Козаччина. Втрата державності
- 27-11-2022, 23:13
- 532
5 Клас , Досліджуємо історію і суспільство 5 клас Васильків, Басюк 2022
§ 20. Козаччина. Втрата державності
Згадайте...
— що вам відомо про козаків;
— коли в Україні святкують День українського козацтва.
Як ви розумієте...
— що таке Запорозька Січ;
— хто такий гетьман?
Чи знаєте ви, що...
— чи не найбільшою гордістю козаків був човен, який звався «чайка». Він мав 20 метрів завдовжки і 4 метри завширшки. Цей військовий корабель не боявся шторму чи негоди. Для того, щоб розвернутися, козаки могли просто пересісти і веслувати у зворотному напрямку, адже корма і ніс у «чайки» були однаково гострі?
«Де козак, там і слава».
Народна приказка
20.1. Українське козацтво
Минуло понад 450 років, відколи утворилася польсько-литовська держава Річ Посполита, у складі якої опинилися майже всі українські землі. Настала епоха, яка пройшла під знаменами-хоругвами степових лицарів — запорозьких козаків. Безстрашні воїни вперше згадуються в історичних документах у 1489 році. Їхнім осередком стала Січ — фортеця, заснована в 1556 році князем Дмитром Вишневецьким (Байдою) на острові Хортиця. Головним своїм завданням козаки вбачали захист рідних земель, які страждали від частих військових набігів османів (турків) та кримців. Так, стосунки з південними сусідами — Кримським ханством та Османською імперією — були непростими.
Історико-культурний комплекс «Запорозька Січ», світлина Олексія Толмачова, 2013 рік
Реконструйована козацька чайка, сучасна світлина
Дмитро Вишневецький
Петро Конашевич-Сагайдачний
Картини невідомих авторів, XVII-XVIII століття
Відомим козацьким ватажком-гетьманом був Петро Конашевич-Сагайдачний. Очолювані ним козаки на легких човнах-чайках плавали Чорним морем, нападали на османські міста-фортеці, визволяли бранців-українців із неволі. Найбільший морський похід здійснили в 1616 році на місто Кафу (нині Феодосія). Чому саме на це місто напали козаки? Там знаходився найбільший ринок того часу, де продавали в неволю полонених українців. Гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний здобув блискучу освіту, вміло поєднував військові звитяги з політичною діяльністю. А в 1621 році у битві під Хотином вирішальний вплив мала участь козацької армії, очолюваної цим гетьманом. Ви тільки уявіть: від козаків зазнало поразки османське військо, одна з найсильніших армій світу!
Запитання і завдання
1. Коли козаки вперше згадуються в історичних документах? 2. Якими діяннями прославився Петро Конашевич-Сагайдачний? 3. Що вам відомо про козацькі кораблі — «чайки»?
20.2. Гетьманщина
У 1648 році Богдан Хмельницький очолив боротьбу українського народу проти панування Речі Посполитої. Союзником українського гетьмана певний час було Кримське ханство. Після блискучих перемог козацького війська в 1649 році гетьман підписав Зборівську угоду. Цей документ підтверджував існування на території Київщини, Чернігівщини та Брацлавщини козацької держави. Офіційно її називали Військо Запорозьке, а неофіційно — Гетьманщина. Та згодом над землями Гетьманщини запанувала Московія, бо у 1654 році Богдан Хмельницький уклав військовий договір з її царем. Якби ж він тільки знав, якою трагедією це обернеться...
«Богдан Хмельницький», портрет з гравюри Вільгельма Гондіуса, XVII століття
«Верховний військовий вождь запорозьких козаків Іван Мазепа» (латинь), німецька гравюра першої половини XVIII століття
Пам’ятник Пилипу Орлику в м. Київ (2011 рік), скульптори Анатолій Кущ та Олег Стукалов, світлина, 2013 рік
Гетьман Іван Мазепа намагався визволити наші землі з-під влади Російської імперії (саме так перейменували Московію, котра зазіхала на землі колишньої Русі-України). Його козацькі полки разом зі шведським військом виступили проти російської армії. Вирішальна битва відбулася в червні 1709 року під Полтавою. Ворог виявився сильнішим... Не здійснилися плани гетьмана, а російські царі відтоді ще більше намагались упокорити українців. Іван Мазепа увійшов у нашу історію не лише як політичний діяч, а й як великий меценат, коштом якого в Україні будували та реставрували (відновлювали) церкви.
Наступник гетьмана Пилип Орлик змушений був покинути Батьківщину. Але саме він став автором першої української Конституції, котра, щоправда, офіційно чинності на території України так і не набула. Ще майже століття опирався наш народ, та все ж Російська імперія тоді перемогла. Посаду гетьмана було ліквідовано, а Запорозьку Січ за наказом російської цариці Катерини II в 1775 році зруйнували. Українські землі стали губерніями Російської імперії. Землі Кримського ханства теж приєднала Росія, ліквідувавши його незалежність у 1783 році. Відійшли у небуття славні козацькі часи...
Пам’ять про відважних лицарів-козаків живе у неперевершених творах тієї героїчної доби — козацьких думах. Ми й досі співаємо пісень легендарної красуні-полтавчанки Марусі Чурай.
Пам’ятник Марусі Чурай у м. Полтава, світлина, 2012 рік
Марка України «Маруся Чурай», 2000 рік
Фонтан «Нерівна всім рівність», малюнок Григорія Сковороди (до 1794 року), зображений на банкноті 500 грн, сучасна світлина
Світового визнання досяг наш мислитель, мандрівний філософ Григорій Сковорода. Він учив людей бути щасливими. Це, на його думку, можливе лише тоді, коли людина розкриває талант, який має від народження, щиро й добре виконує свою «сродну (рідну) працю». «Світ ловив мене, та не впіймав», — написано на могилі Григорія Сковороди, адже він не звабився на винагороди та достаток, а все життя ішов за покликанням, ніс своє вчення людям.
Запитання і завдання
1. Коли і ким була утворена держава Військо Запорозьке? 2. Чого домагавсь Іван Мазепа? Чи вдалося йому реалізувати свої плани? 3. Поміркуйте над ученням Григорія Сковороди. Чи підтримуєте ви його ідеї?
20.3. Період бездержавності
«Будинок Івана Котляревського в Полтаві», художник Тарас Шевченко, 1845 рік
Перше видання «Кобзаря» Тараса Шевченка. 1840 рік, сучасна світлина
Понад 140 років українські землі були розділеними між двома імперіями: Австрійською та Російською. Головною зброєю того часу було слово. Становлення сучасної української мови пов’язують із творчістю Івана Котляревського. Його поема «Енеїда» стала першим твором, написаним сучасною українською мовою. Ще одним велетом українського духу був Тарас Шевченко. В його поезії — біль і відчай народу, який потерпає від панського гніту, московського поневолення, рабського послуху. Тарас Шевченко був учасником першої української політичної організації — Кирило-Мефодіївського братства. Члени товариства прагнули змінити життя народу. Коли ж царська влада дізналася про це таємне товариство, його діяльність заборонила, а учасників покарала. Найсуворіша кара дісталася Тарасу Шевченку — 10 років заслання без права писати й малювати.
Пам’ятник «Руській трійці», скульптор Володимир Довбенюк, м. Івано-Франківськ, 2013 рік
Носіями національного пробудження на українських землях, які перебували у складі Австрійської імперії, були Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич та Яків Головацький. У 1833 році вони утворили гурток «Руська трійця» і в 1837 році видали першу українську літературну збірку «Русалка Дністровая». З ініціативи першої легальної (законної) політичної організації, Головної Руської Ради, в 1848 році світ побачила перша українська газета «Зоря Галицька».
Небайдужі українці утворювали «Громади» — організації, які поширювали українську культуру, виступали за збереження рідної мови, бо її неодноразово намагалася заборонити російська влада. В 1863 році був виданий Валуєвський циркуляр, а в 1876 — Емський указ, якими заборонялося друкувати книжки та навчати дітей українською мовою.
Йти вперед, досягати мети, долаючи будь-які труднощі, вчила своїм прикладом відома поетеса Леся Українка. Тендітна та витончена, все життя боролася зі страшною хворобою, але не зламалась і не відступила. Її рядки «...Я в серці маю те, що не вмирає!» піднімали національний дух народу. Людиною неймовірної працездатності був письменник і громадський діяч Іван Франко. Його доробок можна скласти більш ніж у 100 томів! Уявляєте! «Нехай ні сніг, ні холод не спинять вас», — говорив він сучасникам. Адже, щоб народ став успішним, а його держава ефективною, потрібно багато працювати. Про це промовисто говорить його цитата: «...якщо ви хочете, щоб світ читав українською, — пишіть першокласні твори, проводьте найсучасніші дослідження, і тоді інші просто будуть змушені читати ваші роботи і вчити українську мову». Багато уваги приділяв розвитку українського шкільництва, підприємництва, спортивного руху митрополит Української греко-католицької церкви Андрей Шептицький. Власні кошти він вкладав у створення лікарні, музею, виховання молоді.
Леся Українка з Ольгою Кобилянською, світлина, початок XX століття
Іван Франко з дружиною Ольгою Хоружинською, м. Київ, світлина, 1886 рік
Митрополит Андрей Шептицький, світлина, 1921 рік
Запитання і завдання
1. Назвіть діячів, які стали світочами українського духу і слова в період бездержавності. 2. Як російська влада намагалася знищити українську мову? 3. Чому для пробудження ідеї державності небайдужі люди об’єднувалися в товариства, гуртки, громади?
Попрацюйте разом
1. Рольова гра «Оживи історичну постать». Уявіть себе в ролі історичної особи, діяча/діячки української культури тощо (на вибір). Поділіться з класом своєю історією. Дайте відповіді на запитання однокласників/однокласниць. 2. Вправа «Лист у минуле». Напишіть невелике повідомлення певній історичній особі доби Козаччини. Розкажіть про своє бачення подій, сучасником/сучасницею яких була обрана історична постать.
Вправи
Онлайн-цікавинка: Віртуальна мандрівка "Музеї просто неба. Хортиця”
https://cutt.ly/iIgy9N1
Корисна гра: «Козаччина. Національне відродження»
https://cutt.ly/MIguasK
Пригадайте найважливіше
Козацька чайка. Січ. Козаки. Гетьман. «Енеїда». «Кобзар». «Русалка Дністровая». «Зоря Галицька».
Перевірте себе
1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами: Коли ____? Що ____? Хто ____? Де ____? Звідки ми можемо дізнатися про ____? Чому ____? Як ____? Який результат ____? Запропонуйте свої запитання в класі.
2. Складіть асоціативний ряд до слова «козаки».
3. Складіть план підпараграфа 20.3, взявши за основу імена та прізвища визначних постатей періоду бездержавності.
4. Сформуйте «хмаринку слів», якими можна описати діяльність українських гетьманів.
5. Вправа «Газетна стаття». Уявіть себе журналістом/журналісткою відомої газети «Зоря Галицька» і напишіть статтю про життя українців під владою різних імперій (яким ви його бачите).
6. Вправа «Малюнок словами». Змалюйте у формі невеликого твору-опису постать українського козака.
Коментарі (0)