Навчаймося роботи з картами, або контурні карти на уроці історії
- 16-11-2022, 22:46
- 492
5 Клас , Вступ до історії 5 клас Власов 2018
§ 7 НАВЧАЙМОСЯ РОБОТИ З КАРТАМИ, або КОНТУРНІ КАРТИ НА УРОЦІ ІСТОРІЇ
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ 2
Роздивіться фотографії та прочитайте коментарі до них. Що роблять зображені люди? Поділіться припущеннями, чи для їхньої роботи потрібно вміти працювати з картами. Чому, наносячи об’єкти на карту, варто дотримуватися певних правил? Чого ці правила можуть стосуватися?
Археологи Кам’янця-Подільського за роботою: 1) Ігор Старенький та Олексій Третьяков досліджують житло трипільців. Серпень 2017 р. 2) Дослідження та фотофіксація шару 17 ст. Березень 2017 р. 3) Археологічний план.
Як працювати з контурними картами?
Карти, на які нанесено тільки основні елементи розмітки й обриси об’єктів без підписів та кольорів і які призначені для виконання навчальних завдань, називають контурними — від слова «контур», що означає лінію, яка є графічним окресленням предмета. Контурними бувають й історичні карти.
Щоб виконувати завдання на контурних картах, треба пам’ятати про деякі правила.
Написи на контурній карті краще робити олівцем, щоб мати можливість виправити неточності.
За бажання написи можна виконувати друкованими літерами.
Географічні назви пишемо з великої літери.
Написи об’єктів на контурній карті треба робити так, як це роблять на карті в атласі: назви гір — у напрямку хребтів; назви річок — уздовж течії (у кількох місцях), назви міст — після пунсона міста вздовж паралелі.
Наносячи географічні об’єкти на контурну карту, не намагайтеся скопіювати карту атласу за кольорами: цю роботу можна виконувати із застосуванням штрихів простим олівцем.
Не варто використовувати фломастери.
Щоб правильно виконати завдання на контурній карті, передусім знайдіть карту з такою самою назвою в атласі.
Позначайте на контурній карті лише ті об’єкти, які зазначені в завданні.
Використовуйте запропоновані умовні позначки або створіть власні.
Виконання завдання на контурній карті передбачає створення легенди карти: у спеціально відведеному на контурній карті місці нарисуйте умовні позначки та напишіть, що кожна з них означає.
Готуючись до уроку, скопіюйте контурні карти, наведені в підручнику (або скористайтеся зошитом з друкованою основою).
Роздивіться карту на с. 48 «Київська Русь та Галицько-Волинська держава часів розквіту». На контурній карті № 1 позначте кордони сучасної України. Позначте територіальні межі Київської держави, обведіть кордони Королівства Руського (Галицько-Волинської держави). Позначте столиці зазначених держав. Підпишіть найбільші річки, Чорне море, найбільші міста, упишіть назви держав-сусідів. Оформіть легенду карти.
Перекажіть одне одному, яких правил треба дотримуватися, щоб виконати завдання на контурній карті.
Роздивіться карту на с. 49 «Гетьманщина за часів Богдана Хмельницького». На контурній карті № 2 позначте кордони сучасної України. Зафарбуйте територію Війська Запорізького, прорисуйте його кордони. Підпишіть гетьманську резиденцію, кілька полкових міст, позначте терени держав-сусідів. Оформте легенду карти.
На контурній карті № 3 прорисуйте кордони сучасної України, позначте столицю. Зафарбуйте й підпишіть область України, де розташоване місто (село), у якому ви мешкаєте. Підпишіть місто (село), у якому ви мешкаєте. Надпишіть назви п’яти будь-яких історико-географічних регіонів. Заштрихуйте приблизні терени того історико-географічного регіону, у якому ви мешкаєте.
Позначте по одній області України, розташованій на заході, сході, півдні та півночі. Надпишіть назви держав, з якими межує Україна. Оформте легенду карти.
Чи цікаво вам було працювати на уроці? Навіщо вміти працювати з контурними картами? Як це стає в пригоді на уроках історії?
Проведіть гру «Кастинг».
Запропонуйте охочим подати свої контурні карти для участі в конкурсі на звання майстра карт (5—7 робіт). Прокоментуйте в загальному колі переваги й недоліки поданих на конкурс робіт. Визначте жеребкуванням переможця.
ОЦІНІТЬ СЕБЕ
Для об’єктивнішої оцінки обміняйтеся з кимось із однокласників своїми контурними картами, зважте на недоліки, на які вам указали, а також на ті недоліки, які коментували під час обговорення робіт учасників конкурсу. Поставте собі оцінку за роботу на уроці, зарахувавши за кожну правильно оформлену контурну карту по 4 бали (оцінюйте недоліки під час виконання кожного із запропонованих до контурних карт завдань по півбала). Максимальна оцінка за урок — 12 балів.
Оберіть та виконайте одне із завдань, що зацікавило вас найбільше.
1. Вигадайте казкову країну, назви міст у якій промовляють про її історію. Намалюйте карту. Складіть невеличку розповідь про свій дивокрай для однокласників. Як ви думаєте, чи так само виникають історичні назви в реальному житті? Які назви у вашому рідному місті (селі) бережуть пам’ять про історичні події?
2. До будь-якої з карт, з якими працювали на уроці, придумайте і запишіть по три завдання. Підготуйте відповіді на них.
Гра узагальнення «З усіх усюд»
Коментарі (0)