматок крейди, глина — це тверді тіла. Вони мають постійну форму. Вода, нафта, бензин — це рідкі тіла. Вони не мають постійної форми, можуть розтікатись або переливатись. Повітря, природний газ — це газоподібні тіла, які заповнюють місця, вільні від інших тіл. Крім природних тіл, також є предмети, створені працею людей. Їх називають виробами. Це, наприклад, будинок, літак, олівець. І природні тіла, і вироби — це фізичні тіла. До них належать камінь і краплина води, і склянка, й олівець та інші. Тіла складаються з речовин. Наприклад, краплина роси містить воду. Склянку зроблено зі скла. Виделку виготовляють з алюмінію. Вода, скло, алюміній — все це речовини. Отже, речовина — це те, з чого складаються фізичні тіла. Різноманітні зміни, які відбуваються в природі, називають явищами природи....

Для чого вивчають природу

6 Клас

Людство пізнавало світ поступово. Спочатку люди виготовляли знаряддя праці з каменю, кісток і дерева. Потім вони навчилися добувати кольорові метали. Коли ж дізналися, з чого і як можна виплавити залізо, то почали робити з нього спершу ножі, сокири. Потім виготовляли різноманітні сільськогосподарські механізми, які полегшували працю. Люди навчилися використовувати для своїх потреб воду, землю, повітря. Зрозуміли, з яких рослин можна виробляти борошно, з яких — олію, а з яких — цукор та крупи. Почали краще обробляти ґрунт, правильно доглядати сільськогосподарські рослини, щоб отримувати високі врожаї. Поліпшуючи догляд за тваринами, одержували від них більше молока, м’яса, вовни та інших продуктів. Усім нам треба знати якомога більше про природу. Адже, вивчаючи її, людина вчиться дбайливо використовувати природні багатства, збільшувати їх для поліпшення свого життя і для майбутніх поколінь. Як вивчають природу? З давніх-давен люди обмінювалися різноманітною сировиною і товарами. Наприклад, звідти, де вирощували багато пшениці, її везли в ту місцевість, де вона була потрібною. Іноді за товарами доводилось їздити дуже далеко. Під час таких подорожей люди ознайомлювалися з природою різних країн. Усе, що мандрівники бачили і про що дізнавалися, вони описували у книжках, щоденниках. Багато знань про природу людство здобуло завдяки спостереженням і дослідам. Так, наприклад, вдалося з’ясувати, якою буває погода у різні пори року, чому дує вітер, звідки беруться туман, дощ, роса, іній....

Природознавство 6 клас Любарець (для осіб з особливими освітніми потребами F70)

6 Клас

Природознавство — це наука про живу та неживу природу. Нежива природа — це Сонце, Місяць, зорі. Це повітря, яким ми дихаємо. Вода, без якої не було б життя. Земля, на поверхні якої росте все живе, а в її надрах залягають корисні копалини. Запам’ятайте, що предмети неживої природи не живляться, не дихають та не розмножуються. Жива природа — це рослини, тварини, гриби, люди. Вони дихають, живляться, ростуть, розмножуються та відмирають. Нежива і жива природа тісно пов’язані між собою. У чому полягає цей зв’язок? Рослини, тварини, гриби, люди не можуть жити без світла, тепла, води, повітря. Люди використовують силу та енергію води, вітру й Сонця для поліпшення умов повсякденного життя....

Способи упередження екологічних проблем

7 Клас

Екологічні проблеми, пов’язані з виснаженням природних ресурсів і забрудненням навколишнього середовища, потребують негайного розв’язування. Люди їх спричинили, а тепер змушені шукати вихід з «глухого екологічного кута». Для подолання цих проблем є чимало способів, які ґрунтуються на досягненнях науки і техніки. ВІДХОДИ — У ДОХОДИ. Корисні копалини, як ви пам’ятаєте, належать до невідновлюваних ресурсів. Їх запаси у надрах Землі обмежені, а поповнення майже неможливе, тому що утворення триває мільйони років. Оскільки вугілля, нафта, природний газ і руди колись вичерпаються, то спеціалісти радять звернути увагу на... звалища і смітники, які дедалі більше захаращують планету. Крім того, відходи можуть бути додатковими «родовищами сировини». Уже нині дефіцитні метали видобувають з відвалів, донедавна нікому не потрібних. Так, у Мексиці на одній з копалень у відходах було «поховано» 80 тис. тонн міді. У териконах зосереджена якісна сировина для виробництва кераміки, щебінки, цементу та інших будівельних матеріалів. З побутового сміття навчилися виробляти горючий газ і добрива. Можна навести безліч прикладів, коли використання відходів дає доходи. При цьому зберігаються мільйони тонн корисних копалин. Так одночасно можна розв’язати проблеми збереження мінеральних ресурсів і очищення довкілля від забруднення. ЧИСТІ ДЖЕРЕЛА ЕНЕРГІЇ. Електроенергія є основою господарства. Вона необхідна не тільки для того, щоб горіло світло, працювали телевізор, холодильник, пральна машина й інша побутова техніка. Нині і хліб випікається, і метал виплавляється в електропечах, вода подається електронасосами, їздять електропоїзди, тобто скрізь працює електроенергія. Її виробництво з екологічно чистих джерел розв’язало б і проблему виснаження паливних корисних копалин, і забруднення повітря викидами ТЕС. Ви вже знаєте про використання таких екологічно чистих енергетичних ресурсів (тобто таких, що не дають шкідливих відходів), як енергія вітру, хвиль, припливів і відпливів. Джерелом енергії є й наше далеке світило — Сонце. Воно безкоштовно дає людям те, що вони з великими труднощами розшукують і видобувають з надр планети. Сонце посилає на Землю енергію в 20 тис. разів більшу, ніж ми маємо від паливних ресурсів. А використовуємо нині лише 1/5000 її частку, хоча сонячні електростанції працюють вже в багатьох країнах світу. Нині вони стали звичними і в Україні. Вони не мають труб, що димлять і забруднюють повітря тоннами...

Забруднення довкілля і заходи з його охорони

7 Клас

ВИДИ ЗАБРУДНЕННЯ. Унаслідок господарської діяльності людини в природному середовищі нагромаджуються не властиві йому речовини. Серед них тверді відходи (сміття), хімічні сполуки (тверді, рідкі, газоподібні), радіоактивні речовини та ін., які призводять до забруднення довкілля. Забруднення різних видів торкнулося всіх компонентів природи: повітря, яким ми дихаємо; води, яку ми п’ємо; ґрунтів, на яких вирощуємо їжу. Усе це негативно позначається на нашому здоров’ї та стані планети загалом. ПРОБЛЕМА ЗАБРУДНЕННЯ ПОВІТРЯ. Основними джерелами забруднення повітря є викиди промислових підприємств (металургійні, хімічні, машинобудівні заводи, фабрики, теплові електростанції) і вихлопні гази автотранспорту. Під час виробництва продукції чи згоряння пального в атмосферу викидаються пил, сажа, різні хімічні сполуки. Забруднене повітря стає загрозою для всього живого: спричиняє різні захворювання в людей, негативно позначається на рослинах і тваринах. Воно охоплює великі райони і безперешкодно надходить у різні країни залежно від напрямку вітрів. Наслідками забруднення повітря стали такі екологічні проблеми, як утворення смогу, випадання кислотних дощів, парниковий ефект та ін. Смог (у перекладі з англійської — дим, імла) — отруйна суміш повітря, диму й пилу, що виникає у великих містах, де скупчені підприємства і транспорт (мал. 335). Якщо стоїть безвітряна погода, мешканці міст змушені дихати їдким отруйним туманом. Він дуже небезпечний: викликає алергічні захворювання у людей, шкодить рослинам, погіршує видимість — тоді зупиняються автомобілі на дорогах, не можуть літати літаки. Від смогу потерпають великі міста на всіх материках. Особливо високий рівень забруднення повітря нині в Індії та Китаї....

