Войти
Закрыть

Що я знаю про себе, Україну і світ

5 Клас , Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Панарін, Топольницька 2022

 

Урок 1. Що я знаю про себе, Україну і світ

Звідки взялися школа та навчання?

Що об’єднує всіх людей? Чому звичаї змінюються?

Що ми вивчатимемо в курсі «Україна і світ»?

Обговорення

Пригадайте з уроків «Я досліджую світ», що ви вивчали про себе та людей, які вас оточують. Створіть асоціативний кущ із поняттями, які пригадали. Як за допомогою цих понять можна охарактеризувати себе та інших? Розкажіть про себе.

Звідки взялися школа та навчання?

Стартувало навчання у п’ятому класі. Чотири роки тому ви почали шкільну науку, але вже стільки всього знаєте та вмієте! У розкладі з’явилося більше предметів, а в рюкзаку - більше підручників. Хто ж придумав школу та навчання?

Старше покоління завжди прагнуло навчити своїх дітей та передати їм свої знання. Найдавнішим згадкам про навчання дітей понад п’ять тисяч років. У державах Стародавнього Сходу перші заклади, де здобували знання, називали «будинками табличок», а вчителя - «батьком будинку табличок», адже тоді писали на вологих глиняних табличках.

Саме слово «школа» виникло в Стародавній Греції. Ви не повірите, але саме так давні греки називали дозвілля і відпочинок. У вільний час вони збиралися разом, щоб оповідати повчальні чи розважальні історії, розказати про всі дивовижі світу, ділитися власним досвідом. Під час такого дозвілля люди почали гуртуватися навколо найбільш розумних та переконливих оповідачів. У них з’являлися свої прихильники, які приходили по знання. Так зародилися перші школи та перші учні. Спочатку школою називали процес навчання, а вже потім - місце, де учні навчалися.

Альбрехт Дюрер. Навчання в школі. Гравюра XVII століття

Із часом кількість дітей, що навчалися у школах, збільшувалась. Аби навчання було якіснішим, 400 років тому чеський педагог Ян Коменський запропонував групувати учнів у класи, а навчання ділити на уроки. Так процес навчання у школі набув звичного для нас вигляду - з класами та уроками.

У класі та на уроці вам мае бути комфортно та цікаво. Для цього вчитель чи вчителька орієнтується на потреби кожного учня та кожної учениці. Такий спосіб навчання запропонував у минулому столітті український вчитель Василь Сухомлинський. Сьогодні так навчаються в багатьох школах світу.

Це лише коротка історія того, як процес навчання з давніх часів змінився до сьогодення і як ви стали його частиною. І хоча між нами й давніми греками багато відмінного, проте і вони, і ми навчаємося у школі. І це не єдине, що нас об’єднує.

Саме для того, аби більше дізнатися про своє минуле, минуле України та світу, навчитися сприймати й поважати себе та інших, ви починаєте вивчати новий курс «Україна і світ. Вступ до історії та громадянської освіти».

1. Розгляньте фреску «Афінська школа». Що ви на ній бачите? Яку частину тексту параграфа можна використати для опису того, що зображено на фресці? Чим зайняті люди на фресці? Якого вони віку? Про що це свідчить?

Рафаель Санті. Афінська школа. 1510-1511 роки. Ватикан

Що об'єднує всіх людей?

За часів Стародавньої Греції усе населення Землі становило 230 мільйонів. Сьогодні майже стільки ж людей мешкає в одній лише Бразилії, а населення нашої планети становить майже 8 мільярдів людей! І кожен із них - єдиний і неповторний. Вивчаючи курс «Я досліджую світ», ви чимало дізналися про людину. Знаєте, що тіло має однакову будову в усіх людей. Знаєте, що кожен із нас має різні поєднання відтінку шкіри, кольору очей, зросту, фізичних можливостей. Люди зростають у різному середовищі, різних родинах. Ми можемо належати до різних народів. Що ж нас об’єднує?

Наш спільний дім - планета Земля. Ми прагнемо жити в мирі. Хочемо, щоби природних ресурсів, які має наша планета, вистачало всім. Ми разом досліджуємо світ, створюємо нові технології.

