Войти
Закрыть

Значення археології для дослідження минулого

5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Власов, Гирич 2022

 

§ 4. Значення археології для дослідження минулого

Міркуємо

Роздивіться ілюстрації та прочитайте коментарі до них. У чому цінність зображених пам’яток для історика? До якого різновиду історичних джерел вони належать?

Читаємо

Дайте відповіді на запитання до тексту

Пам’ять про минуле бережуть різноманітні речі. Це й стародавні споруди: фортечні мури, залишки жител чи укріплень, жертовники чи храми. І давні мистецькі витвори: прикраси, мальовані, вирізьблені чи виліплені зображення, книжки. До пам’яток належать також старовинні речі - зброя, монети, печатки, посуд, елементи оздоблення одягу, знаряддя праці. Ви пам’ятаєте, що історики називають такі залишки минулого речовими джерелами, бо так само, як джерела наповнюють річку, пам’ятки сповнюють минуле, відтворене дослідниками, деталями й подробицями.

Найбільше таємниць приховують найдавніші часи в історії людства, бо від тієї доби лишилося надто мало свідчень - виготовлене з недовговічних матеріалів давно зруйноване, а те, що міцніше, опинилося під товстим шаром ґрунту. Та навіть якщо комусь пощастить натрапити на понівечені часом речі, зрозуміти їхню цінність зможе не кожна людина. Пояснити, чим були знахідки в минулому, яке мали призначення, як служили людям, до снаги лише дослідникам, яких називають археологами. А науку, що вивчає минуле за речовими історичними джерелами на підставі розкопок, називають археологією.

Слово археологія походить від грецьких слів: архео - «стародавній» і логос - «слово», «учення».

Археологи виробили правила пошуку та розкопування давніх пам’яток. Власне розкопкам передує археологічна розвідка. Для цього уважно вивчають писемні джерела, оглядають місце майбутнього пошуку. Потім закладають пробний розкоп (шурф) - вузьку траншею, що має виявити, чи є в ґрунті цікаві для археолога предмети людської діяльності. Якщо знаходять бодай щось, то готують великий розкоп.

Працюючи, археологи не квапляться. Щоб не пошкодити пам’яток давнини, вони застосовують здебільшого легкі лопати, ножі, щіточки. Всю поверхню розкопу поділяють на квадрати зі стороною 10 метрів. Такі самі квадрати, тільки в сантиметрах, креслять на папері. Це дає змогу точно фіксувати й замальовувати всі знахідки. Крім того, археологи ретельно записують у щоденниках, як відбуваються розкопки. Знайдені речі надсилають до лабораторії. Там з’ясовують їхній вік і призначення, ретельно описують до найдрібніших ознак. З окремих дрібних шматочків збирають і склеюють цілі предмети. Так знахідкам дають нове життя.

Робота в парах

Як називають науку, що досліджує минуле за речовими пам’ятками на підставі розкопок? • Чому для пошуку та розкопування давніх пам’яток потрібно дотримуватися певних правил? Що ці правила передбачають? • Як пов’язані історія та археологія? • Чим, по-вашому, відрізняються пошуки скарбошукачів та археологів?

Робота в групах

Роздивіться фотографії. Доберіть до кожного зображення коментар із тексту. У чому полягає робота археологів? Поміркуйте, чи будь-хто може здійснювати археологічні розкопки.

ЧИТАЙЛИКАМ

Перейшовши за посиланням https://cutt.ly/fYo8WI6 або кодом, прочитайте статтю. Поділіться в загальному колі враженнями про славетну археологічну знахідку. Що з прочитаного вас зацікавило найбільше?

Культурний шар - шар ґрунту, у якому виявлено сліди життєдіяльності людини.

Археологічна культура - речові залишки, знайдені під час розкопок, що належать до одного історичного часу й тієї самої території, яким притаманні спільні риси (подібність форм та оздоблення посуду, знарядь праці, типу прикрас, особливостей будівництва жител і рис поховального обряду). Назви археологічних культур зазвичай походять від назв місцевостей, де було вперше виявлено пам’ятку (наприклад, трипільська культура - від села Трипілля на Київщині); часом вони вказують на характерні ознаки археологічних знахідок (культура кулястих амфор, культура шнурової кераміки тощо), особливості поховань (зрубна культура).

