Войти
Закрыть

Пам'ять про Українську революцію та Голодомор в Україні 1932—1933 років

5 Клас , Вступ до історії 5 клас Щупак, Піскарьова 2018

 

§ 19 Пам'ять про Українську революцію та Голодомор в Україні 1932—1933 років

Уважно розгляньте зображену монету, зверніть увагу на написи та зображення. Чи знаєте ви, яким історичним подіям її присвячено? Що вам відомо про ці події?

Пам’ятна монета України серії «Відродження української державності»

1. БОРОТЬБА ЗА НОВУ УКРАЇНУ

Протягом ХІХ ст. українські землі перебували під владою Російської та Австро-Угорської імперій. Українські селяни-кріпаки змушені були тяжко працювати на панів, більшість українців не мала змоги навчатися. У Російській імперії навіть українська мова була заборонена, але українці не полишали мрії про волю.

Сприятливі обставини для боротьби за визволення українського народу від іноземного панування склалися на початку ХХ ст. У 1914—1918 рр. відбулася Перша світова війна, у якій брали участь усі тогочасні великі держави. Війна стала справжньою трагедією для багатьох народів: у боях загинули мільйони солдатів, мирні жителі страждали від руйнувань і нестатків. Бойові дії відбувалися також і на українських землях (Західна Україна). Поступово в ході війни Російська й Австро-Угорська імперії ослабли. Стомлені війною народи повстали, скинули владу ненависних імператорів. Так розпочалася Українська революція 1917—1921 рр. — боротьба українського народу за національне визволення та краще життя.

Діємо: практичні завдання

Ми мандруємо далі найважливішими сторінками історії України. Продовжуйте складати започатковану хронологічну таблицю (с. 32).

У роки Української революції народи, що населяли Україну, боролися за право вільно розвивати свою культуру, розмовляти рідною мовою. Прагнули побудувати державу, у якій поважали б демократичні права і свободи кожної людини. Важливим питанням революції була також боротьба за те, щоб господарство країни розвивалося в інтересах простого народу, а не лише заможних верств суспільства.

Варто запам’ятати!

Революція — швидкі та рішучі зміни в житті суспільства або в одній з галузей життя суспільства.

Демократія — спосіб управління державою, за якого владу здійснює безпосередньо народ або обрані ним представники.

Поміркуймо!

Ідея необхідності захисту прав людини зародилася ще у стародавні часи. Як ви розумієте поняття «права людини»? Які ви можете назвати права людини?

На вулицях Києва навесні 1917 р. було гамірно. Сюди прибували люди з усіх куточків України, щоб обрати Українську Центральну Раду. Вона мала стати виразником інтересів народів України в боротьбі за встановлення справедливого ладу. На чолі революційного народу став видатний український історик Михайло Грушевський. Найважливішим досягенням Центральної Ради на чолі з М. Грушевським було проголошення незалежності Української Народної Республіки в січні 1918 р. Саме це рішення сприяло утвердженню у свідомості українського народу необхідності відстоювати незалежність. А внесок Михайла Грушевського в розвиток державницької ідеї нащадки відзначили спорудженням у 1998 р. пам’ятника цьому видатному діячеві в Києві неподалік Київського міського будинку вчителя. Саме в цій будівлі працювала Українська Центральна Рада.

Маніфестація на софійському майдані в м. Київ (березень 1917 р.)

1. Уважно розгляньте фото. Які елементи на ньому видалися вам знайомими? Де ви їх могли побачити?

2. Що на фото свідчить про підтримку Української революції народом?

Революційна боротьба в Україні протягом 1917—1921 рр. була дуже напруженою. З народженням незалежної України не змирилися зовнішні вороги. Протягом 1917—1921 рр. українські землі зазнали нападу численних завойовників, які знищували усіх, хто захищав незалежність України.

Пізнавально й цікаво

Михайло Грушевський уславився також як видатний український історик. Протягом багатьох років він досліджував історію України, яку цікаво виклав у багатотомній праці «Історія України-Руси». Детальніше дізнатися про життєвий шлях діяча можна за посиланням: https://goo.gl/Snvgjt.

Пам’ятник Михайлові Грушевському в м. Київ

Четвертий універсал Центральної Ради, що проголошував незалежність УНР

1. Дізнайтеся, чи вдалося Михайлові Грушевському та Центральній Раді домогтися втілення ідеї незалежності України в життя.

2. Що сприяло чи завадило утвердженню незалежності України в роки Української революції?

3. Дізнайтеся, хто, крім Михайла Грушевського, очолював Українську революцію.

В історичній пам’яті нашого народу назавжди залишиться подвиг Героїв Крут. Холодного дня 29 січня 1918 р. юнаки та молоді старшини дали відсіч загонам російських більшовиків на залізничній станції Крути. Вони виступили проти значно численнішого ворога, щоб затримати наступ більшовиків на м. Київ. Однак вони також стали одними з перших жертв жорстокості завойовників: юнаків, які, відступаючи, заблукали в темряві, захопили в полон і безжально розстріляли вороги. Згодом їх з почестями поховали в Києві на Аскольдовій могилі, але більшовицька влада знищила місце поховання. Та пам’ять про подвиг крутян ретельно оберігали учасники бою. На честь їхнього подвигу написані спогади, історичні дослідження, книжки, поезії, знімають фільми. А на місці бою на Чернігівщині 2006 р. відкрили меморіальний комплекс.

