Що таке суспільні відносини? Як вони розвивалися?
- 18-11-2022, 18:34
- 418
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Хлібовська, Крижановська 2022
§ 28. Що таке суспільні відносини? Як вони розвивалися?
Разом з Кліо розгляньте зображення. Поміркуйте, які загальнолюдські цінності вони презентують.
Пабло Пікассо «Білий голуб миру»
1. Чому виникають суспільні відносини? Табу
Між людьми в різних спільнотах формуються певні взаємозв’язки. Вони проявляються в господарській діяльності людини, спілкуванні з іншими людьми, її світогляді, стосунках до природи, до інших мешканців спільноти, управлінні державою. Відносини між людьми, що усталюються в процесі їхньої життєдіяльності, називають суспільними відносинами. Вони утворюють соціальну структуру — сукупність стійких зв’язків, які забезпечують її цілісне існування. В сучасному світі існують різні види суспільних відносин. Одні з них виникли разом із першими людськими спільнотами, інші — набагато пізніше. Розглянемо, як розвивалися суспільні відносини і який вплив вони мали на життя людини.
Одним із перших видів суспільних відносин були табу. До нашого часу це поняття дійшло з давніх часів і означає «заборона». Отже, табу — це різні правила і заборони, які регулювали життя людей. Вони склалися в результаті щоденних практик і закріплювали найвигіднішу для первісних спільнот поведінку, щоб вижити в складному навколишньому середовищі і продовжити рід.
Відтак табу поширювалися на слова, тобто коли заборонялося вимовляти окремі слова, як наприклад, імена людей, духів, богів. Окремих табу повинні були дотримуватися жінки, діти, чоловіки, воїни. Більшість табу регулювали вживання їжі, напоїв, відвідування тих чи інших місць. Існували також заборони на певні розваги, носіння прикрас. Це були не писані, а усні правила, порушення яких могло суворо каратися. Зазвичай люди вірили, що карати можуть надприродні сили, у вигляді хвороби або смерті. Існували також покарання з боку спільноти та її лідерів.
- 1. Що таке суспільні відносини?
- 2. Як формувалися табу?
- 3. До чого могло призвести порушення табу?
Острів цікавинок
Чи знаєте ви, що в сучасному житті існують також різні табу? Кліо вирішила познайомити вас із окремими з них під час вживання їжі. Вона вважає, що це вам допоможе не потрапити в незручну ситуацію під час подорожей. Отже: в Південній Кореї не розпочинають їсти, поки не почне найстарший; у Великій Британії потрібно нахиляти тарілку із супом від себе, черпати суп також потрібно від себе; в Китаї не варто розрізати локшину під час їжі, бо довга локшина продовжує життя, а розрізана — його вкорочує; у Франції не залишайте їжу на тарілці і не просіть коробку для залишків, бо це означає, що вам не сподобалася їжа; в Німеччині їсти рукою можна лише хліб. Чи знаєте ви інші табу? Можливо, ви дізналися про окремі заборони під час подорожей до інших країн? Розкажіть про них.
2. Мораль, цінності, закони
Людина живе у спільноті, отже, повинна поважати сформовані в ній правила співжиття. Встановлені норми і приписи поведінки людей у стосунках одне з одним і в спільноті називають мораллю. Мораль виникла тоді, коли людина почала обмежувати себе, відмовляючись від своїх інтересів заради інших. Незважаючи на умови життя, люди виявляли турботу про дітей, хворих, немічних. Археологи встановили, що найперші моральні правила стосувалися роботи, до якої дітей привчали з певного віку, їжі — їсти одночасно і порівну, взаємин між дорослими і дітьми, чоловіками і жінками.
Цінності — це те, що особливо важливо для людини. Їхнє усвідомлення сприяє реалізації людини як особистості. Життєві цінності є для нас орієнтиром, який забезпечує виконання поставленої мети. В кожної людини свої життєві цінності. Серед них — повага до інших людей, дисципліна, подяка, прощення, терпіння, толерантність, чесність, надія. Важливо бути оптимістом — вірити в краще, попри негаразди, які можуть виникати. Є також загальнолюдські цінності — прагнення, втілені в найкращих якостях людини. У сучасному світі це — гуманізм, добро, справедливість, милосердя, любов, дружба. Дотримання їх робить людську спільноту кращою і забезпечує комфортне життя для особистості.
