Войти
Закрыть

Як відбувалася боротьба за українську державу у ХХ столітті?

5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Бакка, Желіба 2022

 

§ 31. Як відбувалася боротьба за українську державу у ХХ столітті?

Ключові поняття: революція, громадянин/громадянка.

Для чого існує держава? Як визначити, чи правильні заходи проводяться органами влади?

1. ЯК БУЛА СТВОРЕНА УКРАЇНСЬКА НАРОДНА РЕСПУБЛІКА?

Перша світова війна, що тривала в 1914-1818 рр., була страшним лихом для народів світу. У неї були втягнуті більшість країн. Війна спричинила смерті, каліцтва, руйнації, падіння рівня життя. Особливо важкою вона була для українців. Австро-Угорська й Російська імперії були ворогами, тому українці у складі імперських армій змушені були воювати один проти одного. По українських землях пройшла лінія фронту. Дедалі більше українців розуміли, що імперії їх використовують, що лише власна держава дасть змогу задовольнити їхні інтереси.

Думай

  • 1. Чому будь-яка війна — це лихо?
  • 2. Чому участь у Першій світовій війні для українців не приносила користі?

Невдоволення народу вилилося в революції. Революція — швидка зміна встановленого порядку. В Росії імператора було усунено від влади в березні 1917 року, в Австро-Угорській імперії — у жовтні 1918 року. Було утворено дві Українські держави: Українську Народну Республіку зі столицею в Києві та Західноукраїнську Республіку зі столицею у Львові. 22 січня 1919 року обидві держави об’єдналися. У Криму кримські татари створили дружню Україні Кримську Народну Республіку.

Українці усвідомили себе громадянами своєї країни. Громадянин/громадянка — член громади, що має вплив на її рішення. Усі громадяни країни мають права й обов’язки, підпорядковуються її законам. У країні почали створюватися органи влади, військо, закони.

Думай

  • 1. Пригадай, що таке «держава». Що потрібно було зробити українцям для створення держави?
  • 2. Розглянь карту. Опиши територію УНР і ЗУНР.

В Української Народної Республіки було безліч ворогів, які претендували на її землі. Польща вимагала територій, що у XVIII столітті входили до Речі Посполитої, Румунія — Буковину та Бессарабію, Угорщина й Чехословаччина — Закарпаття. Найбільшу небезпеку становила Росія, що бажала повернути українські землі, якими володіла раніше. Вона мала значні людські та матеріальні ресурси. При владі в Росії були більшовики, які обіцяли народу поліпшення життя, якщо відібрати власність у заможних людей. Багато бідних людей повірили цим гаслам і не підтримували боротьбу армії Української Народної Республіки проти загарбників. Наприкінці 1920 року країну було поділено між сусідами. Уряд УНР у вигнанні продовжував боротися за незалежність країни.

Особистий профіль

Сім місяців 1918 року в Україні при владі був гетьман Павло Скоропадський (1873-1945). Він був нащадком давнього козацького роду. Взявши владу, йому вдалося налагодити діяльність державних органів, відродити економіку, встановити відносини Української держави з іншими країнами, відкрити університети, Академію наук, Національну бібліотеку й архів. Його політичні противники розпочали збройний виступ проти нього й змусили віддати владу.

Думай

  • 1. Чому Українська Народна Республіка була поділена між сусідами?
  • 2. Опиши поділ українських земель між сусідніми країнами (див. карту на с. 206).

2. ЧОМУ РАДЯНСЬКА ВЛАДА В УКРАЇНІ БУЛА ОКУПАЦІЙНОЮ?

В Україні було встановлено окупаційну владу — владу, що нав’язана збройними силами іншої держави. До того ж більшовики поширювали пропаганду, що українці мають власну державу. Для цього вони створили Українську Радянську Соціалістичну Республіку, у якій були власні органи влади — ради. Проте вибори до державних і місцевих рад не були демократичними, в країні панувала влада однієї партії, не діяла свобода слова, зібрань. На території країни стояла багатомільйонна російська армія. Усе керівництво України призначалося з Москви. 1922 року Україну без волі народу приєднали до Радянського Союзу — Росії з новою назвою.

Думай

  • 1. Доведи, що більшовицький режим в Україні був несправедливим.
  • 2. Поміркуй, для чого більшовики створювали видимість існування української держави.

Підприємства й земля в країні більшовиків були відібрані у власників, церкви закривалися. Головною метою окупантів було зробити подібні заходи в інших країнах, установити свою владу в усьому світі. Тому більшовики готувалися до війни.

Унаслідок підготовки до війни рівень життя людей почав стрімко падати. Людей, які чинили опір нововведенням, вивозили з батьківщини до спеціальних таборів або розстрілювали. Мільйони людей опинилися в ув’язненні. Щоб змусити українських селян працювати задарма, у 1932-1933 рр. більшовики відбирали в них продукти харчування та організували штучний голод — Голодомор. У наслідок голоду померло понад чотири з половиною мільйони українців.

Меморіал пам’яті жертв Голодомору (Київ)

Думай

  • 1. Чому попри обіцянку більшовиків покращити рівень життя людей цього не сталося?
  • 2. Як ти думаєш, чому більшовики хотіли встановити свою владу в усьому світі?
  • 3. Чому по всій Україні багато пам’ятників пам’яті жертвам Голодомру?
  • 4. Розглянь пам’ятник, що на світлині. Які символи в ньому закладено?

Друга світова війна 1939-1945 рр. була новою трагедією для народів світу. Боротьбу за світове панування вели нацистська Німеччина та більшовицький СРСР. Під час цієї війни нацисти цілеспрямовано винищували євреїв і ромів, а більшовики виселяли з Криму кримських татар. Німеччина зазнала поразки, але й СРСР не захопив світ.

У 1950-1980 роки, щоб довести, що в СРСР люди живуть добре, комуністи (так тепер називалися більшовики) намагалися поліпшити рівень життя населення. Він справді став кращим ніж раніше, але лишався гіршим, ніж у демократичних країнах. У радянських магазинах товар був непривабливий і неякісний. Коли з’являлося щось потрібне, утворювались довжелезні черги людей, які хотіли це придбати. Але всім не вистачало того, що потребували люди. Така нестача товарів називалася дефіцитом.

Думай

  • 1. Як Друга світова війна вплинула на людей?
  • 2. Чому, на твою думку, попри намагання влади в СРСР був низький рівень життя?

3. ЯК УКРАЇНЦІ БОРОЛИСЯ ПРОТИ РАДЯНСЬКОЇ ОКУПАЦІЇ?

Активні українці боролися проти нелюдської більшовицької влади. У 1920-1930 рр. вони час від часу повставали, знищували представників влади, псували державне майно, втікали від виконання повинностей. Будь-які прояви непослуху, навіть підозра на непослух, жорстоко каралися.

Під час Другої світової війни в 1942 р. патріоти створили Українську повстанську армію, яка боролася проти нацистів і більшовиків за незалежну Україну. Через УПА пройшло близько 100 тисяч осіб. Більшовики намагалися придушити опір повстанців: направляли проти них війська та спецслужби, переслідували людей за підтримку УПА, створювали загони псевдо-УПА, які чинили злочини, поширювали неправдиві дані про повстанців. На жаль, сили були нерівними. 1950 року гине в бою Головнокомандувач УПА, через рік беруть в полон його наступника. Останній бій повстанці дали 1960 р. Десятки тисяч вояків опинилися в полоні й були засуджені на 10-25 років ув’язнення.

Думай

  • 1. Чому попри невдоволення народу більшовикам вдалося утриматися при владі?
  • 2. Поміркуй, яке значення діяльності УПА.
  • 3. Роздивися плакат (с. 208) й поясни, як ти розумієш його зміст.

У 1960-ті роки влада в СРСР почала проводити менш жорстку політику. В Україні з’явилися люди, які намагалися боротися за права людини, спираючись на радянські закони. Вони зокрема вимагали свободи слова, релігії, прав на розвиток рідної мови й повернення кримських татар до Криму. Таких людей називали дисидентами, що з латинської мови означає «незгодні». Дисиденти поширювали правдиву інформацію в самостійно (підпільно) виданих книжках, організовували мирні демонстрації та мітинги, писали листи-протести на адресу влади й у міжнародні організації.

Особистий профіль

Алла Горська (1929-1970) — активістка дисидентського руху, видатна українська художниця. Їй неодноразово погрожували представники влади, яка організувала її вбивство.

Роботи Алли Горської зберігаються у Національному художньому музеї та музеї шістдесятництва (Київ), галереях Європи.

Алла Горська. Ескіз вітража «Шевченко. Мати» для Київського національного університету імені Тараса Шевченка, 1964 р.

Комуністична влада боролася проти дисидентів. Про них поширювали спотворені факти, їх позбавляли роботи, били, ув’язнювали в психічних лікарнях або тюрмах. Проте ідеї дисидентів знаходили підтримку в народі. Авторитет влади падав.

Думай

  • 1. Чому дисидентів було небагато?
  • 2. Знайди інформацію про одного з українських дисидентів/дисиденток. Поміркуй, які соціальні групи не могли існувати в СРСР.
  • 3. Розглянь зображення «Шевченко. Мати» на попередній сторінці. Поміркуй, чому комуністична влада зруйнувала цей витвір мистецтва.

Запитання та завдання

І. Розумію

  • 1. Які причини створення Української Народної Республіки?
  • 2. Чи можна радянську Україну назвати демократичною державою?
  • 3. Якими методами українці боролися проти радянської окупації?

II. Дію

  • 1. Знайди в мережі «Інтернет» інформацію про діяча/діячку УНР. Підготов матеріали про нього чи неї до рубрики «Особистий профіль».
  • 2. Поміркуй, які соціальні групи не могли існувати в СРСР.
  • 3. Роздивись обкладинку і сторінки коміксу «Воля». Дізнайся, який період нашої історії використаний його авторами для побудови сюжету.

Групуйся

Візьми інтерв’ю у своїх рідних, які жили в радянській Україні. З’ясуй, чи була тоді свобода слова, виборів, релігії, чому в магазинах були черги та що таке «дефіцит».

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду