Людина й довкілля протягом історії
- 18-11-2022, 18:32
- 345
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Хлібовська, Крижановська 2022
§ 25. Людина й довкілля протягом історії
Розгляньте ілюстрацію. Яка проблема людства відображена на картинці?
1. Людина й довкілля протягом історії
Всі живі й неживі об’єкти, що існують на Землі й створені природою, називають навколишнім середовищем або довкіллям.
Взаємовідносини людини й довкілля почали складатися ще в доісторичну добу. Тоді навколишнє середовище було невідомим для людини, лякало її й несло багато загроз: холод, голод, хижі звірі, природні катастрофи. Поступово людина освоїла довкілля, в якому проживала, й навчилась користуватися дарами природи: їжею, водою, землею, вогнем. Природні умови визначали заняття людей: у степу жили кочовики, які випасали стада худоби, в лісах і лісостепах — землероби, які вирощували зерно. В добу Античності людині прийшло усвідомлення, що вона є частиною природи. Своїх богів вона наділила людськими рисами, й вони уособлювали сили природи. На початку Середньовіччя людина сприймала природу з острахом. Згодом погляди змінилися, й навколишнє середовище стали вважати джерелом натхнення й радості. Через пізнання природи людина пізнавала себе.
У Новий та Новітній час людство зрозуміло, що природа — це джерело ресурсів: корисних копалин, води, землі, за допомогою яких можна заробляти й збагачуватися. А для цього потрібно вивчити довкілля, щоб ним користуватися й розпоряджатися. Сьогодні ми продовжуємо використовувати довкілля для комфортного життя. Людина впродовж століть робила природне середовище зручним для свого існування.
- 1. Поясніть значення терміна «довкілля».
- 2. Як ставилися люди до природи в доісторичну добу, в добу Античності та Середньовіччя?
- 3. Чим слугує природа для людей сьогодні?
Барвограй ідей
Кліо отримала статистичні дані: «У 1804 році у світі був лише 1 млрд людей, у 1927 році — 2 млрд, у 1959 році — 3 млрд, у 1974 році — 4 млрд, у 1987 році — 5 млрд, 6 млрд — у 1998 році, 7 млрд — у 2011 році, 7 млрд 912 млн — у 2021 році». Допоможіть їх проаналізувати та висловити свої думки за планом:
- 1. Як упродовж історії змінювалася чисельність населення на Землі?
- 2. Що впливає на кількість людей на Землі?
- 3. Як чисельність населення впливає на навколишнє середовище?
З джерела народної мудрості
Разом із Кліо прочитайте африканське прислів’я: «Світ не належить нам, земля не належить нам. Це наш скарб, який ми зберігаємо для майбутніх поколінь.» Поясніть, як ви його розумієте. Чи актуальне воно сьогодні? Чому?
2. Людина й довкілля: господарювання та проблема ресурсів
Від початку свого перебування на Землі й до сьогодні людина змінює умови свого життя: будує зручніші помешкання, вдосконалює знаряддя праці, способи господарювання. Й при цьому активно використовує природні ресурси: воду, землю, корисні копалини, ліси. Давайте простежимо, як відбувався цей процес. Першим суттєвим кроком у зміні видів господарювання була доба неоліту, саме тоді люди стали займатися землеробством, скотарством, ремеслами. Наступний крок відбувся в добу енеоліту, бронзового й залізного віку — почали використовувати метали й виготовляти з них більш досконалі знаряддя праці. Ще один крок, який змінив життя людей, — це виготовлення двигуна внутрішнього згорання. Саме цей винахід започаткував еру машин.
Уявіть, що в первісну добу для обробітку землі потрібні були лишень мотика, серп і людська праця, а сьогодні поля обробляють комп’ютеризовані трактори й комбайни. Щоб їх виготовити, використовують метали, штучні матеріали, та, звичайно, пальне: солярку чи бензин. Одним із перших ремесел були прядіння і ткацтво. Одяг шили з тканин, виготовлених власноруч із льону, кропиви, бавовни, згодом шерсті. Веретено й ткацький верстат приводили в рух людські руки. Першими, хто зіткнувся з питанням відновлення родючості ґрунтів, були трипільці, вони займалися землеробством перелоговим, тобто обробляли землю доти, доки вона родила, а тоді переселялися на нові землі й засівали їх. Через деякий час вільних земель не залишилося й наступила криза — занепад господарства. З покращенням способів господарювання збільшувалася й кількість населення. Потрібно було розширювати життєвий простір, люди стали вирубувати ліси, висушувати болота.
Подивіться навколо себе: ми живемо в світі, який штучно собі створили. З одного боку, це прогрес — машини, літаки, потяги, кораблі дають нам можливість швидко потрапити в будь-яку країну. Світова павутина інтернету в лічені хвилини доправить інформацію в інший кінець світу. А чи задумувалися ви, яка кількість ресурсів потрібна для створення всіх цих благ? Отож, постає питання ресурсів, а вони вичерпуються, довкілля забруднюється й волає про допомогу.
- 1. Що впливало на зміну умов життя людини?
- 2. Наведіть приклади вдосконалення знарядь праці та їх впливу на життя людини та на довкілля.
- 3. Назвіть переваги й недоліки прогресу.
Барвограй ідей
Об’єднайтеся в чотири групи: 1. Транспорт; 2. Засоби зв’язку; 3. Побутова техніка; 4. Житло. Визначте переваги та недоліки технічного прогресу. Оформте свої відповіді, склавши малюнкові схеми в своїх зошитах.
3. Людина як частина природи
Саме в природному середовищі виникла людина. Вона є унікальною й розумною частиною природи, але лише одним із видів органічного життя. Розум виокремив людину з тваринного світу і дав їй величезну могутність і можливість впливати на природу. Взаємозв’язок людини й природи дуже тісний і визначає їх взаємозалежність.
Тривалий час природа була об’єктом для пізнання й освоєння. Тоді діяльність людини не змінювала навколишнє середовище. Починаючи від пізнього палеоліту до середини XX століття, тиск на природу з боку людини посилився. Як наслідок: зникли деякі види тварин і рослин, стали брудними водойми, земля й повітря. З другої половини XX століття й до сьогодні темпи використання, забруднення і знищення природних ресурсів стрімко активізувалися. Один мільярд людей не мають доступу до чистої води, кожного року зникає чотири з половиною мільйони гектарів тропічних лісів. У великих містах накопичується величезна кількість побутового сміття, сотні тисяч автомобілів загазовують повітря.
Як же природа реагує на діяння людини? Зменшенням кількості питної води, підвищенням температури повітря й таненням льодовиків, озоновими дірами в атмосфері, невиліковними хворобами. Сьогодні дуже важливо людям зрозуміти, що природа є єдиним джерелом усіх багатств, які потрібні людині для існування. Тільки раціональне, бережливе й відтворююче ставлення до природи зможе врятувати людство. Щоб зберегти життя на Землі, людина повинна охороняти природу.
- 1. Чому людина є частиною природи?
- 2. Як діяльність людини змінює природу?
- 3. Чому ми маємо охороняти й берегти природу?
Барвограй ідей
Розгляньте плакати. З якою метою вони створені? Намалюйте плакат, який закликав би охороняти й бережливо ставитися до природи.
Галявина творчості
Прочитайте одну із запропонованих дитячих книг про зв’язок людини й природи: Джон Бьорнінгем «Зійди-но з нашого потяга», Майкл Форман «Динозаври та увесь цей непотріб», Джоанна Коул, Брюс Деген «Магічний шкільний автобус та проблеми клімату», Мельвін Бергер, Пол Міроша «Викид нафти!», Нікола Девіс, Лаура Карлін «Обіцянка». Складіть 10 простих правил, яких варто дотримуватися щодня, щоб допомогти довкіллю.
Коментарі (0)