Мораль, цінності складають основу законів, які регулюють суспільні відносини. Закон — це нормативно-правовий акт, ухвалений представницьким органом державної влади і є обов’язковим для виконання усіма громадянами. Кожна держава є сильною, якщо закон панує в суспільстві, на виробництві, у школі, в родині.
- 1. Що таке мораль?
- 2. Назвіть загальнолюдські цінності.
- 3. Чому необхідно створювати закони?
Барвограй ідей
Разом із Кліо розгляньте малюнок, на якому відображені українські цінності. Чи погоджуєтеся з таким вибором авторами українських цінностей? Чи можете ви доповнити цей перелік цінностей українського народу?
3. Становище чоловіків, жінок, дітей на різних етапах історії
У первісному суспільстві жінки відігравали значну роль. Однак згодом ситуація змінилася. І надалі саме чоловіки мали владу і силу, володіли майном і знаннями, визначали мораль, закони, ухвалювали рішення на всіх рівнях — у сім’ї, громаді, державі, встановлювали правила життя. Їхню діяльність описували в різних історичних джерелах. Жінки, мали менші права, або взагалі їх не мали. Їхнє становище залежало від чоловіків. Життя минало в клопотах за сім’ю, дітей. В історії записані імена лише тих жінок, котрим вдалося — завдяки своїм винятковим здібностям — реалізувати себе, як-то цариця Клеопатра, учена Гіпатія, полководиця Жанна д’Арк, поетка Леся Українка, актриса Марія Заньковецька.
У наш час становище жінок є різним. В одних суспільствах вони й надалі залишаються залежними від чоловіків. Проте в багатьох країнах світу жінки очолюють свої держави, працюють у представницьких органах влади, займаються наукою, освоїли ті професії, які раніше вважалися «чоловічими». Однак і сьогодні одна із важливих ролей жінки — бути матір’ю.
Упродовж розвитку людства усталилися різні правила навчання та виховання дітей. У кожного народу свої звичаї, традиції, обряди. Іноді навіть країни-сусіди по-різному ставляться до свого молодого покоління. До прикладу, в Африці матері за допомогою шматка тканини прикріплюють малюків до себе. У країнах Близького Сходу особливу увагу приділяють заохоченню добрих учинків. У Великій Британії дітей постійно хвалять і вважають, що це підвищує їхню самооцінку. В Німеччині дітей змалку привчають до того, що їх ніхто не повинен ображати, бити, карати і підвищувати голос. У Канаді дитині дозволяють практично все: немає жорсткого режиму, вимог, дисципліни. Основне завдання виховання — розвиток особистості. Для захисту прав дітей Організація Об’єднаних Націй створила Дитячий фонд ЮНІСЕФ.
- 1. Чи змінювалося становище чоловіків і жінок упродовж історії?
- 2. Яким є становище жінок у світі в наш час?
- 3. Чому ООН утворила Дитячий фонд ЮНІСЕФ?
З джерела народної мудрості
Прочитайте прислів’я: «Людина без виховання — тіло без душі», «Добрий приклад кращий за сто слів», «Дітей карають соромом, але не батогом». Свої міркування висловте за схемою: «У прислів’ях йдеться про ...», «Напевно, ...», «Пропоную ...».
Галявина творчості
Напевно, перед вами неодноразово виникало питання: «Як визначити цінності, котрих потрібно дотримуватися»? Можливо, ви зможете вирішити цю проблему таким чином.
Запишіть список тих цінностей, які є для вас важливими. Спробуйте реалізувати їх. Якщо ви впевнені, що без якоїсь зможете обійтися, викресліть її зі списку. Зрештою, залишаться записаними лише ті цінності, які ви змогли перевірити на практиці. При цьому запам’ятайте важливе правило: цінності повинні бути усвідомленими і посильними для вас, тобто такими, щоб ви змогли їх виконувати.
Коментарі (0)