Войти
Закрыть

Історія мого краю від минулого до сьогодення. Історія моєї родини

5 Клас

Місто, село чи селище, де ми народилися й виросли, називають малою батьківщиною, а також рідним краєм. Бо це край, звідки походить наш рід. Батьківщиною для українців є Україна. Для кожного і кожної з нас Україна - місце, де народилися й мешкають наші рідні та друзі. Це українська мова, написані й прочитані нею казки й вірші, проспівані колискові. Наша історія, традиції та звичаї. Моря, гори, ліси й степи, затишні міста й села. Смак улюблених, знайомих із дитинства страв - це також Україна. Серед вас можуть бути діти, які народилися не в Україні. З певних причин вони та їхні близькі переїхали жити в нашу країну. Про таких людей кажуть: «Україна - їхня друга Батьківщина». Для всіх нас Україна - спільний дім, тож нам усім потрібно дбати про розвиток її культури та мови. Розповідаючи одне одному про свої традиції, звичаї та особливості культури, кожен із вас більше дізнається про світ, у якому ми живемо. Так наше суспільство стає багатокультурним. Мала батьківщина кожного та кожної з нас - особливий, неповторний край. Пропонуємо вам розпочати дослідження історії, звичаїв і традицій свого краю. Робота в групах 1. Складіть самостійно перелік «Мій рідний край для мене - це...». Об’єднайтеся в групи по 4-6 осіб. Порівняйте ваші переліки. Чого в них більше: спільного чи відмінного? Складіть такий перелік для усього класу та запишіть/розмістіть його на дошці. Історія родини - історія всієї країни? Обговорення Що для вас означає родина? Доберіть 5 прикметників та 5 дієслів, щоб охарактеризувати свою родину. Історія родини - це наша особиста історія. Ми є її безпосередніми учасниками та творцями. Вивчаючи історію своєї родини, ми розуміємо, чому опинилися саме тут і саме в цей час. У кожної сім’ї, роду є сторінки, якими варто пишатися. Ми дізнаємося про них, коли слухаємо родинні перекази, розпитуємо родичів та близьких про те, звідки наше коріння. Досліджуючи історію власної родини, ви зрозумієте, що її творили дуже багато людей, яких ви можете й не знати. Можливо, ваші пращури мешкали в інших краях і переїхали в Україну. У такому разі історія вашого роду пов’язана з історією кількох країн. І хіба ж не цікаво дізнатися, що спонукало ваших пращурів докорінно змінити життя? Так формується історія вашого роду....

Утворення держави Україна

5 Клас

Українці боролися за створення власної незалежної держави не одне століття. На цьому шляху траплялися поразки. Проте було й чимало здобутків. Зусилля українців увінчалися успіхом 24 серпня 1991 року, коли було проголошено незалежність України. Що передувало цій події? Наприкінці 1980-х років остаточно занепали економіка та господарство Радянського Союзу. Керівництво СРСР у Москві намагалося врятувати ситуацію, впроваджуючи реформи, але вони не мали успіху. У республіках Радянського Союзу (Литві, Латвії, Естонії, Грузії, Україні) почали гуртуватися сили, що виступали за відокремлення від Союзу та відновлення самостійності. Процес розпаду СРСР було запущено. 1. Прочитайте медіатекст про В’ячеслава Чорновола. Які риси цієї історичної особи вам особливо припали до душі чи особливо вас вразили? Поміркуйте, що спонукало В. Чорновола боротися за незалежність України. Яким він бачив шлях розвитку України? Майбутній яскравий борець за українську незалежність, В’ячеслав Чорновіл народився 1937 року у маленькому селі Єрки, що на Черкащині. Вже навчаючись в університеті, Чорновіл вражав сміливістю висловлювань. Провокаційні та сміливі заяви Чорновола з часом стали виходити за межі приватних бесід, виливаючись у публічні виступи, диспути та заяви. Радянська влада боролася з ним своїми звичними методами - обшуками, звільненнями з роботи та арештами. А Чорновіл відплачував їй сторицею: протестами, мітингами, викривальними статтями та книжками. За документальну збірку «Лихо з розуму», де він описував історії репресованих, молодий політик отримав премію міжнародного Пен-клубу від світової спільноти та 3 роки концтабору від СРСР (1967 рік). «Платою» за підпільний часопис «Український вісник» стали 6 років колонії суворого режиму та 3 роки заслання. Колеги говорили про нього:...

