Войти
Закрыть

Як змінювалося ставлення людей до себе та інших?

5 Клас , Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Кафтан, Козорог 2022

 

§ 13. Як змінювалося ставлення людей до себе та інших?

Упродовж першого півріччя ти знайомився/знайомилася з важливими поняттями та цікавими історіями, які допомагають зрозуміти суспільство, у якому ми всі живемо.

Протягом століть і навіть тисячоліть люди гуртувалися, утворювали спільноти, міркували про власне "Я” та про інших людей. Віддавна змінювалося розуміння того, що означає рівність і гідність. Багато груп людей — раби, чужинці, почасти жінки і діти — не підпадали під рівне ставлення і сприймалися по-різному. Гідність була поняттям, яке стосувалося лише заможних людей, переважно чоловіків, або тих, хто був наближений до влади.

Мешканці України, Європи і світу загалом утворювали протягом історії різні спільноти — від родини до громади, об’єднувалися за місцем проживання, заняттями, становищем у суспільстві, інтересами, спільними поглядами тощо. Родини також змінювалися, особливо в останні сто років. Сімейне життя дорослих і дітей дедалі більше базується на любові, взаємній турботі та відповідальності.

Раніше належність до спільноти купців чи ремісників, проживання в одному селі чи місті тощо прив’язували людину до однієї ідентичності, тобто самоусвідомлення. Сьогодні будь-яка людина може вважати себе членом кількох спільнот одночасно: малої родини і великої громади, свого класного колективу й одночасно представником/представницею певного народу або людства загалом. Відповідь на запитання "Хто ти?” сьогодні є набагато різноманітнішою, аніж кілька століть тому.

Окрім "малої” батьківщини, розширюється уявлення про "велику” батьківщину, яка сприймається не лише як своя велика держава, а і як частина світу, наприклад, Європа, або й увесь світ загалом. Люди зустрічаються в повсякденні з дедалі більшою кількістю культур. Ці культури пов’язані не лише з різними народами та релігіями, а й з традиціями, звичаями і сучасністю, молодіжною чи класичною культурами в мистецтві, музиці, одязі, нормах поведінки, сюжетах книжок і фільмів.

1. Що ти можеш вписати на цих долоньках, відповідаючи на запитання "Хто ти?".

Люди мають дедалі більше можливостей визначати справедливі правила та закони, через самоврядування організовувати життя у громадах, покращувати публічний простір міст і сіл, сприяти змінам у суспільстві. Діти мають власні права, можуть разом із дорослими створити зручніше та безпечніше середовище в школі чи на власному подвір’ї.

2. З наведених слів утвори ланцюжки понять, які пов'язані між собою.

3. Погортай підручник. Знайди найпривабливішу історію або зображення чи найцікавіше завдання, яке ти виконував/виконувала впродовж першого півріччя, та поясни свій вибір.

4. Уяви, що ти розповідаєш про уроки "Україна і світ" своїм одноліткам з іншої школи чи іншого міста, села. Назви дві найцікавіші теми, які викладалися протягом цього шкільного півріччя. Поясни, чим вони тебе зацікавили.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Кафтан, Козорог 2022", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація