Досліджуємо основні періоди історії людства
- 27-11-2022, 23:57
- 498
5 Клас , Досліджуємо історію і суспільство 5 клас Мороз, Моцак 2022
§ 4. Практичне заняття. Досліджуємо основні періоди історії людства
1. На підставі чого вчені поділяють історію на періоди?
На попередньому уроці, ви дізналися, що історики розташовують історичні події в певній часовій (хронологічній) послідовності. Втім, історія людства охоплює величезний проміжок часу, протягом якого відбувалися різноманітні події, відбувалися суттєві зміни в житті людини і суспільства. Тому для впорядкування різноманітної інформації про минуле учені поділяють історичний час на великі, відносно цілісні й завершені відрізки часу — періоди. Кожен історичний період вирізняється своєрідністю розвитку культури, господарювання, управління державою, поглядів на світ тощо.
Працюємо в парі
Поміркуйте, чому вчені поділяють історію людства на періоди. Позначте основні періоди історії людства на лінії часу.
Традиційно історики вирізняють такі основні періоди всесвітньої історії:
І період — історія Стародавнього світу (від появи перших людей — до кінця V ст.);
II період — історія Середніх віків (кінець V — до кінця XV ст.);
III період — історія Нового часу (з кінця XV — XIX ст.);
IV період — Новітня історія (XX ст. — до наших часів).
Періодизація — виокремлення в історичному процесі відносно цілісних і завершених періодів.
Історія Стародавнього світу охоплює величезний проміжок часу, тому вчені своєю чергою, поділяють його на такі епохи:
— первісність (дописемний період) — від моменту виникнення людини до кінця IV тис. до н. е.
— історія давніх цивілізацій — від моменту виникнення писемності, міст та держав (III тис. до н. е.) до падіння Західної Римської імперії (кінець V ст. н. е.).
Кожен з історичних періодів залишив нам величезну культурну спадщину: мистецькі та літературні твори, архітектурні пам’ятки, наукові знання, різноманітні технічні винаходи, релігійні вірування й міфологію, уявлення про світ і мораль.
2. Практична робота «Мандрівка основними періодами історії людства»
Об’єднайтеся у групи!
На основі матеріалів підручника спільно проведіть дослідження одного з періодів історії людства. У разі необхідності зверніться за допомогою до вчителя/вчительки та скористайтеся матеріалами сайту інтернет-підтримки підручника.
Користуючись орієнтовним планом, складіть усну презентацію про уявну подорож в часі обраним вами періодом.
1. Які хронологічні межі історичного періоду?
2. Розгляньте ілюстрації, що характеризують обраний період. Про які заняття чи досягнення людей вони свідчать?
3. Яку роль відіграв цей період в історії людства?
4. Опишіть свої враження від цієї уявної подорожі в часі.
Додаткові матеріали до практичної роботи на сайті інтернет-підтримки підручника
https://bit.ly/3mrR07P
Матеріал для першої групи
Життя людини за первісних часів
Первісне суспільство є першим і найдовшим періодом історії людства. Він починається з появи ймовірних предків людини близько трьох мільйонів років тому і завершується появою перших міст та держав на Землі (кінець IV — початок III тис. до н. е.). Близько 200 тисяч років тому виникла сучасна людина і поступово розселилася по всіх континентах, окрім Антарктиди.
Тривалий час первісні люди перебували в дуже складних природних умовах — близько 200 тисяч років тому на Землі почалося похолодання. Зокрема, значну частину території Європи вкривав .льодовик. Жили первісні люди в цей час переважно в печерах або хижах із дерева та кісток мамонта. Вони виготовляли прості знаряддя праці з каменю, кісток та дерева. Основними заняттями людини були полювання, рибальство й збиральництво. У цей час виникає мистецтво, складаються первісні уявлення про богів і духів.
Із завершенням льодовикового періоду (близько 10 тисяч років тому) життя людей змінилося — вони почали займатися землеробством і скотарством. Люди опановують ремесла починають виготовляти глиняний посуд, прясти, ткати, обробляти різноманітні метали, винайшли колесо тощо. Одними з найдавніших землеробських спільнот були трипільці, які проживали на наших землях у V—IV тис. до н. е.
1. Мізинська стоянка первісних людей (малюнок Івана Іжакевича); 2. Мисливці із собаками полюють на величезного бізона. Наскельний малюнок у печері Ласко (Франція); 3. Селище первісних землеробів і скотарів (історична реконструкція Зденека Буріана); 4. Трипільські жінки (сучасна історична реконструкція Зінаїди Васіної); 5. Первісний гончар (історична реконструкція)
Матеріал для другої групи
Спадщина давніх цивілізацій
Неповторною та багатою на культурну спадщину є історія давніх цивілізацій Єгипту, Передньої Азії, Індії, Китаю, Греції та Риму. Вона розпочалася з виникненням перших держав (кінець IV — початок III тис. до н. е.) і завершилася наприкінці V ст. н.е.
Показниками переходу від первісності до цивілізації є: виникнення держави, писемності, розвиток міст, монументальних споруд (великих храмів, будівель, скульптур), розвиток культури та науки.
Сучасне життя складно уявити без винаходів, що були зроблені в країнах стародавнього світу: шовк, шахи, абетка, порох, компас, фарфор, папір, скло, цифри, календар, сейсмограф та інші.
В Стародавній Греції був сформований державний устрій, що став зразком для сучасного суспільства — демократія (народовладдя). Саме тут виник театр, беруть початок Олімпійські ігри (776 рік до н. е.).
У VII—VI ст. до н.е. стародавні греки заснували міста в Північному Причорномор’ї, на теренах сучасної України. Найбільшими з них були Херсонес, Пантікапей, Ольвія, Тіра. Їхня історія є частиною історії України.
1. Давньоєгипетські піраміди; 2. Фараон та його дружина. Фрагмент спинки золотого трону Тутанхамона, XIV ст. до н. е.; 3. Поселення давніх шумерів (сучасний малюнок); 4. Народні збори. Ера Перикла (Художник Філіп фон Фольц)
Матеріал для третьої групи
Особливості періоду Середніх віків
Середні віки — період історії від V ст. (падіння Західної Римської імперії) до епохи Великих географічних відкриттів (кінець XV ст.). Дуже часто середньовіччя асоціюється з лицарями. Чимало величних лицарських замків зберіглося до наших днів і несуть відгомін тогочасних подій.
У добу Середньовіччя було зроблено чимало винаходів, зокрема з’явилися книгодрукування, окуляри, механічний годинник, ножиці, скляне дзеркало, прядка з колесом, важкий плуг із металу, вогнепальна зброя, водяний млин, доменна піч, було вдосконалено підйомні крани.
До наших днів дійшло чимало середньовічних видатних творів мистецтва, літератури, архітектури, живопису і скульптури, які вражають своєю унікальністю і пишнотою.
1. Мечеть «Купол Скелі» в Єрусалимі, VII ст. (сучасне фото); 2. Середньовічний лицар в обладунках (реконструкція); 3. Собор Паризької Богоматері (Нотр-Дам де Парі); 4. На вулицях японського середньовічного міста. Середньовічний малюнок
Матеріал для четвертої групи
Спадщина Нового часу
Понад п’ятсот років тривав історичний період, що отримав назву Новий час або модерна епоха. Він розпочався з Великих географічних відкриттів (кінець XV ст.), а закінчився на початку XX ст.
Нові наукові відкриття та технічні винаходи сприяють стрімкому розвитку промислового виробництва та торгівлі. Багатьма тогочасними винаходами ми користуємося і нині. У цей період виникають фотографія та кінематограф, телефон та радіо, залізничний транспорт і метро, трамваї та автомобілі, відбуваються перші польоти людини на аеростатах та дирижаблях, на вулицях міст і в будинках з’являється електричне освітлення, будуються перші хмарочоси.
1. Теодор де Брі. Прибуття Христофора Колумба до Нового світу (гравюра); 2. Один із перших трамваїв (XIX ст.); 3. Перші серійні автомобілі (XIX ст.); 4. Практична гавань в Одесі. Поштівка кінця XIX ст.
Матеріал для п’ятої групи
Здобутки та втрати Новітнього часу
Період всесвітньої історії, який охоплює XX — початок XXI ст. і триває до сьогодення, отримав назву Новітня історія. Цей історичний проміжок часу насичений багатьма подіями та досягненнями. Утім, підсумки історії цього періоду суперечливі.
З одного боку людство пережило жах і трагедію двох найбільш руйнівних і кровопролитних воєн в історії (світових війн), революцій та братовбивчих громадянських конфліктів, Голодомору в Україні, численних природних та техногенних катастроф, масштабного забруднення довкілля та змін клімату.
З другого боку, це також період національно-визвольних рухів у всьому світі, у результаті яких чимало народів вибороли свою незалежність. Це час доленосних наукових відкриттів у різноманітних галузях, зокрема, ракетобудування та освоєння космосу, появи Інтернету та персонального комп’ютера, атомної енергетики й мобільного зв’язку тощо.
1. Національний музей «Меморіал жертв Голодомору»; 2. Початок Другої світової війни. Німецькі бомбардувальники над Варшавою; 3. Освоєння людиною космосу
4. Забруднення повітря викидами виробництва; 5. Вітроенергетика
Обговоріть у загальному колі!
Яку спадщину отримало сучасне людство від попередніх історичних епох? Чи згодні ви з твердженням, що сучасна культура не може обійтися без надбань попередніх епох?
ПЕРЕВІРТЕ ЗАСВОЄНЕ НА УРОЦІ.
Продовжіть речення:
«Після практичної роботи я знаю...; вмію..., розумію...»
«Мені було цікаво (не цікаво) на уроці, тому що...»
Коментарі (0)