Войти
Закрыть

Словник 5 клас Гісем, Мартинюк 2022

5 Клас

Агора (у перекладі з давньогрецької — місце зборів, площа) — ринкова площа й місце для народних зборів у давньогрецьких містах, осередок суспільного життя. Навколо агори розташовувалися храми, державні установи, майстерні й крамниці. Археологія — галузь історичної науки, що вивчає речові пам'ятки від найдавніших часів і реконструює за ними давню історію суспільства. На завершальному етапі роботи археолог виступає як історик, що використовує для своїх висновків і речові, і писемні джерела. Архів — установа, що здійснює приймання, опис і зберігання документів із метою їхнього використання для подальших досліджень. Бібліотека — культурно-освітній заклад, де зберігаються друковані й рукописні матеріали, книги. Булінг (від англ. bully — «хуліган», «задирака», «грубіян», to bully — «задиратися», «знущатися») — утиск, дискримінація, цькування, а також тривалий процес свідомого фізичного або психологічного жорстокого ставлення з боку однієї особи або окремої групи до іншої або інших. Влада — здатність примушувати і впливати незалежно від бажань інших. За демократії народна більшість володіє цими ознаками, і саме вона є джерелом влади. Всесвітня історія — історія, що вивчає події та закономірності розвитку людства, формування єдності світу. Генеральна Асамблея ООН — один із головних органів організації, зібрання всіх членів для обговорення і прийняття важливих рішень. Геноцид (у перекладі — «рід», «плем'я» та «вбиваю») — цілеспрямовані дії з метою знищення повністю або частково окремих груп населення або цілих народів із національних, етнічних, расових, релігійних або корисливих причин. Глобальне потепління — стрімке відхилення від норми температури поверхні Землі, яке спричиняє зміну клімату та перетворює природне середовище окремих регіонів планети на непридатне для життя людини. Громада — 1) адміністративно-територіальна одиниця місцевого самоврядування; 2) сукупність громадян України, які спільно проживають у міському або сільському поселенні, мають колективні інтереси та визначений законом правовий статус....

Узагальнення за розділом VI. Права людини і громадянина. Демократія

5 Клас

Орієнтовний перелік термінів і понять: права людини, права дитини, громадянин, булінг, насильство, жорстоке поводження, дискримінація, рівність, домашнє насильство, демократія, демократична держава, пряма демократія, представницька (опосередкована) демократія, опозиція. 2. Навчальна гра «Передай іншому/іншій». Учні та учениці об’єднуються у дві групи. Одна називає права людини, інша — права дитини. Кожен(-на) учень/учениця групи по черзі називає по одному з прав людини або дитини. Команда, яка правильно назве максимальну кількість, перемагає. 3. Навчальна гра «Ситуація». Учні та учениці об’єднуються чотири групи. Кожна група отримує картку із завданням-ситуацією. Слід вибрати свій варіант розв’язання ситуації та обґрунтувати його. Ситуація 1. Ви запізнилися на урок і вчитель/вчителька не пускає вас до класу. Що ви зробите? 1) Підете гуляти по школі. 2) Звернетеся до директора зі скаргою на вчителя/вчительку. 3) Вибачитеся та попросите дозволу сісти на своє місце. 4) Нагрубите вчителю/вчительці та нахабно сядете на своє місце. Ситуація 2. Ви їхали на велосипеді й зачепили маленьку дівчинку, яка впала. Що ви зробите? 1) Зупинитеся та нагримаєте на неї, щоб не плуталася під колесами, а гуляла на дитячому майданчику....

Практичне заняття за розділом VI. Права людини і громадянина. Демократія

5 Клас

Мета: спираючись на знання, отримані впродовж опрацювання розділу, розвивати практичні вміння із систематизації матеріалу, роботи з аналізу інформації. Завдання для підготовки до заняття 1. Підготувати презентацію за темою «Права дитини та їх захист». 2. Повторити основні права людини, дитини, громадянина. Пригадайте 1. Назвіть міжнародні документи, що стосуються прав і свобод людини. 2. Чому права дитини захищені окремим міжнародним документом? 3. У якому документі нашої держави визначено права і свободи громадян України? ХІД РОБОТИ І. Робота в малих групах Учні та учениці у складі малих груп переглядають презентації та визначають ту, яка найповніше висвітлила тему. II. Навчальна гра Учні та учениці об’єднуються у дві команди. Кожна отримує завдання: визначити, які права людини порушено в зазначених ситуаціях. Після обговорення в групах учні та учениці презентують свої висновки всім присутнім. Команда, яка першою виконає завдання правильно, перемагає....

Демократія: принципи та механізми

5 Клас

Життя в суспільстві потребує узгодження інтересів всіх його членів. Один із таких способів, які людство виробило впродовж віків, отримав назву демократія. Ця назва походить від грецьких слів demos («народ») і kratos («влада»). Отже, демократію можна розуміти як «владу народу»: спосіб правління, який залежить від волі народу, або правління від імені всього народу, що відповідає його волі. Держави, у яких сформувалася така форма правління, називають демократичними. Словник Демократія — форма політичної організації суспільства, що характеризується участю народу в управлінні державою. Влада — здатність примушувати і впливати незалежно від бажань інших. За демократії народна більшість володіє цими ознаками, і саме вона є джерелом влади. Демократична держава — держава, заснована на здійсненні народовладдя шляхом забезпечення прав громадян, їх рівної участі у формуванні державної влади та контролю за її діяльністю. Ідеї демократії привабливі для народу завдяки тому, що ніхто не зобов’язаний підкорятися правилам, які нав’язані іншими людьми. Також її переваги полягають у тому, що кожна людина має однакові можливості впливати на рішення, що стосуються всього суспільства....

Протидія порушенню й замовчуванню порушенням прав людини і громадянина

5 Клас

За формою дискримінація може бути прямою. Це ситуація, коли з особою або групою осіб за їхніми певними ознаками (расовими, національними, тендерними тощо) поводяться менш прихильно. Наприклад, в історії відомий такий вид прямої дискримінації, як сегрегація — відокремлення окремих груп за певними ознаками та подальше обмеження їхніх прав користуватися благами або перебувати там, де є представники іншої групи. Дискримінація часто призводить до злочинів на ґрунті нетерпимості. Найтяжчим із таких злочинів є геноцид. Поширеною є і непряма дискримінація — коли правила або вимоги, що передбачають однакове ставлення, на практиці створюють менш сприятливі умови для реалізації прав особою або групою осіб через їхні ознаки. Наприклад, до людей з інвалідністю застосовуються вимоги, як до всіх інших людей. Дискримінацією також є дії, які підбурюють до неї. Ще однією з форм дискримінації є утиск — коли метою або наслідком дій є приниження людської гідності, створення напруженої, ворожої, образливої або зневажливої атмосфери. Окремим різновидом утиску є сексуальні домагання. Формою дискримінації також є віктимізація — упереджене ставлення до людини, яка скористалася правом і протидіяла дискримінації. Прихованим видом дискримінації є публікація дискримінаційних оголошень, реклами....

Права людини і громадянина. Права дитини

5 Клас

Права людини є загальнолюдською цінністю, а рівність прав і свобод усіх людей — це найвища суспільна цінність. Саме такі принципи закріплено в Загальній декларації прав людини, прийнятій Генеральною Асамблеєю ООН 10 грудня 1948 р. Однак для того, щоб зрозуміти це, людству знадобилося не одне тисячоліття, століття. Права людини — визнані світовим співтовариством блага й умови життя, яких може домагатися особа від держави й суспільства, у яких вона живе та забезпечення яких можливе в умовах досягнутого людством прогресу. Декларація — документ, у якому викладено основні наміри, проголошені принципи. Можна стверджувати, що права людини — ровесники людства. Вони зародилися вже тоді, коли почали виникати перші людські спільноти. У цих спільнотах були сильні та слабкі. Сила давала перевагу і владу. І цю владу могла обмежити лише інша більша сила. У слабких, які мали обов’язки й заборони, не було нічого, крім уявлення про справедливість і щирого прагнення не страждати від сваволі тих, хто взяв владу. Із цього й почалася тривала історія становлення прав людини як принципів, що мали обмежити владу сильних і дати кожній особистості можливість реалізувати себе в житті....

Узагальнення за розділом V. Орієнтування в історичному часі та просторі

5 Клас

Орієнтовний перелік термінів і понять: хронологія, період (епоха), тисячоліття, століття, історична періодизація, історична карта (картосхема), контурна карта, історико-етнографічний регіон, територіальні межі, державний кордон. 2. Робота в парах. 1) Розподіліть ролі та виконайте завдання: розіграйте сценку, у якій партнеру/партнерці необхідно пояснити, для чого застосовуються календарний, доісторичний та історичний час; 2) переконайте партнера/партнерку, що без історичної карти неможливо добре зрозуміти історію. 3. Існує думка, що календар люди створили, спостерігаючи за природними явищами. Чи згодні ви із цим? Поясніть свою точку зору. 4. Висловіть своє ставлення до приказки «Час пливе, як річка». Чи згодні ви з нею? Чому?...

Практичне заняття за розділом V. Орієнтування в історичному часі та просторі

5 Клас

На початку VII ст. до н. е. в степи українського Причорномор’я переселилися кочові племена скіфів. Вони витіснили із цих земель племена кіммерійців, які панували тут з XI ст. до н. е. Скіфи — іраномовні індоєвропейські племена, що вийшли із глибин Азії. Вони здійснювали грабіжницькі походи через Кавказькі гори до країн Близького Сходу, доходили аж до Єгипту. Після утворення могутньої Перської держави, яка підкорила Середню Азію, Близький Схід, скіфи були змушені повернутися в Північне Причорномор’я. До кінця VI ст. скіфи створили своє державне об’єднання — Велику Скіфію. Близько 450 р. до н. е. у Причорномор’ї побував давньогрецький історик Геродот, який і залишив нам опис тогочасної Скіфії. Багато відомостей про скіфів вчені отримали після розкопок скіфських поховань — курганів (Куль-Оба, Чортомлик, Солоха, Гайманова могила тощо). Скіфи об’єднувалися в кілька племен: царські скіфи (жили між Дніпром і Доном), скіфи-кочівники (жили в причорноморських степах та Криму), скіфи-землероби (проживали в лісостепу на лівому березі Дніпра) і скіфи-орачі (заселяли землі над Бугом). Власне скіфами були лише царські скіфи та скіфи-кочівники. Панівне становище належало царським скіфам. Усе їхнє життя підпорядковувалося законам війни. Звичайне озброєння скіфів: складаний лук зі стрілами, короткий меч (акінак), легкий спис, дротики та щит....

Українська держава на історичних картах у різні часи свого існування. Історико-етнографічні регіони України

5 Клас

Зараз відомо близько десяти картографічних зображень Первісних часів, виявлених на території України. Найвідомішою пам'яткою серед них є малюнок на уламку бивня мамонта. Його було знайдено в 1966 р. під час розкопок поблизу села Межиріч Черкаської області на місці стоянки мисливців на мамонтів. На уламку зображено місцевість, де є річки, рослинність (кущі, ліс), житло. Це найдавніша пам'ятка картографії на території України. Її було створено приблизно 15-17 тисяч років тому. Першу карту, на якій були зображені сучасні українські землі, склав античний географ Птолемей. Він називав цю територію Сарматією. Його попередники називали її Кіммерією, а згодом — Скіфією, за назвами народів, що тут жили. Однак не слід плутати назву території та назву держави. Хоча іноді ці назви збігаються. Із давніх часів, коли на історичних картах з’явилася українська держава, вона мала різні назви й територіальні межі. Однак незмінним залишалося ядро української держави — Середнє Подніпров’я. Державний кордон (територіальні межі) сучасної України пройшов тривалий і складний шлях свого формування. Вирішальний вплив на цей процес мали землі, на яких жили українці, та відносини із сусідніми державами. Першою державою, від якої походить сучасна Україна, була Русь-Україна. Щодо її позначення використовують декілька назв: Куявія, Русь, Київське князівство, Київська держава, Київська Русь. Столицею держави було місто Київ, засноване наприкінці V — на початку VI ст. Наша держава знала часи як піднесення, так і занепаду. Відповідно її межі то збільшувалися, то ставали меншими....

Навігація