Вступ 7 клас Гісем, Мартинюк 2020
- 7-11-2022, 18:43
- 325
7 Клас , Історія України 7 клас Гісем, Мартинюк 2020
§ 1. Вступ
ОПРАЦЮВАВШИ ЦЕЙ ПАРАГРАФ, ВИ ДІЗНАЄТЕСЬ: що таке історія України як наука та навчальний предмет; якими є періодизація і джерела вивчення середньовічної історії України; що таке «історія», «історія України», «історичний факт», «історична подія», «історичний процес», «історична періодизація», «історичні джерела».
ЗАВДАННЯ НА ПОВТОРЕННЯ: 1. Що таке історія? Для чого людині її знати? 2. Що вивчає наука історія? Які вчені-історики вам відомі? 3. Який період всесвітньої історії та історії України ви вивчали минулого року? Назвіть його хронологічні межі. 4. Робота в парах. Обговоріть, які події Стародавньої історії України вам запам'яталися найбільше. Поясніть свою думку.
1. Історія України як наука і навчальний предмет. У 7 класі ви продовжите вивчення систематичного курсу історії — всесвітньої та історії України.
Слово «історія», як ви вже знаєте, має давньогрецьке походження й перекладається як «дослідження», «розповідь про події». Давньогрецький письменник і вчений Геродот, якого вважають «батьком історії», називав «історіями» свої оповідання про персько-грецькі війни.
Термін «історія» має кілька значень. Історія як наука вивчає минуле людських спільнот, що заселяли нашу планету від найдавніших часів і до сьогодення.
Вчених, які досліджують те, що відбувалося в минулому людських спільнот, називають істориками (історикинями). В основу їхньої праці покладені дослідження історичних фактів та історичних подій. На підставі їх аналізу історики намагаються реконструювати (відтворити) історичний процес.
Історія України — перебіг історичних подій на землях сучасної України від часу розселення на її території перших людей і до сьогодення.
Історичний факт — дійсні, не вигадані випадки, підтверджені історичними джерелами.
Історична подія — сукупність пов'язаних між собою важливих фактів суспільного життя, які становлять єдине ціле.
Історичний процес — сукупність історичних подій, що відбулися в певному місці і в певний час.
Історична періодизація — поділ історії на періоди, що є хронологічними етапами суспільного або культурного розвитку країн і народів та характеризуються визначними подіями, явищами або процесами.
Історія України є складовою всесвітньої історії. Це наука, що вивчає розвиток людського суспільства на українських землях у хронологічній послідовності та визначає його основні закономірності. Вона досліджує історію українського народу.
Історична наука не стоїть на місці. Завдяки новим відкриттям вона оновлює й поглиблює наші знання про події минулого. На основі досліджень учених-істориків створено навчальний предмет «історія України», вивчення якого ви продовжите цього року. Він відображає сучасне бачення минулого нашої Батьківщини.
2. Періодизація історії України. Джерела вивчення Середньовічної історії України. Історію людства, як ви вже знаєте, дослідники поділяють на певні періоди. Періодизація історії України загалом відповідає періодизації всесвітньої історії, але має свої особливості, які відображають специфіку становлення та розвитку людського суспільства на українських землях.
Відповідно до існуючої сьогодні періодизації навчального предмета «історія України» її поділяють на такі періоди:
- Стародавня історія — найтриваліший період, що охоплює події від появи людей на землях сучасної України до Великого переселення народів (близько 1 млн років тому — V ст. н. е.);
- Середньовічна історія — розповідає про події, що відбувалися в період від Великого розселення слов’ян до кінця XV ст.;
- Нова історія — характеризує розвиток українських земель у XVI — на початку XX ст.;
- Новітня історія — знайомить із подіями від 1914 р. і до сьогодення.
Наукову концепцію історії України вперше обґрунтував у 1904 р. український історик Михайло Грушевський. На основі його ідей та пізніших досліджень було складено сучасну історичну періодизацію історії України.
Михайло Грушевський
• Що вам відомо про наукову й суспільно-політичну діяльність українського історика М. Грушевського?
У Середньовічній історії України, як і в Середньовічній історії Європи, виділяють три періоди (див. таблицю).
Пізнання минулого відбувається на основі вивчення й аналізу дослідниками сукупності інформації, отриманої з різних історичних джерел.
Досліджуючи різноманітні історичні джерела, вчені дізнаються про те, яким було життя людей у різні історичні періоди. Існують різні типи історичних джерел, серед яких основними є речові, усні, писемні, мовні, етнографічні, фото-, фоно- і кінодокументи. Кожне окреме джерело відображає лише певну частину минулого й містить обмежений обсяг історичної інформації. Оскільки творцями всіх пам’яток минулого були люди, то історичні джерела відображають їхнє бачення та сприйняття подій. Повну картину життя людей у певний період можна відтворити лише шляхом поєднання й порівняння інформації з різних історичних джерел.
Історичні джерела — усе, що було створене людиною в процесі її діяльності та збереглося до наших днів. Історичні джерела дозволяють вивчати минуле людського суспільства та відображають його історичний розвиток.
Основними історичними джерелами, за якими вчені досліджують Середньовічну історію України, є речові, писемні, усні, мовні та етнографічні.
ПЕРІОДИЗАЦІЯ СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ ТА СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ІСТОРІЇ КРАЇН ЗАХІДНОЇ ТА ЦЕНТРАЛЬНОЇ ЄВРОПИ
Археологічне дослідження будівлі часів Русі-України
Ювелірні прикраси часів Русі-України
Письмові приладдя часів Русі-України
• Робота в парах. Обговоріть, що можна дізнатися про минуле Русі-України, досліджуючи зображені історичні джерела.
ТИПИ ІСТОРИЧНИХ ДЖЕРЕЛ
• Робота в парах. Які з наведених типів історичних джерел використовують для вивчення Середньовічної історії України?
Чи погоджуєтесь ви з тим, що... Чому?
• Вивчення минулого людства дає змогу зрозуміти сучасність і спрогнозувати майбутнє.
• На землях сучасної України в минулому тривали процеси, схожі на ті, що відбувалися в інших частинах Європи та світу. Тому в історичній періодизації історії України та всесвітньої історії міститься багато спільних рис.
• Дізнатися про події минулого можна, лише поєднуючи інформацію з різних історичних джерел.
Запитання та завдання
1. Перевірте рівень засвоєння матеріалу параграфа за допомогою гри «Асоціації». Правила гри. Учням та ученицям необхідно навести асоціації, які в них викликав наведений термін, і пояснити їх: історія, історичний факт, історична подія, історичний процес, історична періодизація, історичні джерела.
2. У чому полягає зв'язок між історією України як наукою та навчальним предметом? 3. Що ви знаєте про періодизацію історії України? 4. Розкажіть про те, за якими типами джерел досліджують Середньовічну історію України. Які з них, на вашу думку, є найважливішими? Чому? 5. Що вивчає Середньовічна історія України?
6. Колективне обговорення. У чому важливість знання Середньовічної історії для сучасної молодої людини? 7. Робота в малих групах. Зверніть увагу на узагальнені положення до параграфа. Поясніть їхній зміст, наводячи факти з тексту підручника. (У подальшому таку вправу пропонується виконувати після кожного параграфа індивідуально з метою самоперевірки знань.)
8. Робота в парах. Дізнайтеся про пам'ятки доби Середньовіччя на території вашого населеного пункту або поблизу нього. Підготуйте повідомлення (презентацію) про них. 9. Поміркуйте, розвитку яких людських цінностей сприяє вивчення історії України.
Коментарі (0)