Україна у Другій світовій війні (1939-1945)

5 Клас

Друга світова війна почалася 1 вересня 1939 року нападом Німеччини на Польщу. Українські території перебували у складі чотирьох держав - Радянського Союзу (СРСР), Польщі, Румунії та Чехословаччини. З перших днів світового конфлікту вони потрапили у вир війни. Радянський Союз мав мирний договір із Німеччиною, на чолі якої тоді стояв Адольф Гітлер. Згідно з домовленостями, Польща мала зникнути з карти світу. Українські території, які перебували в її складі, відходили до СРСР. Восени 1939 року СРСР розпочав війну проти Польщі й загарбав частину її територій, зокрема Західну Україну. Більшість етнічних українських земель опинилися у складі Української Радянської Соціалістичної Республіки. Щоправда, деякі українські терени так і залишилися поза її межами. Московське керівництво одразу ж заходилося встановлювати свої порядки на українських землях. Договори між агресорами зазвичай не тривають довго. Попри укладену мирну угоду, 22 червня 1941 року гітлерівська Німеччина напала на СРСР. За рік і місяць німецькі війська остаточно окупували територію України. Останнім українським містом, захопленим гітлерівцями, став Довжанськ Луганської області....

Голодомор у пам’ятниках України та світу

5 Клас

В українській історії були не лише герої та перемоги. Наш народ переживав і страшні події. Однією з найжахливіших є Голодомор 1932-1933 років. Як ви пам’ятаєте, після поразки Української революції на теренах України постала Українська Соціалістична Радянська Республіка, яка була частиною Радянського Союзу. Проте українці не змирилися з поразкою. Прагнення свободи не раз піднімало їх на боротьбу. В Україні спалахували повстання проти більшовицької влади, тривав спротив насильницькій колективізації. Керівництво Радянського Союзу, що перебувало у Москві, прагнуло підкорити українців своїй волі, знищити українську націю. Колективізація - об’єднання одноосібних селянських господарств у колективні - колгоспи. Часто набувала примусового, насильницького характеру. Щоб остаточно зламати волю до спротиву, московське керівництво вдалося до страшного злочину. У 1932-1933 роках більшовицька влада сплановано морила українців голодом, вилучала продукти харчування й майно, яке можна було виміняти на харчі. Селянам заборонили виїжджати з сіл, щоб ті не мали змоги знайти собі їжу. Це була катастрофа. Дослідники вирахували, що у червні 1933 року щохвилини помирало 20 осіб, а щодоби - 28 тисяч людей! Історики вважають, що загинуло близько 4 мільйонів українців на території Української Соціалістичної Радянської Республіки та ще близько 1 мільйона українців - в інших регіонах Радянського Союзу....

Українська революція (1917-1921)

5 Клас

На початку XX століття Україна все ще не мала власної держави. Українські землі перебували у складі Австро-Угорської та Російської імперій. У 1914 році розпочалася Перша світова війна, в якій Австро-Угорщина та Росія воювали між собою. Українці, як піддані цих держав, мусили воювати у складі ворожих армій. Війна, проблеми з продовольством та багато інших негараздів викликали невдоволення в суспільстві. У Російській імперії почалася революція. Українці піднялися на визвольну боротьбу - Українську революцію - й проголосили формування національної влади. У березні 1917 року було створено Українську Центральну Раду (УЦР). Революція - різка, докорінна зміна чинного суспільного порядку. Партія - об’єднання людей, що мають спільні інтереси та ведуть боротьбу за владу. До складу Української Центральної Ради увійшли члени українських політичних партій, науковці, діячі культури та громадських організацій. Очолив її історик і державний діяч Михайло Грушевський. Українська Центральна Рада пропрацювала 13 місяців. За цей час вона заклала підґрунтя для розбудови української держави. Було проголошено чотири важливі документи, які називали Універсалами. У Третьому Універсалі було проголошено створення Української Народної Республіки (УНР). Четвертий універсал УЦР (22 січня 1919 року) оголосив Україну самостійною та незалежною державою, в якій влада належить народу. Українська Центральна Рада затвердила Конституцію Української Народної Республіки. Було ухвалено рішення про запровадження власної грошової системи, герба та гімну УHP. Українській мові було надано статус державної. Історію проголошення УHP та створення Української Центральної Ради відображено на українській банкноті у 50 гривень. На лицьовому її боці зображено голову УЦР - Михайла Грушевського, а на зворотному - Київський міський будинок учителя. У його приміщенні відбувалися засідання Центральної Ради....

