Войти
Закрыть

Нагромадження та пошук інформації у минулому та сьогодні

5 Клас

Найдавнішим способом передавання інформації між людьми було усне мовлення. Згодом інформацію почали фіксувати у вигляді малюнків чи позначок (піктограм). Однак суспільство розвивалося, обсяг інформації зростав і зберігати її доводилося довше. Ці потреби спонукали розробляти й удосконалювати писемну мову. Словник Піктограма - умовний малюнок із зображенням яких-небудь дій, подій, предметів. Його використовували в найдавнішому письмі. Ієрогліф - фігурний знак, що позначає поняття, склад або звук мови. Далі малюнки перетворювалися на умовні знаки - ієрогліфи. З часом кожен умовний знак почав позначати окремий звук. Так виникли найдавніші системи писемності у світі. Зрештою всі знаки, що позначали певні звуки, упорядкували. Таку впорядковану систему назвали алфавітом, чи абеткою. Перша зафіксована абеткова писемність була у Фінікії в XV ст. до н.е. У IX ст. до н.е. її запозичили давні греки. На основі грецького алфавіту у IX ст. н.е. постала система кириличного письма (літер, якими ми користуємося досі і якими надруковано цей підручник). З X ст. н.е. її постійно використовують на території сучасної України. Робота в групах 1. Розробіть кілька символів-ієрогліфів. Ваш клас міг би їх використовувати на уроках історії як умовні позначки або таємний шифр. Як змінювалася писемність? Робота в групах 2. Як часто ви читаєте книжки? Чи відвідуєте бібліотеку? Запропонуйте/порадьте одну-дві книжки, які було б цікаво прочитати вашим однокласникам та однокласницям. Коли люди навчилися записувати інформацію, то почали міркувати, як найкраще її впорядковувати. Постала необхідність записувати її на матеріалі, що був би доступним і зберігався якомога довше. Тому перші «книжки» виготовляли у вигляді глиняних табличок. На них записували необхідну інформацію....

Текст і медіатекст

5 Клас

Кожен із вас уже писав власний текст. Можливо, це був твір, допис у соцмережах, запис власних думок чи відповіді на контрольній роботі. Текст - це відтворена письмово або в друкованому вигляді авторська праця, документ, пам’ятка тощо. Текст має певну тему, мету та послідовність викладення думок. Текст містить кілька типів інформації. Серед них - факти і судження. Якщо щось справді існує і будь-хто це може перевірити, - це називають фактом. Якщо ми вдаємося до опису, деталізації, як це працює, як це взаємодіє з іншим, де значною мірою відображаємо наші уявлення, думки, - то це судження. Робота в парах 1. Виберіть, що з цих тверджень є фактом, а що - судженням. Запропонуйте власні приклади фактів та суджень. • Технології допомагають змінити наше життя на краще. • У 1825 році англійські інженери Джеймс Ватт і Джордж Стефенсон побудували першу пасажирську залізницю. • Карл фон Лінде у 1877 році винайшов холодильник. • Хороші холодильники - тільки виробництва фірми фон Лінде. • Автомобіль - найвизначніший винахід у Німеччині. • Перший автомобіль був розробкою німецьких учених. • Соціальні мережі забирають забагато часу. • На 2021 рік 60 % населення України зареєстровані у соціальних мережах...

Джерела інформації та їх види

5 Клас

Якщо ви хочете відтворити події, які сталися кілька хвилин, годин, день тому у вашому житті, то покладаєтеся на власну пам’ять. Інколи запитуєте людей, які були свідками подій. Часом дізнаєтеся про те, що сталося, з медіа: онлайн, теленовин, статті в газеті, журналі. Історики зберігають пам’ять про події не лише в житті окремої людини чи громади. Їхні праці - то історія всього народу (українська історія), континенту (європейська, африканська, американська історія) чи й усього людства (всесвітня історія). Оскільки історія вивчає минуле людей, то будь-який результат людської діяльності є історичним джерелом. Це можуть бути матеріальні речі (одяг, будівлі, предмети побуту тощо) чи нематеріальні (пісні, танці, ігри і подібне). Якщо творцями джерел є свідки події, а ці джерела розповідають нам про подію безпосередньо, то ми їх називаємо первинними, або першоджерелами. Однак багато розповідей наших пращурів дійшли у переказах чи записах інших людей, чимало історій переписували не раз. Трапляється, що першоджерела хтось уже опрацьовував і на їх підставі створив власну оповідь. Ця оповідь також є історичним джерелом, так само важливим, як і першоджерело. Проте ці джерела ми називаємо вторинними....