У буремні роки Української революції на заході нашої країни незалежність виборювали воїни Української Галицької Армії (УГА). На жаль, багато героїв полягло в нерівних боях з польськими військами на західноукраїнських землях. Жителі Західної України шанують пам’ять про героїв визвольних змагань і дбайливо доглядають місця їхніх поховань. У наш час на Личаківському цвинтарі у Львові споруджують Меморіал воїнам УГА. Центральною спорудою меморіалу є колона з бронзовою скульптурою Архистратига Михаїла з дубовою гілкою в лівій руці й мечем у правій.

Меморіальний комплекс Крути в с. Пам’ятне (Чернігівська область)

Пізнавально й цікаво

Див. М. Ковальчук. Бій під Крутами: відомі й невідомі сторінки: https://goo.gl/imnCwP.

Пізнавально й цікаво

Вірш «Пам’яті тридцяти» Максима Рильського: https://youtu.be/X-xOZ4NmK0.

Меморіал воїнам УГА на Личаківському цвинтарі в м. Львів

З’ясуйте, що символізують символи меморіалу: постать Архистратига Михаїла, дубова гілка і меч.

В умовах напруженої боротьби за збереження Української держави 22 січня 1919 р. відбулася надзвичайно важлива подія — проголошення Акта злуки (возз’єднання) Української Народної Республіки (УНР) і Західноукраїнської Народної Республіки (ЗУНР) в єдину незалежну державу. Цей день відзначають як День Соборності України. Він є символом прагнення українського народу до єдності та національного визволення.

Відзначення Дня Соборності в 1990 р.

Поміркуймо!

Подумайте, чи важливі ідеї єднання в сучасному українському суспільстві. Свою думку обґрунтуйте.

2. ЗЛОЧИНИ ПРОТИ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ

Напружена боротьба українців за збереження незалежності в роки Української революції 1917—1921 рр., на жаль, завершилася поразкою. Більшість українських земель окупували російські більшовики. Багато горя вони завдали українському народові.

Під час прогулянок столицею нашої держави на київських пагорбах ви можете натрапити на бронзову постать маленької дівчинки. Це пам’ятник дітям, які померли під час Голодомору 1932—1933 рр. в Україні. Голодомор — страшний злочин проти українського народу. Його вчинила комуністична влада на чолі з Йосипом Сталіним для того, щоб налякати й підкорити українців. У селян вилучали не лише зерно, а й усі їстівні припаси. Якщо хтось намагався чинити спротив, чи збирав колоски на полях, щоб прогодувати дітей, то він підлягав жорстокому покаранню згідно із «законом про п’ять колосків». Голодомор став тяжкою раною на душі українського народу. Страшною смертю загинули від 3 до 6 млн осіб.

Національний музей «Меморіал пам’яті жертв Голодомору в Україні» (м. Київ)

1. Запитайте у членів своєї родини, що їм відомо про Голодомор.

2. Дізнайтеся, що пам’ятають ваші старші родичі про часи, коли про Голодомор замовчували.

3. Як у нашій країні вшановують пам’ять жертв Голодомору?

28 листопада 2006 р. Верховна Рада України ухвалила Закон «Про Голодомор 1932—1933 рр. в Україні», який визнав події 1932—1933 рр. геноцидом українського народу.

Варто запам’ятати!

Геноцид — злочинні дії з метою знищення певної спільноти людей.

Монета номіналом 5 гривень, присвячена пам’яті жертв Голодомору в Україні 1932—1933 років

1. Яку історичну інформацію можна дізнатися, розглядаючи монету?

2. За допомогою яких елементів монети автори намагалися показати трагічність Голодомору для українського народу?

Окрім селянства, комуністична влада переслідувала й винищувала всіх, хто розумів її жорстокість і міг чинити опір злочинам радянської влади. Гонінь зазнали видатні українські науковці, письменники, політичні діячі, учасники національно-визвольних змагань часів Української революції.

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

I. Знаю нове

1. Виконайте завдання до ілюстрації:

а) перевірте, чи правильно розташовані в кольорових полях слова до теми «Українська революція та Голодомор в Україні», у разі потреби запропонуйте переміщення слів у відповідне поле.

б) поясніть значення запропонованих слів.

Українська революція

Голодомор

2. Покажіть на карті місця, де встановлено пам’ятники Михайлові Грушевському, Героям бою під Крутами, Меморіал воїнам УГА, національний музей «Меморіал пам’яті жертв Голодомору в Україні».

3. Визначте в пам’ятниках, про які йдеться в навчальному тексті, символи, що відображають їхню головну ідею.

II. Обговорюємо в групі

1. Відомо, що пам’ять про події Української революції та Голодомору 1932—1933 рр. в Україні тривалий час перебувала під забороною. Як ви думаєте, чому?

2. Чи можна стверджувати, що герої Української революції 1917—1921 рр. є продовжувачами справи українського козацтва? Обґрунтуйте свою думку.

3. Як ви розумієте вислів американського президента Авраама Лінкольна: «Демократія — урядування іменем народу і для народу»?

III. Мислю творчо

1. Підготуйте рекламний буклет про подорож до пам’ятників, про які згадується в параграфі. У буклеті розкажіть, коли було створено пам’ятник, хто його автор, яким історичним подіям його присвячено, які художні засоби (символи) використав автор (автори) під час створення пам’ятника.

2. Створіть презентацію на комп’ютері «Пам’ять про Голодомор в Україні»: доберіть зображення пам’ятників, присвячених Голодомору, що споруджені в Україні та за кордоном. Поясніть, за допомогою яких символів у пам’ятниках відображено трагічну долю українського народу під час цих подій.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Вступ до історії 5 клас Щупак, Піскарьова 2018", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація