Як змінювалося ставлення людей до себе та інших?
- 26-11-2022, 14:07
- 516
5 Клас , Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Кафтан, Козорог 2022
§ 13. Як змінювалося ставлення людей до себе та інших?
Упродовж першого півріччя ти знайомився/знайомилася з важливими поняттями та цікавими історіями, які допомагають зрозуміти суспільство, у якому ми всі живемо.
Протягом століть і навіть тисячоліть люди гуртувалися, утворювали спільноти, міркували про власне "Я” та про інших людей. Віддавна змінювалося розуміння того, що означає рівність і гідність. Багато груп людей — раби, чужинці, почасти жінки і діти — не підпадали під рівне ставлення і сприймалися по-різному. Гідність була поняттям, яке стосувалося лише заможних людей, переважно чоловіків, або тих, хто був наближений до влади.
Мешканці України, Європи і світу загалом утворювали протягом історії різні спільноти — від родини до громади, об’єднувалися за місцем проживання, заняттями, становищем у суспільстві, інтересами, спільними поглядами тощо. Родини також змінювалися, особливо в останні сто років. Сімейне життя дорослих і дітей дедалі більше базується на любові, взаємній турботі та відповідальності.
Раніше належність до спільноти купців чи ремісників, проживання в одному селі чи місті тощо прив’язували людину до однієї ідентичності, тобто самоусвідомлення. Сьогодні будь-яка людина може вважати себе членом кількох спільнот одночасно: малої родини і великої громади, свого класного колективу й одночасно представником/представницею певного народу або людства загалом. Відповідь на запитання "Хто ти?” сьогодні є набагато різноманітнішою, аніж кілька століть тому.
Окрім "малої” батьківщини, розширюється уявлення про "велику” батьківщину, яка сприймається не лише як своя велика держава, а і як частина світу, наприклад, Європа, або й увесь світ загалом. Люди зустрічаються в повсякденні з дедалі більшою кількістю культур. Ці культури пов’язані не лише з різними народами та релігіями, а й з традиціями, звичаями і сучасністю, молодіжною чи класичною культурами в мистецтві, музиці, одязі, нормах поведінки, сюжетах книжок і фільмів.
1. Що ти можеш вписати на цих долоньках, відповідаючи на запитання "Хто ти?".
Люди мають дедалі більше можливостей визначати справедливі правила та закони, через самоврядування організовувати життя у громадах, покращувати публічний простір міст і сіл, сприяти змінам у суспільстві. Діти мають власні права, можуть разом із дорослими створити зручніше та безпечніше середовище в школі чи на власному подвір’ї.
2. З наведених слів утвори ланцюжки понять, які пов'язані між собою.
3. Погортай підручник. Знайди найпривабливішу історію або зображення чи найцікавіше завдання, яке ти виконував/виконувала впродовж першого півріччя, та поясни свій вибір.
4. Уяви, що ти розповідаєш про уроки "Україна і світ" своїм одноліткам з іншої школи чи іншого міста, села. Назви дві найцікавіші теми, які викладалися протягом цього шкільного півріччя. Поясни, чим вони тебе зацікавили.
Коментарі (0)