Розвиток уявлень людини про світ
- 18-11-2022, 18:24
- 501
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Хлібовська, Крижановська 2022
§ 16. Розвиток уявлень людини про світ
Разом із Кліо розгляньте картинки. Подумайте й опишіть, як уявляли світ люди.
Уявлення давніх слов’ян про світ
Уявлення вавилонян про світ
Геліоцентрична модель Всесвіту
Геоцентрична модель Всесвіту
Бог створює Всесвіт. Мініатюра із Французької Біблії XIII століття
1. Людина і світ
З моменту, коли з’явилася людина на Землі, виникає й потреба осягнути, як влаштований світ, чому й як відбуваються ті чи інші події та явища. В процесі розвитку людина зрозуміла, що світ — це все, що нас оточує: природа, речі, культурні надбання, це уявлення людини про виникнення самого світу. Світ — це видима реальна дійсність, Земля — місце, де живуть люди і взаємодіють із навколишнім світом.
Барвограй ідей
Попрацюйте в парах. Розгляньте ілюстрації та характеристики уявлень людей про світ. Встановіть між ними відповідність.
Перші уявлення про виникнення світу зафіксовані в міфах, легендах, релігіях. Давні єгиптяни, вавилоняни, індійці, слов’яни, греки, індіанці по-різному сприймали світ, і тому їх бачення походження світу відрізнялися.
До прикладу, у слов’ян було кілька версій світобудови. Земля — це світове дерево, що зв’язує між собою нижній світ, Землю та дев’ять небес, тобто минуле, теперішнє й майбутнє. Або Земля знаходиться всередині яйця-Всесвіту, як жовток у яйці: верхня частина жовтка — це світ живих людей, а нижня — це світ мертвих. Ще одна версія: Земля — плоский диск, який розташований на трьох слонах.
- 1. Що ми розуміємо під поняттям «світ»?
- 2. Де зафіксовані перші уявлення про виникнення світу?
- 3. Розкажіть про світобачення слов’ян.
2. Уявлення людини про світ в історико-культурних епохах
Рухаючись щаблями історико-культурних епох — Первісною добою, Античністю, Середньовіччям, Новим часом, — люди змінювали своє уявлення про світ. На це впливали: розвиток науки, релігії, культури, технічний прогрес. Первісні люди світ, що їх оточував, — небо, землю, сонце, дерева, тварин — сприймали як живий організм, а людину — як його частину. Вони вірили, що їхнім життям та природою управляють надприродні сили — духи: добрі або злі.
У добу Античності люди уявляли будову світу через віру в багатьох богів, які уособлювали сили природи. З’являються світові релігії, прихильники яких сповідують віру в одного Бога: юдеї — в Бога Яхве, християни — в Святу Трійцю; мусульмани — в Аллаха. Давня Греція стала колискою наук. Учені робили припущення, що Земля має форму кулі. Арістотель у IV столітті до нашої ери, спостерігаючи за тінню Землі на Місяці, довів, що Земля розташована в центрі Всесвіту, а навколо неї обертаються Сонце і планети. Цю модель побудови Всесвіту називають геоцентричною («гео» — з грецької мови — Земля). В Середньовіччі панувало християнське уявлення про світ, за яким все в житті людини відбувається з волі Божої. Розвивалися науки.
Новий час розширив горизонти людського світобачення. Великі географічні відкриття сприяли пізнанню людьми планети Земля, знайомили з новими культурами й народами. В XVI столітті Миколай Коперник довів, що навколо Сонця рухаються Земля й інші планети. Таку модель побудови Всесвіту називають геліоцентричною («геліо» — з грецької мови — Сонце). XIX й XX століття були періодом наукових винаходів, завдяки яким людям вдалося пізнати як земні надра, так і космос. Звичними явищами в повсякденні стали автомобілі, телефони, літаки. А сьогодні людина планує подорожувати космічними просторами.
- 1. Що впливало на уявлення людей про світ? Як сприймали первісні люди світ?
- 2. Яке було світобачення в Античну добу та Середньовіччя?
- 3. У чому була особливість світосприйняття в Новий час?
Барвограй ідей
Ознайомтеся з уявленнями людей про світ. Запишіть їх у зошит у хронологічній послідовності, відповідно до їх появи.
Пізнання людей підземного світу й космосу, природа — живий організм, геліоцентрична модель Всесвіту, християнське уявлення про світ, геоцентрична модель Всесвіту.
3. Історичний простір на картах упродовж історії
Ви вже знаєте, що історія — це наука, яка вивчає минуле в просторі й часі. Кожна історична подія відбувається в певному місці. Історичний простір — це територія, на якій розташовані природні та створені людьми об’єкти, де відбувалися історичні події. Вивчення історичного простору дає змогу зрозуміти, як, де, коли жили люди, їх заняття та традиції.
У первісних людей виникла потреба орієнтуватися в просторі. Перші карти відображали навколишню місцевість, їх малювали на кістках, шкірах тварин, на скелях. Вони були недосконалі й нагадували малюнки. З появою держав та з розвитком цивілізацій з’явилася потреба в торгівлі, мандрівках, військових походах, а для орієнтації й комунікації необхідними стали карти. Перші карти Землі уклали давні греки.
Тривалий час у Середньовіччі думали, що Земля має плоску форму, тому карти виглядали досить примітивно. Точніші карти з’явилися в епоху Великих географічних відкриттів.
- 1. Що таке історичний простір?
- 2. З якою метою створювали карти в Первісну добу?
- 3. Коли з'явилися більш точні карти?
Барвограй ідей
Уявіть, що ви картографи, вам до рук потрапили три карти. Роздивіться їх та з’ясуйте, до якої історико-культурної епохи вони відносяться.
Карта давньогрецького вченого Ератосфена, ≈225 рік до н. е.
Карта Вільяма Баренца, 1597 р.
Герефорська карта, XIII ст.
Галявина творчості
1. Об’єднайтеся в три групи. Прокладіть уявний маршрут у просторі й часі до трьох частин світу: Європи, Азії, Африки та складіть про це звіт. Скористайтеся маршрутною картою.
2. Оберіть для групи напрямок подорожі: Європу, Азію чи Африку.
3. Використайте пошукові системи, знайдіть карти ваших частин світу в період: Античності, Середньовіччя та Нового часу.
4. Віднайдіть на картах частину світу, до якої ви уявно мандруєте.
5. Опишіть, як вона виглядала в різні історико-культурні епохи.
6. Які географічні об’єкти можна роздивитися на картах: річки, моря, гори та інші?
7. Чи підписані назви країн та міст? Якщо так, то випишіть їх назви.
8. Спробуйте знайти територію України на карті в період Нового часу, прокладіть до обраних вами об’єктів маршрут на роздрукованій карті. Вкажіть вид транспорту, яким ви можете скористатися в зазначений період. Опишіть свій маршрут у звіті.
9. Поділіться своїми напрацюваннями з класом.
Коментарі (0)