Українське козацтво у воєнний та мирний час

5 Клас

Не існує точної дати появи козаків. В історичних джерелах уже з XIV століття натрапляємо на згадки про людей, що постійно жили у степу. У XV столітті писемні джерела називають їх козаками. Як же виникло українське козацтво? Коли Королівство Руське занепало, терени нашої держави за різних обставин потрапили під владу інших країн. По-різному склалася доля мешканців українських земель. Одних чужинці шанували та підтримували, життя інших було складним і небезпечним. Проте українці мусили шукати захисту в сильніших володарів, адже своєї держави не мали. Утім, той захист мав високу ціну: сильніші диктували свою волю слабшим, а слабші мусили коритися. У таких умовах дедалі частіше виникали соціальні конфлікти - суперечності між людьми, які належали до різних суспільних груп. А суперечностей в той час було багато як між українцями та чужинцями, так і всередині українського суспільства: через віру, статки чи з інших причин. Це змушувало людей лишати свої домівки та шукати кращої долі....

Русь-Україна і Королівство Руське

5 Клас

У IX столітті на українських землях постала держава. Різні джерела іменували її по-різному, проте історики домовилися називати цю державу Русь-Україна. На цих теренах жили різні спільноти, об’єднані у племена. Поступово у племенах виділилася племінна верхівка - люди, які управляли життям спільнот. Сусідні племена вели між собою жваву торгівлю. Їхньому зближенню сприяла й потреба захисту від спільних ворогів. З-поміж них виділилося плем’я полян. Головним містом племені був давній Київ, закладений на високому березі Дніпра. Вигідне географічне розташування на перетині кількох важливих торговельних шляхів сприяло піднесенню Києва. Саме навколо нього почала формуватися держава. З X століття її очолювали князі з династії Рюриковичів. Деякі навколишні племена самостійно приєдналися до нової держави, інші були завойовані першими київськими князями. За рахунок долучення нових земель розширювалися кордони Русі-України та зростало її населення. Київські князі здійснювали походи на Візантію - наймогутнішу тогочасну державу. Вдалі походи й підписання договорів із Візантію вивели Русь-Україну на міжнародну арену. Робота в парах 1. Роздивіться історичну карту. Знайдіть на ній кордон сучасної України. Які племена проживали на теренах сучасної України в давнину?...

Історичні події, явища і процеси. Історичні постаті

5 Клас

Усі події - і ті, що стосуються країни загалом, й ті, які визначні для однієї сім’ї, - важливі. Проте одні події впливають на життя багатьох людей, а інші - кількох осіб. Кожна подія має дату і місце. Зазвичай подію називають історичною, коли минає певний час від моменту, як вона сталася. Історичною подію вважають і в тому разі, якщо вона мала значення для певної групи людей, країни чи всього людства. Події, що повторюються і мають спільні ознаки, називають явищами. Минуле складається з багатьох подій і явищ, пов’язаних між собою. Історики вивчають знакові події та явища, які вплинули на розвиток суспільств та країн. Дослідники повсякденного життя при цьому звертають увагу на те, як і де жили люди, чим займалися, де навчалися і працювали, що їли і як проводили дозвілля. Словник Історична подія - те, що відбулося у минулому і має дату й місце. Історичне явище - зміни, перетворення, що відбулися внаслідок певних подій. Історичний процес - низка подій і явищ, пов’язаних між собою. Робота в парах 1. Поміркуйте, які події вашого особистого життя важливі? 2. Які історичні події вплинули на ваше життя чи життя ваших близьких? У чому це виявилося? Що таке причини, приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ і процесів? Усе, що відбулося в минулому, має причини, приводи, результати і наслідки. Розберімося, що це все означає. Щоби зрозуміти минуле, ми маємо його проаналізувати. Аналіз починається із запитань, які ставимо. Правильно поставлені запитання - вже половина справи. Отож, щоби дізнатися причину події чи явища, ставимо запитання: «Чому так сталося?». Привід пояснить відповідь на запитання: «Які події чи явища призвели до певних дій та спонукали до вчинків?». Результатом буде з’ясування: «Що сталося у підсумку?». А наслідок - «Як це вплинуло на життя певного кола осіб/суспільства/країни тощо?»....

