Войти
Закрыть

Вступ 10 клас Пометун, Гупан

10 Клас , Історія України 10 клас Пометун, Гупан (рівень стандарту, нова програма)

 

ВСТУП

1. Україна і світ у першому десятиріччі XX ст.

Спираючись на карту з підручника 9 класу «Україна на початку XX ст.», опишіть територіальні межі розселення українців як етносу. Зіставте території розселення українців початку XX ст. і сучасної України.

Відомо, що характерною рисою економічного життя провідних європейських країн на початку століття стало завершення модернізації суспільства, тоді як Російська імперія й Австро-Угорська монархія перебували ще на початку реформ.

Спираючися на свої знання з 9 класу, на основі схеми поясніть особливості процесів модернізації українських земель на початку XX ст. Користуючись картою, наведіть відомі вам приклади.

МОДЕРНІЗАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ XIX - початку XX ст.

Економічна сфера

Промисловий переворот (заміна ручної праці машинною), розвиток техніки та впровадження нових технологій у виробництво

Політична сфера

Демократизація державного управління; реальна участь населення у владних структурах та вплив народних мас на прийняття конкретних рішень

Соціальна сфера

Зростання населення, збільшення міграцій, зростання міст, урбанізація. Боротьба за економічні й соціальні права, проти станових привілеїв. Поява нових верств населення. Зміни в повсякденному житті

Культурна сфера

Поширення грамотності та розвиток світської освіти, швидке зростання наукових знань, виникнення нових наук і напрямів досліджень, нові жанри й напрями мистецтва

Як історик характеризує розвиток економіки й соціальні зміни в українських землях на початку XX ст.? Чи були такі явища, на вашу думку, характерними і для західноукраїнських земель? Чому?

З книги сучасного українського історика Тараса Гунчака «Україна: перша половина XX століття: нариси політичної історії»

Можна без перебільшення твердити, що з кінця 80-х років XIX століття економіка України розвивалася бурхливіше, ніж в інших частинах Росії... діяльність буржуазії, яка з’явилася в Україні, можна характеризувати як інтернаціональне хижацтво... Звичайно, між цією верствою були такі українці, як Євген Чикаленко та Василь Симиренко. Вони щиро й щедро допомагали українським громадським і культурним інституціям, виділяли великі кошти на видавничу діяльність. Але такі люди були винятком.

...Природно, що з розвитком індустріалізації відповідно зростає і робітничий клас... Українське робітництво, котре виходило з села і мусило звикати до міста, потрапляло під вплив загальної російської атмосфери, що твердо установилася на Україні як офіційний і міський тон життя. Таким чином робітництво українського походження відходило національно і культурно від селянської маси, намічаючи гострий розрив по лінії національних селянсько-міських взаємовідносин.

Спираючись на карту з підручника 9 класу «Україна на початку XX ст.», опишіть особливості розвитку українського суспільства на початку XX ст. Як інформація карти доповнює дослідження Тараса Гунчака?

2. XX століття в українській історії

Проаналізуйте подану таблицю періодизації української історії у XX ст. Які нові для вас поняття вона містить? Спробуйте пояснити їх своїми словами.

ПЕРІОДИЗАЦІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРІЇ У XX ст.

У таблиці нижче подано основні поняття історії XX ст. Доберіть до кожного з них необхідне визначення та прокоментуйте свій вибір. Пригадайте події, явища і процеси історії України й всесвітньої, вивчені вами в минулі роки, та використайте їх як приклади для визначень.

3. Завдання і структура курсу історії України 1914-1945 рр.

Чого ви очікуєте від вивчення історії в цьому році? Чи збігається це із завданнями державної навчальної програми, наведеними нижче?

Курс історії для 10-11 класів складається з двох окремих предметів — «Історія України» й «Всесвітня історія». У 10 класі ви вивчатимете такі розділи:

Повторення. Вступ

Розділ І. Україна в роки Першої світової війни

Розділ II. Початок Української революції

Розділ III. Розгортання Української революції. Боротьба за відновлення державності

Розділ IV. Установлення й утвердження комуністичного тоталітарного режиму в Україні

Розділ V. Західноукраїнські землі в міжвоєнний період

Розділ VI. Україна в роки Другої світової війни

Метою шкільної історичної освіти відповідно до сучасної навчальної програми з історії для старшої школи є сприяти формуванню в тих, хто здобуває освіту, національно-культурної ідентичності, патріотичного світогляду, активної соціальної та громадянської позиції, почуття власної гідності в результаті осмислення соціального та морального досвіду минулих поколінь, розуміння історії і культури України в контексті історичного процесу.

ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ

1. Які періоди охоплює історія України XX ст.?

2. Які з них є одночасно періодами світової історії?

3. Які з них вивчаються в 10 класі?

4. Що таке: світова війна, політичний режим, національна держава, соціальна революція, національна революція, модернізація?

5. Яким був адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Російської імперії й Австро-Угорської монархії?

6. Покажіть на карті № 1 (див. Альбом карт) території українських губерній, що входили до складу Російської імперії, та західноукраїнські землі у складі Австро-Угорської монархії.

7. Обговоріть у загальному колі: якою є спадщина XIX ст. в українській історії? У чому її значення для сучасної людини? А для вас особисто?

8. Що спільного й що відмінного було протягом XIX — початку XX ст. в соціально-економічному розвитку українських земель у складі Російської імперії й Австро-Угорської монархії?

9. Які були спільні й відмінні риси українського й загальноєвропейського історичного розвитку протягом XX ст.?

10. Яку роль, на вашу думку, відіграє в історії людства XX століття? Поясніть.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Історія України 10 клас Пометун, Гупан (рівень стандарту, нова програма)", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація