Войти
Закрыть

Поява і розселення людини на землі. Перші люди на українських теренах

5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Власов, Гирич 2022

 

§ 24. Поява і розселення людини на землі. Перші люди на українських теренах

Міркуємо

Роздивіться ілюстрації. Якими були найдавніші знаряддя праці? З чого вони виготовлені? Для чого їх можна було використовувати? Скільки часу пройшло між появою зображених на ілюстраціях пам’яток?

Ручне рубило, виготовлене близько 1 млн років тому

Скребло (2) і гостроконечник крем’яний (3). 40 тис. років тому

Читаємо

Дайте відповіді на запитання до тексту.

Уся історія людства пов’язана з планетою Земля. Вік нашої планети - понад 4,5 млрд років. Проте тривалий час на Землі не було ознак життя. Коли й унаслідок яких змін воно виникло? Скільки часу триває історія людства? На ці та багато інших запитань люди прагнули знайти відповідь у кожну епоху.

За давніх часів для пояснення походження тварин та рослин, виникнення і розселення своїх пращурів люди створювали міфи. Сьогодні дослідники спираються на наукові факти з прадавньої історії людства, але археологічних знахідок від найдавніших часів не так і багато. Ви вже знаєте, що розкопують, відновлюють та систематизують залишки минулих часів археологи. Тлумачення пам’яток минувшини - справа істориків. Учені-антропологи за кістками людей визначають, яку вони мали зовнішність, будову тіла. Тож картину життя за найдавніших часів відновлюють дослідники багатьох галузей знань.

Накопичені факти прадавньої історії людства дають ученим підстави робити припущення, що життя виникло на нашій планеті близько 3,8 млрд років тому з появою істот, які жили в морі. Ці істоти поступово змінювалися, згодом з’явилися рослини та тварини. Серед тварин, які населяли суходіл, були істоти, яких учені називають приматами. Близько 40 млн років тому виникли більш високоорганізовані примати - мавпи. Припускають, що саме від них розпочався шлях формування людини.

Робота в парах

На підставі тексту сформулюйте запитання до цифрових позначень: 4,5 млрд, 3,8 млрд, 40 млн. Як ці числа пов’язані з появою людини? Виберіть з тексту 5-7 слів, доречних у розповіді про появу людини.

Читаємо

Виконайте завдання до тексту.

Перш ніж з’явилася людина сучасного типу, за припущеннями вчених, пройшло кілька мільйонів років. Пралюдьми вважають істот, яких називають австралопітеками, людиною вмілою, пітекантропами, неандертальцями. Ці назви - умовні. Вони пов’язані або з визначальними ознаками пралюдей певного типу, або з місцем, де було виявлено їхні рештки. Зауважте, що рештки пралюдей, яких співвідносять з переліченими назвами, належать до різного часу. Це дає підстави припускати, що одні істоти змінювали інших.

На території України знайдено сліди життєдіяльності істот, яких історики називають пітекантропами - це стоянка біля с. Королевого на Закарпатті. Тут археологи виявили унікальні знахідки: численні кам’яні знаряддя праці - оббиті гальки, ручні рубила, гостроконечники, скребла, вістря рогатин, ножі, вік яких сягає 1 млн років.

Після пітекантропів жили істоти, яких називають неандертальцями (від назви долини Неандерталь в Німеччині, де вперше було виявлено рештки цих пралюдей). Неандертальці мали кремезну, міцну статуру, вони були спритними й витривалими, адже головне їхнє заняття - полювання.

Життєдіяльність пітекантропів та неандертальців уважають передісторією людства. Початок історії пов’язують з появою людини розумної (латинською мовою - гомо сапієнс). В Африці виявлено рештки людей сучасного типу, вік яких перевищує 100 тис. років. Звідти, як уважають учені, перші люди розселилися на інші континенти. Зокрема, у Європі «людина розумна» з’явилася 40-35 тис. років тому. Уперше її рештки виявили в місцевості Кро-Маньйон (Франція). Звідси походить наукова назва кроманьйонська людина, або кроманьйонець.

Кроманьйонці мали, порівняно з неандертальцями, тендітнішу статуру й меншу фізичну силу, але більший об’єм мозку. Обличчя кроманьйонців були вже більш подібними до облич сучасних людей.

«Людина розумна» користувалася скребачками для оброблення шкіри, різцями для роботи з кісткою, вістрями списів різного розміру, ножами тощо. Кроманьйонці виготовляли багато знарядь з кісток тварин. Це голки, шила, наконечники списів, гарпуни, а також різноманітні прикраси. За тих часів з’явилися вироби, у яких поєднано різні матеріали: камінь і дерево, камінь і кістку, кістку й дерево.

Робота в парах

Порівняйте зовнішність істот, зображених на схемі. Які відмінності одразу впадають в око? Чому, прагнучи вибудувати ланцюжок предків людини, учені порівнюють не тільки об’єм мозку, а й будову черепа (надбрівні дуги, нижню щелепу) та руки (протиставлення великого пальця іншим)? Як ви думаєте, чи мали людиноподібні істоти дар мови? Кого називають «людиною розумною»?

Досліджуємо

Попрацюйте з історичною картою. Знайдіть території, де було виявлено рештки людиноподібних істот та сліди їхньої життєдіяльності. Який висновок можна зробити про розселення пралюдей на земній кулі? Де було знайдено стоянки пітекантропів, неандертальців та кроманьйонців у Європі, зокрема в Україні?

ПІЗНАЙКАМ

Перейшовши за посиланням https://cutt.ly/aOkI8BU або кодом, прочитайте статтю про нові археологічні знахідки, пов’язані з історією перших людей. Підготуйте коротке повідомлення для класу.

ЧИТАЙЛИКАМ

Перейшовши за посиланням https://cutt.ly/QOkOwba або кодом, прочитайте статтю про предків людини. Поділіться в загальному колі новою інформацією про археологічні знахідки, які проливають світло на проблему появи і розвитку людини, поясніть назви, якими послуговуються вчені у зв’язку з цим.

ІСТОРИЧНА ГРА

Проведіть гру «Експертна думка». За матеріалами параграфа сформулюйте запитання про те, що видалося вам найцікавішим, запишіть його на окремому аркушику. Зберіть усі запитання в кошик або капелюх. За допомогою лічилки оберіть експерта, який буде відповідати на запитання. Змінюйте гравця щоразу, коли попередній вагається з відповіддю.

Рефлексія

Чи цікаво вам було працювати на уроці? Що вразило? На які запитання отримали відповідь? Які поки що лишилися без відповіді?

Оцініть себе

Дайте відповіді на запитання, винесені на початок уроку. Найдавніші часи образно називають «дитинством людства». Обґрунтуйте або спростуйте доречність такого вислову.

Перейдіть за посиланням https://cutt.ly/IUB7Vtf або кодом та виконайте завдання онлайн, щоб перевірити, як засвоїли матеріал параграфа. За потреби, поверніться до тих його частин, які варто опрацювати ретельніше.

Домашнє завдання

За матеріалами параграфа складіть хронологічну задачу у формі загадки про предків людини (крім хронологічних даних, використовуйте інформацію про зовнішній вигляд, уміння цих істот, місця знахідок їхніх решток). Запропонуйте розв’язати її в загальному колі.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду