«Я» та «інші». Гідність і рівність
- 26-11-2022, 15:28
- 351
5 Клас , Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Панарін, Топольницька 2022
Урок 2. «Я» та «інші». Гідність і рівність
Хто такі «Я» та «інші»? У чому ми різні?
Що таке рівність? Чому рівність важлива?
Що таке гідність?
Обговорення
Поясніть, як ви розумієте, хто «Я» та хто такі «інші».
Хто такі «Я» та «інші»? У чому ми різні?
Кожна людина - унікальна. У жодного з нас на цілій планеті не існує двійника. Навіть близнюки мають різні характери та вподобання. Що вже казати про дітей, які народилися в різних сім’ях, містах і селах, різних країнах і тим паче - на різних континентах!
Все, що нас оточує, впливає на творення і розвиток нашого «Я». Ми маємо різну зовнішність. Хтось має вищий зріст, хтось нижчий, хтось світловолосий, а хтось темний, маємо різний колір шкіри. Всі ми різні й у поглядах, по-різному висловлюємо думки. По-своєму бачимо світ, у якому живемо.
На все це впливає набутий нами досвід - унікальний, не такий, який має інша людина. Життєвий досвід кожної людини - безцінний внесок у загальнолюдську скарбницю. Тому ми з повагою і розумінням ставимося до інших, навіть якщо маємо відмінні погляди. Світ різноманітний - і тому прекрасний.
Ви, члени вашої родини, а також друзі маєте чимало спільного. Ви живете в Україні, в одному місті чи селі, відвідуєте разом одні й ті самі місця. Читаєте подібні книжки, слухаєте схожу музику, маєте спільні теми для обговорення, вас об’єднують звичаї і традиції. Разом ви творите спільноту - об’єднання людей, згуртованих спільними умовами життя, метою, інтересами.
1. Обговоріть між собою, що маєте спільного (вік, національність, місце проживання, інтереси, хобі тощо).
У нашій країні живуть представники різних національностей - українці, росіяни, кримські татари, білоруси, поляки, азербайджанці, євреї, угорці, молдовани, болгари, греки, чехи, караїми... Вони формують національно-культурні спільноти. У спільнотах разом відзначають свята, організовують курси для молоді з вивчення рідної мови, навчають традиційних ремесел тощо.
Україна - спільний дім для усіх нас, наша Батьківщина. Ми живемо на одній території, маємо спільне минуле, нас єднає українська мова. Всі разом ми - український народ. І разом хочемо, щоб Україна була успішною та процвітала.
Одним із корінних народів України є кримські татари. Ця спільнота сформувалася на теренах України і не має власної держави за її межами. Вони говорять кримськотатарською мовою та вважають себе частиною українського народу.
2. Почитайте текст на с. 10 і роздивіться фото. Як гадаєте, що святкують діти? Які ви знаєте свята, що їх відзначають представники різних народів України? Які з них святкують у вашій родині?
Кримські татари. Хто вони?
3. Прочитайте текст про кримських татар. Обговоріть його, відповівши на запитання.
Кримські татари - корінний народ України, що сформувався на Кримському півострові та у степовій Україні. Цей народ не раз зазнавав утисків. Вперше - з 1783 року, коли його державу - Кримський ханат загарбала Російська імперія. У травні 1944 року кримські татари пережили депортацію, яку влаштувала радянська влада. Тоді за кілька тисяч кілометрів від рідного дому були виселені понад 180 тис. осіб.
Додому вони повернулися лише на початку доби незалежності України. А у 2014 році кримці змушені були знову залишити свої землі. Крим зазнав окупації військами Російської Федерації.
Попри тяжкі випробування сини й дочки кримськотатарського народу зберегли свою мову, багату культуру й традиції.
Більшість кримських татар сповідують іслам, а отже відзначають мусульманські свята. Серед них — Ораза-байрам (його називають також «Ураза-байрам», «Рамазан-байрам»).
Сусана Джамаладінова, більш відома як співачка Джамала, щороку святкує День незалежності України, Курбан-байрам і Ораза-байрам.
— Намагаємося завжди зустрічатися сім’єю і їсти якісь страви: плов, шурпу, манти. Це такі традиції, які мені дуже подобаються: ми збираємося разом, даруємо один одному подарунки. Це на кшталт Нового року. Такий приємний день, - каже співачка.
За матеріалами видання «Ukrainer»
СЛОВНИК
Депортація - примусове виселення з місця постійного проживання особи, групи осіб або народу.
Окупація - тимчасове захоплення частини або всієї території однієї держави збройними силами іншої держави.
Гідність - сукупність рис, що характеризують позитивні якості людини, фіксують уявлення про її цінність.
- 1. Хто такі кримські татари?
- 2. Яка територія є рідною для цього народу?
- 3. Яку релігію вони сповідують і які свята відзначають?
- 4. Про які страви кримськотатарської національної кухні дізналися з тексту?
- 5. Частиною якої спільноти вважають себе кримські татари?
- 6. Кримські татари водночас є українцями. Поясніть чому.
Що таке рівність? Чому рівність важлива? Що таке гідність?
Обговорення
Поясніть, як розумієте слова «рівність» та «гідність».
У XIX столітті жив видатний український мандрівник Микола Миклухо-Маклай. У далеких подорожах він досліджував різні народи. На острові Нова Гвінея, що в Тихому океані, мандрівник прожив цілих 3 роки! Там він заприязнився з місцевими племенами папуасів, вивчав їхній побут, мову, культуру. Мандрував Марокко, Австралією, Філіппінами, островами Меланезії та іншими краями. Вчений багато зробив для обґрунтування твердження про рівність усіх людей.
В Україні більшість становлять українці. Коли ми виїжджаємо за кордон, там опиняємося в меншості. Проте ми сподіваємося на шанобливе ставлення. Адже у себе вдома - в Україні - ми з повагою ставимося до представників інших народів.
Від народження ми маємо право на однакове й гідне ставлення до себе. Словесна образа, жорстока поведінка, завдання фізичної шкоди - це порушення людської гідності.
Усвідомлюючи власну неповторність, ми поважаємо інших. Саме такий світ - ґрунтований на взаємоповазі, шанобливому ставленні до інших, шануванні власної гідності й гідності тих, хто нас оточує, - і є світом майбутнього.
4. Обговоріть між собою, чим відрізняєтеся одне від одного (інтереси, хобі тощо).
5. Обґрунтуйте важливість шанобливого ставлення одне до одного.
ПІДСУМОВУЄМО
1. Якого висновку дійшов Миклухо-Маклай, мандруючи світом?
2. Наведіть приклади рівного чи нерівного ставлення до людини, яка є представником національної меншини.
3. Створіть асоціативну схему зв’язків свого «Я» з певними спільнотами.
4. Запропонуйте правила, яких потрібно дотримуватися задля рівного ставлення до кожного у вашому класі, школі.
Коментарі (0)