Природні багатства та природокористування

7 Клас

Ніколи за всю історію Землі вплив людини на природу не був таким значним, як нині. Ми викопуємо гігантські кар’єри, а з пустої породи створюємо штучні гори — терикони. Димлять тисячі труб різних підприємств, які насичують повітря отруйними речовинами. Річки несуть забруднену воду в моря й океани. Марно шукають прихистку тварини на місці зрубаних лісів. Уплив людини охопив усю земну кулю від Арктики до Антарктиди. Активно перетворюючи планету, ми провокуємо екологічні проблеми. Чи не ставлять люди під загрозу планету й існування самих себе? Чи не руйнують природну скарбницю, яка має слугувати і майбутнім поколінням? Відповіді на подібні запитання дає географія, озброюючи нас знаннями, необхідними для передбачення наслідків втручання в природу. ПРИРОДНІ РЕСУРСИ ТА ЇХ ОСНОВНІ ВИДИ. Без природи життя людини неможливе. Вся історія людства — це історія їх взаємодії. Природа, що оточує нас, створює природні умови для нашого існування. У цьому беруть участь усі її компоненти: рельєф, води, повітря, фунти, рослинність і тваринний світ. З природними умовами тісно пов’язані наше життя і стан здоров’я, особливості побуту і господарська діяльність. Залежно від своїх потреб людина використовує ті чи інші компоненти природи. Тоді вони стають для неї природними ресурсами (багатствами). Мінеральні ресурси — це різноманітні за походженням корисні копалини (мал. 332). Чимало матеріалів для наших будинків, машин, побутових речей, а також сучасні блага життя пов’язані з надрами планети. Нафта, природний газ, вугілля використовуються як паливо на теплових електростанціях для виробництва електроенергії. Ці корисні копалини є сировиною і для хімічної промисловості. З них одержують пластмаси, синтетичні волокна, добрива та іншу продукцію. Залізні й марганцеві руди — сировина для виробництва чавуну й сталі, які виплавляє чорна металургія. А з руд кольорових металів виплавляють алюміній, мідь, олово, свинець, цинк та інші метали, які використовуються у машинобудуванні. Нерудні корисні копалини (пісок, глина, щебінка, гіпс, азбест, солі тощо) знаходять застосування як будівельні матеріали і сировина для хімічної, скляної, фарфоро-фаянсової промисловості та інших. Водночас з дедалі більшими обсягами видобування мінеральних ресурсів пов’язане їх виснаження....

Північний Льодовитий океан

7 Клас

ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ. Ви вже знаєте, що Північний Льодовитий океан найменший з океанів (мал. 327). Він займає тільки 4 % площі Світового океану. Майже зусібіч Північний Льодовитий океан оточений суходолом Євразії й Північної Америки. Головна особливість його географічного положення — розташування у високих широтах, у центрі Арктики. Арктика — це полярна область Землі довкола Північного полюса (що охоплює води океанів, острови і узбережжя прилеглих материків). Умовну межу Арктики проводять по Північному полярному колу. Таке розташування океану визначає надзвичайну суворість його природних умов. Більшість морів Льодовитого океану — окраїнні (Ґренландське, Норвезьке, Варенцове) і тільки одне — внутрішнє (Біле). Найбільша Гудзонова затока глибоко вдається в Північноамериканський материк. За кількістю островів Північний Льодовитий океан посідає друге місце після Тихого океану. Найбільші — Ґренландія, що має материкове походження, та вулканічний острів Ісландія. Північний Льодовитий океан широко сполучається з Атлантичним океаном, а з Тихим з’єднаний вузькою Беринговою протокою. ІСТОРІЯ ДОСЛІДЖЕНЬ. Від давніх часів на узбережжі Північного Льодовитого океану жили помори, які вели промисел риби і полювали на морських звірів. Вони добре знали умови плавання в полярних водах. Подорож у слово Північний Льодовитий океан мав чимало назв. У давнину росіяни називали його Студеним, англійці — Північним, португальці — Льодяним морем. Слово Льодовитий означає багатий льодами....

Навігація