Войти
Закрыть

Робота з інформацією та історичними джерелами

5 Клас

Сучасний світ перенасичений інформацією, й успішним стає той, хто вміє швидко та якісно працювати з нею. Сукупність дій, пов’язаних з інформацією, називається інформаційними процесами (відображені у схемі). Обробка є одним з основних процесів, що виконуються над інформацією. Це головний спосіб збільшення її обсягу й різноманітності. Засобами обробки інформації є різні пристрої й системи та передусім комп’ютери. Передача інформації є ще одним важливим процесом. Вона передається у формі повідомлень від певного джерела інформації до її приймача за допомогою каналу зв’язку між ними. Наприклад, учитель пояснює новий матеріал уроку, а учні його сприймають. Або повідомлення, що містить інформацію про прогноз погоди, передається приймачу (телеглядачеві) від джерела — фахівця-метеоролога за допомогою каналу зв’язку — телевізійних передавальних апаратур і телевізора. Передача інформації з каналів зв’язку часто супроводжується впливом перешкод, що викликають перекручування та втрату інформації. Перешкоди можуть бути технічними й часовими. Останні особливо впливають на історичну інформацію....

Історичні джерела та їхні різновиди

5 Клас

За час свого існування й розвитку люди залишили чимало «слідів» своєї діяльності. Історики старанно відшукують їх і за їхньою допомогою намагаються якнайвірогідніше відтворити життя минулого. Усе, що залишилося від людської життєдіяльності та збереглося до нашого часу, називають історичними джерелами. Значну частину речових джерел досліджує археологія. Завдяки цій науці було знайдено знаряддя праці, зброю, прикраси, будівлі, якими люди користувалися дуже давно. Праця вчених-археологів є складною і тривалою. Розкопкам передує археологічна розвідка: збирається інформація за усними й писемними джерелами, здійснюються пробні розкопки. Якщо результати розвідки успішні, розпочинаються власне розкопки. Знявши верхній шар ґрунту, археологи далі працюють дуже обережно пензлями та ножами. Кожну знахідку записують у спеціальному щоденнику, де фіксується хід роботи. Після розкопок розпочинається етап вивчення знахідок у лабораторних умовах. Тут за допомогою відтворення зовнішнього вигляду, спеціальних аналізів встановлюють вік знахідок, збирають і відновлюють пошкоджені предмети, намагаються відтворити перебіг подій. Словник Історичні джерела — усе створене в процесі діяльності людини, збережене до наших днів, що дозволяє вивчати минуле людського суспільства та відображає його історичний розвиток....

Інформація, її властивості і форми. Текст і медіатекст

5 Клас

Інформація — загальнонаукове поняття, яке включає обмін відомостями між людьми, між людиною та автоматичним пристроєм, між автоматичними пристроями, обмін сигналами у тваринному і рослинному світі. Усе наше життя пов’язане з інформацією. Ми отримуємо, споживаємо інформацію, коли спілкуємося з іншими людьми, дивимося телевізор, читаємо або просто споглядаємо навколишній світ. Ми створюємо та передаємо інформацію, коли пишемо листа, розповідаємо одне одному про якісь події. Ми використовуємо інформацію, коли збираємося до школи, плануємо подорож на канікулах, розв’язуємо завдання тощо. Отже, людина є одночасно отримувачем, споживачем, творцем і передавачем інформації. Цікаво знати Сучасне наукове визначення інформації дуже точно сформулював засновник кібернетики Норберт Вінер. Кібернетика — наука, яка вивчає загальні закони отримання, зберігання, передавання й перетворення інформації у складних системах управління. Вчений зазначав, що інформація — це позначення змісту, отриманого із зовнішнього світу в процесі нашого пристосування до нього й пристосування до нього наших почуттів....

Узагальнення за розділом II. Людина як особистість і особа. Громадський простір. Спільноти людей

5 Клас

Конкурс на знання термінів і понять. Для перемоги в ньому наведіть найбільшу кількість правильних визначень. Орієнтовний перелік термінів і понять: особистість, особа, соціалізація, спільноти, правила, гідність, співпереживання, емоція, закон, особистий простір, громадський простір, публічний простір. 2. Оцініть, які якості для успішної діяльності добре розвинені у вас. Над чим потрібно ще працювати? Про які якості особистості говорять такі прислів’я та приказки: «Десять разів міряй, а раз утни», «Щоб рибу їсти, треба у воду лізти»? 3. Робота в малих групах. Навчальна гра «Три зупинки». Формуються три зупинки під назвами: «Особистий простір», «Публічний простір», «Громадський простір». На кожній зупинці покажіть свої знання на визначену тематику, відповівши на запитання у формі бліцопитування. Зупинка «Особистий простір» 1. Що називають особистим простором? 2. Як виміряти особистий простір? 3. Чи однаковий особистий простір у різних людей? 4. Де можна зіткнутися з порушенням особистого простору? 5. Як впливає на людину порушення її особистого простору?...

Практичне заняття за розділом II. Людина як особистість і особа. Громадський простір. Спільноти людей

5 Клас

Мета: спираючись на знання, отримані впродовж опрацювання розділу, розвивати практичні вміння із систематизації матеріалу, роботи з аналізу інформації; закріпити знання з розуміння особистого простору; навчити застосовувати отриману інформацію в повсякденних ситуаціях. • Якщо хтось, на вашу думку, поводить себе неправильно, ви маєте повідомити про це дорослим — батькам, учителям. • Ніхто не може торкатися вас без вашої згоди. Ви теж не маєте права втручатися в чужий особистий простір без дозволу. • Якщо вас не зрозуміли з першого разу, повторіть інформацію, поки вас не почують і не допоможуть. • Ви не зобов’язані шукати рішення самостійно, не слід нічого приховувати, соромитися. • Не бійтеся говорити. • Не бійтеся запитувати. III. Підсумки заняття Спільне формулювання висновків про те, як наведене практичне заняття сприяло поглибленню знань та уявлень за розглянутою темою....

Соціалізація. Людські спільноти в минулому та сучасності. Правила, яких необхідно дотримуватися в різних спільнотах

5 Клас

Щоб стати повноправним членом суспільства, кожна людина має оволодіти певною системою знань, норм і цінностей, тобто набути соціального досвіду. Цей процес називають соціалізацією особистості. Словник Соціалізація особистості — процес залучення індивіда в суспільство шляхом збагачення його досвідом попередніх поколінь (знання, цінності, моральні норми, традиції тощо), який допомагає йому нормально функціонувати в суспільстві. Кожна людина протягом життя засвоює моделі поведінки, які існують у суспільстві. Тобто людина є своєрідним «продуктом» суспільства. Проте водночас вона своїми щоденними діями долучається до формування суспільства, пропонуючи щось нове або відтворюючи вже існуюче. Отже, кожна людина є одночасно як «продуктом» суспільства, так і його «творцем». Із раннього віку людина усвідомлює свою стать, згодом — належність до того чи іншого міста, країни, материка, планети, певної школи, університету, організації тощо. Як ви вже знаєте, процес віднесення себе до певної групи людей за тими чи іншими ознаками є ідентифікацією, результатом якої є ідентичність. Можна мати не одну, а багато ідентичностей. Чим більше людина має ідентичностей і чим більше вони усвідомлені, тим більш вона є соціально зрілою та соціально адаптованою....

Особистий і громадський простір

5 Клас

Особистим простором називають невелику область, яка оточує ваше тіло та нібито є його продовженням. Ця зона має умовні межі. Ви можете виміряти ваш особистий простір, якщо розставите руки або витягнете їх перед собою. Простір між тілом і рукою є вашим особистим простором. Словник Особистий простір — умовна область навколо людини, яку вона вважає своєю та захищає від зовнішнього вторгнення. У кожного з вас час від часу виникає бажання побути наодинці та відчути себе господарем своїх думок і свого часу. До поняття особистого простору людини належать: почуття, тіло, емоції, думки, дії. Також є окремі речі особистого матеріального простору — зубна щітка, улюблена чашка, білизна, іграшки, речі пов’язані з хобі, власна кімната тощо. Чим ширше межі особистого матеріального простору, тим більш захищеною від зовнішнього світу почувається людина. Наприклад, у чужій квартирі людина від напруження швидко втомлюється, а у своїй домівці їй комфортно. Крім того, до особистого простору відносять місця, де людина може побути на самоті й набратися сил....

Людина як особистість і особа

5 Клас

У момент народження дитина ще не є особистістю. Вона формується завдяки соціальному середовищу, вихованню та навчанню: поєднанню впливів сім’ї, однолітків, школи та загалом суспільства. Завдяки ним людина пристосовується до зовнішнього оточення, бере участь у суспільному житті. Також велика роль у цьому процесі належить активності самої людини. Людська особистість розвивається лише в діяльності. Проте на своєму шляху особистість нерідко відчуває суперечність між своїми прагненнями та можливостями. Уміння розв’язувати це є важливою властивістю особистості. Це рушійна сила її розвитку. Фізична складова особистості — це тіло або тілесна організація людини. До них також відносять одяг, хатнє начиння і все те, що зроблено її руками. Соціальна складова особистості формується в процесі спілкування людей. Вона становить систему соціальних ролей людини (батько/матір, син/дочка, керівник/підлеглий тощо) у різних групах, частиною яких вона є. Усі форми самоствердження в професійній, суспільній діяльності, дружбі, коханні, суперництві формують соціальну структуру особистості....

Узагальнення за розділом І. Людина, природа, суспільство та історія

5 Клас

Орієнтовний перелік термінів і понять: людина, природа, історія, суспільство, навколишнє середовище, діяльність людини, культура, мораль, моральні цінності, забобони. 2. Робота в малих групах. Дидактична гра «Чотири зупинки». Формуються чотири зупинки під назвами: «Людина», «Суспільство», «Історія», «Культура». На кожній зупинці покажіть свої знання на визначену тематику, відповівши на запитання у формі бліцопитування. 3. Дидактична гра «Так чи ні?». Дайте короткі відповіді на запитання. 1) У різних людей однакові відбитки пальців. Так чи ні? 2) Деякі люди є особливими і неповторними. Так чи ні? 3) Неповторність полягає лише в зовнішності. Так чи ні? 4) Ми відрізняємося одне від одного бажаннями, діями, творчістю, мріями. Так чи ні? 5) Кожна людина не має нічого спільного з іншими людьми. Так чи ні? 6) На цілій планеті немає двох однакових людей. Так чи ні? 7) Кожна людина у світі неповторна. Так чи ні?...

Практичне заняття за розділом І. Людина, природа, суспільство та історія

5 Клас

Мета: спираючись на знання, отримані впродовж опрацювання розділу, розвивати практичні вміння із систематизації матеріалу, роботи з аналізу інформації. Завдання для підготовки до заняття 1. Підготувати мінідослідження за темою «Чим я залежу від природи й суспільства». 2. Скласти розповідь із презентацією за темою «Як діяльність людини впливає на навколишнє середовище в сучасній Україні (на прикладі свого населеного пункту)». Пригадайте 1. Хто така людина? Що таке природа, суспільство? 2. Що більше впливає на життя людини — її біологічна чи соціальна складова? 3. Назвіть прояви глобального потепління, які ви помічаєте. ХІД РОБОТИ...

Навігація