Войти
Закрыть

Що таке «традиція»

5 Клас , Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Панарін, Топольницька 2022

 

Урок 24. Що таке «традиція»

Що таке традиція, звичай, обряд, сімейні свята?

Як традиційно-обрядова культура мешканців України відображає повсякдення минулого?

Як виникають нові традиції?

Про що розповідають історичний та етнографічний музеї?

Обговорення

Які традиції існують у вашій родині, школі чи громаді?

Що таке традиція, звичай, обряд, сімейні свята?

У повсякденному житті ми часто вживаємо слова «традиція», «звичай» та «обряд» як синоніми. Та чи однакове значення вони мають?

Якщо якийсь елемент культури передається з покоління в покоління та зберігається протягом тривалого часу, то ми його називаємо традицією. Традиції можуть виражатися у звичаях та обрядах.

Звичаї - це загальноприйнятий порядок, правила, які існують в якійсь групі чи суспільстві. Обряди підкреслюють важливість певної події в житті людини чи громади. Більшість дій в обряді мають глибоке символічне значення.

В українських традиціях важливу роль відіграють сімейні свята. У них тісно переплелися дії, символи та атрибути з різних епох. Усі вони мали забезпечити благополуччя та захист родини.

Жінки й діти в традиційному одязі. Початок XX століття

Найважливіші обряди пов’язані з циклом існування людини: народженням, хрестинами, одруженням, смертю. Деякі обряди пов’язані з дорослішанням, переходом від однієї вікової категорії до іншої. Вони полягали в різноманітних випробуваннях на фізичну силу, спритність, а іноді й витривалість, дуже часто - у вигляді ігор.

1. За допомогою пошукових систем знайдіть визначення поняття «традиція». Отримані результати обговоріть у парах.

Як традиційно-обрядова культура мешканців України відображає повсякдення минулого?

Традиції, звичаї та обряди складалися протягом багатьох поколінь. Тому в них відображається вся історія нашого народу.

Звичаї українців пов’язані з традиційним світоглядом. У ньому поєдналися риси християнства й давніших вірувань. Зі зміною умов життя традиції змінюються. Деякі з них зовсім зникають. Тому так важливо їх збирати й зберігати.

В українському суспільстві головну роль відігравали традиції, пов’язані з основним видом діяльності селян - землеробством. Тому сформувався календар свят за порами року.

Весняний цикл обрядовості був пов’язаний із майбутнім врожаєм. Основна мета весняних обрядових дійств - закликати прихід тепла, сонця, весняних дощів. Умовним початком весни вважають день Явдохи (14 березня), який збігається з початком нового року в давніх слов’ян. Головним весняним святом у народі завжди вважався Великдень (Воскресіння Христове).

Літній цикл також передбачав поклоніння стихіям природи. Це було важливо для отримання щедрого врожаю. Основне свято - день Івана Купала (7 липня).

Восени, коли завершувалися роботи в полі й люди готувалися до зими, традиційно призначали весілля. Головним осіннім святом була Покрова (14 жовтня).

Зимові традиційні свята - завершення річного циклу, засинання природи. Проте після сну завжди настає пробудження. Зимові свята - це ще й радість із приводу народження нового року. Ці традиції збіглися з ушануванням Різдва (народження) Христа-Спасителя. Тому центральне місце в зимовому циклі календарних свят посідає Різдво.

Колядки та щедрівки оповідали історію світу та закликали багате життя і щедрий врожай.

2. Що ви знаєте про календарно-обрядові свята? Чи відзначають їх у ваших родинах та громадах? Як відбувається це святкування? Запропонуйте традиційні свята, які ви б могли відзначати у класі.

Як виникають нові традиції?

Час від часу традиції оновлюються, змінюються разом із життям суспільства. Наприклад, для звичних крашанок та писанок на Великдень ми можемо купити штучні барвники, наклейки. А можемо придбати й готові розфарбовані яйця в супермаркеті. Колядувати на Різдво можна за допомогою інтернет зв’язку.

Виникають нові свята: на честь нових професій, подій у нашому особистому житті чи в державі.

Головне і в давніх, і в нових традиціях те, що люди прагнуть передати частину своїх знань, цінностей, норм поведінки прийдешнім поколінням. У наших нащадків з’являтимуться власні свята. Якісь традиції змінюватимуться, а якісь зовсім забудуться.

Завдяки традиціям зберігається зв’язок між поколіннями людей - навіть тих, яких ми ніколи не знали.

3. Які події чи зміни в суспільстві можуть спричинити виникнення нових традицій? Які ви знаєте традиції, яких не існувало ще 10-20 років тому?

Про що розповідають історичний та етнографічний музеї?

Музей - одне з тих місць, яке зберігає, вивчає, демонструє, популяризує минуле людства. У ньому можна побачити речі, якими більше не користуються, давні предмети побуту, твори мистецтва тощо. Музеї поділяють за спеціалізацією залежно від предметів, які в них зберігають.

Краєзнавчий музей зберігає у своїх сховищах і виставляє в залах експонати, що стосуються природи, історії, культури та господарства краю.

Збірка Музею писанки в Коломиї налічує понад 12 000 писанок і декоративних яєць із різних регіонів України та країн світу

Етнографічний музей містить пам’ятки матеріальної і духовної спадщини народу. Такий музей може працювати у вашому селі чи місті, навіть у вашій школі. Там можна побачити речі, які використовували люди у вашому регіоні. Можливо, ними користувався навіть хтось із ваших родичів.

В історичному музеї можна знайти інформацію та предмети, що розкривають історію розвитку певного явища, події, історичного періоду, географічної одиниці, установи чи видатної особистості.

Корсунь-Шевченківський історичний музей. В експозиції представлена багата колекція побутових речей та військового спорядження середини XVII століття

Існує величезна кількість різноманітних музеїв: природничі, літературні, художні, науки й техніки, театру, іграшок...

Щороку 18 травня святкують Міжнародний день музеїв. У деяких країнах цього дня можна відвідувати музеї безкоштовно й навіть у незвичний час - уночі.

4. Прочитайте текст, обговоріть його і дайте відповіді на запитання. Які із цих порад здаються вам доречними, а які - ні? Доповніть перелік кількома власними порадами.

Секрети успішних відвідин музею

Для відвідування музею треба обрати гарний день.

Краще спочатку ходити до музеїв, які поруч, та тих, які вас цікавлять.

Все за один раз не побачиш! (Не треба ходити надто довго в музеї, а варто прийти ще раз).

Пам’ятати правила поведінки: берегти речі в музеї (не чіпати руками, не фотографувати зі спалахом), піклуватися про інших відвідувачів (не галасувати, не приносити їжу з собою).

Якщо ви вже щось бачили раніше - це привід подивитися ще раз!

Що ви запам’ятали з відвідин? Поділіться враженнями, навіть, якщо вам не сподобалося.

За Франсуазою Барб-Ґалль. «Як розмовляти з дітьми про мистецтво»

ПІДСУМОВУЄМО

1. Як у традиціях відображається історія та сучасність? Наведіть приклади традицій, що існують давно, та традицій, які з’явилися нещодавно.

2. Чи відвідували ви музей? За допомогою мережі Інтернет здійсніть віртуальну подорож до будь-якого музею. Напишіть лист однокласнику чи однокласниці із 5-6 речень про найцікавішу річ, яку ви там побачили.

3. Працюємо як історики.

Прочитайте текст про Лесю Українку та записану нею пісню. Проаналізуйте пісню як історичне джерело, відповідаючи на подані запитання.

Леся Українка була не лише видатною поетесою, а й перекладачкою, науковицею. Вона працювала і як фольклористка - збирала усну народну творчість. Свої записи публікувала.

А в кривому танцю

Не вивести концю.

Коню вороненький,

Танець понімецький.

Ой хто в Луцьку бряжчить?

Молода ключниця.

Там вона ходила,

Слуги пребудила:

- Ой устаньте, слуги,

Встаньте, не лежіте,

Замків стережіте,

Ой щоб не украли

Дівоцької краси.

Дівоцькая краса,

Як літняя роса:

На Дунаї прана,

На сонці сушана,

На столі качана,

У скриню схована.

Парубоцька краса -

Кропива зелена.

Парубоцька краса

В калюжі випрана,

На хмарі сутана,

На призьбі скачана,

У яму схована.

Запис Лесі Українки. Село Колодяжне (Волинь). 1891 рік

  • 1. Коли джерело створене/записане?
  • 2. Який регіон згадано в джерелі? Де було записано пісню? В яких етнографічних регіонах розташовані ці географічні об’єкти? Чи далеко вони один від одного?
  • 3. Які професії та заняття були в той час?
  • 4. Які незнайомі, незвичні слова трапилися вам у тексті пісні? Відшукайте їхнє тлумачення у словниках або мережі Інтернет.
  • 5. Які упередження дівчат та хлопців помітили в пісні? Чи існують такі уявлення досі?
  • 6. Запропонуйте кілька власних запитань до історичного джерела.
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду