Українські землі в складі сусідніх держав
- 18-11-2022, 20:59
- 453
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Могорита, Савко 2022
§ 20. Українські землі в складі сусідніх держав
На уроці ви дізнаєтеся:
- Як і коли українські землі опинилися в складі сусідніх держав?
- Які союзи укладали українці з іншими народами?
- Як постало Кримське ханство?
- Хто з відомих українців того періоду уславив нашу землю?
• Розгляньте «хмару» слів. Які слова та словосполучення зашифровані на ній? Складіть на їхній основі коротку розповідь про перебіг подій у Київській державі та Королівстві Руському
1. Як українські землі потрапили до складу держав-сусідів?
Спустошливі походи монгольської орди підірвали міць Королівства Руського, яку так і не вдалося відновити. Усі князівства потрапили в залежність від створеної монголами на завойованих землях держави — Золотої Орди. За спадок Романовичів змагалися Литва, Польща й Угорщина. Зрештою, Польща заволоділа Галичиною, а Литва включила до свого складу більшу частину земель колишньої Русі-України. Інші сусіди також скористалися з ослаблення Київської держави, а згодом і Королівства Руського. Після ослаблення держави короля Данила за землі Буковини розпочали боротьбу Угорське королівство та Молдовське князівство. У другій половині XIV ст. ці землі остаточно закріпила за собою Молдова.
Закарпаття на той час опинилося під контролем угорських королів. Намагалися поширити свій вплив на ці землі й король Данило та його нащадки. Для відновлення відносин цього краю з рештою українських земель багато зробив Федір Коріятович. До речі, саме за його князювання було перебудовано Мукачівський замок на неприступну фортецю.
Також у XV ст. постало Кримське ханство.
Українські землі в XIV—XV ст.
Робота в парі
За допомогою карти визначте, які історичні землі ввійшли до складу тієї чи іншої сусідньої держави. Для цього варто скористатися також відповідною картою, уміщеною в § 7, с. 51. Дані запишіть до таблиці в зошиті.
2. Як і для чого укладали союзи з іншими народами?
Основну роль у перерозподілі спадщини короля Данила відіграли Польща та Литва. Польща на приєднаних землях запроваджувала свої порядки. Натомість литовських князів сприймали як «своїх», адже вони перебували в родинних стосунках з останнім правителем Королівства Руського, а тому завойовувати землі Київської держави литовським князям не довелося, усе відбувалося доволі мирно. Так постала Литовсько-Руська держава.
Коли князівський стіл у Литві посів князь Ольгерд, Золота Орда переживала занепад. Так завжди буває з великими державами, які утворилися внаслідок завоювання земель інших народів. За князя Ольгерда в 1362 р. об’єднані українсько-литовські полки розбили монгольські війська на річці Сині Води.
Робота в групі
Розгляньте схему. Поясніть, як ви розумієте проголошений Ольгердом принцип: «Ми старовини не зачіпаємо й новини не вводимо».
Із часом над Польщею та Великим князівством Литовським нависла загроза — Тевтонський орден, який панував на Балтійському узбережжі. Польща запропонувала укласти унію (союз, об’єднання) між Польщею та Литвою, одруживши польську королеву й литовського князя. Унія відома історикам як Кревська. Сталося це в 1385 р. в м. Крево (нині с. Крево, Білорусь). Унія зміцнила позиції Литви й Польщі. Не забуваймо, що провідні культурні й економічні позиції у Великому князівстві Литовському відігравали землі колишньої Русі-України.
У 1410 р. поблизу м. Грюнвальда відбулася битва між військами тевтонців та об’єднаним польським і литовсько-українським військом, яка завершилася поразкою тевтонців. Завдяки цій перемозі було зупинено наступ ордену на схід. Велику роль у битві відіграли й українці. Історія зберегла ім’я героя-воїна Іванка Сушика. Родом він був із Романова, що під Львовом. За його доблесть король Ягайло подарував І. Сушику три села.
А. Орльонов. Грюнвальдська битва 1410 р. 2010-ті роки. У центрі на білому коні Іванко Сушик.
3. Як постало Кримське ханство?
Під час монгольської навали на руські землі під владу монголів потрапив і Крим. Якщо Королівство Руське та інші князівства перебували в залежності від держави монголів, то Крим і решта земель півдня України ввійшли до складу Золотої Орди. Окрім тюркомовних кочівників, у Криму мешкали греки, вірмени, італійці, які заснували тут міста для торгівлі. Кримом називалося одне з міст, що в перекладі з кримськотатарської означає «укріплення». Пізніше ця назва поширилася на весь півострів. У 1443 р. з’явилася нова держава — Кримське ханство. А першим ханом став Хаджи-Гірей, який проголосив незалежність цих земель від Золотої Орди. Відомо, що його батько брав участь у Грюнвальдській битві на стороні Польщі та Литовсько-Руської держави.
Хаджи-Гірей. Мініатюра. XVI ст
Робота в групі
Розгляньте світлини ханського палацу в м. Бахчисараї, другій столиці Кримського ханства. Палац внесено до переліку об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО. Опишіть, що, за задумом будівничих, мала відчувати людина, яка відвідувала палац.
Ханський палац. XVI cт. м. Бахчисарай, Крим. Сучасні світлини
4. Що відомо про наших видатних співвітчизників того часу?
Незважаючи на те, що українські землі в ті часи потрапили в залежність від інших держав, завдяки багатьом українцям слава про наші землі сягнула далеко за її межі.
У ті часи здобути вищу освіту можна було в університетах. Найближчим для українців був університет у польському місті Кракові. Саме там навчався Юрій Котермак із Дрогобича — більш відомий як Юрій Дрогобич. Він був надзвичайно талановитою людиною, працьовитою і наполегливою. Незважаючи на матеріальну скруту, постійні пошуки заробітку, досягнув значних висот у науці. Після навчання в Кракові Ю. Дрогобич продовжив навчання в м. Болоньї в Італії. Саме тут він першим серед українців здобув науковий ступінь доктора. Певний час викладав медицину й астрономію, а в 1481 р. його обрали ректором Болонського університету. Згодом переїхав до м. Кракова, де працював професором медицини та отримав титул «королівського лікаря». Ю. Дрогобич — перший український автор друкованої книжки (1483).
Пам’ятник Юрію Дрогобичу (скульп. Т. Бриж). м. Дрогобич. 1999 р.
Людей, які безкорисливо підтримують освіту, науку й культуру, називають меценатами. Чи не найбагатшими людьми в Литовсько-Руській державі були представники князівського роду Острозьких. До одного з представників роду, князя Костянтина Острозького, слава прийшла завдяки багатьом військовим перемогам. Проте князь долучився й до розвитку освіти та культури. Він заснував Острозьку академію, у якій могли здобути ґрунтовну освіту молоді українці, а також вихідці з інших слов’янських земель. За кошти князя в Острозі в 1581 р. було видано Біблію. Над Біблією працював друкар Іван Федорович, який переїхав до Острога зі Львова на запрошення князя. Окрім Острозької Біблії — першого повного перекладу Біблії церковно-слов’янською мовою, І. Федорович надрукував кілька навчальних книг.
Робота в групі
Розгляньте репродукцію картини. Визначте, хто із зображених князь Острозький, а хто першодрукар І. Федорович. Висловте свою думку щодо значення книгодрукування для розвитку освіти й культури.
А. Орльонов. Острозька Біблія. 2010-ті роки
ВИСНОВКИ
Монгольська навала ослабила Королівство Руське й інші князівства на українських землях, що стало причиною їхнього включення до складу сусідніх держав. У союзі із сусідніми народами наші предки протистояли різноманітним загрозам. Незважаючи на скрутні часи, українці дбали про розвиток освіти й культури на своїх землях.
Запитання та завдання
1. Через 35 років з моменту утворення Кримського ханства як держави, хан Менглі-Гірей визнав себе васалом (залежним) турецького султана. Визначте, у якому році це сталося.
2. Назвіть держави, які включили до свого складу сучасні українські землі в XIV та XV ст.
3. Кожна історична подія має причини й наслідки. Визначте причини й наслідки укладення Кревської унії. З’ясуйте у вчителя/учительки, наскільки ви виявилися точними. Що означає слово унія?
4. Складіть 2-3 запитання до тексту параграфа, які б розпочиналися словами що передувало.
5. Про яких видатних українців тих часів ви дізналися сьогодні на уроці? Чим вони уславилися?
Творче завдання
6. Складіть речення зі словами унія, співпраця, хан.
7. Знайдіть і запишіть 3-4 прислів’я про значення книжок у житті людини. Поясніть одне з них (на вибір).
8. Робота в парі. За допомогою QR-коду (рекомендовано для використання в школі) прочитайте текст. Складіть на його основі хронологічну задачу. Розв’яжіть її.
Домашнє завдання
9. Підготуйте розповідь про одну з подій, про які йшлося на уроці (на вибір).
Коментарі (0)