Узагальнення до розділу 2. Джерела інформації. Історичні джерела

5 Клас

1891 рік. Леся Українка завершує для своєї чотирнадцятирічної сестри Ольги книжку «Стародавня історія східних народів». У ній двадцятирічна письменниця оповідає про різні прадавні народи. Щоб це все написати, їй довелося залучили багато джерел: перекласти поезію й історичні літописи, знайти зображення стародавніх речей та споруд. Вона додала й співи аборигенів Австралії. Багато фактів взяла із праць тогочасних французьких, німецьких, англійських учених, про нові знахідки довідалася із газет та розповідей друзів. Ще більше довідалася під час власних подорожей - до Європи та Єгипту. Ще двадцять років пішло у Лесі Українки, щоб текст побачив світ у вигляді гарно ілюстрованої книжки. 5. Попрацюйте з інформацією. Прочитайте текст. Дайте відповіді на запитання. 1. Чи можна довіряти джерелу із завдання 4? У яких рядках автор або авторка викладає судження, а у яких факти? Що переважає у тексті - факти чи судження? 2. Перевірте факти у поданих текстах. Які з них є фейковими? Як ви визначили? А) Леся Українка ніколи не виїздила за межі свого рідного Києва. Кволість через хворобу робила письменницю нещасною. І ось лише 1921 року трапилася нагода: вона вирушила на презентацію книжки «Стародавня історія східних народів» до Парижа. Б) Леся Українка в листі до Ліни Костенко писала про свої проблеми з перекладами для «Стародавньої історії східних народів», просила її надіслати нові книги, які щойно вийшли друком у Києві. В) До 150-річчя з дня народження Лесі України Національний банк України випустив ювілейну монету із її зображенням. З одного боку - портрет письменниці, а з іншого - стилізовані під свічки образи чоловіка і жінки (ліворуч) і ключ журавлів (праворуч), над яким вказаний номінал і рік - «20 гривень, 2021»....

Збереження та пошук історичних джерел

5 Клас

Месопотамія - це батьківщина не лише писемності, а й бібліотек та архівів. Книгозбірні, у звичному для нас вигляді, виникли у XVII ст. Найвідоміші бібліотеки з найціннішими збірками мають статус національних. Наприклад, у Національній бібліотеці України імені В.І. Вернадського зберігається понад 15,8 млн одиниць, а у Британській бібліотеці - 170 млн. Словник Бібліотека - місце, де зберігаються рукописні та друковані книжки, журнали тощо. Медіатека - місце збереження інформації у вигляді аудіо- та відеофайлів, оцифрованих та електронних книжок, журналів тощо. Їх зберігають на дисках, касетах, платівках та інших носіях. Часто медіатеки входять до складу сучасних бібліотек. Архів - місце, де зберігаються документи. Слова «бібліотека», «медіатека», «архів» походять із давньогрецької мови. «Бібліо» означає «книга». «Медіа» - посередник або носій інформації, а «теке» - сховище. Назва «архів» походить від давньогрецького «архе» - «влада». В архівах зберігаються документи, пов’язані переважно з органами влади, та інші офіційні документи. Робота в парах 1. Знайдіть/пригадайте слова з коренями «архе-», «медіа-» та «бібліо-». Що вони означають? Збірки археологічних матеріалів (речей), творів мистецтва, інколи також і книг зберігають й виставляють у музеях. Залежно від того, що саме зберігають у тому чи тому музеї, вони також бувають різними. Адже різні історичні джерела потребують різних умов зберігання та опрацювання....

Навігація