Войти
Закрыть

Чому люди пам’ятають свою історію

5 Клас

Пригадайте, як ми переповідаємо одне одному історії, що трапилися з нами. Або як письменники чи режисери уводять нас у світ цікавих історій. І це оповіді про щось таке, що приваблює слухачів, читачів, глядачів. Утім, і кожне село чи місто, кожна будівля чи заняття людей, держава чи регіон має свою історію. Слово «історія» давньогрецького походження. Воно означає дослідження, повідомлення, оповідь про події. Співці та збирачі легенд, які подорожували світом, описували і прославляли події минулого, свідками яких були, або ж переповідали історії, про які дізналися від інших. Згодом люди почали записувати відомості про важливі події та особистостей, які впливали на суспільне життя. Такі спогади, розповіді, документи поступово нагромаджувалися й упорядковувалися. З них виникла окрема галузь людських знань — наука «історія», що накопичує, досліджує і зберігає відомості про минуле людства. Історія — наука, що вивчає минуле людства на підставі усних, письмових свідчень, зображень і матеріальних пам’яток (житла, одягу, знарядь праці тощо)....

Як люди живуть у спільнотах і суспільстві

5 Клас

Людина є частиною живої природи. Але на відміну від інших живих істот вона наділена свідомістю — розумінням навколишнього світу, себе й інших людей, здатністю пояснювати те, що її оточує, та змінювати довкілля. Вона вміє винаходити нові знаряддя праці, способи виготовлення одягу і пересування у просторі, спілкуватись, писати книги і малювати. Утім, люди різні за зовнішністю, характером, бажаннями і потребами. У кожній людині багато особливого, неповторного, унікального, що вирізняє її з-поміж інших людей. Життя і здібності людини — цінність для неї самої, спільноти та всього людства. Самоповагу, усвідомлення власної цінності, знання своїх прав — все це називають гідністю людини. Водночас здавна відомий вислів: «Поводься з іншими так, як би ти хотів, щоб поводились з тобою». Отже, цінуючи і поважаючи власну неповторність, людина має поціновувати її і в інших людях. Тож допомагати й підтримувати одне одного, визнавати якості й таланти інших — це теж гідність людини....

Досліджуємо історію і суспільство 5 клас Пометун, Малієнко 2022

5 Клас

Вітаємо вас на порозі неймовірних відкриттів та цікавих подорожей у минуле людства та світ людей, що вас оточує! Вони допоможуть вам навчитись досліджувати історію та суспільство, дізнатися, як змінювалось людство протягом тисячоліть, як жили і працювали люди в минулому, як захищали свою Батьківщину та створювали неповторну культуру і як вони роблять це сьогодні. Ці знання та вміння допоможуть вам стати освіченими людьми й гідними громадянами України. У підручнику запропоновано рубрики, які розкажуть вам, як працювати з текстами та завданнями. Запитання під рубрикою Обговоріть у класі запрошують вас до колективного обговорення, адже що більше думок лунає, то цікавіше засвоювати матеріал. Завдання під рубрикою Досліди пропонують вам попрацювати самостійно, в парах чи у групах, зробити власні маленькі відкриття і знайти відповіді, яких немає у текстах і які в кожного і кожної з вас можуть виявитися різними. Під рубрикою Поміркуйте вміщено запитання і завдання, пов’язані з текстом. Їх слід виконувати під час читання індивідуально або в парах, а результати представляти після ознайомлення з текстом. Рубрика Використовуй інструменти дослідження містить рекомендації, які допоможуть вам виконати дослідницькі завдання і розвинути вміння досліджувати життя людей і суспільства в минулому і сьогоденні....

Словник 5 клас Панарін, Топольницька 2022

5 Клас

Вибори - обрання за результатами голосування певних посадових осіб. Геноцид - масове фізичне знищення окремих груп населення за певною ознакою, один із найтяжчих злочинів проти людства. Гетьман - командувач військовим формуванням українських козаків. Його обирали на козацькій раді. Господарство - все, що може використовувати людина чи людська спільнота для задоволення життєвих потреб. Демократія - стан суспільних відносин, за якого найвища влада належить народові, кожна людина має право на висловлення власної думки та зобов’язана поважати інших. Державна незалежність - можливість держави самостійно ухвалювати рішення щодо її зовнішніх та внутрішніх справ. Директорія - найвищий орган державної влади відновленої УНР, створений після повалення влади гетьмана Павла Скоропадського. Електронні гроші (електронна готівка) - гроші, обмін та взаєморозрахунки якими проводять за допомогою інформаційних технологій. Етнографічний регіон - певна територія, на якій проживає частина етносу. Для неї характерні певні відмінності від решти народу - в одязі, традиційних заняттях, звичаях тощо. Етнологія - наука, що вивчає етноси (народи), їхню історію, традиції й звичаї, одяг, традиційні заняття, фольклор тощо. Звичай - правила, які здавна існують у громадському житті й побуті якого-небудь народу, громади чи колективу. Ідентичність - невід’ємна характеристика людини, що виявляється у визнанні своєї унікальності та відчутті приналежності до певної спільноти. Ієрогліф - фігурний знак, що позначає поняття, склад або звук мови....

Узагальнення до розділу 5. Розмаїття України

5 Клас

Використавши здобуті знання, а також матеріали параграфів підручника, складіть схему, центральним поняттям якої є «взаємодія культур». 3. Попрацюйте з лінією часу. 1. Намалюйте лінію часу свого життя. Розділіть її на три частини. Позначте на першому відтинку важливі події минулого, на другому - те важливе, що сталося з вами сьогодні, на третьому - які значущі події можуть статися з вами у майбутньому (або про які ви мрієте). 2. Який із цих відтинків вийшов найменшим? Встановіть зв’язок між подіями у кожному секторі. Про що це свідчить? Яка подія з нинішнього дня, на вашу думку, впливатиме на ваше майбутнє? 4. Попрацюйте з текстом. Прочитайте медіатекст про Національний заповідник «Херсонес Таврійський» та роздивіться фотографію. Яке поняття, вивчене у цьому розділі, можна проілюструвати інформацією з тексту? Підготуйте кілька запитань до тексту. Історія Херсонеса є частиною історії Давньої Греції, Давнього Риму, Візантії, Русі-України. Адже саме тут, у Херсонесі, за літописними даними, відбулося велике Таїнство - Хрещення київського князя Володимира, який потім поширив християнство на всю Русь......

Зв’язок минулого, теперішнього і майбутнього в житті людини та суспільства

5 Клас

Але так було не завжди. Раніше фотографування було видатною подією, а колекцію сімейних фото берегли й передавали у спадок. Чому ж фотографії є цінністю? Світлина із зображенням бабусь і дідусів, батьків і дітей, закарбовує в моменті зв’язок минулого, теперішнього і майбутнього. Діти уособлюють майбутнє, батьки - теперішнє, а бабусі й дідусі - досвід минулого, який вони передають своїм дітям й онукам. Заплющте очі й на мить уявіть, що минулого не існує. Ви нічого не знаєте про те, що сталося бодай хвилину тому. Знань про минуле у вас також немає. Ви не знаєте навіть основних речей: де розташований ваш дім, чи є він у вас взагалі, де дістати продукти харчування, як приготувати собі щось поїсти, як втамувати спрагу тощо. І що ж ми маємо? Без досвіду минулого ми безпорадні сьогодні й завтра. Чи розвивалися б ви, якби вивчене в школі сьогодні забувалося наступного дня? Робота в парах 1. Чи є у вашій родині світлини, на яких зображено кілька поколінь? Розкажіть про них. Які пам’ятки навколо вас є свідченням зв’язку минулого, теперішнього і майбутнього? Де живе минуле? Ви вже чудово знаєте, що науку про минуле називають історією. І що історики - це такі фахівці, які досліджують минуле. Ви також переконалися, що минуле зовсім не далеке від нас. Ймовірно, що місця, де це минуле зберігається, також поряд із вами. Наприклад, музей....

Взаємодія культур у минулому і сьогоденні

5 Клас

Традиційне японське вбрання не мало кишень. Але нам усім потрібно кудись класти особисті речі, коли виходимо з дому. Японці з цією метою використовували невеличкі коробочки (інро), які прив’язували до пояса. Закріплювали їх за допомогою застібки, що не давала шнурівці розв’язатися. Застібки були справжнім витвором мистецтва. Називали їх «нецке». Це були невеличкі статуетки - фігурки людей, тварин, божеств, рослин, казкових героїв тощо. У другій половині XIX століття Японія переживала добу модернізації. У цей час до країни потрапили європейці. Так японці долучилися до іноземного стилю в одязі. Відтоді у вбранні японців з’явилися кишені й потреба носити на поясі коробочки з нецке зникла. Та не лише далека Японія знає подібні приклади взаємодії культур. У XIX столітті на теренах України дуже популярним було мило фабрики «Брокар и Ко». Воно коштувало лише одну копійку, а у подарунок до нього додавали аркуш із різноманітними яскравими візерунками для вишивки. Ці візерунки були прості й елегантні. Вишивати їх потрібно було «хрестиком». Вишивка «хрестиком» швидко поширилася завдяки простоті виконання. Робота в групах 1. Поміркуйте, які ознаки культурного розмаїття є у вашому повсякденному житті? Як ці ознаки свідчать про співіснування різних культур у вашому регіоні? Що приховують назви вулиць? Обговорення Що ви знаєте про походження назв вулиць, на яких ви мешкаєте? У Львові є вулиця Вірменська. Таку назву вона отримала не випадково. Колись тут оселилися вірмени, які утворили окрему громаду. Вірмени були вправними й успішними купцями. Окрім того, працювали перекладачами, що давало їм змогу налагоджувати контакти з іноземними торгівцями. Для власних потреб вірмени побудували школу, шпиталь, бібліотеку, театр, друкарню. У 1363 році почалося будівництво собору, яке тривало 7 років. Вірменський собор зберігся донині і є унікальною пам’яткою архітектури. Хоча вірмени вже давно не мешкають у районі сучасної вулиці Вірменської, назва й архітектура зберігають пам’ять про вірменську культуру....