Робота в парах

Як витлумачені в рубриці поняття пов’язані з правилами проведення археологічних розкопок та подальшим дослідженням археологічних знахідок?

Досліджуємо

Роздивіться ілюстрації. Чи знали ви, що землі України багаті на археологічні знахідки? Поміркуйте, чому речові пам’ятки доводиться викопувати з глибини в кілька метрів: що давніші вони, то глибше заховані. Що довідалися з зображених на ілюстраціях археологічних знахідок про життя мешканців? Поділіться припущеннями про те, де зберігаються археологічні знахідки? Чому пам’ятки давнини приваблюють туристів?

ПІЗНАЙКАМ

Перейшовши за посиланням https://cutt.ly/kTJbOVl або кодом, здійсніть віртуальну екскурсію Національним історичним музеєм України. Відвідайте зали, розміщені на першому поверсі музею, які експонують археологічні пам’ятки.

Знайдені археологами рештки минулого зберігають у музеях. Музей (з грецької мови - житло муз, тобто богинь - покровительок мистецтв) - установа, де зберігаються пам’ятки старовини з різних галузей культури, мистецтва, науки, техніки. Є музеї історичні, технічні, природознавчі, краєзнавчі, мистецтвознавчі тощо.

Один з найстаріших музейних закладів нашої держави - Національний музей історії України в місті Києві. У ньому зберігаються унікальні археологічні, монетні колекції, зразки одягу, посуду, хатнього начиння, а також зброя, старовинні книжки, ікони, картини та вироби народних майстрів - загалом понад 800 тис. експонатів. Усі вони відображають історію України від найдавніших часів до сьогодення.

Експонат - предмет, виставлений для огляду в музеї або на виставці. Експозиція - розміщення експонатів у певному порядку.

ІСТОРИЧНА ГРА

Проведіть гру «Чиста дошка». Для цього доберіть від 12 до 24 слів, які стосуються теми уроку, і запишіть їх на дошці. За допомогою лічилки оберіть пару ведучих. Вони пропонують будь-кому з класу пояснити якесь зі слів. Якщо слово пояснено правильно, ведучі витирають його. Коли всі слова пояснено, дошка залишиться чистою. Оплески від класу отримує той чи та, хто пояснить останнє слово.

Рефлексія

Чи потрібною для себе вважаєте інформацію, яку довідалися під час уроку? Чому вона важлива для вивчення історії?

Оцініть себе

Сформулюйте за змістом уроку 3-4 запитання, поставте їх у загальному колі та прокоментуйте відповіді. • Складіть словничок із 6-7 слів та словосполучень, доречних у розповіді про археологію. • Сформулюйте кілька правил про те, як варто ставитися до пам’яток минулого.

Перейдіть за посиланням https://cutt.ly/mUBGaUz або кодом та виконайте завдання онлайн, щоб перевірити, як засвоїли матеріал параграфа. За потреби, поверніться до тих його частин, які варто опрацювати ретельніше.

Домашнє завдання

Перейшовши за посиланням https://cutt.ly/6Yprrox або кодом, перегляньте сюжет про археологічну знахідку в Кам’янці-Подільському. Поцікавтеся в батьків або інших дорослих про те, чи виявлено археологічні знахідки у вашому рідному краї (селі, місті, області).

Як підготувати розповідь про археологічну пам’ятку

1. Почніть розповідь з того, що це за пам’ятка (якщо маєте змогу, підготуйте її зображення).

2. Розкажіть, де і за яких обставин вона була знайдена, де зберігається.

3. Коротко повідомте про час її створення.

4. Розкажіть про те, що довідуємося на підставі пам’ятки про життя людей, які її створили.

5. Назвіть одне-два інформаційних джерела, де можна довідатися про пам’ятку більше деталей.

6. Висловіть своє ставлення до археологічної пам’ятки: чи подобається, чим зацікавила, про що хотіли б довідатися докладніше.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду