Роль родини й громади в житті людини
- 26-11-2022, 15:28
- 515
5 Клас , Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Панарін, Топольницька 2022
Урок 3. Роль родини й громади в житті людини
Як утворюються родини?
Що таке громада та з кого вона складається?
Що таке взаємна турбота й відповідальність?
Обговорення
Поясніть, що таке родина, громада.
Як утворюються родини?
Ви зростаєте в колі людей, які вас виховують. Це ваші батьки, бабусі й дідусі, інші рідні. Можливо, хтось один із батьків. У будь-якому разі саме ці люди - ваша родина. З родини починається дім - місце, де затишно й безпечно.
СЛОВНИК
Родина (сім'я) - це група людей, що складається з близьких родичів.
Родину створюють двоє людей, коли ухвалюють відповідальне рішення жити разом, піклуватися одне про одного, можливо, спільно виховувати дітей.
Основний Закон нашої держави - Конституція - фіксує, що бажання чоловіка й жінки укласти шлюб має ґрунтуватися на вільній згоді їх обох.
Подружжя може обрати спільне прізвище або зберегти ті, що були до шлюбу, чи приєднати до свого прізвища прізвище другого з подружжя. Обоє мають рівні права та обов’язки, вільні обирати заняття і професію. Питання життя сім’ї вони мають вирішувати спільно.
1. Як вирішують важливі питання у ваших родинах? Чи існують у ваших сім’ях правила? Чому важливо їх дотримуватися?
Що таке громада та з кого вона складається?
Ви проживаєте в селі, селищі або місті. Разом із вами мешкають інші люди. Спільно ви утворюєте територіальну громаду.
Однак громада може гуртуватися не лише за територіальним принципом. Громадою також називається група осіб, об’єднаних спільністю становища, походження, інтересів, традицій, віросповідання, поглядів тощо.
Наприклад, люди, які сповідують одну релігію, становлять релігійну громаду. Конституція гарантує, що кожен має право на свободу думки й слова, віросповідання. Ви можете вільно сповідувати будь-яку релігію (тобто вірити в Бога) або не сповідувати ніякої. В Україні проживають християни (православні, греко-католики, католики, протестанти), мусульмани, юдеї та віряни інших релігій.
Є в нашій країні й чимало атеїстів, які не сповідують жодну релігію.
Комфортне, безпечне, щасливе життя людей у громаді неможливе без поваги до гідності інших. Поважати гідність людини - це також поважати встановлені у громаді правила. Правила впорядковують наше життя, формують межі, які не можна порушувати. Уявіть, який би запанував безлад, якби кожен робив те, що заманеться! Наприклад, викидав сміття посеред вулиці, а не у сміттєвий бак. Або переходив проїзну частину не у встановленому місці, а там, де забажає...
2. Що об’єднує людей, зображених на фотографіях, у громади?
3. Поміркуйте, яких правил ви дотримуєтеся в класі.
Запропонуйте 2-3 нових правила, що:
- не порушують прав, гідності й рівності всіх членів спільноти;
- сприяють покращенню стосунків усередині колективу;
- позитивно впливають на якість навчання.
Що таке взаємна турбота й відповідальність?
Наша сила - у взаємоповазі, взаємній турботі й відповідальності. Перші уроки взаємної турботи й відповідальності ми отримуємо в родині. Від моменту народження про нас піклуються батьки, близькі родичі. На початку життя маля цілком залежить від турботи й опіки дорослих - адже задовольнити свої потреби ще не може. Про належне харчування і догляд малюка також мусять дбати дорослі.
Батьки зобов’язані утримувати дітей до їхнього повноліття. Утриманням і вихованням дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, опікується держава.
З віком ви набуваєте навичок, завдяки яким можете самостійно задовольняти власні потреби. З розширенням можливостей на вас лягає більша відповідальність. Наприклад, гуляючи на майданчику, ви мусите зважати на права й потреби інших. Не забирати без дозволу чужі речі, не ображати нікого, не псувати майно тощо. Те саме стосується вашого перебування в садочку, школі й будь-якому іншому місці. Це - межі вашої відповідальності й прояв турботи про тих, хто поряд із вами.
4. Пригадайте, чи траплялися у вашому житті ситуації, коли хтось поводився безвідповідально стосовно вас. Що відчували тоді?
5. Навчатися в школі - обов’язок кожного з вас. Так записано в Конституції. Держава забезпечує умови для здобуття освіти. Це приклад турботи держави про вас. Поміркуйте, які ваші щоденні вчинки є проявом турботи про нашу державу.
ПІДСУМОВУЄМО
1. Складіть перелік ключових слів, за допомогою яких можна пояснити поняття «родина», «громада» та приналежність людини до неї. Запишіть їх у зошит.
2. Як кожен із вас впливає на прийняття рішень у своїй родині?
3. У Конституції зафіксовано, що повнолітні діти зобов’язані піклуватися про своїх хворих чи стареньких батьків. Це приклад відповідальності й турботи дітей про батьків. Поміркуйте та обговоріть, чому важливо виявляти турботу в родині та колі друзів.
4. Виконайте проєкт громадського руху «Я впливаю на життя у громаді й державі».
Проєкт «Я впливаю на життя у громаді й державі»
Подати ініціативу - це можливість жителів села, селища або міста самостійно підготувати проєкт, який розглянуть на сесії сільської, селищної або міської ради. У такий спосіб громадяни України можуть впливати своєю діяльністю на життя громади й держави.
За приклад для вашого проєкту можна взяти ініціативи із сайту «Громадський бюджет. Київ».
Проєкт: реконструкція дитячого майданчика у дворі будинку по вулиці Андрія Малишка 21а, м. Київ.
Мета: організація дозвілля дітей, прищеплення інтересу до здорового способу життя і спорту. Майданчик дасть змогу зайняти і захистити дітей від небезпечних ситуацій, що загрожують їхньому здоров’ю.
Проблема: дитячий майданчик біля житлового будинку перебуває в непридатному для використання стані. Елементи зношені та небезпечні для здоров’я дітей.
Пропоноване рішення щодо розв’язання проблеми і його обґрунтування: проєкт передбачає встановлення сучасного ігрового комплексу для дітей молодшого віку замість зношеного старого.
Соціальна ефективність проєкту та його загальнодоступність: реалізований проєкт вирішить питання необхідної дитячої ігрової зони для мешканців прилеглих будинків.
За матеріалами сайту «Місто Київ»
Запропонуйте ініціативу, яка сприятиме підвищенню якості життя, безпеки дітей і дорослих у вашому населеному пункті. Заповніть поля у зошиті.
Проєкт: ____.
Мета: ____.
Проблема: ____.
Пропоноване рішення щодо розв’язання проблеми: ____.
Коментарі (0)