Культурно-історичні, релігійні та природні заповідники України

5 Клас

Підгорецький замок на Львівщині - один із найкрасивіших в Україні. Його побудували у 1635-1640 роках венеційський архітектор Андре дель Аква і французький інженер Гійом Левассер де Боплан для відпочинку коронного гетьмана (головнокомандувача всіх збройних сил) Речі Посполитої Станіслава Конєцпольського. Ця будівля має оборонні укріплення, тому її вважають замком. Але на потужних укріпленнях височіє прекрасний палац із безліччю кімнат. Свого часу ця пам’ятка вражала вишуканим інтер’єром. Проте у 1956 році пожежа зруйнувала внутрішнє оздоблення усіх залів. Аккерманська фортеця розташована у місті Білгород-Дністровський Одеської області. Це пам’ятка архітектури - зразок фортифікаційних (оборонних) споруд XV століття. Ще до нашої ери на цьому місці існувало грецьке місто Тіра. У різні часи фортеця належала до Молдовського князівства, Османської й Російської імперій. Нині тут працює музей. Територія фортеці має 4 двори: громадський, в якому стояли будинки городян; гарнізонний, де розміщувалися війська; цитадель, де розташовувалося командування фортеці; портовий двір, який обслуговував порт....

Полікультурність: етнічне, культурне розмаїття в Україні та світі в минулому та сьогоденні

5 Клас

  Поняття «полікультурність» походить від двох слів - «полі» та «культура». «Полі» означає «багато». «Культура» - це матеріальні й духовні цінності, які створює людство упродовж історії. Тобто творцями культури є і наші предки, які жили давно, і ми з вами сьогодні. Кожен народ, кожна спільнота є творцем власної культури. Навіть на території однієї країни, одного міста чи села можуть співіснувати представники різних культур. Саме тому доречно говорити про полікультурність, або багатокультурність України, інших країн та світу загалом. В Україні проживають представники різних етносів - українці, росіяни, кримські татари, білоруси, поляки, азербайджанці, євреї, угорці, молдовани, болгари, греки, чехи, караїми... Представники різних спільнот мають свої культурні особливості. Проживаючи в Україні, вони впливають на творення національно-культурного розмаїття нашої держави. Разом вони відзначають свята, організовують курси для молоді з вивчення рідної мови, навчають традиційних ремесел тощо. Україна - спільний дім для усіх нас, наша Батьківщина. Ми живемо на одній території, маємо спільне минуле, нас єднає українська мова. Всі разом ми - український народ. І разом хочемо, щоб Україна була багатою і квітучою. Робота в групах 2. Представники яких національностей є у вашій громаді? 3. Прочитайте текст про караїмів, який подано нижче. Обговоріть його, відповівши на запитання. 1. Хто такі караїми? 2. Яка територія є рідною для караїмів? 3. Караїми водночас є українцями. Поясніть чому....

Узагальнення до розділу 4. Історія навколо нас

5 Клас

Використавши здобуті на попередніх уроках знання, а також матеріали параграфів підручника, складіть у зошиті схему. Центральним поняттям схеми є словосполучення «суспільні зміни». 3. Попрацюйте з лінією часу. 1. На лінії часу позначте такі події: карбування златників та срібляників Володимиром Великим; відкриття перших шкіл на Стародавньому Сході; доброчинна діяльність українських промисловців Терещенків; активізація волонтерського руху в Україні під час Революції Гідності; діяльність Юрія Дрогобича. 2. Спробуйте встановити зв’язки між усіма чи окремими названими подіями. 4. Попрацюйте з текстом. Прочитайте інформацію про українського вченого-винахідника Володимира Хавкіна. Чи можна довіряти інформації у цьому тексті? Чому? Запропонуйте кілька власних запитань до тексту. Нехай ваші однокласники та однокласниці дадуть на них відповіді. Оцініть їхні відповіді. Володимир Хавкін наприкінці XIX століття створив перші в історії вакцини проти чуми і холери. Він працював у лабораторії Мечникова спочатку в Одесі, а пізніше в Парижі. У Франції Володимир Хавкін винайшов протихолерну вакцину. Уряд царської Росії відмовився застосовувати винахід політичного противника московської імперії. Після відмови застосовувати протихолерну вакцинацію в ряді країн Європи, Хавкін з 1896 року працював в Індії, де створив першу в історії вакцину проти чуми. Зусилля вченого знайшли підтримку в уряду Великої Британії....

Навігація