Узагальнення до розділів «Вступ. Людина. Суспільство. Історія» та «Історичний час і простір»

5 Клас

Використавши здобуті на попередніх уроках знання, а також матеріали параграфів підручника, запропонуйте слова для створення хмари слів, центральним словом якої є поняття «історія». 3. Попрацюйте з лінією часу. • Виберіть п’ять винаходів і відкриттів із карти технічних винаходів та наукових відкриттів (с. 25) та позначте їх на лінії часу. • Біля кожної з цих історичних подій позначте римськими цифрами століття, коли вони відбулися. • У якому тисячолітті сталися ці події? • Складіть кілька хронологічних задач, використавши винаходи й відкриття, які ви вибрали. 4. Попрацюйте з текстом. Прочитайте текст. Запропонуйте кілька запитань до нього. Нехай ваші однокласники та однокласниці дадуть на них відповіді. Оцініть їхні відповіді. Історична доля українців, їхня традиційна культура, маючи багато спільних рис, водночас зберігає певні регіональні особливості. Вони виявляються на певній території й зумовлені особливостями історичного розвитку окремих районів України. Впливають на них природні та географічні умови, особливості культурних та повсякденних зв’язків з представниками інших етносів. Усе це дає підстави для етнографічного районування. Проте надзвичайно важливо при вивченні етнографічного різноманіття українців різних регіонів бачити й спільне. Це те, що визначає історичну, етнічну та духовну єдність усього українського народу в Україні і поза її межами....

Етноси і природа в історії

5 Клас

Спільнота, у яку люди об’єднані уявленнями про спільне походження, територією проживання, культурою, мовою, звичаями та традиціями, утворює етнос. Зазвичай, етнос має ту назву, яку сам собі дає, або за тією мовою, якою розмовляє: українці спілкуються українською, поляки - польською, турки - турецькою мовами і так далі. «Етнос» у перекладі з грецької означає «народ». Тому наука, що вивчає народ, - це етнологія (наука про народи). Дослідженням окремих народів займаються спеціальні напрями етнології. Приміром, українців вивчає українознавство, поляків - полоністика, слов’янські народи загалом - славістика, турків та інші тюркомовні народи (зокрема кримських татар) - тюркологія тощо. Етнологія - наука, що вивчає етноси (народи), їхню історію, традиції та звичаї, одяг, традиційні заняття, фольклор тощо. У якому етнографічному регіоні я живу? Робота в парах 1. Розгляньте традиційний український стрій різних регіонів. Що між ними схожого, а що відмінного? Як виглядає український стрій у вашому регіоні? Про що свідчать такі особливості?...

Україна та її сусіди на географічних та історичних картах

5 Клас

Історична карта - це не лише умовне зображення території з позначеними на ньому подіями. Так називають і карту, створену кілька десятиліть або століть тому. Вона відрізняється від сучасної. Карта відображає ті об’єкти, рівень знань та уявлення, які люди мали на час її створення. Тому на деяких картах ви можете не знайти країни, острови чи цілі континенти. Що більше людство здобуває знань про світ, то карти стають достовірнішими. Точнішими стають і позначення історичних подій на них. Добре, якщо на карті ви помітите знайомі географічні назви. Так ви можете визначити, наскільки далеко від вас відбулися історичні події, процеси. Можливо, вони відбувалися там, де ви живете. Ми ретельно дослідили власну планету - Землю. Тому історичні події можемо позначити будь-де: і на океанах, і на суші. Найбільші поверхні суші називають континентами. Це Євразія, Північна Америка, Південна Америка, Африка, Австралія та Антарктида. Україна розташована в Європі, що є частиною Євразії....

Людина у просторі життєдіяльності

5 Клас

Історична карта - це не лише умовне зображення території з позначеними на ньому подіями. Так називають і карту, створену кілька десятиліть або століть тому. Вона відрізняється від сучасної. Карта відображає ті об’єкти, рівень знань та уявлення, які люди мали на час її створення. Тому на деяких картах ви можете не знайти країни, острови чи цілі континенти. Що більше людство здобуває знань про світ, то карти стають достовірнішими. Точнішими стають і позначення історичних подій на них. Добре, якщо на карті ви помітите знайомі географічні назви. Так ви можете визначити, наскільки далеко від вас відбулися історичні події, процеси. Можливо, вони відбувалися там, де ви живете. Ми ретельно дослідили власну планету - Землю. Тому історичні події можемо позначити будь-де: і на океанах, і на суші. Найбільші поверхні суші називають континентами. Це Євразія, Північна Америка, Південна Америка, Африка, Австралія та Антарктида. Україна розташована в Європі, що є частиною Євразії....

Події в історії

5 Клас

Події з минулого людства, які вивчає історія, трапилися в певний час. Його можна відрахувати «назад»: кілька хвилин тому почався урок, кілька годин тому ви поснідали, кілька днів тому був вихідний, кілька місяців тому був червень, кілька років тому ви народилися тощо. Для того, щоб правильно вирахувати історичний час - коли трапилася та чи інша подія - існує спеціальна наука. Вона має назву «хронологія», на честь давньогрецького бога Хроноса. За легендою, він був уособленням часу, початку та кінця. Остання ж частина слова - «-логія» - в перекладі з давньогрецької мови означає «наука». Словник Хронологія - спеціальна історична наука про час, його відлік, поділ та обрахунок. Як рахувати історичний час? Робота в групах 1. Пригадайте події, які сталися щойно, нещодавно та давно. Чи легке зрозуміти, коли подія трапилася, якщо користуватися неточними вимірами? Як простіше пояснити, коли сталася подія? Сучасний годинник може показати час із точністю до секунди або навіть частки секунди. Ви навчалися орієнтуватися за годинником не тільки щоб розповісти, коли подія сталася. Ви можете навіть передбачити майбутнє - коли розпочнеться наступний урок, коли повернетеся додому чи коли настануть канікули....

Історія як минуле людини й суспільства

5 Клас

Запропонуйте якомога більше слів, які асоціюються у вас зі словом «історія». Поясніть свій вибір. Складіть усі разом хмаринку слів, які можна використовувати для пояснення слова «історія». Інколи люди замислюються над подорожами у часі. Хтось хоче перенестися в майбутнє і поглянути на світ і себе за десять чи п’ятдесят років. А комусь цікаво повернутися в минуле й побачити наших пращурів або попередити їх про небезпеку. Про таке пишуть книжки та знімають кіно, від яких перехоплює подих. Ви, можливо, зауважили, що у фільмах про майбутнє все виглядає незвично, іноді чудернацьки й фантастично. Фільми про минуле видаються реальнішими, хоча й там трапляються речі, які важко пояснити. Машину часу ще не вигадали, і яким буде майбутнє, ми не знаємо. Проте здатні відтворити події минулого, адже вони вже відбулися. Можемо знайти інформацію або навіть свідчення очевидців про конкретну тогочасну подію чи людину. Існує ціла наука, яка займається дослідженням минулого, - історія. Назва ця походить з Давньої Греції, де й зародилася традиція вивчати минуле. Слово «історія» у давніх греків означало оповідь, розповідь про те, що відбулося. Греки шанобливо ставилися до вивчення історії, у їхній міфології вона мала покровительку - Кліо....

Людина — неповторна особистість. Суспільство та людські спільноти

5 Клас

Розкажіть про себе п’ятьма реченнями. Порівняйте свої розповіді з розповідями однокласників та однокласниць. Що у вас спільного? Чим відрізняєтеся? Населення Землі стрімко збільшується і у 2022 році має сягнути позначки у 8 мільярдів осіб. Проте ви не знайдете на планеті двох однакових людей. Навіть близнюки, які мають чимало схожих рис, багато в чому унікальні. Кожна людина має притаманні їй зовнішні ознаки: колір шкіри, очей та волосся, зріст, форму носа тощо. Усі маємо власні вподобання. Відчуваємо радість, злість, подив, але кожна людина по-різному переживає одну й ту саму подію. Ознаки, притаманні людині, - від особливостей зовнішності до вподобань та захоплень - роблять її надзвичайною та винятковою, унікальною. Поєднання біологічних задатків та соціальних чинників життя людини є основою її індивідуальності. Людина - біологічна істота: вона народжується, живе, розвивається і вмирає відповідно до законів природи. Усі люди належать до одного біологічного виду - людина розумна....

Навігація