Нас об’єднує навіть наша різноманітність! Люди завжди цікавляться незрозумілим та незвичним. Часом цей інтерес веде нас за межі звичного простору - на найвищі гори, у найглибші западини, навіть у космос. Але найцікавіше нам дізнаватися, що було до нас, як ми з’явилися на Землі, чому є саме такими. Іншими словами, ми вивчаємо свою історію - події, що сталися в минулому людства, й дізнаємося, чому вони важливі та як вплинули на нас.

Чому звичаї змінюються?

Уявіть, що ми можемо подорожувати в часі та опинилися в Стародавній Греції. Люди навколо схожі на нас. Ми навіть упізнали багато слів з їхньої мови. Можемо піти до театру подивитися і послухати виставу. Так само, як і у сучасній Греції, там можна скуштувати оливки й сир...

Однак чимало тодішніх звичаїв для нас здалися б дивними. Давні греки інакше вдягалися, їли напівлежачи, руками. Спостерігати за спортивними іграми дозволено було тільки чоловікам. Віталися вигуком «Радійте!», не тиснули один одному руки.

СЛОВНИК

Звичай - правила, які здавна існують у громадському житті й побуті якого-небудь народу, громади чи колективу.

З розвитком людства, виникненням нових технологій, зміною клімату та наших потреб змінюються і наші традиції, одяг та їжа. Вашій родині, громаді та усьому населенню України притаманні певні звичаї. До прикладу, в українському суспільстві завжди був звичай обійматися при зустрічі. Та з поширенням коронавірусу дедалі частіше вітаються лише словами: «Добрий день!», «Доброго здоров’я» тощо. Звичай рукостискання та обіймів при зустрічі може відійти в минуле, а замість них з’являться нові - наприклад, кивок головою.

2. Придумайте спосіб вітання на уроках. Нехай це буде жест, слово, вислів або їхня сукупність. У вітанні має відображатися гарний настрій та повага одне до одного. Запам’ятайте та використовуйте це вітання протягом року, і це стане вашим звичаєм.

Навіть вітатися може кожен по-своєму

Що ми вивчатимемо в курсі «Україна і світ»?

У п’ятому класі ми вивчатимемо світ людей довкола нас. Ми дізнаємося більше про спільноти, народи та різні країни. Про те, як з’явилася сучасна Україна, які народи проживають на наших теренах, які вони мають звичаї і традиції. Але найчастіше ми говоритимемо про вас та про громаду, у якій ви живете. Наше дослідження стосуватиметься не лише сучасного, а й минулого. Наука, яка вивчає минуле людства, називається історія.

Вважають, що вона почалася тоді, коли виникла людина. За даними сучасних досліджень, це сталося близько трьох мільйонів років тому. Щоб дослідити увесь цей дуже тривалий час, історики домовилися розділити його на частинки - періоди. Ці відрізки не є однаковими. Детальніше про кожен період ви дізнаєтеся у процесі вивчення історії.

Події, які відбулися дуже давно, можуть досі впливати на нас. Тисячі років тому люди придумали, як передавати знання одне одному, почали досліджувати та навчатися. На вас чекає незвична подорож минулим та сучасним, вашим рідним краєм та цілим світом.

3. Коли почалася історія? Яка перша подія в історії? Чи можна знати це точно?

ПЕРІОДИ ІСТОРІЇ ЛЮДСТВА

ПІДСУМОВУЄМО

1. Розкажіть про звичаї у вашій родині, школі, селі/місті, країні. Які знаєте особливі, притаманні лише цій спільноті уподобання в їжі, способи привітання та звернення до людей, формули ввічливості тощо?

2. Користуючись додатковими джерелами, відшукайте інформацію про Україну та світ: чисельність населення; вік найстаршого жителя; кількість народів; найвища гора; найдовша річка; найбільше місто. Яка ще цікава інформація трапилася вам під час пошуку? Оформіть здобуту інформацію у вигляді короткого есе.

3. Підготуйте картку-презентацію про себе. У ній зазначте таку інформацію: 1 - ім’я, 2 - прізвище, 3 - дату народження, 4 - що вам відомо з історії своєї сім’ї/громади/України, 5 - про що ви б хотіли довідатися на уроках історії та громадянської освіти. Вигляд, у якому оформите картку, оберіть самостійно.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду