Як пізнається минуле?
- 19-11-2022, 20:48
- 342
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Бакка, Желіба 2022
§ 26. Як пізнається минуле?
Ключові поняття: вплив, припущення, аргумент, висновок, історик/історикиня.
Народ, що не знає своєї історії, є народ сліпців.
(Олександр Довженко, український письменник, кінорежисер)
Поясни суть даного висловлювання. Чи актуальний цей вислів зараз? Чому?
1. ЯКІ ГОЛОВНІ ЦІЛІ ПІЗНАННЯ МИНУЛОГО?
Вивчення історії відіграє важливу роль у житті людей. Ми використовуємо винаходи минулого, говоримо на мовах, створених у минулому, ми розвиваємося далі завдяки знанням минулого. Вивчення різниці між минулим і сьогоденням допомагає нам правильно розуміти сучасний світ і вдосконалювати його далі. Спробуймо!
Історія потрібна для:
Думай
- 1. Пригадай поняття: «причини», «наслідки», «цінності».
- 2. Поміркуй, які навички розвиває історія, що не названі в таблиці.
Історія має потужний вплив на сьогодення. Вплив — дія, яку хтось чи щось виявляє щодо когось або чогось. Можна стверджувати, що історичні події створили сучасне та впливають на майбутнє.
Думай
- 1. Поясни суть карикатур.
- 2. Чому важливо знати, як минуле впливає на сьогодення?
2. ЯК ІСТОРИКИ/ІСТОРИКИНІ ПІЗНАЮТЬ МИНУЛЕ?
Робота історика/історикині цікава. Вона ґрунтується на всебічному дослідженні історичних джерел. Установлення фактів істориком/історикинею має свої етапи: припущення, аргументи, висновок.
Прикладом роботи історика/історикині є дослідження поняття «історикиня». Коли воно вперше трапилося, читач або читачка може висунути гіпотезу, що це поняття означає «жіночий рід», поняття «історик» — учений, що вивчає історію. Щоб дібрати аргументи, слушно використати інтернет. Пошук покаже, що поняття використовується саме в такому значенні, як ми припустили. Так робиться висновок, що історикиня — це жіночий рід поняття «історик».
Думай
- 1. Які види джерел ти знаєш?
- 2. Які з них можуть використовувати історики/історикині?
- 3. Перейди за QR-кодом і виконай завдання.
https://cutt.ly/gOBuebw
Наступним кроком дослідження історії є систематизація отриманих фактів й опис на їхній основі історичних подій, явищ, процесів. Завдяки отриманій інформації історики/історикині відтворюють картину життя окремих людей, спільнот, держав.
Думай
- 1. Які факти про одяг XIX — початку XX ст. ти можеш установити?
- 2. Зроби припущення за світлинами, вміщеними на попередній сторінці, знайди аргументи та зроби висновки.
- 3. Порівняй одяг предків із сучасним.
3. ЩО ТАКЕ МИСТЕЦЬКЕ ОСМИСЛЕННЯ МИНУЛОГО?
Минуле надихає митців і мисткинь на творчість. Художники і художниці, письменники й письменниці й інші майстри й майстрині часто кладуть в основу багатьох своїх творів реальні історичні події. До того ж, митці можуть відходити від історичних фактів: щось упускати, щось змінювати, щось додавати з власної фантазії. Оскільки мистецькі твори про минуле містять поєднання фактів й авторських вигадок, вони не можуть бути правдивим джерелом для вивчення минулого людства. До того ж, твори мистецтва є гарною рекламою історії. Після ознайомлення з ними, багато людей починають цікавитися минулим і шукають про це інформацію.
Думай
- 1. Хто такі митці й мисткині?
- 2. Які галузі мистецтва ти знаєш?
Мистецтво минулого містить факти про тогочасне життя і побут. Дослідити це допомагають символи, кольори й матеріали твору мистецтва. Наприклад, портрет Беати Острозької (1515-1576) показує вигляд позашлюбної доньки польського короля, що вийшла заміж за князя Острозького. У руках вона тримає сувій, що є символом освіченості.
Вчені порівнюють твори мистецтва, які дають різні точки зору, а також всебічний погляд на події, ситуації та людей. Погляд на мистецтво з минулого дає змогу отримати знання та натхнення сучасним митцям.
Думай
- 1. Розглянь портрет. Які висновки на основі нього можна зробити?
- 2. У чому полягає особливість відображення минулого у творах мистецтва?
Більшість картин, які відображають історичні події, створені авторами, котрі не були сучасниками подій. Вони вивчали історичні джерела, праці з історії, консультувалися зі знавцями історії.
Цікавинка
Картина художника Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану» створена на основі факту листування запорожців з турецьким володарем. На картині зображено створення легендарного листа в 1676 р. як відповідь на вимогу султана Османської імперії здатися. Під час написання картини Ілля Рєпін намагався з’ясувати якомога більше фактів про одяг і зброю козаків. Він консультувався з видатними українськими істориками — Миколою Костомаровим і Дмитром Яворницьким. Художник ретельно вивчав колекцію козацьких речових пам’яток. У пошуках потрібних для роботи образів художник подорожував Південною Україною.
Вивчення пам’яток мистецтва не означає запам’ятовування дат, імен художників. Для історика — це аналіз картин, фотографій, скульптур тощо.
Думай
- 1. Хто зображений на картині Іллі Рєпіна? Що тобі відомо про цих осіб?
- 2. Де на картині може бути вигадка?
- 3. Пригадай, які мультфільми або кінофільми, де є історична тематика, ти дивився/дивилася. Про що в них ішлося?
Запитання та завдання
І. Розумію
- 1. Які основні цілі пізнання історії?
- 2. Поясни поняття: «вплив», «історик/історикиня», «припущення», «аргумент», «висновок».
- 3. У яких творах мистецтва відображена історія?
II. Дію
1. Досліди дані історичні джерела за послідовністю:
гіпотеза → аргументи → висновки
2. Дізнайся, які мистецькі витвори описують історію твого регіону.
Групуйся
Об’єднайтесь у групи, виберіть один твір мистецтва, що відображає історію, і створіть про нього презентацію.
Коментарі (0)